Milyen használt autót vegyél 2025-ben? A válasz meglepő lehet!
Megéri egyáltalán lecserélni a használt autót egy másikra az idei év minden téren szárnyaló árait elnézve?
Többféle vevő szemszögéből közelítve keressük a választ az egyik legfontosabb kérdésre a használtautó-piacon. Akár újabbat, akár olcsóbbat, akár az első autódat keresed: vajon merre indulj el a folyamatosan emelkedő árak és költségek fényében?
1. Az első autómat keresem
Ha még sohasem volt autód, és most kell életedben először felcsapnod az apróhirdetéses oldalak keresőjét, akkor vagy a legkönnyebb helyzetben. Felejtsd el a sok csicsát, a hangzatos technológiákat, a haverok lenyűgözését és a luxus reményét: vegyél valami egyszerűt és - a keretedhez képest - olcsót. Minél több marad a zsebedben, annál jobban jártál, ebben pedig segíthet, ha minél előbb, minél jobb áron szerzed meg, az áremelkedésnek ugyanis még közel sincs vége. Csak arra figyelj, hogy amit veszel, az valóban kiemelkedő műszaki állapotban legyen, illetve ne rozsdásodjon ott se, ahol alapesetben nem látod. Ne csábítson el az "újabb mindig jobb" őrültség: vegyél inkább az egy generációval régebbi modell legjobb állapotú példányai közül, minthogy ugyanannyit kiadj az újabb változat legolcsóbb, legrosszabb állapotú selejtjeiért, netán egy fiatalabb, de megbízhatatlan típus mellett dönts, amit majd folyamatosan hordhatsz a szervizbe. Ezt követően végeztess el a megvásárolt autón minden kötelező szervizt és karbantartást, hogy minden "visszaszámlálás" induljon újra, és ehhez csapj még hozzá egy korrekt alvázvédelmet. Kis szerencsével ezek után egy fél életre letudtad a dolgot, és a kötelező szervizeken kívül nem is látod majd a szerelőt.2. Az idősebb (15+ éves) használt autómat szeretném fiatalabbra cserélni
Ebben az esetben két fontos kérdés marad: menthető-e a jelenlegi autód, illetve mennyivel fiatalabbat vennél helyette? Ha ugyanis csak néhány évvel később gurult le a szalagról a kiszemelt, és nincs baja a jelenlegi autódnak, akkor a legjobb esetben is teljesen feleslegesen adod ki a pénzt egy másik autóért. Ne feledd: a leghosszabb életciklusban gondolkozó gyártók sem terveznek 10 évnél tovább az autóikkal! A gyártó egyetlen célja, hogy az első tulajdonost biztosan kiszolgálja az eladott termék, hiszen ő lesz majd, aki ismét új autót akar majd venni néhány év múlva, és nem te, aki épp a 15 éves használtakat böngészed. Ha az autó túl van a tervezett élettartamán, akkor sokadlagossá válik, hogy mennyi idős. Sokkal fontosabb például, hogy alapvetően megbízható-e az adott típus, hogy mennyibe kerülnek az alkatrészek hozzá, hogy mennyi benne a bonyolult, meghibásodásra hajlamos megoldás, hogy rendszeresen és az előírásoknak megfelelően szervizelték-e, hogy milyen stílusban vezették, és így tovább. Ha tehát a jelenlegi autód ezen kritériumok szerint egy jó gép, akkor nagy valószínűséggel csak rosszabbat tudnál venni helyette. Mindezen felül, ha konkrétan a 20 éves, problémamentes autódat szeretnéd egy 15 évesre lecserélni, akkor már előre készülj fel olyan problémákra, amelyekről eddig álmodni sem mertél. Egy öreg autóból, aminek ismered az előéletét és vélhetően elpusztíthatatlan, kőkorszaki technikából dolgozik, egy másik, a gyártó szemszögéből pontosan ugyanolyan öreg autóba szeretnél átülni, csak egyrészt nem ismered az előéletét, másrészt szinte biztosan sokkal bonyolultabb technikával, sokkal több meghibásodási lehetőséggel kell számolnod a környezetvédelmi besorolás szigorodása és az adott korszak jellemző technikai ugrása miatt. Magyarul azért fogsz jó sok pénzt fizetni, hogy utána egy minden téren költségesebb, cserébe ugyanúgy az életciklusán túl használt járműbe ülj át. Ha mindenképp meguntad már a mostanit, akkor megérheti még tovább gyűjteni, és akár egy alacsonyabb kategóriás, de sokkal fiatalabb, és a saját korához képest egyszerű technikával dolgozó autót választani, ami bőven fiatalabb a hazai autópark átlagos életkoránál. Amennyiben az autódnak van valamilyen műszaki hibája, és azért szeretnéd lecserélni, úgy sem biztos, hogy az újabbra váltás a megfelelő út. Egy 400 ezer forintos javítás ugyanis valóban nagyon fájdalmasnak hangzik a másfél milliós autóra, ám a matek gyorsan megcáfolja a tévhiteket. Egyrészt az autód legalább 200, de inkább 300 ezer forinttal kevesebbet ér, csak azért, mert éppen hibás, de használható. Ha a probléma miatt az autó nem is használható, akkor a legtöbb vevőnek egy forintot sem ér, tehát mindenképp marad a javítás: senki sem fog egymillió forintot adni egy papírnehezékért, amit még a nevére is kell írnia.És ha már itt tartunk: amit te vennél, azt is a nevedre kell írnod, ami magában a százezres tételt közelíti, mindemellett időt és pénzt kell szánnod a vásárlásra és az előző autód eladására is.
