Mindenkinek, aki szereti. Nissan Qashqai teszt
Nissan Qashqai 1.6 dCi 4WD teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nagy sikert arató elődjénél sokkal jobb autó benyomását kelti a második generációs Nissan Qashqai. De vajon tényleg olyan jó?
Most mit szépítsük: hülye egy neve van. De megtanultuk kiejteni, leírni is ezt a hülye egy nevet. Amivel a fenekén meglepően, vagy nem is olyan meglepően sok, rengeteg autót adott el a Nissan. A második generációs crossovert orrában 1.6-os dízelmotorral, kapcsolható összkerékhajtással és a szokásosan gazdag felszereltséggel próbáltuk.
Hollósy kolléga a nemzetközi bemutatón gyűjtött tapasztalatai alapján pozitív képet festett a britek gyártotta japán újdonságról. Megírta, én csupán ismétlem, hogy a kompakt Almerát és a középkategóriás Primerát egyszerre nyugdíjazó, 6 év alatt 2 millió példányban értékesített Qashqai már csak egyféle karosszériával támad, a +2 verzió megszűnt, hogy a többre és nagyobbra vágyó ügyfelek az X-Trail felé orientálódjanak.
Az megvan, hogyan néz ki az új X-Trail? Épp, mint a Qashqai. Hát az Almera- és Tiida-utód Pulsar hogyan fog kinézni? Bingó, szintén. Na mindegy, a formáról én nem is értekeznék azon túl, hogy megjegyzem: a teszthéten és az elmúlt napokban is számomra meghökkentően sok új Qashqait láttam, és nem is egyet hölgy vezetett. Jó kis uniszex ez a dizájn, semmiképp sem megosztó. Annak ott a Juke.
Puskázom az előző cikkből, hogy tudatosítsam: ez a második széria hangyányival szélesebb, kasztnira és tengelytávra is hosszabb, ugyanakkor alacsonyabb lett az elsőnél. Bezzeg mennyivel modernebb hatású és mennyivel nagyobbnak is tűnik! A lemezfelület kontra üveg meccs a lemezfelület kiütéses győzelmével zárult, a lökhárító, a kerékjárat és a küszöb meg fekete, mint a föld, szóval optikailag csalóka a sztori, de ha ez baj, akkor a push-up melltartós iparág is lehúzhatná a rolót ahelyett, hogy virágzik.
És te jó ég, mekkorák ezek a kerekek! Persze, hogy alumíniumból. Aha, 19 colosak. Megnéznék egy 16-os acélt dísztárcsával, mert ha jól láttam, a már említett többi Qashqai – tulajdonosa - is nagy, legalább 17-es lábakon élt. Könnyűfémre húzott papucsosan.
És mennyi kamera, tyű! Van egy az első emblémában, krómágyban és LED-es nappali menetfényekkel körbevéve, aztán van egy-egy másik a LED-es irányjelzős visszapillantó tükrökből kitüremkedve, s akad egy újabb hátul, a rendszám fölött, a megint csak LED-es lámpák között. Ó, és az első szélvédő mögött is ott a pásztázó és vigyázó szem. És ez a kameraerdő a radarokkal vállvetve körkörös védelmet nyújt, aktív pajzsot, ahogy a Nissan hívja. Később még lesz róla szó.
Előbb tisztázzuk, hogy az utastér tágas, négy felnőttnek korrekt (a sajnos fix, cserébe óriási panorámatető sem rabol el sokat a fejtérből), a csomagtartó viszont legfeljebb átlagosnak titulálható a maga 401 literes befogadóképességével. Pótkerekestül ennyi. Osztott támlahajtással majdnem sík padlósan bővíthető. És dupla fenekű, azonban a felszín alatti üreg igen laposka. Használaton kívül azért a kalaptartót elnyeli. Motoros csomagtérajtó-mozgatás és/vagy láblendítéssel nyitás? Ne akarjunk mindent.
