Milyen ötajtós miniautókba, mennyiért ülhetünk ma?
Körkép: a piac legkisebb autói. Egyben a legolcsóbbak is?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Speciális csoportban, az ötajtós miniautók között néztünk szét, azt keresve, hogy mennyiért kaphatunk praktikus városi járgányt.
Itthon parányi szegmens a parányi miniautóké, éves szinten mintegy 2000 példány fogy belőlük, ami a teljes piacnak elenyésző 3 százalékát jelenti. Pedig logikus választás a kategória bármely tagja. Esetükben ugyanis nem hókuszpókuszokkal érik el a gyártók az alacsony fogyasztást, hanem csupán azzal, hogy kicsik és könnyűek. A praktikus használat érdekében mi most csakis azokat a modelleket vesézzük, amelyek ötajtósan is kaphatóak. Egyrészt mert ez a praktikusabb kialakítás, másrészt mert a szegmens legújabb kihívója ilyen, csakis ilyen. Igen, a Renault Twingóról van szó, ami ráadásul farmotoros, hátsókerékhajtású, hiszen a smart forfourral lényegében azonos.
A kérdés tehát nem csak az, hogy milyen miniautókba és mennyiért ülhetünk ma, hanem az is, hogy mennyire versenyképes a legendás Twingo aktuális ajánlata, legalábbis a számok tükrében. Nos, nézzük először a méreteket.
Ötajtós miniautók a piacon - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Fiat Panda | 3653 | 1643 | 1551 | 2300 | 225-870 |
Hyundai i10 | 3665 | 1660 | 1500 | 2385 | 252-1046 |
Kia Picanto | 3595 | 1595 | 1480 | 2385 | 200-605 |
Renault Twingo | 3595 | 1647 | 1557 | 2492 | 188-980 |
Skoda Citigo | 3563 | 1641 | 1478 | 2420 | 251-959 |
Suzuki Splash | 3775 | 1680 | 1590 | 2360 | 178-573 |
Toyota Aygo | 3455 | 1615 | 1460 | 2340 | 168 |
Volkswagen up! | 3563 | 1641 | 1478 | 2420 | 251-959 |
A Twingo a tornasor közepén áll. Kisebb nála a Toyota Aygo (aminek jövőre jönnek ikertestvérei, a Citroën C1 és a Peugeot 108), és kisebb nála a Skoda Citigo-Volkswagen up! páros is. Hosszban egyező, keskenyebb és alacsonyabb, de alaphelyzetben nagyobb csomagterű a Kia Picanto. Nagyobb a Fiat Panda, a Hyundai i10 és a Suzuki Splash is. Legalábbis kívülről. Tengelytávban azonban a Twingo a legjobb, s így vélhetően utasterének helykínálatában is. A koros, immár 6 éve futó Suzuki Splash esetén nem is igen lehet tudni, hogy hol vannak a centik, csomagtere ugyanis a második legkisebb. A Twingóé sem nagy, az a harmadik legszerényebb méretű, a legeslegkisebb poggyászteret pedig a Toyota Aygo (&Co.) adja. Az Aygo esetében ráadásul üléshajtás utáni méret sem áll rendelkezésre, egyedül annyit lehet tudni, hogy a 168 literes kalaptartóig mért érték a plafonig 198 liter. Poggyászterével tehát semmiképp sem nyerhet az Aygo. És melyik modell nyerhet azzal? Kemény a verseny, de csomagterével a Hyundai i10 a leginkább autószerűbb, minimális a Skoda Citigo/Volkswagen up! lemaradása.
Ha viszont az utastér berendezését nézzük, azt, hogy automata klíma vagy kulcs nélküli indítás is kérhető, ismét a Hyundai mellett köthetünk ki, a méretek miatt akkor is, ha éppenséggel utóbbiakat a Toyota Aygo is kínálja. Az i10 ugyanis egy negyed számmal nagyobb, mint a többi miniautó, s négyhengeres motor is van hozzá. Táblázatunkban ugyan alapmotorral szerepeltettük az autókat, s így egyedül a Fiat Panda esetén látható négyhengeres, ám az i10-es a Kia Picanto és a Suzuki Splash tárasaságában olyan modell, amely négyhengeres motorral is kérhető, tesztünkön is azzal járt. A Panda öreg, avagy jóindulatúan kiforrottnak nevezhető hengerenkénti kétszelepese az összevetés legtorkosabbja, ami épp csak annyit jelent, hogy gyári vegyes fogyasztási értéke már 5 l/100 km feletti. És adhatunk végre nagy pirospontot a csomagtérmérete miatt elmarasztalt, parkolóhelyigényben is bajnok Toyota Aygónak is: övé a legszerényebb étvágy, a Pandánál több mint 20%-kal kevesebb a benzinigénye. A Pandából viszont egyedüliként van dízel is, azzal már ő lesz a legtakarékosabb. Szintén egyedüliként van turbós is belőle, a kéthengeres, 0,9 literes TwinAir, ami pedig a benzines nyomatékbajnok, elég jó, 4,2 l/100 km vegyes fogyasztással.
