Milyen rozsda? – Mazda3 2.0 DISI, 2010 – használtteszt

Felejtsd el a rozsdát, ez a 2010-es Mazda3 patyolat állapotú

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Talán túlságosan mély gyökeret vert a fejekben az a nézet, hogy minden Mazda túl hamar rozsdásodik. Ellenpéldának itt ez a lassan 11 éves hármas, egy igazán kellemes motorral.

Sajnos néhány kevésbé jól sikerült széria miatt, szinte minden Mazda tesztünk alatt elözönlik a kommentszekciót a rozsdásodáson élcelődők. Ezek után nem csoda, hogy az autóvásárlás előtt álló ismerőseim mindig ugyanezzel kezdik, ha egy Mazdát ajánlok nekik: „de hát azok rozsdásodnak, nem?” Igen, egy idő után bizonyos fémek rozsdásodni kezdenek, az a nem mindegy, hogy mikor, és a Mazdák esetében sem törvényszerű, hogy hamar. Tökéletes példa erre ez a fekete, második generációs példány.
A második generáció bemutatásakor még híre-hamva sem volt a Kodo formanyelvnek, ettől függetlenül a „ZoomZoom éra” Mazdái sem unalmasak. Bár tény, hogy tipikusan „japános” megoldásokkal találkozhatunk rajta. Sőt, ha jobban megnézem, kimondottan egyedire sikerült az autó orra a hűtőrácsból kitüremkedő, fényezetlen lökhárítóelemmel, ami a fekete fényezéssel együtt persze nem annyira hangsúlyos. Hátul a „kristálylámpák” azok a részletek, amelyektől a leginkább japánosnak tartom a formatervet. Úgy érzem, ez valami fétis a szigetország tervezőinél, bár tény, hogy a fekete fényezéssel ez sem néz ki rosszul. A fényezés pedig kifogástalan állapotú. Egyetlen apró horpadást hordoz az oldalán az autó, de a fényezés ott sem sérült. Rozsdának nyoma sincs. Még a legkényesebb helyeken sem. A csinos, 17 colos könnyűfém keréktárcsákon sem látni ordító sérülést, az egész autóról süt, hogy vigyáztak rá, igényesen karbantartották, amit meg is hálál.
Hirdetés
Az utastérben már jobban látszik a kor, bár itt is csak a kifényesedett felületek árulkodnak. Például az ajtónyitó fogantyúk, amik világos színükkel próbálják rejteni ezt a kopást, de a multifunkciós kormánykerék karimája már nem tudja, ahogy a váltógomb sem, viszont utóbbinak a szoknyája még hibátlan állapotú. Egy-két karctól eltekintve a műszerfal is megúszta az idő múlását, az igazán kényelmesre formázott, fűthető szövetülések szintúgy tartósnak bizonyultak. Hátul már kevésbé testhezállóak az ülések, viszont itt is megőrizték jó állapotukat, ahogy a csomagtér szövetburkolatáról sem az jutott eszembe, hogy már 10 éves múlt az autó. Szépen letisztogatták a motort is, ami egy kétliteres, szívó benzines egység, 151 lóerővel, 191 Nm forgatónyomatékkal, stop/start rendszerrel. Az Európának szánt DISI benzinmotorhoz hatfokozatú manuális sebességváltó társul, ami az első kerekekhez továbbítja az erőt. Ha nem is lesz tőle sportautó a Mazda3, azért azt színtisztán érezni, hogy a sportos felé vették az irányt a tervezők. Szereti, ha pörgetik, a teljesítménycsúcs 6200-as fordulatnál van, a nyomatékcsúcs pedig 4500-nál, az alsóbb tartományokban kicsit nyomatékszegénynek tűnik. Ám a motorhoz feszes futómű és közvetlen kormány társul, szóval minden adott az élvezetes autózáshoz, még a váltó is, hiszen a kar most a 145 ezredik kilométernél járva is paszentosan mozog a kulisszában. És megmondom őszintém, a legutóbb nálam járt 100. évfordulós, új Mazda3-nál is erősebbnek érződik, pedig abban 180 lóerős, kétliteres, igaz Skyactiv-X motor duruzsolt.
Hirdetés
Igen, kapott egyébként alváz- és üregvédelmet, még 2011-ben, mert tudom, hogy sokakban felmerülhetett ez a kérdés. De ezen kívül nem kellett rá sokat költeni, csak a kopó alkatrészek cseréjére volt szükség. Motorikusan rendkívül megbízható, kimondottan szépen szól egyébként a kétliteres, bár ezt leginkább kívülről tudtam megállapítani, mert az utastérben csend honol - minden tekintetben, hiszen nem zörög, nem recseg semmi, pedig a hazai utak kíméletlenek. Ezt a stabilizátorrudak kétszeri cseréje is bizonyítja. Egyetlen nem tervezett javításra volt eddig szükség: a csomagtér utastérből való nyitásához tartozó gombot és vezetéket kellett csupán cserélni, mert rakoncátlankodott kicsit. Ennyi. Nem véletlenül tartja tehát jól az árát a Mazda3 második generációja. Jelenlegi tulajdonosa is nagyon szereti, többek között a már említett sportos tulajdonságai, valamint a minőségi utastere miatt. Persze feltettem neki a kérdést, hogy mi az, ami nem nyerte el maradéktalanul a tetszését. Egyetlen dolgot említett: az ajtókban kicsi a palacktartó. De ezzel azért együtt lehet élni, ha elérkezik a csere ideje, akkor is csak azért nem egy újabb Mazda3-ban gondolkodik, mert legközelebb már egy kombi csomagterére lesz szüksége, az pedig nem létezik a hármasból. Nincs is nagy kínálat egyébként a 2010-es évjáratú Mazda3-asokból. Persze újonnan sem számított olcsónak, és a kétliteres motorral felszerelt változatokért most is elkérnek alsó hangon 1,8 millió forintot, de az igazán jó állapotú, kevesebbet futott, gazdagon felszerelt példányok már kétmillió forint felett keresik új gazdájukat a Használtautó.hu felületén.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