De azt igenis akarjuk, hogy a majdani facelifttel száműzzék a Renault-s/daciás mennyezeti világításkapcsolót, mert noha funkcióját kifogástalanul ellátja, olcsóságszagot áraszt és belerondít a különben minőségi összképbe. Amiben a kezünk ügyébe eső műanyagok puhák, az összeszerelés - érzésre – nem keveset javult, a dizájn modern, tárolórekeszből sincs hiány.
Felszereltség? Széria (Visia) egyebek mellett a Nissan Menetdinamikai Rendszer olyasmikkel, mint aktív menetszabályzás és nyomvonal-szabályzás, továbbá Xtronic motorfék, széria a visszagurulás-gátló, a 6 légzsák, a stop-start, a LED-es nappali fény, a klíma, ha tekerősen is, a sebességhatárolós tempomat, a 4 villanyablak (khm, csupán a vezető automata), az elektromos rögzítőfék, a (khm, nem állítható) könyöktámasz, a CD-s/MP3-as hifi USB- és iPod-csatlakozóval, a Bluetooth, a multikormány… Nem gyenge.
A középső Acenta szint már ködlámpát, kétzónás automata légkondit, esőszenzort, motorosan behajtható tükröket, bőrözött volánt és váltógombot, hátra is könyöklőt, jobb minőségű kárpitozást, sofőroldalon deréktámaszt, 4 helyett 6 hangszórót és 17 colos alufelnit is ad. A csúcs Tekna meg biztonsági csomagos és aktív pajzsos. Előbbi táblafelismerést, vészfékezést, sávelhagyásra figyelmeztetést, automata reflektort, parkolóradart, elektrokróm belső tükröt, utóbbi parkolóasszisztenst, holttérfigyelést, mozgótárgy-észlelést és éberségfigyelést takar. Kár, hogy mint a Note-nál, itt is van rés a pajzson, ami jelen esetben az, hogy nincs adaptív tempomat. De azért sok-sok mindent kínál és törésteszten is bizonyítottan vigyáz utasaira a Qashqai, köszönjük.
És a Tekna fényszórói már LED-esek, kereke gigászi 19 colos 225/45-ös abroncsokkal, ablakai a B-oszloptól sötétítettek, tetősínje ezüstös, teteje panorámás (árnyékolóval). Nyitásához-zárásához nem kell kulccsal bíbelődni, az üléseket „részben bőr” borítja elöl fűthetően, a bal egyben elektromos állíthatósággal. Ezen a luxusnívón 360 fokos madártávlati képet tolnak a kamerák, s a Nissan Connect bárhová elnavigál. Felteszem, Európán belül.
Hátsó légbeömlő nincs. Extraként még ThermaClear fűthető szélvédőt, világos alcantara kárpitot, dekorcsíkokat rendelhet a kedves ügyfél. Aki ha összkerékhajtást is szeretne, csakis az 1.6 dCi dízelmotorhoz kérheti 750 ezer forintos felárért, míg amennyiben automata, bocsánat, CVT fokozatmentes váltóra voksol, akkor kizárólag az első kerekek a hajtottak. Mondjuk a 4x4-es kivitelnél is ez a szitu, ha a már nem középkonzoli forgó-, hanem a kormánytól balra található háromállású kapcsolót a 2WD állásban hagyjuk. Automata módban szükség szerint megy a nyomaték hátra, Lock állásban fix az X-Trailből átvett nyomatékelosztás.
A Qashqai persze nem terepjáró, de néha bizonyost jól jöhet az összkerékhajtás. És a hagyományos autókéhoz képest emelt hasmagasság is. A műszerfalon közben ha valakinek ez kell, követhető, hogy hányadán is áll a nyomatéknak az ő osztogatása, hogy mit művel az úthibákat elvileg korrigáló, a dőlést-billegést mérséklő Chassis Control, hogy a sofőr fáradt-e vagy sem, s megálljon-e kávézni, hogy merre van észak és a többi égtáj, stb. Nagyon komoly egy egérmozi.
