Minden új a szélesebb, laposabb maszk mögött – az új Audi A5

Ingolstadtban debütált az új Audi A5 Coupé - ott voltunk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Éjszakába nyúló komoly show, óvatosan módosított dizájn a teljesen új, műszakiságával érdekes Audi A5 Coupén - ez várt Ingolstadtban.

Hosszban 4,4 centivel nőtt, magassága továbbra is 1,37 méter, nagyjából ennyi konkrétumot árult el az Audi az ingolstadti főhadiszállásán igen nagy show-ba ágazva bemutatott második generációs A5-ről. Felvonultak a márka történelmi kupémodelljei, ott dübörgött DTM-autójával Mattias Ekström, s valóban az egész világon első ízben volt látható az új A5. Nem csak hosszát, tengelytávját is nagyobbnak mondják a korábbinál, de annak pontos értékét még nem tudjuk. Az új, azonos alapokra épülő A4-ből kiindulva 1 centis növekedéssel, 2,82 méteres tengelytáv várható.
Hirdetés

Nem titok azonban, hogy a karosszéria tömege 60 kilogrammal csökkent az új (MLB+) padlólemez által, pontosabban a nagyszilárdságú acélok intenzívebb használatának köszönhetően. A forma egyszerre emlékeztet erőteljesen az elmúlt 9 évben mintegy 320 ezer példányban elkelt első generációsra, de hozza az Audi dizájnvilágát is. A továbbra is hangsúlyos, még élesebb vállöv a széles első és hátsó sárvédőn hullámot kapott. Míg az új A4 esetén a fényszóróban is hullámos a LED-menetfény, itt nem. Az is élre vasalt, miként a korábbinál laposabb – csakis és mindenképp LED-es – hátsó lámpa is. A fényszórók alapáron Xenonok és LED-menetfényesek, opcióként az egész főfényszóró LED-es, a csúcs lámpa a LED-Mátrix technológiás, amihez már „dinamikus”, azaz futófényes irányjelző jár.
Az új A5 motorpalettájáról egyelőre annyi a hivatalos, hogy szokás szerint csakis turbós és közvetlen befecskendezésű motorokkal lesz elérhető. Szám szerint öttel, két TFSI benzinessel és három TDI turbódízellel, 190-286 lóerő közötti teljesítménnyel. Az előző A5 kínálatához mérten 17%-kal nőtt a paletta átlagos teljesítménye, fogyasztása azonban még jelentősebben, 22%-kal csökkent. Kitalálható, hogy az alapmotorok 2,0 literesek, a benzines a 2.0 TFSI ultra (190 LE), a dízel a 2.0 TDI (190 LE). A második benzines vélhetően az A4-ből ismert 252 lóerős 2.0 TFSI, a két erősebbik dízel 3,0 literes és V6-os, 218 és 286 lóerővel.
A paletta abszolút csúcsát jelentő S5 lényegében külön modell a maga 354 lóerős 3.0 V6 TFSI (biturbó) benzinmotorjával. Utóbbi 4,7 másodperc alatt képes 100 km/órára gyorsítani, vegyes fogyasztása 7,3 l/100 km, hozzá ugyanúgy alapáras a quattro összkerékhajtás, ahogyan a 286 lóerős 3.0 V6 TDI csúcsdízelhez is, de az S5 esetén az utóbbihoz opciós sport-differenciálmű is alapból jár. A négyhengeres motorok esetén alapból hatfokozatú kézi, felárért 7 sebességes S torinc (azaz DSG, még magyarabbul duplakuplungos) automata váltók járnak, miként a 218 lóerős 3.0 V6 TDI esetén is. A 286 lóerős csúcsdízel és a 3.0 TFSI motor váltója nyolcfokozatú automata. A teljesen újnak mondott (vélhetően elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilnik) futóműhöz opcióként hangolható, adaptív lengéscsillapítók kérhetők, az elektromechanikus rásegítésű kormányműnek opcióként az áttétele is változó.
