Először is nézzük meg, hogy nagy vonalakban minek kell teljesülnie egy autó átírásához. Ez igazából annyit tesz, hogy az autó a régi tulajdonos nevéről az új tulajdonos nevére kerüljön, illetve a vagyonszerzéssel kapcsolatos minden illetéket kifizessék, és az új tulajdonos nevére szóló kötelező biztosítást is érvényesítsék. Ennél azonban sokkal részletesebb a dolog, jöjjenek hát a legfontosabb lépések.
Nem elég az autót megtalálni és kifizetni, az még csak a kezdet
Először egy adás-vételi szerződést kell figyelmesen kitölteni, 4 példányban. Ilyet természetesen az internetről is le lehet tölteni, de papír-írószer, illetve nyomtatványboltokban is fillérekért hozzájuthatsz. Ez utóbbi esetben általában indigós szerződést kapsz, amelyeken az aláírások kivételével elég mindent csak egyszer leírni, a szöveg ugyanis átmásolódik a többi lapra.
A kész szerződés minden példányát alá kell írni, majd ebből kettőt az eladó, kettőt pedig a vevő tesz zsebre.
Ebből a fejenként két példányból egyet-egyet a kormányablakban kell majd leadni, míg a másikat a felek tartják meg, hogy bizonyítani tudják a tulajdonosváltást. A szerződés aláírása előtt minden szükséges adat hitelességéről alaposan meg kell győződni, akár az azokat igazoló dokumentumok felmutatására is érdemes megkérni a másik felet, amennyiben kételyek támadnak azok valóságalapjával kapcsolatban.
Az adásvételi szerződés az alapja mindennek
Ezek után azonban még nem szabad elhajtani az autóval, arra először kötni kell egy kötelező felelősségbiztosítást. Az eladó nevére szóló ugyanis érvényét veszti az adásvételi szerződés megkötésének pillanatában. Ez a mai világban már akár egy mobiltelefonnal és annak internetkapcsolatával is megoldható percek alatt, a különböző alkuszoldalakon minden lépés egyértelmű. Ha azonban még soha nem csináltál ilyet, akkor érdemes nagyjából fél órát rászánni a mutatványra, illetve akárcsak az adásvételi szerződés esetében, minden egyes adat pontosságáról meg kell győződni, az itt megadott információkért ugyanis az autó új tulajdonosa bármikor számonkérhető és felelősségre vonható. Halogatni, vagy az autóval biztosítás nélkül közlekedni azonban semmiképp sem éri meg, mert egy esetleges balesetben kötelező biztosítás nélkül neked kell majd kifizetni a kárt, ha pedig később kötöd meg a biztosítást, mint amikorra az adásvételi szerződés szól, akkor a biztosító fedezetlenségi díj formájában büntetést fog kiszabni az autóra. A megfelelő csomag kiválasztása után e-mailben megkapod a biztosítás megkötését igazoló dokumentumot, ekkor már közlekedhetsz az autóval, a rendőrnek pedig igazoltatáskor az adásvételi szerződést és a fent említett dokumentumot kell bemutatni.
Az eredetiségvizsgálat is fontos
Ezt követi az eredetvizsga, ahol azt állapítják meg, hogy a megvásárolt autó valóban az a gépjármű-e, amelyről az adásvételi szerződés szól. Ekkor a szakértő a motorszámot, alvázszámot és egyéb ismertető jegyeket vizsgálja, illetve azt is kizárja, hogy ezeket meghamisították volna. Ez nem egy hosszú folyamat, körülbelül 10-15 perc, ha nincs bonyodalom, azonban érdemes előre érdeklődni és időpontot foglalni, mert előfordulhat, hogy nem tudják rögtön fogadni az autót, hanem későbbi időpontot adnak.
Az eredetvizsga helyszínén kell befizetni a vizsgálat díját, ami az autó lökettérfogatától függően 17 és 20 ezer forint között mozog.
Eredetvizsgára azonban nem minden esetben van szükség, a leggyakoribb kivételek az öröklés, illetve amikor közeli hozzátartozótól veszel autót.
A bal oldalon látható, öreg Audi A4 átírása összesen 63 800 forintba kerül, míg a jobb oldali RS Q8 összesen 406 850 forintért kerül a nevedre
Az eredetvizsgán egy igazolást adnak, amelyet a többi okmánnyal együtt el kell vinni a kormányablakba, ahol az átírást végzik. Ott kell befizetni az átírási költség további tételeit, vagyis a vagyonátruházási illetéket, illetve az új forgalmi engedély és az új törzskönyv díját. A vagyonátruházási illeték a jármű életkorától, lökettérfogatától és teljesítményétől, illetve a felhasznált üzemanyagtól függ. Éppen ezért az ár is változó, egy öreg és gyenge modell esetében akár 30 ezer forint alatt is megúszható a költség, de egy nagymotoros, új és drága autó esetében akár a 400 ezer forintot is elérheti az összeg, amelyet ezen a jogcímen fizetni kell. A két új okmány darabja az autó típusától függetlenül 6000 forint. Természetesen az interneten található kalkulátorok segítségével bármilyen kiszemelt autóra elöljáróban kiszámolhatók ezek a költségek. A díj akár a helyszínen kapott postai csekkel is befizethető, de ekkor a befizetés után vissza kell menni a kormányablakba, így egyszerűbb bankkártyával fizetni. Az új forgalmi engedélyt azonnal kiadják, az új törzskönyvet pedig postán küldik ki, általában 2 héten belül.
A nagyobb kereskedések - mint például a Das Weltauto - szívesen átvállalják az átírás procedúráját
Az átírást és a hozzá tartozó egyéb köröket a vásárlástól számított 15 napon belül el kell intézni, erre nincs kifogás. Természetesen ezzel mást is meg lehet bízni, gyakran előfordul, hogy felárért az autókereskedő is el tudja intézni, ekkor két tanú által aláírt meghatalmazást kell készíteni. A cikkünk megjelenésében segítő
Das WeltAuto is átvállalja az okmányirodai ügyintézés terhét az ügyféltől. Ennek költsége kétféleképpen realizálódhat a
Das WeltAutónál: lehetséges, hogy már eredetileg is tartalmazza az autó ára, de az is megeshet, hogy az ügyintézési díjat külön számítják fel, ám erről az ügyfelet minden esetben előre tájékoztatják.
Köszönjük a segítséget a
Das WeltAutónak!
Éppen most hétvégén élesítették a megújított gépjármű nyilvántartási rendszert, ennek köszönhetően hamarosan nem kell már bemenni az okmányirodába, hanem otthonról online elvégezhető lesz a tulajdonosváltás. Lassan időszerű lenne erről is egy cikk. Sajnos az eredetvizsga még mindig kötelező, ami egy felesleges teher. Csak a külföldről behozott kocsik esetében tartanám fontosnak.
Az elmúlt 20-25 évben kb. 20 gépkocsi vásárlásánál működtem közre. Vagy saját, vagy családtag autója volt. Mindig a kereskedő íratta át (azt a néhányat kivéve, amit magánszemélytől vásároltunk), és alapvető, hogy ezért soha nem kért pénzt. Soha fel sem merült sehol, hogy ezért fizetni kellene.