Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az egyik egy limuzin, a másik SUV, de mégis van közük egymáshoz: mindketten zöld rendszámot viselnek, ideális családi és céges autók. De még egyéb oka is van, hogy egymás mellé kerültek.
A BMW 530e közel 30 centivel hosszabb és összkerékhajtással 3 millió forinttal drágább is, mint a Mitsubishi alapból elöl-hátul hajtó plug-in hybrid modellje
Mindkettejükön ott a zöld rendszám, mindketten lehetnek remek családi vagy akár flottás autók, mégsem nagyon hiszem, hogy egymás vetélytársai, hiszen a BMW 530e xDrive és a Mitsubishi Outlander PHEV alapváltozata között is van vagy 3 millió forintnyi különbség, a két tesztautó között pedig csaknem 7 (!), mégis egymás mellé került a két konnektoros modell, hiszen az Év Magyar Autója Év Zöldautója díjáért, pontosabban azon belül is a konnektoros hibridek körében egymás és az Opel Grandland X Hybrid vetélytársai. A mérkőzés erős, ugyanis az Outlander PHEV 14,4 millió forintos alapárával, illetve a már elég erősen felszerelt Instyle verzió 16,3 millió forintos árával is jó ajánlat - a mezőnyben.
A BMW hagyományos xDrive osztóművel, a Mitsubishi első-hátsó villanymotorral ad - a biztonságot fokozó - összkerékhajtást
BMW 530e iPerformance xDrive vs. Mitsubishi Outlander PHEV - méretek
Hosszúság [mm]
Szélesség [mm]
Magasság [mm]
Tengelytáv [mm]
Csomagtér [l]
BMW 530e
4936
1868
1479
2975
410
Mitsubishi Outlander PHEV
4695
1800
1710
2670
463
Kívülről is van fölénye a BMW-nek, belül viszont egyértelműen minőségibb. Technikájával a Mitsubishi sincs vészesen elmaradva, Apple CarPlay például benne is van
Ugyanakkor az Outlanderről kívül-belül üvölt, hogy nem mai csirke: a PHEV 2014-ben, az alapjait adó gép 2012-ben érkezett, oké azóta frissült azért egy komolyabbat, új benzinmotort is kapott, de a 2017 óta kapható aktuális 5-ös minden porcikájával sokkalta frissebb, nem mellesleg annak hibridje is frissült már. Ha először a Mitsubishibe ülünk, az sem rossz ám, pláne a steppelt bőrös Instyle verzió. Ülései egészen jól tartanak, legalábbis elöl és mindaddig, amíg nem ülünk át a BMW-be. Az azért más kávéház, nem mellesleg, ott a hátsó ülőhelyek is jóval formázottabbak. Igaz, az Outlanderben nagyobb a hátsó térdhely (persze a 5-ösben sem kicsi azért), s a magas ülések ki-beszállási kényelme is jobb. Igaz, míg a BMW-be kifejezetten alacsonyra, az Outlanderbe - főként hátul - egy kissé magasra kell ülni.
A BMW csendesebb utasteret és komfortosabb, kényeztetőbb üléseket ad, bőr kárpitozást azonban magasabb alapárával is csak felárért
Magasabb üléspozíciójával a Mitsubishi ki- és beszállási komfortja jobb, de menet közben sokkal nyersebb, mint az 530e, igaz, az Instyle verzió sokkalta jobban felszerelt, mint egy alap vagy hasonló árú 530e
BMW 530e xDrive vs. Mitsubishi Outlander PHEV - belső méretek
BMW 530e iPerformance
Mitsubishi Outlander PHEV
Belső szélesség elöl
1550
1440
Belső szélesség hátul
1480
1450
Belmagasság elöl
920-990
900-960
Belmagasság hátul
1480
965
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött
200
290
Ülőlap hossza elöl
520-560
510
Ülőlap hossza hátul
550
460
Csomagtér maximális szélessége
1360
1170
Csomagtér szélessége a kerékdobok között
810
1000
Csomagtér magassága
440
370-820
Csomagtér hossza
1150
960
Csomagtér hossza üléshajtással
1900
1760
Raktérnyílás szélessége
1070
1040
Raktérnyílás magassága
500
870
A kidolgozási minőség, kapcsolók, kezelőszervek, illetve a modernség versenyszámát egyértelműen a BMW nyeri, persze jegyezzük meg, van miből gazdálkodnia. A két autó valójában nagyon messze áll egymástól, miközben legfőbb paramétereik azonosak: a zöld rendszámhoz elvárt 25 kilométeres elektromos hatótávra mindketten jelentősen rálicitálnak a több mint 50 kilométeres emissziómentes hatótávjukkal. A gyakorlatban persze mindketten szerényebb, 36 kilométer körüli elektromos hatótávot írtak a téli hidegben, fagypont körül (és persze telített akkumulátorral).
Hirdetés
Miként a két autó is egyszerre egyező és különböző, a két hajtáslánc is egyrészt temérdek azonosságot mutat, másrészt üvöltő közöttük az eltérés. Hasonlóan viselkednek, csendesek, de elvük nagyon más. A BMW 530e rendszerteljesítménye (xDrive-val és nélküle is) 252 lóerő, a Mitsubishi Outlander PHEV-é 230. Ugyanakkor a BMW motorja a bajoroktól megszokott kettős leömlős (TwinScroll) turbós 2,0 literes benzines, önmagában is 184 lóerővel és 290 Nm nyomatékkal, hozzá pedig a 8 fokozatú ZF váltóval csatlakozik egy 113 lóerős, 250 Nm nyomatékú villanymotor, ami aztán a márka xDrive összkerékhajtásán keresztül hajt. Alapból is egy elég ügyes hibrid, a benzinmotor menet közben is le tud állni, villámgyorsan indulhat újra, a villanymotor észrevétlenül tud áramot termelni a hátsó ülés alá és a csomagtérbe épített lítium-ion akkumulátorba. Alacsony a tömegközéppont, jó a tengelyek közötti súlyelosztás, az ötös hibridként is nagyon sportos, 6,2 másodperc alatt 100 km/órára ér, végsebessége 235 km/óra, de ennél is nagyobb szó talán, hogy 140 km/órás tempóig tud menni tisztán elektromosan.
