Mindenkinek, aki szereti. Nissan Qashqai teszt

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4WD teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nagy sikert arató elődjénél sokkal jobb autó benyomását kelti a második generációs Nissan Qashqai. De vajon tényleg olyan jó?


Most mit szépítsük: hülye egy neve van. De megtanultuk kiejteni, leírni is ezt a hülye egy nevet. Amivel a fenekén meglepően, vagy nem is olyan meglepően sok, rengeteg autót adott el a Nissan. A második generációs crossovert orrában 1.6-os dízelmotorral, kapcsolható összkerékhajtással és a szokásosan gazdag felszereltséggel próbáltuk.
Hirdetés
Hollósy kolléga a nemzetközi bemutatón gyűjtött tapasztalatai alapján pozitív képet festett a britek gyártotta japán újdonságról. Megírta, én csupán ismétlem, hogy a kompakt Almerát és a középkategóriás Primerát egyszerre nyugdíjazó, 6 év alatt 2 millió példányban értékesített Qashqai már csak egyféle karosszériával támad, a +2 verzió megszűnt, hogy a többre és nagyobbra vágyó ügyfelek az X-Trail felé orientálódjanak.

Az megvan, hogyan néz ki az új X-Trail? Épp, mint a Qashqai. Hát az Almera- és Tiida-utód Pulsar hogyan fog kinézni? Bingó, szintén. Na mindegy, a formáról én nem is értekeznék azon túl, hogy megjegyzem: a teszthéten és az elmúlt napokban is számomra meghökkentően sok új Qashqait láttam, és nem is egyet hölgy vezetett. Jó kis uniszex ez a dizájn, semmiképp sem megosztó. Annak ott a Juke.

Puskázom az előző cikkből, hogy tudatosítsam: ez a második széria hangyányival szélesebb, kasztnira és tengelytávra is hosszabb, ugyanakkor alacsonyabb lett az elsőnél. Bezzeg mennyivel modernebb hatású és mennyivel nagyobbnak is tűnik! A lemezfelület kontra üveg meccs a lemezfelület kiütéses győzelmével zárult, a lökhárító, a kerékjárat és a küszöb meg fekete, mint a föld, szóval optikailag csalóka a sztori, de ha ez baj, akkor a push-up melltartós iparág is lehúzhatná a rolót ahelyett, hogy virágzik.

És te jó ég, mekkorák ezek a kerekek! Persze, hogy alumíniumból. Aha, 19 colosak. Megnéznék egy 16-os acélt dísztárcsával, mert ha jól láttam, a már említett többi Qashqai – tulajdonosa - is nagy, legalább 17-es lábakon élt. Könnyűfémre húzott papucsosan.

És mennyi kamera, tyű! Van egy az első emblémában, krómágyban és LED-es nappali menetfényekkel körbevéve, aztán van egy-egy másik a LED-es irányjelzős visszapillantó tükrökből kitüremkedve, s akad egy újabb hátul, a rendszám fölött, a megint csak LED-es lámpák között. Ó, és az első szélvédő mögött is ott a pásztázó és vigyázó szem. És ez a kameraerdő a radarokkal vállvetve körkörös védelmet nyújt, aktív pajzsot, ahogy a Nissan hívja. Később még lesz róla szó.

Előbb tisztázzuk, hogy az utastér tágas, négy felnőttnek korrekt (a sajnos fix, cserébe óriási panorámatető sem rabol el sokat a fejtérből), a csomagtartó viszont legfeljebb átlagosnak titulálható a maga 401 literes befogadóképességével. Pótkerekestül ennyi. Osztott támlahajtással majdnem sík padlósan bővíthető. És dupla fenekű, azonban a felszín alatti üreg igen laposka. Használaton kívül azért a kalaptartót elnyeli. Motoros csomagtérajtó-mozgatás és/vagy láblendítéssel nyitás? Ne akarjunk mindent.

De azt igenis akarjuk, hogy a majdani facelifttel száműzzék a Renault-s/daciás mennyezeti világításkapcsolót, mert noha funkcióját kifogástalanul ellátja, olcsóságszagot áraszt és belerondít a különben minőségi összképbe. Amiben a kezünk ügyébe eső műanyagok puhák, az összeszerelés - érzésre – nem keveset javult, a dizájn modern, tárolórekeszből sincs hiány.

