Milyen használtan? Renault Mégane I (1996-2003)
Pofátlanul olcsó, nem olyan rossz - Renault Mégane I (1996-2003) használtan
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olcsó családi autó kéne? Van egy titkos tippünk, a Renault Mégane első generációja. Ám vigyázat, abból sem mindet szabad megvenni!
Itt egy újabb példa arra, hogy hihetetlenül telik az idő: ha még csak általános iskolás voltam, de tisztán emlékszem a Renault Mégane megjelenésére, s az most már egy híján húsz éve volt. Elődjéhez, az R19-hez mérten nagyon modernnek számított az először ötajtósként, majd kisvártatva négyajtósként és háromajtós kupéként, valamint kabrióként is megjelent, 1996-tól gyártott, s alapjain az első Scénicet, a még Mégane Scénicet is hozó Mégane I. Ekkoriban kezdett a Renault a biztonságra gyúrni, s már 1998-ban 4 csillagos Euro NCAP eredményt ért el az ezzel a kategória legbiztonságosabbjaként vizsgázó, igencsak szerteágazó kínálatú széria. A legelső szériából mondjuk nem is készült kombi, hogy az ne vegyen el vevőket az egyterűtől. Aztán az 1999-es frissítésre belátta a Renault, kell az, hogy az akkoriban is zsíros céges megrendelésekből kellő részt tudjanak kihasítani. Korukban nem csak biztonságos, tágas, kényelmes és jól felszerelt autók voltak a Mégane-ok. Kedveltnek számítottak a hazai piacon, így viszonylag bő kínálatból csemegézhet az, aki szimpatizál vele. De vajon mennyire vakmerőség egy használt Mégane megvásárlása? Átfutottuk vonatkozó Használói Véleményeinket, s megkérdeztünk egy Renault-márkaszervizest, valamint egy Renault-ra specializálódott maszek szerelőt is - tudva azt, hogy az alsó hangon is 12, de akár már 18 éves autók nemigen járnak gyári márkaműhelybe.
Az már a tulajdonosi tapasztalatokból is leszűrhető, hogy a Mégane egyik legnagyobb előnye az, ami általában a Renault-k legnagyobb előnye és egyben hátránya is: lenézett autók, az átlagosnál jóval nagyobb értékvesztéssel. Ez rossz az új autót vásárlóknak, kellemetlen azoknak, akiket valamennyire is érdekel az, hogy a szomszéd mit gondol autójukról, a használt példányokat keresőknek pedig előny, leszámítva azt, hogy sokszor bizony a szerelők is tudnak úgy viszonyulni a márkához, hogy az eleve rossz, így a hibák teljes körű, megfelelő minőségű orvoslására sem törekszenek. Pedig egyáltalán nem olyan rossz autók ezek.
Renault Mégane I – méretek
Berline | Coupe | Cabrio | Classic | Break | Scénic | |
Hosszúság [mm] | 4129 | 3931 | 4028 | 4400 | 4437 | 4134 |
Szélesség [mm] | 1699 | 1699 | 1699 | 1699 | 1699 | 1719 |
Magasság [mm] | 1420 | 1366 | 1334 | 1420 | 1420 | 1600 |
Tengelytáv [mm] | 2580 | 2468 | 2468 | 2580 | 2580 | 2580 |
Csomagtér [l] | 348 | 288 | 290 | 510 | 485 | 410 |
Abban mondjuk gyakorlatilag mindenki egyetért, hogy érdemes az 1999-es frissítés utáni, már 16 szelepes motorokat és temérdek gyerekbetegség orvoslását hozó "második fázisból" választani használt példányt. Feláruk már minimális a korábbiakhoz mérten, hiszen ilyenekből is gond nélkül lehet találni 15 éves példányokat, akár még használható állapotban, s a korábbi 8 szelepeseknél élénkebb és takarékosabb motorokkal. Apropó takarékos motorok, igen azok is, kifejezetten aszkéták is voltak a Mégane I-hez. Rögtön a legelső szériából is volt 1.4 eco, 70 lóerős - tényleg belépő - motorral, a lehető legszerényebb menetdinamikával. Nem ajánlott! Voltak aztán 1.9-es dízelek is, kezdetben 65 lóerős szívóként is, aztán voltak a turbósok (DT), közvetlen befecskendezéssel is (DTi), s a széria végére a közös nyomócsöves dCi is befutott. Tényleg aszkéták voltak, ám nem olcsón. Itthon alig adtak el belőlük. A most használtan kínált dízelek között a legtöbb a mostanság behozott. Igazolt előélettel lehetnek jók, ám szerény futású, megkímélt darabot találni sokkal jobb eséllyel lehet a hazai - és zömében benzines - példányokból.
