Minden idők legerősebb Daciáját teszteltük!
Első teszt: Dacia Duster TCe 150 Prestige
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nullkilométeres autóként kaptuk meg a minden idők legerősebb Daciájának számító Dustert, amibe a Mercedesekbe is szerelt 1.33 TCe motor 150 lóerős verziója került. Alaposan kipróbáltuk, jól szerepelt.
Kívülről ezúttal nincs semmi újdonság a vevők egyik kedvencének számító Dacia Dusteren. Orrában azonban az 1,33 literes, 150 lóerős TCe motor dolgozik. Ez minden idők legerősebb Daciája!
Már tavaly tudtuk, hogy a Dacia Duster is megkapja a Renault és a Daimler új, 1,33 literes turbós benzinmotorját, amit korábban már a kisebbik és a nagyobb (Grand) Scenicben, a Capturben és a kecskeméti gyártású Mercedes-Benz A-osztályban is teszteltünk. Ám az előbbiekből összesen sem fogy annyi a hazai piacon, mint a vásárlók egyik kedvencének számító Dacia Dusterből. Így aztán az új, teljesen könnyűfém, közvetlen befecskendezésénél 250 bar csúcsnyomást bevető, a hatékonyság jegyében a Nissan GT-R-nél alkalmazott hengerfal-bevonatottal és részecskeszűrővel is megspékelt motorral szerelt Dustert a szokásosnál is alaposabb tesztnek vetettük alá. Jártunk vele terepen, városban, országúton és autópályán, továbbá egy szlovákiai kiruccanás is befigyelt a hosszú távú tapasztalatok és persze a fotók érdekében.
Bár a TCe motor csak fronthajtással társítható (egyelőre), jó téli gumival természetesen havas úton is jól mozog. Száraz úton pedig 200 km/órás végsebességre is képes ez a Duster
A Duster továbbra, új csúcsmotorjával is tudja mindazt, amiért eddig is imádható volt, jó áron adott, tágas kompakt SUV, bámulatosan jó csillapítású futóművel. Teszteltük ugyebár már dízel összkerekesként, rövid ideig forgalmazott 1,2 literes turbómotorjával, EDC váltós dízelként és alap benzinesével is. Nyilván utóbbi volt a legolcsóbb, a mostani pedig kvázi középáras, ugyanis az 1,33 literes TCe motor 130 és 150 lóerős erőszintjével is csak fronthajtással és kézi váltóval kapható jelenleg, sőt, esetében a valaha csúcsnak számító Prestige az alapverzió, némi felárért pedig az új Techroad kiadással is megkapható. Ami az árakat illeti, a 130 lóerős verzió a már eleve igen jól felszerelt Prestige szinttel 4 649 000 Ft, ehhez mérten 200 ezer forint a 150 lóerős verzió, további 100 ezer még a Techroad széria, ami igazából csak a megjelenést dobja meg, igaz, azt jelentősen.
Prestige szinten már fémes tükörházakat és lökhárítóbetéteket, továbbá (és sok más mellett) 17 colos alufelniket is kap a Duster. Rugózási kényelme ezekkel is bámulatosan jó
Hátul Jeep hatású a lámpa, elöl immár minden Dusteren LED-es a menetfény
Az is igaz persze, hogy a Duster megjelenése eleve ütős, van benne egy kis macsósság, továbbra is kedvenc részlet a jeepes hátsó lámpa, de a 21 centis hasmagasság és a jelentős terepszögek is komoly terepjárónak mutatják. Pedig nem szabad hinni neki, fronthajtással nem az, legfeljebb akkor, ha bevetjük a terepjárós egyik legjobb barátját, a lendületet, amit mondjuk átlag feletti módon is alkalmazhatunk amiatt, hogy nem - nagyon - kell aggódni a lekoppanástól.
