Minden és mindenki biztonságban – Itthon az új Sprinter!
Nincs több fusizás, online kapcsolatos a hazánkba érkezett Mercedes-Benz Sprinter
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ha van ésszerű extra az új Mercedes Sprinter kínálatában, akkor az az online követhetőség. Akár a teljes flottát is figyelhetjük valós időben és utasíthatjuk a sofőröket ezen keresztül. Itthon próbáltuk a Sprintert!
Szerencsére a Mercedesnek minden lehetősége megvan arra, hogy áruszállítóikat is a legmodernebb extrákkal szereljék fel. Emellett az eszük is jó helyen volt, hisz olyan dolgokat találtak ki, amiből mindenki csak nyertes lehet. Az új Sprinter nemzetközi menetpróbáján már kiderült, hogy munkahelynek az egyik legjobb, ha nem a legjobb, így akit az a sors sújt, hogy a cég beruház az új csillagos áruszállítóra és annak kormánya mögött kell napi nyolc órát töltenie, nem lesz rossz dolga.
Megérkeztek hazánkba is az új Sprinter első példányai, ami azt jelenti, hogy mostantól rendelhető is.
Az új Sprinter tervezésénél az egyik legfontosabb szempont a biztonság volt, a második a kényelem, ezek mellett pedig a hatékonyság mind a sofőr, mind a vállalat szempontjából. Biztonságból igencsak remekel, vezetéstámogató rendszereinek nagy része a legfrissebb, leghatékonyabb. Vészfék-asszisztense például nem állítja meg az autót minden esetben, csak ha tényleg fontos.
Három lépcsőben figyelmezteti a sofőrt, melynek utolsó lépése a teljes blokkolás 50 km/h alatt.
Ha ebben a fázisban fékezésre kényszerül, de az előttünk haladó autó mégis tovább halad, vagy a gyalogos hirtelen kikerül a veszélyzónából nem állítja meg az autót, képes a vészfékezést megszakítani. A hazai bemutatón hibátlanul működött, és ahogy mesélték, a többhetes nemzetközi bemutató alatt elvégzett több mint 800 éles teszt alatt egy autót sem törtek össze, szóval van ebben valami biztató.Hátsó keresztirányú forgalomfigyelője szintén hatékony, figyelmeztetés után állóra fékezi Sprintert, ha veszélyt érez.
Sávtartója nincs, csak sávelhagyás-figyelője, van viszont oldalszél-asszisztense, vagyis képes kissé visszatéríteni a teherautót, ha egy hirtelen lökés odébb taszította volna. Mindenképp a biztonság mellé számolandó, de már a kényelmi szintet is súrolja a tolatókamera, valamint a 360 fokos kamerarendszer lehetősége is, utóbbi rendkívül precíz és gyorsan dolgozza fel a képet. Elektromos állítású ülések, automata klíma, digitális műszeregység, a buszokhoz külön utastéri légkondicionáló is rendelhető, kulcs nélküli indítás viszont mindenképp jár. Nincs hagyományos kulcs az új Sprinterhez és bár nyitáskor elő kell vennünk, a napi munka során, ha nem zárjuk az autót, akkor nyugodtan lehet a sofőr zsebében, vagy akár dedikált helyén, a műszerfalon. Vagyis inkább a padlón, hisz a kulcs helye - ami indukciós töltő, mert elvileg tölteni kell – a középkonzol legaljára, boka magasságba került.Ha már töltő, a Mercedes halad a korral és akár indukciós telefontöltő-padot is rendelhetünk, ami a pult tetejére kerül. A hatékonyság itt kicsit karcos, hisz ha a kulcsnak már amúgy is van egy ilyenje, miért nem lehet ugyanott telefont is tölteni? Ami a haladást illeti, olyannyira előreszaladtak, hogy hagyományos USB csatlakozót már nem is találunk a Sprinterben, a legalapabb rádión is az új, nagyobb feszültséget átadó és ezzel gyorsabb töltést ígérő USB-C csatlakozót találunk. A személyszállító buszban ebből minden sorban kettőt kapunk. A fejegységek Rolls-Royce-a persze az MBUX rendszert futtató vadonatúj nagyképernyős központi rendszer, amit érintéssel és hangvezérléssel is irányíthatunk. Ennek nagy előnye, hogy tűéles képet ad, viszonylag egyszerű kezelhetőséget és rendkívül gyors futást, ami megkönnyíti a használatát.
Hey, Mercedes!
Ezt a rendszert meg is szólíthatjuk, így aktiváljuk a tanulni képes személyi asszisztenst, akitől kérdezhetünk, kérhetünk bizonyos feladatokat, ám ha rendszert észlel, már magától is fel fogja ajánlani egy idő után, például ha többször ugyanabban az időben navigálunk azonos címre. Az MBUX további rendkívül jó pontja a Mercedes PRO-val való összeköttetés, ami online rendszeren keresztül működik. Erre még egy csöppet várni kell ugyan, de a júniusi gyártású autókban már működni fog a beépített, LTE adatátvitelre képes SIM kártya foglalat. A Mercedes Pro lényege, hogy a flottakezelő egy online felületet kap az alkalmazás mellé, amin keresztül az összes hozzá kapcsolt autót nyomon tudja követni. Valós idejű adatokat kap az új Sprintertől, szinte mindent lát rajta, ami az autóval történik. Üzemanyagszintet, olajszintet, szervizinformációkat kérdezhet le, látja, ha az autó nyitva van, azt is, ha az ablakok lehúzva maradtak, tudja annak pontos helyét és adatait. Van persze Private mód, vagyis ha a sofőr igazoltan használja munkán kívül az autót, akkor a nyomkövetés deaktiválódik.A rendszer fontos pontja, hogy a flottakezelő kommunikálhat a sofőrrel, pontosabban üzenetet küldhet a kiválasztott kocsi MBUX felületére.
Ezt menet közben nem olvashatja el a sofőr, csak ha már megállt. Az új Sprinter fontos újdonsága, hogy mostantól nem csak hátsókerékhajtással érhető el, hagyományos elsőkerekes felépítéssel bővült a kínálat, vagyis egy jelentős piaci rést tömtek be vele. Az elsőkerekes Sprinter előnye, hogy padlója 8 centivel van alacsonyabban, mint a hátul hajtó verzióé, valamint 50 kilóval többet cipelhet nála, ha azonos felépítést nézünk. Összkerékhajtás is elérhető, ahogy automata váltó is, a keresztmotorosokhoz (elsőkerékhajtás) ráadásul a legfrissebb 9 fokozatú bolygóműves. A szegmensben egyedüliként érhető el rendkívül finom járású és tisztességes erővel dolgozó 190 lóerős V6-os dízel, 7 fokozatú automatával. A régi 2,1-es négyhengeres dízelt kicsit átdolgozták, melyet fronthajtással 114 és 143 lóerővel, valamint a lakóautók számára 177 lóerővel kínálnak, hátsókerékhajtással van egy 163 lóerős kivitel is. az 1995-óta piacon lévő Sprinter jelentős szereplője a haszonjármű-piacnak, ezóta több mint 3,4 millió példány kelt el, és nem kérdés, hogy a harmadik generációval ez a szám jelentősen ugorni fog.