Renault Mégane I (1996-1999) – kínálat
benzines | dízel | ||||||
1.4 | 1.6 | 2.0 | 2.0 16V | 1.9 D | 1.9 DT | 1.9 Dti | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1390 | 1598 | 1998 | 1998 | 1870 | 1870 | 1870 |
Váltófajta/-fokozat | 5/kézi | 5/kézi (4/aut.) | 5/kézi | 5/kézi | 5/kézi | 5/kézi | 5/kézi |
Teljesítmény [LE | 68 | 74 | 114 | 145 | 64 | 91 | 96 |
Nyomaték [Nm] | 105 | 107 | 168 | 185 | 118 | 176 | 200 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 14,5 | 12,9 (13,7) | 9,7 | 8,6 | 16,5 | 12,3 | 12,0 |
Végsebesség [km/h] | 170 | 175 (170) | 197 | 215 | 160 | 180 | 183 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 7,3 | 7,2 (8,6) | 8,4 | 9,1 | 6,6 | 6,4 | 5,2 |
Saját tömeg (legkisebb érték) [kg] | 1015 | 1055 (1085) | 1085 | 1095 | 1110 | 1130 | 1150 |
A Mégane motorjai szíjasak, a kezdeti sorozatnál egyedül ez, pontosabban az elmulasztott szíjcsere tud galibát okozni, a későbbi 16 szelepeseknél nem csupán a gyári periódus be nem tartásából a kezdetben 5 év/120 000 kilométeres, később 4 év/100 000 kilométeresre józanított csereciklusból is adódhattak, és adódhatnak problémák. Így a tapasztaltabb szerelők elővigyázatosan a 80 ezer kilométerenkénti szíj- (és persze görgő-szett, valamint vízpumpa-) cserét ajánlják. Minimális a kilométerenkénti többletköltség, s az egyik legjelentősebb hibaforrás kizárható. Van viszont még egy dolog, a gyújtótrafó. Ezt nem is titkolja senki, a Renault is tisztában van vele, hogy a Mégane I idejében szerelt Sagem bizony nem volt tartós darab, állítólag a később megjelent Denso volt a tuti, ma pedig a Beru márkájút mondják a legjobbnak a szerelők, a tulajdonosok körében ugyanakkor az sem mindenkinek vált be. Hát persze, hiszen a trafó sem magától megy tönkre, hanem például a szintén túl ritkán, 60 000 kilométerenként előírt cseréjű gyújtógyertyáktól. Minőségi gyertyákkal, azok gyakoribb cseréjével tehát odázható a trafók meghibásodása. Ami azonban jellemzően párban szokott bekövetkezni, de ha nem is úgy jön el, csakis úgy cserélhető, hogy párban azonos márkájúak és típusúak legyenek.
Renault Mégane I (1999-2003) – kínálat
benzines | dízel | |||||||
1.4 | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 1.9 D | 1.9 DTi | 1.9 dCi | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1390 | 1390 | 1598 | 1783 | 1998 | 1870 | 1870 | 1870 |
Váltófajta/-fokozat | 5/kézi | 5/kézi | 5/kézi (4/aut.) | 5/kézi | 5/kézi | 5/kézi | 5/kézi (4/aut.) | 5/kézi |
Teljesítmény [LE] | 75 | 95 | 107 | 115 | 145 | 63 | 96 | 101 |
Nyomaték [Nm] | 107 | 127 | 148 | 158 | 185 | 118 | 200 | 200 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 13,8 | 11,8 | 9,8 (12,3) | 8,9 | 8,6 | 16,6 | 12,3 (14,2) | 11,5 |
Végsebesség [km/h] | 170 | 184 | 195 (187) | 199 | 215 | 160 | 183 (170) | 188 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 6,6 | 6,6 | 7,0 (7.1) | 7,7 | 9,1 | 6,6 | 5,3 (5,4) | 5,2 |
Saját tömeg (legkisebb érték) [kg] | 1015 | 1150 | 1105 | 1135 | 1095 | 1090 | 1115 (1145) | 1155 |
Aki figyel a vezérlésre, figyel a trafókra, mondhatni, csupán csak annyit tesz autójáért, hogy megadja azt, amit az megérdemel, amit a gyár előírt, azaz megejti a kötelező karbantartásokat, az vélhetően nem fog pórul járni a Mégane-nal. Egyetlen hiba még - leginkább a '99-es frissítés előttiekre - jellemző: a korabeli infrás távirányítók el tudnak hangolódni. Azon túl, hogy a zárak csak kulccsal nyílnak olyankor, a motor sem kapja meg az indításgátló kódját, így az autó nem indul. Átmeneti orvoslásként jöttek a már transzponderes immobilizeres, de még infrás kulcsok, majd 1999-től a rádiófrekvenciásak. A kezdeti példányok közül amúgy a nem távirányítós központi zárasakkal is lehete gond: zárhengereik is gyengék. Ezeknél komolyabb hiba azonban - megfelelő karbantartás esetén - nem jellemző. Nyéki Ákos, a Renault Nyéki Autóház ügyvezetője úgy fogalmaz, "Ha odafigyeltek a karbantartásra, elég megbízhatók voltak az első Mégane-ok”. Alap, hogy időnként fékbetéteket, féktárcsákat, használattól függő gyakorisággal lengéscsillapítókat kell cserélni. És az is, hogy váltóik jellemzően nedvedzenek, ám hiába látható a szimeringeknél az olaj, jellemzően nem folyik. És használható Mégane-t akár már 300 000 forintért is lehet kapni, 450 000-ért pedig akár kabrió, akár 85 ezer kilométert futott ötajtós, vagy 160 ezret megtett klímás limuzin is kapható. Kínálat bőséggel van, válogatni lehet, és érdemes is, a karbantartásra pedig érdemes hagyni pénzt, az ugyanis - ebben az árszegmensben - a vételárhoz képest akkor is tetemesnek számít, ha abszolút értékben nem is az.
Kollegámnak volt Megane Scenic I. No, hát annyit hordta szerelőkhöz hogy beleunt. Vagy 300-at ráköltött és nem sokkal többé tudta eladni. Pedig látta Renault szakértő is meg más emberek is. Már mindent kicseréltett benne ami szóba jöhet. Az volt a baja hogy melegen nem indult sokszor, teljesen random módom. persze mikor szerelőnél volt sosem volt semmi baja 🙁