Ötajtós miniautók alapverziókban - műszaki adatok
Henger- űrtartalom [cm3] |
Hengerek/ szelepek száma |
Teljesít- mény [LE (1/min)] |
Nyomaték [Nm (1/min)] | Vég- sebesség (km/h) |
Gyorsulás (0-100 km/h) | Vegyes fogyasztás (l/100 km) | |
Fiat Panda 1.2 | 1242 | 4/8 | 69 (5500) | 102 (3000) | 164 | 14,2 | 5,2 |
Hyundai i10 1.0 | 998 | 3/12 | 66 (5500) | 95 (3500) | 155 | 14,9 | 4,7 |
Kia Picanto 1.0 | 998 | 3/12 | 69 (6200) | 95 (3500) | 153 | 14,4 | 4,1 |
Renault Twingo 1.0 | 999 | 3/12 | 70 (6000) | 91 (2850) | 151 | 14,5 | 4,5 |
Skoda Citigo 1.0 | 999 | 3/12 | 60 (5000- 6000) |
95 (3000- 4300) |
160 | 14,4 | 4,5 |
Suzuki Splash 1.0 | 996 | 3/12 | 67 (6000) | 90 (4800) | 160 | 14,7 | 4,7 |
Toyota Aygo 1.0 | 998 | 3/12 | 69 (6000) | 95 (4300) | 160 | 14,2 | 4,1 |
VW up! 1.0 | 999 | 3/12 | 60 (5000- 6000) |
95 (3000- 4300) |
160 | 14,4 | 4,5 |
A benzines alapmotorok igencsak egymáshoz illeszkedő teljesítményűek, a 67-70 lóerő közötti tartományból a Skoda Citigo és a Volkswagen up! 60 lóerős bázisa lóg ki lefelé, ugyanis az a motor 75 lóerővel is rendelhető. Nyomatékban, menetdinamikában viszont nagyjából ugyanazt tudja, mint a többiek. Legnagyobb méretű motorjával a Panda a leginkább nyomatékos, a csúcsteljesítmény pedig a Twingóé. A legdinamikusabb (gyári érték szerint) pedig az egyben legtakarékosabb és legkisebb Toyota Aygo - ugyanazt a 100 km/órára gyorsulást tudja, amit a végsebességben rekorder Fiat Panda. Na nem mintha ebben a szegmensben a csúcssebesség túlzottan fontos lenne.
Ami igazán fontos, az a vételár. Ha az alapárakat nézzük, bizony nagyon komoly különbségeket láthatunk. De ne is azokat nézzük, tegyünk bele legalább egy légkondicionálót az autókba. Nélküle ugyanis ma már miniautót is alig adnak el. És itt jön ki a bődületes különbség. Nem meglepő, hogy a legnépszerűbbnek számító ötajtós miniautó, azaz a Suzuki Splash egyben a legolcsóbb is, komoly képzavarral élve toronymagasan. A legdrágább pedig furcsa mód a Skoda Citigo, ahhoz ugyanis jóval drágább a klíma, mint a Volkswagen up! alapváltozatához (legalábbis a márkák konfigurátorai szerint). Szintén furcsaság, hogy a tavaly érkezett Hyundai i10 olcsóbb, mint a korosabb konszerntárs, a műszakiságával is azonos, de érzésre elavultabb, "kevésbé autó" Kia Picanto. A Renault Twingo ára még éppen 3 millió forint alatt marad klímával. A Fiat Panda, a Toyota Aygo, a Volkswagen up! és a Skoda Citigo viszont már egyaránt 3 millió forint feletti áron kapható az "utastérhűtővel".