Felszereltség? Széria (Visia) egyebek mellett a Nissan Menetdinamikai Rendszer olyasmikkel, mint aktív menetszabályzás és nyomvonal-szabályzás, továbbá Xtronic motorfék, széria a visszagurulás-gátló, a 6 légzsák, a stop-start, a LED-es nappali fény, a klíma, ha tekerősen is, a sebességhatárolós tempomat, a 4 villanyablak (khm, csupán a vezető automata), az elektromos rögzítőfék, a (khm, nem állítható) könyöktámasz, a CD-s/MP3-as hifi USB- és iPod-csatlakozóval, a Bluetooth, a multikormány… Nem gyenge.

A középső Acenta szint már ködlámpát, kétzónás automata légkondit, esőszenzort, motorosan behajtható tükröket, bőrözött volánt és váltógombot, hátra is könyöklőt, jobb minőségű kárpitozást, sofőroldalon deréktámaszt, 4 helyett 6 hangszórót és 17 colos alufelnit is ad. A csúcs Tekna meg biztonsági csomagos és aktív pajzsos. Előbbi táblafelismerést, vészfékezést, sávelhagyásra figyelmeztetést, automata reflektort, parkolóradart, elektrokróm belső tükröt, utóbbi parkolóasszisztenst, holttérfigyelést, mozgótárgy-észlelést és éberségfigyelést takar. Kár, hogy mint a Note-nál, itt is van rés a pajzson, ami jelen esetben az, hogy nincs adaptív tempomat. De azért sok-sok mindent kínál és törésteszten is bizonyítottan vigyáz utasaira a Qashqai, köszönjük.

És a Tekna fényszórói már LED-esek, kereke gigászi 19 colos 225/45-ös abroncsokkal, ablakai a B-oszloptól sötétítettek, tetősínje ezüstös, teteje panorámás (árnyékolóval). Nyitásához-zárásához nem kell kulccsal bíbelődni, az üléseket „részben bőr” borítja elöl fűthetően, a bal egyben elektromos állíthatósággal. Ezen a luxusnívón 360 fokos madártávlati képet tolnak a kamerák, s a Nissan Connect bárhová elnavigál. Felteszem, Európán belül.

Hátsó légbeömlő nincs. Extraként még ThermaClear fűthető szélvédőt, világos alcantara kárpitot, dekorcsíkokat rendelhet a kedves ügyfél. Aki ha összkerékhajtást is szeretne, csakis az 1.6 dCi dízelmotorhoz kérheti 750 ezer forintos felárért, míg amennyiben automata, bocsánat, CVT fokozatmentes váltóra voksol, akkor kizárólag az első kerekek a hajtottak. Mondjuk a 4x4-es kivitelnél is ez a szitu, ha a már nem középkonzoli forgó-, hanem a kormánytól balra található háromállású kapcsolót a 2WD állásban hagyjuk. Automata módban szükség szerint megy a nyomaték hátra, Lock állásban fix az X-Trailből átvett nyomatékelosztás.

A Qashqai persze nem terepjáró, de néha bizonyost jól jöhet az összkerékhajtás. És a hagyományos autókéhoz képest emelt hasmagasság is. A műszerfalon közben ha valakinek ez kell, követhető, hogy hányadán is áll a nyomatéknak az ő osztogatása, hogy mit művel az úthibákat elvileg korrigáló, a dőlést-billegést mérséklő Chassis Control, hogy a sofőr fáradt-e vagy sem, s megálljon-e kávézni, hogy merre van észak és a többi égtáj, stb. Nagyon komoly egy egérmozi.

A már számtalan modellben kedvelt 130 lovas és percenkénti 1750-es fordulaton 320 Nm nyomatékú 1.6 dCi dízelmotor pediglen halkan és jó erőben dolgozgat. A turbókésedelme minimális, s ha úgy adja, a pörgetés sincs ellenére. Százra a 1,5 tonnát 10,9 mp alatt gyorsítja fel, a végsebesség 190 km/óra. Az autópályás 130-as tempó valamivel 2500 fölött futható – kicsit más az áttételezés, mint a Renault-knál.