Az A4-esénél is kedvezőbb, kategóriabajnoknak számító Cw=0,25 alaktényezőjű karosszériában az utastér berendezése is teljesen új. A hangsúlyosan vízszintes vonalakkal rajzolt műszerfalon teljes széltében légbeömlők húzódnak, a kidolgozás – főként a kiállított autóknál – magas színvonalúnak mutatkozott. Temérdek színű bőr- és szövetkárpit választható, de ha ez nem lenne elég, az opciós Ambiente világítás 30 féle színű utastéri LED fényt ad. Még nem tapasztalhattuk, de az új A5 állítólag zajszigetelésével is kimagasló.
Mai trend szerint láblendítéses jelzéssel is nyitható (okoskulcs esetén) a csomagtér, ami 465 literes űrtartalmával a korábbinál 10 literrel nagyobb, 40:20:40 arányú támladöntéssel bővíthető. Opcióként elektromosan nyitható-zárható vonóhorog is elérhető. A temérdek új extra között a már említett fényszórók után a legfontosabb talán az Audi virtual cockpit, mely egy 12,3 colos, 1440x540 pixel felbontású változtatható képű műszerblokk-kijelzőt jelent. Ehhez vagy ettől függetlenül is kerülhet a középkonzolra az alapáras 7 colos helyett 8,3 colos kijelző, ami az MMI navigációs rendszerhez mindenképp jár. Az MMI kezelőfelülete (azaz az MMI terminál) immár írásfelismerős érintésérzékeny felületet kapott, de a rendszer akár hangutasításokkal is irányítható. A csúcs-navi, azaz az „Audi navigációs rendszer plusz” esetén LTE-kapcsolatra is képes Audi connect SIM kártya és internetkapcsolat is jár, utóbbiból nem csak az autó, fedélzeti wifi-routerrel az utasok is kaphatnak – egyszerre akár 8 eszközzel. A kommunikáló autó az MMI connect App segítségével okostelefonról vagy okosóráról a parkolási hely vagy az ajtózárak állapotának lekérdezésére is módot ad.
Ha már okostelefon, az Audi smartphone interface Apple Car Play, illetve Android Auto csatlakozással telefonunkat/annak tartalmát is a műszerfali kijelzőre „rakhatja”, magának a készüléknek az Audi phone box-ban a helye, ahol near-field technológiával az autó külső antennájára csatlakoztathatja azt, illetve vezeték nélkül töltheti a Qi-szabványt támogató készülékeket. Hifiből több különféle rendszer is elérhető, a kínálat csúcsán a Bang&Olufsen egység áll.
Sofőrsegédből teljes palettára számíthatunk: sávtartó, araszolófunkciós távolságtartó tempomat, parkolóautomatika, holttérfigyelő, annak szenzorrendszerével „kiszállás-figyelmeztető”, ami megóv majd attól, hogy a hátulról érkezők elé nyissuk az amúgy nem rövid oldalajtót. Szerepelhet továbbá kikerülés- és bekanyarodás-asszisztens, amelyek egyaránt az ideális ív felé terelnek az elektromechanikus szervokormánnyal. Audi pre sense, a balesethelyzeteket felismerő rendszer és táblafelismerő ugyancsak kérhető lesz.
Reméljük, hogy senki sem fog benne kézben tartott készülékkel telefonálni az ősztől rendelhető új A5-ben, ugyanis hozzá alapáras lesz a Bluetooth-kapcsolat is, ha pedig valaki nagyon belemerülne a csevegésbe, mindenképp számíthat majd a városi koccanásgátlóra. A csúcsmodell S5-höz hasonlító S line sportcsomag minden verzióhoz elérhető lesz. Az árakról természetesen semmi információ sincs még, és a részletes műszaki adatokra is várnunk kell még. Utóbbiak akár már heteken belül megjelenhetnek, az árak ősztől lehetnek publikusak. Egyelőre leginkább az A5 megjelenésével kívánja megfogni vevőit az Audi.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?