12 thoughts on “Milyen rozsda? – Mazda3 2.0 DISI, 2010 – használtteszt

  • 2021.01.15. at 10:12
    Permalink

    11 évesen nem rozsdás? Ez abban az országban, ahol az autóknak mindenféle ráfordítás nélkül kötelessége a majdani OT-vizsgát teljesíteni és az emberek dühödten verik az asztalt az 1 millió km-es garanciát követelve, kevés lesz 😀

    • 2021.01.18. at 13:06
      Permalink

      Mely országról van szó? Ugyanis a járműparkunk állapota nem ezt tükrözi.
      Van egy általános bizalmatlanság, ami a behozott autókkal kapcsolatban fokozottan áll, főleg ha rozsdáról van szó.
      Az a baj, hogy a nepper legtöbbször a törvény által biztosított garanciális felelősséget sem hajlandó elismerni és teljesíteni.

      • 2021.01.18. at 16:37
        Permalink

        „Ugyanis a járműparkunk állapota nem ezt tükrözi.”

        Nem, de megy is emiatt a berzenkedés rendesen… Gondolom, te is hallod sokszor, hogy „na, ebből se lesz oldtimer” meg „mi lesz ebből 10 éves korára” és társai. Én mindig azt gondoltam, hogy az autóiparnak a legnagyobb kihívás egy csóró országnak megfelelő autót fejleszteni: a polgáraik évtizedekre terveznek, mert nincs pénz, no de akkor hol marad a fejlődés? Nincs is a mai felhozatalban olyan, ami nekünk, magyaroknak 100%-ban jó lenne, a legtöbben még ma is „kettesgolfoznak” meg „zőccségeseznek”, hogy azok mit kibírtak… Nem az autókkal van a baj, a gazdaságunkat kell felturbózni. Bár a csónakmotoros amerikai tepsikkel járó kubaiakhoz képest istenesen állunk 😀

        (Vipo komám, visszatértél? Úgy, de úgy örülök neked… Ó, várjunk csak :D)

        • 2021.01.19. at 00:46
          Permalink

          Téged tényleg beoltottak józan ész ellen…
          „a legnagyobb kihívás egy csóró országnak megfelelő autót fejleszteni: ”
          Ez ugye most vicc volt? Fogsz egy rég elavult kasztnit, kiveszed a rendes anyagokat meg a drágább extrákat és kész a K-európai piacra „fejlesztés”. Polo Classic, Astra Classic, Thalia megvan?
          Kínában még egyszerűbb, ott a egyelőre dagadtra kereshetik magukat a külföldi gyártók.
          10 évre terveznek, hát persze…. 🙂 Nap vicce.

          Az meg külön vicc hogy arra játszol hogy a műszakin még évekig átengednek minden életveszélyes vacakot.
          Egyszer ezen is muszáj lesz változtatni…

          • 2021.01.19. at 08:52
            Permalink

            „Polo Classic, Astra Classic, Thalia megvan?”

            Ööö… és ezek mióta nincsenek? Biztos, hogy engem oltottak be? 😀

            „Kínában még egyszerűbb, ott a egyelőre dagadtra kereshetik magukat a külföldi gyártók.”

            Ööö… a Renault nemrég vonult ki, a PSA-(Stellantis)márkái szintén a kivonulás szélén állnak, az angolokat sem látom az élmezőnyben, az olaszoknak meg még gyáraik sincsenek. Jut eszembe, hogyhogy nem „belgiumozol”? Pedig azt hittem, feljön majd Charleroi vagy Antwerpen is 😀

            „10 évre terveznek, hát persze…. ? Nap vicce.”