A váltó jófajta, az állítható rásegítésű kormány kevésbé, mert mindenhogy indirekt. A futómű a malomkerekeken a rossz utakról rázva, fel-felütve tájékoztat, a hátsó felfüggesztés fronthajtással kapcsolt lengőkaros, 4x4-esen multilink, komfortosabb. És alapvetően feszes hangolású, ami a vezetési élményt megdobja, a rugózási komforton meg ront. Kisebb kerekekkel tuti finomabban rugózhat a Qashqai.

Fogyasztás? A gyári érték 4,9 l/100 km, a tesztátlag kerek 6 liter lett. Nem nagyon, de kicsit azért sok pláne annak tükrében, hogy zömében csak az első kerekekre küldtem a kraftot, és azt is óvatosan, ráérősen. A stop-start rendszer gyors, finom. Még pár észrevétel: a radarok szerintem túlérzékenyek, folyvást csipogni akarnak; a LED-lámpa ereje meggyőző; elöl kényelmesebb, hosszabb ülőlapú ülésre vágytam; hiába magas az üléspozíció, már-már kötelező a körkörös védelem, mert annyira korlátozott a kilátás; a panorámatető pedig nem nyitható.

Az új, a második generációs Qashqai akciós alapára 5 millió forint, ezért a pénzért 1.2-es benzines turbómotor és Visia felszereltség dukál. A legolcsóbb dízel (1.5 dCi 110) már közel 6 millióba fáj, az összkerekes 1.6 dCi-ért meg még egy bő milliót kell leszurkolni. Hogy mire olyan menő legyen, mint a tesztautó, 9 millió fölé szökjön az ára. Ez van. A Nissan csöppet feljebb pozicionálta a hülye nevű kompakt crossoverét. Ami jó autó, aztán majd meglátjuk, folytatja-e diadalmenetét.
Értékelés
Pozitív
Kívül-belül látványos, utastere minőségi, helykínálata megfelelő, nyomatékos, takarékos motor, időnként hasznos összkerékhajtás, precíz váltó, ügyes futómű, sok-sok biztonsági extra
Negatív
Nem túl nagy csomagtér, elöl rövid ülőlap, nincs adaptív tempomat, nem nyitható a panorámatető, nincs hátul légbeömlő, csak a vezetőoldali ablakemelő automata, rossz úton ráz a futómű, elég drága
Árak
Tesztmodell alapára
8 810 000 Ft (2014.05.26.)
Tesztautó ára
9 180 000 Ft (2014.05.26.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,9 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4377 mm
Szélesség:
1806 mm
Magasság:
1590 mm
Saját tömeg:
1518 kg
Tengelytáv:
2646 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
401-1560 l
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1460 mm
Belmagasság elöl:
880-940 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1400 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1100 mm
Csomagtér magassága:
390-780 mm
Csomagtér hossza:
830 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1630 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
880 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,9 s
CO2-kibocsátás:
129 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 08:41
    Permalink

    Kollegám most szált ki egy 2 literes ix35-ből (lezabálta a gatyáját)és beült egy 1,5-ős dci-s “kaskaj”ba ami 6.5 millásan majdnem fullos volt.Eddig nagyon jól érzi magát:)

  • 2017.10.29. at 08:41
    Permalink

    Jól néz ki, de úgy látom kissé elszabadultak az árak a Nissannál. A régi Qashqai-t nem utolsósorban a jó ára miatt szerették. Ha a legolcsóbb dízel 6 millió, akkor gondolom legalább 6,5-et kell leszurkolni egy normális felszereltségű autóért, ami azért elég sok… Amúgy csak nekem tűnik úgy hogy a csomagtartója kisebb lett, mint a régi változat esetében?

  • 2017.10.29. at 08:41
    Permalink

    volt egy sikeres előd, mivel az emberek (egy része) megunták hogy egyre “sportosabbak” lettek az autók, azaz laposabbak, alacsonyabbak, ami a használhatóság/kényelem rovására is ment.

    aztán kezdődik minden elölről, ez is elkezd egyre “sportosabb” lenni, alacsonyabb, kisebb fejtér, 19-es kerék, stb. Gratulálok a nissan-nak hogy ezt is elcseszték.

Vélemény, hozzászólás?