Érdekes eredményeket hozott a Suzuki felmérése
Tavaly év végén körülbelül 4 millióra nőtt az közlekedésben résztvevő személyautók száma, márpedig ahogy nő az autók mennyisége, úgy emelkedik a közúti balesetek száma is. Egyre több panasz hangzik el autósok, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok szájából egyaránt, a hazai közlekedési morálról, a veszélyről, amelyben legfőbb kockázatként az emberi tényezőket emeljük ki. A Magyar Suzuki és az Ipsos reprezentatív kutatásából kiderült, hogy a magyarok 84%-a éretlennek tartja a hazai közlekedési kultúrát, 21%-a pedig nagyon rossznak, amit leginkább a szabályok nem megfelelő betartásával, a közlekedők türelmetlenségével és figyelmetlenségével indokoltak.
Mások szemében a szálkát, sajátunkban a gerendát sem látjuk meg
A Magyar Suzuki kutatásában résztvevők 75%-a szerint a közlekedés során elengedhetetlen a szabályok maradéktalan betartása, mindazonáltal 73%-uk úgy véli, sok baleset a KRESZ figyelmen kívül hagyása miatt következik be. Mindez arra enged következtetni, hogy a felelős gondolkodás és viselkedés között rejlik bizonyos fokú ellentmondás.
[BANNER type="1"]
A magyar és európai kutatási eredmények egyaránt alátámasztják, hogy a KRESZ szabályait sokan csak irányadónak tekintik, de nem kötelezőnek. Az európai autóvezetők 52%-a azért sérti meg a közlekedés szabályait, mert azokat nem mindig érzi az adott helyzethez megfelelőnek. 29%-uk véli úgy, hogy bizonyos szabályok csak azért vannak, hogy pénzbüntetést szabhassanak ki miattuk. 22%-uk pedig annyira ébernek tartja magát, hogy nem kell betartaniuk bizonyos szabályokat. 10%-uk úgy gondolja, mindenkinek a saját szabadsága eldönteni, betartja-e a KRESZ előírásait. 9%-uk pedig saját tapasztaltságával indokolta a szabályszegéseket. Ezeket az adatokat látva már nem is meglepő, hogy az Európai Bizottság kutatásai szerint a balesetek 90%-át emberi hiba okozza. Az ORFK 2020-as statisztikáiból pedig az derült ki, hogy a személysérüléses közúti balesetek kétharmadáért a személygépkocsivezetőket terhelte felelősség.
Nagyon elfogultka vagyunk magunkkal szemben
Mégis úgy tűnik nem látjuk objektíven a helyzetet, ugyanis az európai megkérdezettek 66%-a gondolja úgy, hogy valószínűtlen, hogy az ő viselkedése miatt történhet baleset és csak 34% tekinti elképzelhetőnek, hogy ő lehet a hibás. Mindeközben a megkérdezettek 76%-a figyelmesnek, 58%-uk nyugodtnak, 28% pedig udvariasnak vallotta magát vezetés közben. A többség úgy vélte, és ebben a magyar sofőrök véleménye is megegyezett, hogy a többi sofőr felelőtlen (46%), stresszes (32%), agresszív (27%) vagy éppen veszélyes (26%), ha beül a kormány mögé. Valójában pedig gyakran saját felelőtlenségünk miatt mi magunk rontunk a reakcióidőnkön és éberségünkön.
[BANNER type="2"]
A balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza
A kutatás alapján még egyértelműbbé vált, hogy nagyon fontos minél korábban elkezdeni a helyes közlekedésre való nevelést. Fontos, hogy az ebben az autógyártók is szerepet vállaljanak, így gondolja ezt a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője, Bonnár-Csonka Zsuzsanna is. „
A biztonság a közlekedésben és a mindennapi életben egyaránt a felelős magatartáson alapul, éppen ezért ennek fontosságára is szeretnénk felhívni a figyelmet. Tavaly például egy hibrid Suzuki Vitara személyautót ajánlottunk fel a Magyar Vöröskereszt esztergomi szervezete számára, az autóhasználatért cserébe a Magyar Vöröskereszt is jelentős vállalást tett: Esztergom minden középiskolájában a KRESZ vizsgához elengedhetetlen elsősegély oktatást tartanak a 11. évfolyamos diákok számára, térítésmentesen. Így még több diák kerül közelebb ahhoz, hogy mielőbb sikeres KRESZ vizsgát tehessen és megfelelő háttértudással rendelkezzen a biztonságos közlekedéshez. Úgy gondoljuk ugyanis, hogy a felelős közlekedés írott és íratlan szabályainak megismerését nem lehet elég korán elkezdeni.”
Fontos, hogy már gyerekkorban elkezdődjön a helyes közlekedésre való nevelés