Milyen téli gumit használ a tesztelő? Lehet-e spórolni rajta?
Abroncsválasztás tudományosan, de azért pénztárca-kímélően
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idén télen már a harmadik gumitesztünket végeztük el. Eddig mindegyik után vásároltam egy új garnitúrát. Vajon kóros a jelenség?
Megvettem hát nyárra az akkori tesztünk győztesének számító Bridgestone garnitúrát. Ezen lépés már önmagában sugallta, hogy érdemes lenne megválni a négyévszakos Kleberektől. Ősszel meg is hirdettem az Autóalkatrész.hu oldalon. Volt néhány érdeklődő, de mindenki próbált alkudni a mindössze 3000 kilométert futott, újonnan csaknem 25 ezer forintos, egyévesen 15 ezerért hirdetett abroncsok árából. Aztán jött az idei teszt, ahol szintén nem remekelt a Quadraxer. Addig gondolkoztam, hogy ha nem viszik el 15 ezerért, akkor visszarakatom azokat, de a teszt eredményeit látva nem nagyon akartam. Óriási mázli, hogy két nappal később hívott egy vevő, kellettek neki a gumik, ő ugyanis olcsó megoldást akart. Én pedig a sok-sok vészfékezés után talán túlzottan is nagy figyelmet fordítok az abroncsokra.
Mondjuk nem tesztünk győztesét vettem meg, hanem a legjobb tudás/ár arányúnak hirdetett Firestone Winterhawk EVO 3-at. Ebből a nekem kellő, pontosabban a gyári 205/60 R16 helyett felrakható 205/55 R16 méretű alig több mint 24 000 forint a nonstopgumi.hu kínálatában, 205/60 R16-os pedig sajnos még nincs az EVO 3-ból. Az ideális persze a tesztelt 195/65 R15-ös lett volna, ám a 15 colos felni sajnos egészen egyszerűen nem megy rá a Grand Scéncire. Aki viszont sima Scénic II-vel rendelkezik, az rakhat olyat is autójára, s igazából ajánlom is, hogy azt, azaz a ballonosabb, télre optimálisan keskenyebb abroncsot tegye autójára, akár külön vásárolt felnivel. Spórolni úgy még lehet, másként nem ajánlott a téli gumin! Bár kevés kilométerre, és így összességében kevesebb rizikóval megteheti a négyévszakos abroncs (a teszteltek közül a Kleber Quadraxer), ám az télen és nyáron sem fog igazán jó jellemzőket adni, mikét az évszaknak nem megfelelő abroncs sem megfelelő. Nyáron a télivel még csak-csak el lehet lenni (természetesen csak szerény futás mellett, a fokozott kopás tudomásul vételével), ám télen a nyári legfeljebb csak száraz úton, fagypont felett lehet elnézhető. Aki nem hiszi, nézze meg téligumi-tesztünket, ahol a nyári abroncs a jeges útfelületet modellező műgyantán a téliekhez mérten háromszoros fékutat adott.
ki kellene próbálni a négyévszakos Vredesteint- nekem bevált…
Mosolygok a szerzőn. Nem azért, mert valami nagy tudású gumis szakember lennék, hiszen nem. De a (régi) HI-FIsták jutnak eszembe róla, akik reszelgetik készülékeiket plusz ketyerékkel, majd hirtelen egy más szempontot hallva kezdik elölről. Szóval a legjobb ár-értékű téli gumi! Az milyen? Persze, értem én. Magam is egy Nokian WR G3-at vettem múltéven, mivel még belefért a legjobbak csapatába az ADAC teszten 2012-ben, és 205/55 R16-osban 22 500 forintért megkaptam. Na ja, de ha még rá szánok 6 ezret akkor a legjobbat is megvehetem, ami talán értelmetlenné teszi az ilyen spórolást. Kivétel ha belenézek a pénztárcámba. Akkor meg minden kis szalmaszálat felnagyít az ember. Pedig a különbségek átlagos szinten kicsik az élbolyban és a középmezőnyben. Vagyis mindenhol vannak kompromisszumok.