Régi nóta, új hangszerelés - a modellfrissítésen átesett Peugeot 308 valahol félúton jár a régi és az új Peugeot-stílus között. A tesztautó piros "Babylone" árnyalata a létező legdrágább fényezés, 140 ezer forintért
Csak a közepes és a leggazdagabb ellátmány része a LED nappali menetfény, Xenon 260 ezer forintért kérhető
Szó, mi szó,
régen járt nálunk Peugeot 308, ezen csodálkozni azonban felesleges, a sorozat 2008-ban jelent meg, így megújulása idén volt esedékes. Az oroszlános márkánál éppen teljes formai és tartalmi frissítés zajlik,
egymást követik az újdonságok, így érthető, hogy a régebbi modellek kissé háttérbe szorultak. Igen ám, de a 308 nagyon is fontos a Peugeot számára, a Golf-osztály a legkeményebb csatatér a gyárak piaci háborújában, ezért az idei évre felfrissítették a típust, hogy az utód érkezéséig megmaradjon iránta az érdeklődés. Mivel alapvetően sikeres modellről beszélhetünk, a drasztikus beavatkozástól (nagyon helyesen) eltekintettek, mint ahogy attól is, hogy az 508-assal kezdett stílust erőszakolják rá egy korábbi konstrukcióra. A végeredmény látványa ennek megfelelően fogyasztható, az új frontrésszel csupán letörölték a széles vigyort az autó elejéről, szolidabbak lettek a fényszórók (egyes kiviteleknél sötét házzal), és mivel mostanság trendi dolog a nappali menetfénnyel való játék, a franciák is szórakoztak – a ködfényszóró mellé feltűnő, bumeráng alakú LED fényforrás került. Hátul csupán egy vékony, az ajtó törésvonalában futó krómcsík jelzi, valami történt a 308-assal.
Alapvetően megmaradt a kezdetek óta ismert, jó minőségű anyagokból, tisztességesen összerakott, egyszerűen áttekinthető műszerfal - bántó zörejeket, nyöszörgéseket nem hallottunk. Nem csak a teljes bőr-, de a bőr-szövet kárpit is feláras, a puha bőrrel bevont kormány ármérője pedig lehetne kisebb. A váltókarra műanyag krómbetét jutott, a törekvés ellenére így olcsó hatást kelt, a bőr itt is szerencsésebb lett volna
Magasságában és hosszában is állítható az ülések közé tett kartámasz, amely alatt tárolódobozt alakítottak ki
Az utasteret látva úgy tűnt, a gyárban a
bevett csapaton ne változtass elvet követték, és gyakorlatilag mindent változatlanul hagytak. A kellemes környezetről döntően puha műanyagok gondoskodnak, a műszerfal kialakítása logikus, és ma már furcsaság, hogy a kormányon - amelynek az alja ugyan sportosan lapított, de az átmérője kissé eltúlzott - egyáltalán nincsenek gombok. Ennek magyarázata azonban egyszerű, a 308-as a régi iskolát követi, és a kormányoszlopra tett fülekről vezérelhető jobbról a hifi, balról a sebességhatároló, illetve a tempomat. Apropó hifi, az Allure komfortszint esetében 104 ezer forintos opció a csomagtérben mélynyomót is felvonultató JBL rendszer, átlagos hangminőségét megtapasztalva nem követ el baklövést, aki inkább a spórolásra, és ezzel a nagyobb poggyásztérre szavaz. A helykínálat mind elöl, mind hátul elegendő, utóbbinál előny, hogy középen nincs kellemetlen púposság, ellenben a padló nem teljesen sík, és a két hátsó légbefúvó is útban lehet a lábaknak. A csomagtér bővítésénél, a támladöntésnél fel kell hajtani az ülőlapot, de már átlagos emberekre állított első üléseknél is a kivétel a megoldás, máskülönben a támla nem kerül vízszintesen a helyére, egyszerűen nem fér el a felhajtott ülőlaptól.