BMW 530e xDrive vs. Mitsubishi Outlander PHEV - műszaki adatok, árak
BMW 530e iPerformance xDrive
Mitsubishi Outlander PHEV
Benzinmotor
Emissziós norma
Euro6d-TEMP
Euro6d-TEMP
Hengerűrtartalom (cm3)
1998
2360
Hengerek/szelepek száma
4/16
4/16
Teljesítmény [LE (1/min)]
184 (5000-6500)
135 (n. a.)
Nyomaték [Nm (1/min)]
290 (1350-4250)
211 (n. a.)
Villanymotor
Teljesítmény [LE (1/min)]
113 (3170)
82+95
Nyomaték [Nm (1/min)]
250 (0-3170)
137+195
Rendszerteljesítmény
Teljesítmény [LE]
252
230
Nyomaték [Nm]
420
n. a.
Váltófajta/-fokozat
automata/8
irányváltó
Gyorsulás 0-100 km/h
6,2
10,5
Végsebesség [km/h]
235
170
Kombinált fogyasztás [l/100 km]
2,1-2,2
1,8-2,0
CO2-kibocsátás [g/km]
47-50
95
Hajtó akkumulátor
Li-Ion (12 kWh)
Li-Ion (13,8 kWh)
Elektromos hatótáv [km]
53-57
54
AC tölthetőség
3,7 kW
3,7 kW
DC tölthetőség
-
22 kW
Saját tömeg [kg]
1935
1880
Megengedett össztömeg [kg]
2500
2390
Alapár [Ft]
17 423 000
14 400 000
A tesztautó ára [Ft]
23 177 100
16 427 100
Csomagtérből az Outlander alapból is többet ad, ráadásul jobb pakolhatósággal és bővíthetőséggel
Bár az Outlander benzinese turbó nélküli, Atkinson ciklusú, így 2,4 literes hengerűrtartalma ellenére is mindössze 135 lóerőt ad - 211 newtonméter mellett. Az összkerékhajtás itt fizikai kapcsolat nélküli: elöl és hátul van villanymotor, ráadásul alacsonyabb tempónál az Outlander soros hibridként üzemel, már akkor, ha már lemerült a hajtó akkumulátor, addig ugyanis elektromosan megy. Van benne Sport mód, amikor minden erejét beveti, de amíg teheti, elektromosan visz. Van EV gomb is, amivel kitolhatjuk a benzinmotor beindítását, ami viszont érdekes, hogy váltó nincs, csak irányváltó. Lassú tempónál ugyanis soros hibrid üzemmódban üzemel az Outlander PHEV: a benzinmotor csak áramot termel, a villanymotorok hajtanak, ennek megfelelően a motor fordulatszáma és a kerekeké között nincs lineáris kapcsolat, a benzinmotor csak autópályás tempónál csatlakozik a hajtáshoz.
Utazásra egyértelműen jobb a BMW, hétköznapi szaladgálósnak a Mitsubishi, hiszen villámtöltést is fogad, így ha ez egy órányi töltéssel elérhető elektromos hatótávot nézzük, abban magasan vezet
Érdekes, hogy katalógusadat szerint a fogyasztási értékek is nagyon hasonlók. Az igazság persze az, hogy mindkét autóval autózhatunk akár benzinmentesen is, ha gyakorta töltjük. Ha fontos kérdés a tölthetőség (márpedig az kellene legyen!), a Mitsubishi nyer, ugyanis bár AC töltést mindkét autó 3,7 kW-tal tud fogadni, amivel a konnektoros töltés mindkét autóval nagyjából 5, a Type2-es/fali dobozos nem egész 3 órát vesz igénybe,
a Mitsubishi a plug-in hybrid modellek közül egyedüliként CHAdeMO csatlakozóval 22 kW-os DC villámtöltést is kínál, amivel fél óra alatt is megvan a lemerült akkumulátorának töltése.
Ez óriási szó, talán még fontosabb, mint az, hogy az akkumulátor lemerülése után a BMW a takarékosabb, vagy az, hogy az azért sokkalta masszívabb autó, stabilabban működő sofőrsegédekkel, jobb menetdinamikával. A téli teszten ő egy 150 kilométeres körön - dinamikáját kihasználva - 7, az Outlander 10 l/100 km fogyasztást hozott. Hosszabb távú utazásokhoz egyértelműen ő, városi szaladgáláshoz a villámtöltés lehetőségével talán az Outlander a jobb, de tegyük hozzá, a két autó igazából műfajban és árban sem egy liga, még ha mindketten is adnak ingyen parkolást és felmentést a cégautó-adó alól.
Kíváncsi lennék, hogy 10 év alatt melyikre mennyit kell majd költeni. Nekem az Outlander technikája sokkal masszívabbnak tűnik. A BMW a turbómotorral, a csillió fokozatos váltóval nem biztos, hogy a használtpiac nagy sztárja lesz.
Kíváncsi lennék, hogy 10 év alatt melyikre mennyit kell majd költeni. Nekem az Outlander technikája sokkal masszívabbnak tűnik. A BMW a turbómotorral, a csillió fokozatos váltóval nem biztos, hogy a használtpiac nagy sztárja lesz.