Ötajtós és klímás miniautók alapárai
Fiat Panda 1.2 | 3 010 000 Ft |
Hyundai i10 1.0 | 2 649 000 Ft |
Kia Picanto 1.0 | 2 724 000 Ft |
Renault Twingo 1.0 | 2 990 000 Ft |
Skoda Citigo 1.0 | 3 270 800 Ft |
Suzuki Splash 1.0 | 2 266 500 Ft |
Toyota Aygo 1.0 | 3 080 000 Ft |
Volkswagen up! 1.0 | 3 044 740 Ft |
Természetesen nem csupán az ár, hanem az ellátmány is lényeges, s utóbbi kapcsán is komoly eltérések vannak. Még a legdrágábbnak számító Skoda Citigo esetén is tekerős az oldalablak, hiányzik a központi zár, említésre méltó extra egyedül az MP3 olvasós CD-rádió - ugyanez mondható el a Volkswagen up!-ról is, s a Toyota Aygóról is, ami mondjuk nem 4, hanem 6 légzsákot ad. A Fiat Pandánál már az alapverzióban is van elektromos ablakemlő, nincs viszont audiorendszer, s nemhogy függöny-, de még oldallégzsák sincs. A Renault Twingo klímás alapverziója viszont egyenesen a legjobb ajánlat, az ugyanis alapkivitelével nem is kapható légkondival, a második lépcső pedig már távirányítós központi záras, elektromos első ablakos, nem csupán MP3-játszós, hanem Bluetooth-kapcsolatos hifis. Légzsákból csak négy jár a Twingóhoz, az oldalsók viszont a fejeket is óvók. Érdekesség, de ötüléses utasteret épp az olcsóbb modellek adnak, a Pandához felárért kérhető, a többiekhez úgy sem elérhető az 5 felnőtt számára azért semmiképp sem előnyös kialakítás, ami a Kia Picanto és a Hyundai i10, valamint a Suzuki Splash esetén is alapáras. Sok egyebet ők viszont nem adnak. A Kia Picantóhoz és a Hyundai i10-hez 6 légzsák és központi zár ugyan egyaránt jár, de hifijük, elektromos ablakemelőjük nincs. A fapados Suzuki Splash-hez mérten így is jól felszereltek. Abban ugyanis csupán elülső légzsákok vannak, tekerős az ablak, rádió nélküli az ellátmány, a központi zár viszont belőle sem hiányzik.
Amennyiben józanul felszerelt - amibe véleményünk szerint a Bluetooth kihangosító is bele kell számítson - miniautót szeretnénk, könnyedén lehet a legjobb ajánlat a Twingóé, garancia szempontjából is övé az egyik legjobb konstrukció, ami esetében 5 év/100 000 km. Időtávban persze a Kia a rekorder, 7 év/150 000 kilométer az ajánlata, ha pedig valaki miniautójával autózna sokat, a Hyundai 5 éves, kilométerkorlát nélküli jótállása lesz számára a befutó. És az a szép, hogy sanszosan minden autóhoz meg lehet találni az érveket. A Panda négyhengeres, szintén 5 év/100 000 km garanciával adott, nem csak turbós benzinesként és dízelként, hanem összkerékhajtással is elérhető. A Skoda Citigo és a Volkswagen up! esetén a márkanév és az abból eredő értéktartás, valamint persze a flottakedvezmény lehet csábító. A Toyota Aygo esetén legutóbbi nem annyira, az előző két érv, valamint a legszerényebb fogyasztás szintén lehet vevőfogó.
Hazánkban persze leginkább az ár számít annak, ezért lehet a kategória bestsellere a Suzuki Splash. Viszont az új Twingót azért mindenképp érdemes megnézni, érdemes a vetélytársaknál is konfigurálni egy, az elvárásoknak megfelelő példányt. Aztán a vásárlás előtt ki kell próbálni az autókat, meg kell nézetni a családdal, kell egy kicsit alkudni, körbenézni az interneten, hogy melyik szalonból lehet megcsípni épp egy bemutatópéldányt, aztán az ajánlatok és a tetszési indexek összesítésével lehet is vásárolni. Első lépcsőben pedig érdemes megnézni a teszteket! Az Aygo és a Twingo esetén ugyan még csak részletes bemutatóval tudunk szolgálni, de hamarosan pótoljuk elmaradásunkat. Előtte viszont választ adunk még a cím második kérdésére is: nem, a miniautók nem a piac legolcsóbbjai. Az a Dacia Logan, 1 990 000, klímával 2 420 000 forinttól. Az ötajtós Sandero 100 000 forinttal drágább. Városban egyikőjük sem olyan fordulékony, nem olyan könnyen leparkolható, és többet fogyasztó, mint a miniautók. Azoknak ugyanis nem elsősorban a vételáruk, hanem teljes tulajdonlási költségük alacsony. Te melyiket vennéd?
Kicsit nem értem minek egy cikkben írni a VW UP-ról és a citigo-ról, a két autó technikailag teljesen egyforma egy két külső jegyet leszámítva 🙂
Valóban, hiszen akkor is próbáltuk, már frissítetten.
A splash nem tavaly újult meg, hanem 2012-ben.
A splash nem tavaly újult meg, hanem 2012-ben.
Olasz autós létemre nehéz beismerni de engem a Citigo megvett kilóra az egyszerű technikájával a jó összeszerelési minőségével és az önmagához mérve pazar helykínálatával.
Twingo. A legkirályabb ma.
egy Suzuki Splash-hez képest nem hinném hogy elavultabb 😀
Ezek szerint az Opel Corsa nem kisautó 😀 Vagy csak Az Opelnak nincs ilyen kategóriás kocsija?, bár 30-40 centivel hosszabb ezeknél…(egy centi híjján 4 méter)