Szemléltetésként tettük a csomagtartóba a kiszerelt hátsó ülőlapot, ugyanis a raktér hosszabbításáért a hajtogatható ülőlap egyszerűen ki is pattintható a helyéről. A poggyásztér jobb oldalán a JBL hifirendszer mélynyomója, amely elvesz némi helyet a hasznos térből. Hátul sincs ok különösebb panaszra, helykínálatával a 308-as még állja a versenyt, és az első sorban is kényelmes időtöltés az utazás, különösen az ülések hosszú ülőlapja dicsérhető. Bosszantó apróságok azért akadnak, példáéul az öblös, de béleletlen és tagolatlan ajtózsebekben minden kacat összekeveredik, csúszkál, a félliteres üdítős palackok is torpedóként száguldanak ide-oda
Elsősorban a hátul ülők utazási élményét fokozza a panoráma, fix rögzítésű, elektromosan árnyékolható üvegtető, amely az Allure kivitelnél szériatartozék
A 308 kínálatának az Allure a csúcsa, de azért akadnak tételek, amikkel feljebb tornázható az automataváltós 2.0 HDi dízel esetén néhány ezer forinttal hétmillió fölé nyújtózó alapár. Szemezgetve a fontosabb extrák közül, ilyen a hátsó oldallégzsák (73 000 Ft), a kanyarkövető Xenon fényszóró (260 000 Ft), a parkolóradar (52 000 Ft), az ülésfűtés (52 000 Ft), vagy éppen a piros Babylone fényezés, amelyért a Peugeot 140 ezer forintot kér. Gyári navigációs berendezésből kétfélét választhat a megrendelő, az egyszerűbb, de színes, 7 colos kijelzős, Bluetooth kapcsolattal rendelkező RNEG 220 000, a komolyabb, akár DVD filmek lejátszására is alkalmas, Jukebox zenetáras NG4 pedig 640 000 forintba kerül. Akik kedvelik a hatalmas üvegtetőt, azoknak jó hír, hogy a 308 Allure sztenderd tartozéka az elektromosan árnyékolható panorámatető, a közepes Active esetében 130 000 forintos extra, míg a legszerényebb Access felárért sem szerelhető fel ezzel a kiegészítővel.
Ha szükséges, akkor 9,6 másodperces százas gyorsulásával, illetve 202 km/órás végsebességével kellőképpen gyors tud lenni a dízel automata 308-as, ettől függetlenül a sportosság nem tartozik az erényei közé. A futómű biztonságos, csak a józan határokon túl hozható zavarba az autó, a 17 colos felnikkel pedig kicsit rázós a közlekedés, de összességében vállalható a kompromisszum
150 helyett 163 lóerőt teljesít az automataváltóval párosított 2.0 HDi egység, a nyomaték maximuma 340 Nm. Hidegen kissé kerregős, de bemelegedve már kevésbé zavaró a dízelzaj
A kétliteres HDi dízelmotor eredendően 150 lóerővel kerül beszerelésre, de az automataváltós kivitelnél 163 lóerőre emelik a teljesítményt, változatlan 340 Nm forgatónyomatékkal, amely a mai korszerű dízelekhez mérten nem túl alacsonyan, 2000 1/min fordulatszámon ébred. Az erőforrás hidegen zajosabb a vártnál, indításnál sosem támadhat illúziónk azzal kapcsolatban, hogy nem dízelautóban ülünk, ám bemelegedve azért javul a helyzet. A hangszigetelést nem érheti panasz, az 50 km/órás tempó szimpla cammogásnak tűnik, és a csendesség nem becsapás, zajmérésünk alapján is jól vizsgázott a kompakt Peugeot, amely mért értékeivel a
nagyobb 508-ast közelítette, annak ellenére, hogy a gördülési zaj, ha nem is tolakodóan, de mindenkor jelen van. A kormányzás a korábbi modellhez képest nehezebb, „húzósabb”, ez nekünk tetszett, a futómű pedig feszesen tartja a karosszériát, a régi idők emlékét, a franciásan lágy felfüggesztést el lehet felejteni, de az biztos, hogy a 17 colos felnikkel rosszabb a rugózási komfort, mint az olcsóbb kivitelekhez járó 15 vagy 16 colos, ballonosabb gumikkal szerelt kerekekkel. Fogyasztásával nem remekelt az automata 308-as, a gyár szerint városban is megelégszik 8 liter körül, nekünk ezt egy literrel sikerült megfejelni, ami azért nem a világ vége, és persze tudjuk, hogy a katalógusértékek hogyan születnek. Maga a váltó sem rossz, de vannak ennél a hatfokozatú, bolygóműves szerkezetnél finomabban kapcsoló egységek, és néha nem értettük, miért pörgeti feleslegesen a motort.
Innen nézve a legegyértelműbb, hogy a 308-ashoz "hozzá kellet nyúlni", mert máskülönben nem került volna fel a vízszintes krómléc a hátsó ajtóra. A csomagér pereme magasan van, rakodásnál 70 cm fölé kell emelni a pakkokat
Ahogyan a címben már kijelentettük, mindennek megvan az ára, jelen esetben a kényelemnek is. 7 millió forintért egy erős, meggyőzően kivitelezett, jól felszerelt, dízelmotoros, automataváltós kompaktot kínál a Peugeot, és véleményünk szerint a parkolóradaron és a Xenon fényszórón kívül felesleges más opcióra költeni, így cirka 7,3 millió forintnál csilingel a kassza. Hogy ez sok vagy kevés? Összegszerűen természetesen sok, aki viszont motor és váltó tekintetében hasonló konfigurációban gondolkodik, ilyen gazdag tartalom mellett, az bizony a közvetlen konkurenseknél is hasonló számokkal fog találkozni.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
120 kW (163 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
340 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1460 mm
Belmagasság elöl:
910-1000 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
950 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
940 mm
Csomagtér magassága:
300-780 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1630 mm
Raktérnyílás szélessége:
1060 mm
Raktérnyílás magassága:
720 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
tiptronic - 6 fokozatú
Nyomaték:
340 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
120 kW (163 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)