Jól áttekinthető a divatos kerek légbeömlőkkel spékelt műszerfal. A Prestige esetén alapáras a tolatókamerás, navigációs, magyar menüs és Apple CarPlay támogatásos érintőképernyő
Egészen tágas a beltér, hátul három felnőtt is viszonylag jól fér el egymás mellett. Az első ülések tartása nem olyan jó, mint amilyennek ránézésre tűnik, ám hosszú távon is vállalhatók
Térjünk azonban a lényegre, az új motorra! Felárért zsebben hordható okoskártyával, gombnyomásra indul, hidegen is elég csendes és egyenletes az alapjárata, bemelegedve viszont olyan néma és rezzenéstelen, hogy figyelni kell, hogy jár-e, a stop-start elektronika egyébként legtöbbször, már kevéssel hidegindítás után és fagypont körül is megállítja. Az újraindítás nem valami gyors, figyelni kell, hogy ne engedjük rá túl hamar a kuplungot, a még indulófélben lévő motort így ugyanis le lehet fullasztani, újbóli kuplungnyomásra persze beindul. A kezelőszervek finomak, a váltó az eddigi legjobb, amivel Daciában találkozhattunk, számos márka megirigyelhetné. Finoman, rövid úton kapcsolható, áttételezése is eltalált, városban is kapcsolható a negyedik, országúton akár 70-80 km/óra tájékán is tolható a hatodik, amivel a 130-as tempó még mindig viszonylag csendesen, 2700/perc fordulat alatt futható. Igaz, az előbbiek nem csupán a váltót, legalább annyira a motort is dicsérik!
Tipikus Duster ütőkártya a viszonylag nagy, alaphelyzetben is 478 literes csomagtér (a fotó Eneos termékmegjelenítést tartalmaz)
Csak támladöntéssel, de úgy 1623 literig bővíthető a raktér
A 150 lóerős TCe papírforma szerint 1700/percnél adja le 250 Nm csúcsnyomatékát. A gyakorlatban 1600-tól húz élénken, de óvatosan már 1200-tól terhelhető, 1700-tól tényleg elég szépen, csuklásmentesen gyorsít. A 150 lóerős teljesítmény 5250-nél van meg, de igazából nincs értelme 3000 fölé forgatni, ha ott váltunk el, már az élénk tartományból folytathatjuk a gyorsítást a következő fokozatban is. A fogyasztás meglepően jó: a gyári WLTP érték 6,9-7,1 l/100 km, a gyakorlatban azonban ez városban és autópályán értendő, nálunk a viszonylag sok országúti használattal 6,1 l/100 km lett a bő 800 kilométeres teszt átlaga (tankolások szerint!), de egy Budapest-Zuberec-Budapest túrát 5,6 l/100 km értékkel teljesített, ami több mint bámulatos.
Élénken mozog a 150 lóerős Duster, de talán még jobb pont, hogy étvágya is baráti
Hiába a remek terepszögek, laza talajra nem érdemes merészkedni a fronthajtással. Persze itt is igaz, hogy messze többet tud annál, mint ami várható egy SUV-tól
Pozitív meglepetés volt, de ebből a tipikusan túlvállalt homokozóból is kimozogta magát
A hosszú túra arra is jó volt, hogy kiderüljön, bár az ülések nem a legjobb tartásúak (főként elöl van lemaradás a konkurenciához mérten), mégsem okoznak fájdalmat 4-5 órás utazás után sem. A futómű pedig idővel azt is megmutatja, hogy bár a remek csillapításhoz a jelentős hasmagasságból adódóan egy kissé nagy oldaldőlés társul, valójában nem kell tőle félni, bátran lehet kanyarodni a fronthajtású, hátul az összkerekesek multilink rendszere helyett csak csatolt lengőkaros futóműves Dusterrel is.
A több mint 800 kilométeres teszt a tankolások szerint 6,1 l/100 km átlagfogyasztást hozott a 150 lóerős Dusterrel. Szabályosan közlekedve autópályán és átlagos dugókkal spékelve városban sem kell jelentősen 7 liter feletti étvágyra számítani
A Duster 4,34 méteres hossza városban is bőven tűrhető, a hasmagasság és a nagy átmérőjű, ballonos kerék mindenen átviszi - igazi svájci bicska, ezért lehet népszerű, sikerén az új motor csak fokozhat
A műszaki adatoknál a kedves cikkíró nézze át a nyomaték és a teljesítmény értékét. És azt sem ártana tudni, hogy melyik mérési ciklus alapján 6,9L a gyári fogyi?
