Ebben a helyzetben biztosan gyorsan ráérez majd a tanuló, hogy miként működik a kuplungpedál - nem lenne jobb mindezt egy tanpályán elsajátítani?
Mind találkoztunk már az elmúlt 10 év során olyan tanulóvezetőkkel, akiknek még nem kéne az utakon lenniük, mert nem tudják kezelni az autójukat. Régen erre a célra egy külön vizsga volt, a tanpályán kellett bebizonyítaniuk a jogosítványra pályázóknak, hogy kiengedhetők a forgalomba. Ezt az eljárást 2011 végén szüntette meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) elődje.
Hozzá kell azonban tenni, hogy egy autósiskola sem kaphat képzési engedélyt a közlekedési hatóságtól, ha nem rendelkezik saját vagy bérelt gyakorlópályával.
A lehetőség tehát adott, így nagyban függ az oktatótól, hogy kit és hogyan enged ki a forgalomba. Magam is már az új rendszerben tanultam vezetni, ám addig nem mentem más autók közé, amíg az oktató nem volt biztos benne, hogy nem okozok majd fennakadást.
Böröcz Mátyás elmondta: nem mindenki ilyen lelkiismeretes, szerinte könnyebb és olcsóbb lenne a jogosítványszerzés, ha visszavezetnék a rutinvizsgát.
„Ez egy előzetes szűrés lenne, megmérettetnének a tanulók a vezetésre. Sokan ugyanis a rutinoktatás hiányában buknak meg, és jutnak el a negyedik, ötödik forgalmi vizsgájukhoz” - tette hozzá. A Világgazdaság meg is kereste ezzel kapcsolatban az ITM-et, akik így reagáltak a javaslatra:
„A kérdéses vizsgatípus részben a szakmai érdekképviseletek javaslatára, elsősorban a vezetni tanulók és a képzőszervek költségeinek csökkentése érdekében szűnt meg. Az intézkedést a Magyar Autósiskolák Szövetsége is támogatta. A járműkezelési vizsga manőverezési feladatai beépültek a forgalmi vizsga anyagába.”
Vannak, akik a téli felkészítést, és akadnak, akik az autópálya-ismeretek rendes oktatását hiányolják inkább a rendszerből
A kommunikációs főosztály azt is kiemelte, hogy a vizsgázóknak a jelenlegi rendszerben kevesebbszer kell vizsgázniuk, így kevesebb az ezzel járó stressz is, ráadásul a minisztérium szerint az éles helyzetben végrehajtott feladatok hatására jobb sofőröket képez a rendszer.
„A valós körülmények közötti megmérettetéssel a vizsgázók meggyőzően igazolhatják alkalmasságukat a balesetmentes önálló közlekedésre. A B kategóriás járműkezelési vizsga intézményének esetleges feltámasztása ebből a szempontból visszalépés lenne, az tehát szakmailag nem indokolt” – szögezték le.