A már számtalan modellben kedvelt 130 lovas és percenkénti 1750-es fordulaton 320 Nm nyomatékú 1.6 dCi dízelmotor pediglen halkan és jó erőben dolgozgat. A turbókésedelme minimális, s ha úgy adja, a pörgetés sincs ellenére. Százra a 1,5 tonnát 10,9 mp alatt gyorsítja fel, a végsebesség 190 km/óra. Az autópályás 130-as tempó valamivel 2500 fölött futható – kicsit más az áttételezés, mint a Renault-knál.
A váltó jófajta, az állítható rásegítésű kormány kevésbé, mert mindenhogy indirekt. A futómű a malomkerekeken a rossz utakról rázva, fel-felütve tájékoztat, a hátsó felfüggesztés fronthajtással kapcsolt lengőkaros, 4x4-esen multilink, komfortosabb. És alapvetően feszes hangolású, ami a vezetési élményt megdobja, a rugózási komforton meg ront. Kisebb kerekekkel tuti finomabban rugózhat a Qashqai.
Fogyasztás? A gyári érték 4,9 l/100 km, a tesztátlag kerek 6 liter lett. Nem nagyon, de kicsit azért sok pláne annak tükrében, hogy zömében csak az első kerekekre küldtem a kraftot, és azt is óvatosan, ráérősen. A stop-start rendszer gyors, finom. Még pár észrevétel: a radarok szerintem túlérzékenyek, folyvást csipogni akarnak; a LED-lámpa ereje meggyőző; elöl kényelmesebb, hosszabb ülőlapú ülésre vágytam; hiába magas az üléspozíció, már-már kötelező a körkörös védelem, mert annyira korlátozott a kilátás; a panorámatető pedig nem nyitható.
Az új, a második generációs Qashqai akciós alapára 5 millió forint, ezért a pénzért 1.2-es benzines turbómotor és Visia felszereltség dukál. A legolcsóbb dízel (1.5 dCi 110) már közel 6 millióba fáj, az összkerekes 1.6 dCi-ért meg még egy bő milliót kell leszurkolni. Hogy mire olyan menő legyen, mint a tesztautó, 9 millió fölé szökjön az ára. Ez van. A Nissan csöppet feljebb pozicionálta a hülye nevű kompakt crossoverét. Ami jó autó, aztán majd meglátjuk, folytatja-e diadalmenetét.
Árak
Tesztmodell alapára
8 810 000 Ft (2014.05.26.)
Tesztautó ára
9 180 000 Ft (2014.05.26.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,9 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4377 mm
Szélesség:
1806 mm
Magasság:
1590 mm
Saját tömeg:
1518 kg
Tengelytáv:
2646 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
401-1560 l
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1460 mm
Belmagasság elöl:
880-940 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1400 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1100 mm
Csomagtér magassága:
390-780 mm
Csomagtér hossza:
830 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1630 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
880 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,9 s
CO2-kibocsátás:
129 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Kollegám most szált ki egy 2 literes ix35-ből (lezabálta a gatyáját)és beült egy 1,5-ős dci-s „kaskaj”ba ami 6.5 millásan majdnem fullos volt.Eddig nagyon jól érzi magát:)
Szerintem (is) az árral lesz itt a bibi…
Jól néz ki, de úgy látom kissé elszabadultak az árak a Nissannál. A régi Qashqai-t nem utolsósorban a jó ára miatt szerették. Ha a legolcsóbb dízel 6 millió, akkor gondolom legalább 6,5-et kell leszurkolni egy normális felszereltségű autóért, ami azért elég sok… Amúgy csak nekem tűnik úgy hogy a csomagtartója kisebb lett, mint a régi változat esetében?
Arányos, jó forma szerintem. Nyúlánkabb, mint az előd, nekem tetszik.
…még 10 generáció és szinte sportos lesz.
volt egy sikeres előd, mivel az emberek (egy része) megunták hogy egyre „sportosabbak” lettek az autók, azaz laposabbak, alacsonyabbak, ami a használhatóság/kényelem rovására is ment.
aztán kezdődik minden elölről, ez is elkezd egyre „sportosabb” lenni, alacsonyabb, kisebb fejtér, 19-es kerék, stb. Gratulálok a nissan-nak hogy ezt is elcseszték.