Zajszintet ennél az autónál se lehetett mérni? Arra is kíváncsi lennék pedig.
Kedves olvasó!
A szövegben benne van, hogy a WLTP szerinti fogyasztási érték 6,9-7,1 l/100 km. A fordulatszámértékeket már javítottam. A zajt itt országúton mérten, ott 64 dB(A) adódott.
Üdv,
Katona Mátyás
Egy 0-100-as gyorsulási értéket még bedobhattatok volna a cikkbe vagy a menetteljesítmények közé…
https://www.auto-data.net/en/dacia-duster-ii-1.3-tce-150hp-35557
Jogos. A gyár még nem közölt adatot, ez a 10,4 van, beírtam most, de ez még nem gyári érték.
Szerintem jobb lesz amúgy. Téli gumival a néhány száz kilométert futott autót nem akartuk mérni, majd a 130 lóerősnél megnézzük saját műszerrel, ha addig sem érkezik meg a gyári adat.
150 lovas dákó, ezt is megéltük, hát nem semmi na, kár, h francia behatással, ill. kár, hogy nem a sandero RS került ide europába…szerintem tök jópofa, lehetne akár ezzel a motorral is.
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/sandero-rs-web-0111.jpg?itok=AGaZRvcv
Ennél a 10 és fél másodpercnél jobbat vártam azért. Igaz, bazi nagy lehet a légellenállása, magas, bumszli, alaktalan, mint a legtöbb SUV. Eléggé gyengécske ez a gyorsulási adat, pedig a motor az adatok alapján jónak tünik.
SUV-hoz képest nem rossz ez a 10,4s gyorsulás szerintem.
Én úgy tudom hogy gyalázatos a 0,40-nél is kedvezőtlenebb légellenállási együtthatója.
Sikere jól mutatja hogy van még időnk a környezettel foglalkozni, meg amúgy sem akar a magyar gyereket (jövőt), akkor minek védeni a bolygót ilyen hülyeséggel hogy légellenállás. ?
Hasonló tömegű Captur (1.3 TCe 150) kb. 8.5-öt produkált: https://www.youtube.com/watch?v=f01M–2LkLQ
Már csak az a kérdés, hogy a modell vevőkőre számára ez mennyire releváns hiszen ők az szívó 1.6ossal is elegedettek. Itt az eladások nagy többségét az azt levaltó 1.33 115Le változat fogja kitenni mert olcsóbb. Amúgy ez a motor pazar bármilyen kocsiban, mindegy, hogy megane grand scenic vagy kadjar.
Csak az érdekelne, mennyit fizetnek ezért, hogy így magasztalják ezt a francia-román „autót”? Ennyi pénzért már korrekt gépkocsi is kapható a piacon. A merci motorról meg majd kiderül mit tud hosszútávon, a deutch-ok csak 2,7 liter fölött tudnak motort építeni, alatta felejthetőek.
Nem értem miért fikázzátok a belsejét, olyan nem lehet, h valaki egyszerű dizájnt szereti?
Ki a fene fogdossa pl a műszerfalat, hogy puha v kemény?
Beültem ford kugába, meg renault mittoménmibe, és olyan a belsejük, mint egy
kínai kazettásmagnó ’90-ből. A szatén meg csilivili króm műanyagokkal.
Kívülről meg a legtöbb suv olyan jellegtelen, hogy el kell olvasnod hátul a márkáját, különben nem jössz rá.
A led műszerfal meg annyira infantilis, h elröhögtem magam.
Bár a mai szájbergyerekek nem értik eddig miért bohóckodtak analóg műszerekkel.
A törésteszt is gyanús, az én ’04-es fiestám egy csillaggal jobban teljesít 2 légsákkal, és SEMMILYEN rásegítéssel (ABSstb)
Skodába be nem ülnék, a 110-es emléke örökké beégett.
Suzukit meg vegyen a kisember…