Villanyautóval kijátszható az üzemanyagárak emelkedése
Eddig is jól látható volt a villanyautók népszerűsödése: az új autók piacán és a Használtautó.hu kereséseinél is látványos növekedés látható a tavalyi évhez mérten, persze továbbra is szerény bázisról beszélhetünk: a DATAHOUSE adatai szerint az újautó-eladások közel 4, a Használtautó.hu kereséseinek nem egész 2%-át adják – havi közel félmillió kereséssel – a tisztán elektromos modellek. Most viszont azt láthatjuk, egy újabb „ösztönző” érkezett hozzájuk. Ez nem más, mint a hagyományos üzemanyagok, azaz a benzin és a gázolaj egyre magasabb ára.
Aki időben ébredt, akár 4 millió forintért is hozzájuthatott állami támogatással a Dacia villanyautójához, ma 7 millió forint alatt használt példányhoz sem lehet hozzájutni
Bár a 480 forintos hatósági áras üzemanyag a jelen szabályzások szerint október 1-ig él, előbbi július 30-a déltől a jogi személyek, azaz a cégek számára már nem alkalmazható, így csak a magánszemélyek gépjárművei, a taxik és a mezőgazdasági gépek tankolhatók 480 forintos áron, a többieknek marad a 700 forint magasságában járó piaci ár, ami mintegy harmadával növelte meg a benzines és dízel cégautók üzemanyagköltségét. Ha ez nem lenne elég, ne feledjük, hogy az idei második félévre a cégautó-adó szabályzása is módosult, a díjtételek gyakorlatilag duplázódtak, míg a környezetkímélő, azaz zöld rendszámos (tisztán elektromos és plug-in hybrid) modellek esetén továbbra sincs cégautó-adó.
Jól látható, hogy egyelőre a cégek számára lett égető a környezetkímélő, leginkább elektromos autóra váltás, ugyanakkor az is, hogy ők, valamint a hatósági áras üzemanyag kivezetésétől, netán csupán az üzemanyaghiánytól óvakodók szemmel láthatóan tovább növelték az elektromos modellek iránti érdeklődést.
A cégek hatósági áras tankolásból kikerülése napján, azaz július 30-án több mint 20 százalékkal nőtt az elektromos modellekre indított keresések száma a Használtautó.hu felületén, majd a rá következő napokban is hasonló, fokozott érdeklődés látszott. Jól látható az is, hogy az elektromos modellek körében fokozódott az eladó autók számának csökkenése, ilyen autót nemhogy alkuval, szinte licitálással lehet csak vásárolni, használtan is, az árak további emelkedése tehát nem csak az új, a használt autók piacán is fokozódik.
Az átlagnál drasztikusabb a villanyautók kereslet- és így árnövekedése
A Használtautó.hu elemzője szerint a használt villanyautók kapcsán két okból is további jelentős kereslet- és így árnövekedés is várható. Az új autók piacán az elektromos modellek körében fokozottan igaz, hogy egyre drágább modellek, egyre hosszabb, akár 1 éven is túlnyúló szállítási idővel érhetők csak el, a másik pedig a hatósági áras üzemanyag végessége. Saját tapasztalat, hogy hiába van ma még érvényben a 480 forintos ársapka, a napokban a Balaton partján vagy az autópályák mentén már tényleg szembesülhetünk olyan helyzettel, hogy nem hosszabb egy villanyautó villámtöltése, mint egy benzines vagy dízel autó tankolása a hozzá jellemzőbben társuló sorban állással együtt.
Kategóriától függetlenül további áremelkedés várható a villanyautóknál
Az alapján, hogy a piac milyen heves reakciót mutatott a céges autók hatósági áras tankolásból való kikerülésére, az ársapka várható kifutása egyértelműen tovább fogja növelni az elektromos modellek kelendőségét és árát is. Meg kell ugyanakkor jegyezni, nem csak egyre drágább lesz villanyautót vásárolni, azzal is drágább lesz közlekedni, hiszen nem csupán a benzin ára, az áramé is nőtt. Ha azonban a nem „rezsicsökkentett” tarifát vetjük össze a piaci áras benzinnel, azt láthatjuk, hogy arányaiban az elmúlt években tapasztalthoz hasonlóan olcsóbb az elektromos autók üzeme, mint a belső égésű motorosoké. Ráadásul az elektromos modellek futásköltsége és emissziója a szintén egyre drágábban elérhető, ugyanakkor akár támogatással is megcsíphető napelem-telepítéssel tovább apasztható, áraik kapcsán ugyanakkor csakis az emelkedés az, amit láthatunk és várhatunk a jövőben is.