Innen indultunk, hogy a Mazda mosolyog. Öö, valóban?
Egy autó mosolyogjon! - mondta
okleveles hummerológusunk, aki mellékállásban Mazda-rajongó, s úgy véli, az egyik legfontosabb, hogy kocsink, pontosabban annak frontrésze vidámságot, jókedvet sugározzon. Nem szálltunk vele vitába, inkább - sajtófotókból - összeszedtünk egy szép nagy csokrot, hogy kiderítsük, melyik márka modelljei mosolyognak, s melyek formatervezői tették fel inkább az ész a fontos, nem a haj című lemezt.
A Toyota a maga szögletes módján talán tényleg vigyori, az Opel nem az. A kis Lancia elvileg édes kis autó, mégsem mutatja magát valami hű, de vidámnak. Akkor sem, ha a hűtőmaszkja u vagy v betűt formáz. Hummerológusunk az ötleten túl még azt is bedobta a közösbe, hogy a Yaris ilyen :> A Zafira Tourer meg ilyen >_< Van baj...[/galleryCaption]
[br]
Mivel tud mosolyogni egy emberi arc? A szájával és a szemével. Hát egy autó orr-része? Hasonlóképp, csak persze átvitt értelemben, de a lemezeinek a megmunkálásával, géptetejének íveivel, lökhárítójával, s főleg hűtőmaszkjával és lámpáival. Korunk nagy divatjaként a LED-es menetfény szállt még be a buliba a lefegyverzés kétségtelen céljával, mindazonáltal arról nem tudunk nem meggyőződéssel szólni, hogy az embléma, s a mögöttes kép sokaknál mindig is mindent visz.
[galleryCaption][gallery link="file" size="medium" columns="3" ids=403489,403490,403508]A német prémiumtrió nem viccel, mosolynak nyoma sincs, komor autóik inkább LED-csíkokkal operálnak[/galleryCaption]
[br]
[BANNER type="1"]
Hiszen az autómárkák, az autók, a dizájnerek, s nem utolsósorban a tulajdonosok az embléma, s a név révén jelentik és üzenik számunkra azt, amit. (Akik semmi más kapcsolatban nincsenek a kocsival, minthogy az egy közlekedési eszköz, nem más, egy tárgy, ami elviszi őket A-ból B-be, hívják, illetve nézzen ki bárhogy, nos ők most nem "számítanak".) A BMW például kis túlzással előrukkolhatna egy SsangYong-kinézetű olcsó tömegtermékkel, sokan azt is bekajálnák, rásütnék a sportos, az agresszív és a prémiumos jelzőt, s vennék, mint a cukrot. Fordítva: a kínaiak beleszakadhatnak, s másolhatják az európai gyártókat, akkor sem fogjuk azt gondolni róluk, hogy jó autók. Legalábbis belátható időn belül.
[galleryCaption][gallery link="file" size="medium" columns="3" ids=403497,403498,403501]Hideg, éles Honda, folyékonyan szobrászkodó és tigrispofás Hyundai, illetve Kia.[break]Ki a mosolygós, hm?[/galleryCaption]
[br]
A koreaiak, a Hyundai/Kia páros az arany középutat választotta. Koppintotta a japánokat, alájuk, s mindenki aláment árban, közben viszont a tartalomra is rágyúrt. Majd, ahogy telt-múlt az idő, és a vevők belátták, hogy az ár/érték arány teljesen rendben van, ugyanakkor a forma, az üzenet sem gagyi, jött a bumm, s már prémiummodellekre, folyékony szobrászatra, tigrispofára is futja...
[galleryCaption][gallery link="file" size="medium" columns="3" ids=403522,403515,403518]Az up! a feketére húzott szájával, vagy a Twingo a lámpakavalkádjával nevet? Inkább mókás a smart, főleg a felfelé kunkorodó kis LED-füzéreivel[/galleryCaption]
[br]
De visszakanyarodva a kiindulóponthoz, egy-egy márka aktuális arculatának kitalálásakor és elfogadásakor az illetékesek - ne legyen kétségünk, a profit maximalizálásának érdekében - valahogy így határozhatják meg a frontot: utaljon a hagyományokra, hozzon némi újdonságot, legyen önálló, könnyen felismerhető és jól beazonosítható. A dinamikus és sportos kitételeket nyugodtan nevessük ki, ez csak marketingmaszlag - de vajon az autók nevetnek? Mosolyognak? Melyik? Hogyan?