            Igazad van, lehet, hogy túl keveset írtam, 20-at kellett volna. A elektronikákat „feleslegesnek” tartó és a DPF-et kiíró mekkelekek országában tényleg egy 20-as szám a helyes…

            „Az meg külön vicc hogy arra játszol hogy a műszakin még évekig átengednek minden életveszélyes vacakot.”

            Én nem fogom megregulázni emiatt a vizsgaállomásokat, ha átmegy az autóm, akkor átmegy. Te köztudottan nagy ember vagy, emeld fel a hangod az ügy érdekében, neked majd biztos behódolnak. Mellesleg ha az utópiád bekövetkezik, nagyon sok régi autó fog eltűnni az utakról és csak autóstalikon lehet majd őket látni. Nem biztos, hogy az olyan jó lesz…

        • 2021.01.19. at 08:25
          Permalink

          Nem szoktam ilyeneket hallani.
          Ellenben rengeteg autót „fejlesztettek” csóró országoknak, azonban nálunk ezek jószerivel eladhatatlanok, mivel ár-érték arányban borzalmasak, ezért nem is próbálkoznak az importőrök.
          Az viszont tény, hogy a mai autókat úgy tervezik, hogy ne fussanak el gazdaságosan évtizedeket, ezzel szemben már nem csak nálunk, nyugaton is egyre később cserélik le újabbra az autókat, mivel a németek sem élnek már azon a színvonalon, mint 20-25 éve.

          „Nincs is a mai felhozatalban olyan, ami nekünk, magyaroknak 100%-ban jó lenne”

          Szerencsére különbözőek vagyunk és mindenkinek mások a szükségleteik és igényeink. Hogy a viharba lenne már olyan típus, ami 10 millió embernek egyaránt 100%-ban megfelel?
          Ekkora baromság még a KGST idején a kommunisták fejében sem fordult meg, még ott is volt 5-6 típus, különböző karosszériaváltozatokkal.

          • 2021.01.19. at 09:04
            Permalink

            „Nem szoktam ilyeneket hallani.”

            Én viszont rendszeresen, de a kommentcunamit se árt néha olvasgatni, a gipszjakabok óbégatnak rendesen miatta…

            „Szerencsére különbözőek vagyunk és mindenkinek mások a szükségleteik és igényeink.”

            Te is tudod, hogy azért van egy „recept”. A románokra pl. a Logant szabták(ami nekünk is kiváló lenne, csak hát ugye… tudjuk), nem az X6-ost. A soraidból remekül lejött, hogy képtelen vagy autógyártói „fejjel” gondolkodni, ahol pontosan megtervezik, mely régiókban milyen jellegű, külsejű, árú, belső terű, műszakiságú stb. autó lehet a nyerő és miből találhat sok db gazdára. Itthon sincs annyi gazdag, amennyi prémium fut az utakon, csalóka a kép, mert lehet, hogy tankolni se tudják, és akkor még néha el is romlik ugye ez-az…

  • 2021.01.19. at 10:41
    Permalink

    Azt tudod, hogy a Logant a világon hány országban forgalmazzák/gyártják különböző nevek alatt?
    Nem költ egyetlen autógyártó sem eurómilliárdokat egy-egy piacra, amely akkora, mint a román, vagy a magyar. Globálisan gondolkodnak és lefedik a termékpalettát, ennyi.

    • 2021.01.19. at 10:53
      Permalink

      Hogyne tudnám. És azokat a rebadge-elt változatokat is a románéhoz hasonló életszínvonalon lévő országok népautójának szánták/szánják(nem lenézés, mi is ide tartozunk). Mert ami Romániában népautó lehet, az az lehet pl. Mexikóban vagy Dél-Afrikában is a nagy átlagnak. Ahol jobban élnek, ott messze nem fogy annyira vagy nem is kapható, de olyan is van, ahol még a Logan is drága és túl „luxi”. Teljesen igazad van amúgy, nagyon remélem, Zöldike is olvassa majd, mert szerinte Belgium a világ origója 😀

      • 2021.01.19. at 14:32
        Permalink

        Csak éppen ugyanaz a modell sokkal olcsóbb Tunéziában, mint nálunk, már csak az EU által kötelezővé tett biztonsági-kényelmi berendezések miatt is, ezért nehéz hasonlítgatni.
        A Logan indulóára 2,9 millió Ft háromhengeres kis 75 lovas motorral.

        Ennyiért 3-4 éves garanciális, jól felszerelt i30-ast kapsz, ami egy kategóriával nagyobb úgy méretben, mint teljesítményben is…

Vélemény, hozzászólás?