[galleryCaption][gallery link="file" size="large" columns="1" ids=403494]Nem gondoltuk volna, de ezt a Ferrarit találtuk a legmosolygósabbnak. Ha bármelyikünké lenne, nyilván sokkal jobb kedvre derülnénk[/galleryCaption]
[br]
Szerkesztőségileg plusz az ötletgazdával kiegészülve átnéztük a cikkben és a galériában látható, véletlenszerűen, bár valamennyire az újdonságokat, ergo a trendeket ábrázoló képeket (mind szigorúan szemből mutatva az autókat), s arra jutottunk, hogy kevés a mosolygós dizájn. Bármily meglepő, a felhozatalból egyedül és pont a Ferrari F12berlinettára vágtuk rá, hogy ez igen, ez röhög. Egy olyan szupersportkocsira, amely tradíciótól, fanatizmustól és erőtől duzzad... S hogyan, mivel mosolyog? Naná, a szemével és a szájával, azaz lámpájával és hűtőmaszkjával.
[galleryCaption][gallery link="file" size="medium" columns="3" ids=403502,403506,403514]A Lambo, a Maserati és a Porsche sem kacag. Vagy mégis?[/galleryCaption]
[br]
A hűtőrács egy részből kell, hogy álljon, csak akkor nevethet az autó - hangzott el egy vélemény. Hát, a fene tudja. Felfelé görbüljön a "száj", akkor mosolygós - röppent föl egy másik. Ezek szerint mondjuk a Lancia Y tuti vidám, nem? Nem, egyáltalán nem, ha jobban megnézzük, s nem csak azt látjuk rápillantva, hogy ez egy kis cuki csajos verda, olyan tündi-bündi, mindjárt megzabálom fajta. Vagy itt a Toyota Yaris. Hummerológusunk mosolygósnak látta, noha két részből áll a maszkja.
[galleryCaption][gallery link="file" size="medium" columns="3" ids=403493,403488,403504]A dugong, a varjú és a... Egyszerűen jól néz ki - hangzott el az Evoque-kal kapcsolatban. A Lodgy helyett mi mosolyogtunk, az Alfa olyan érdekes arcú, khm, az Evoque pedig méretei ellenére formájával batár[/galleryCaption]
[br]
Természetesen ez is, mint oly sok minden nézőpont és látásmód kérdése, többször átfutva a fotókon már elkezdtünk bajuszokat, később állatokat vizionálni úgy, hogy nem szedtünk be semmit. A mackóorr és a cicaszem ugye alap, de az Alfa Romeo kapcsán mondjuk a varjú nem evidens képzettársítás? Akár az is lehet. Aztán a másik véglet, amikor sűrű hallgatásba burkolóztunk: például a totál [s]semmilyen[/s]semleges Chevy Volt, a Mitsubishi Outlander, a Subaru XV vagy a Volvo S60 képét vizslatva. A Dacia Lodgy bambaságán legalább egyszerre kacagtunk fel, csendben hozzáfűzve, hogy más szögből mindjárt jobban fest, illetve, hogy a várhatóan remek ár/érték aránya hamar meg fogja szépíteni...
[galleryCaption][gallery link="file" size="medium" columns="3" ids=403511,403509,403523]A Nissan mintha mosolyogna, a Mini "szája" bezzeg lefittyed. Volvo? Passz. Még több vidám vagy nem vidám autó vágja a képeket a galériában[/galleryCaption]
[br]
Végül kissé tanácstalanul zártuk a diavetítést és az autómosolygás-kutató tankört, hogy aztán ne váltsunk át a melyik kocsinak milyen a feneke - jóval sikamlósabb - témára. Vagy arra, hogy melyiknek mekkora. A kipufogója. Maradjunk annyiban, hogy egy autó tegye vidámmá és elégedetté a használóját, s akkor máris minden rendben van. Elég, ha mi mosolygunk a traffipaxba, kínunkban.
A legmosolygósabb autó (nekem is ilyen van :)) a 95-96-os Eclipse!
http://fc01.deviantart.net/fs23/i/2008/002/f/9/GSX_15_by_JPJ2007.jpg
Még a kis „gödröcskék” is megvannak kétoldalt
Itt meg a ráncfelvarrás utáni agresszívabb külsejű tesójával:
http://farm2.static.flickr.com/1043/570088143_71af351174_o.jpg
Esetleg az Mk IV-es Supra is szóba jöhet…
Tényleg! A malacorrú utódja!
Valamiért szeretem ezeket a passatokat. 😀
A VW-nek volt egy modellje, úgy hívtuk, „mosolygós” Passat.
A legelső kimaradt a Clio I.-es ennél nincs mosolygósabb!!! 🙂
a legnagyobb szájút kihagytátok..szerintem undorító 😀
http://assets6.paultan.org/static/Peugeot-308_GTi.jpg