Ezt követi egy alap szerviz az olajcserével és vezérléscserével, ismét reális becslés a 100 ezer forint. Egy átvizsgálás után kiderülnek egyéb hiányosságok, mint például a kopott fékbetétek, néhány lógó futóműalkatrész, egy-két fals jelet küldő szenzor, és így tovább: minden gond nélkül összejön még 100-200 ezer forint, akár több is. A legolcsóbb és hosszú távon legjobb megoldás biztosan a saját autód megcsináltatása lesz, főleg akkor, ha eddig lelkiismeretesen és szakszerűen szervizeltetted, utána pedig továbbra is valami olyanban ülsz, amit ismersz, és tudod az előéletét.3. A fiatal használt autómat szeretném fiatalabb használt autóra cserélni
Ha te az a vásárló vagy, aki megveszi a 3 éves autót a flottás selejtezéskor, semmit sem csinál vele vásárlás után, abszolút létminimumon tartja fenn, végül eladja 6 éves korában, és ismétli az egészet elölről, akkor itt szinte véget is ért a kérdéskör. Vannak dolgok, amik nem igazán változnak a piacon, a fiatal használt autók pedig ebbe a kategóriába tartoznak. A legtöbb modern autó 6-7 éves koráig ridegtartásban is szinte biztosan elviseli a használatot, és valószínűleg továbbra is értelmes áron értékesíthető marad a végére. Magyarul, ha te hajlandó vagy a modernebb extrákért újra és újra, egyre drágábban kifizetni az értékvesztést és a bürokráciát, akkor legfeljebb a pénztárcád vastagsága állíthat meg abban, hogy folytasd amit eddig is csináltál. Ha viszont elgondolkoznál azon, hogy a gazdasági helyzetre tekintettel kitolnád mindezt egy-két évvel, és mondjuk 3-6 éves kora helyett 5-10 éves kora között használnád ugyanígy az autót, akkor már közel sem biztos, hogy komolyabb beavatkozás nélkül túl fogja élni a nálad töltött időt. Ha pedig tönkremegy, és nem tudod belőle kivenni a pénzt a következőre, akkor könnyen megszakad a kör, és végül megvan az esélye, hogy egy drága meghibásodás miatt az előző, 2. kategóriában találod magad. Ha tehát mégis az évjárat kitolása mellett döntesz, akkor érdemes a minimumnál jobban odafigyelni a szervizelésre a továbbiakban, illetve ennek a költségével is kalkulálni. Mindemellett az sem probléma, ha olyan modellt választasz, amelyik egyébként is inkább a tartósságáról híres, nem az ár-érték bajnok prémium extráiról. A végeredmény mindenképp az lesz, hogy mindenki mással együtt lényegesen többet fogsz fizetni az autózásért, sajnos továbbra sincs ingyen leves.4. Ugyanannyi idős autóra szeretném cserélni az autómat
Ez tűnhet a legfurcsább dolognak első hallásra, miközben pénzügyi szempontból ez lehet az egyik leglogikusabb döntés, persze csak speciális esetekben. Egy ilyen cserébe általában nem azért vág bele valaki, hogy szebb, jobb, gazdagabban extrázott, erősebb, a szomszédnak jobban tetsző autó kerüljön a ház elé. Sokkal inkább azért, mert a jelenlegi autó nem tud valamit, amire konkrét szükség van. Tipikus példa erre, amikor a helyi munkádat ingázásra cseréled, aztán rájössz, hogy mennyit is eszik valójában a 2,0 literes szívó benzinmotor. Vagy amikor hirtelen kell extra két ülőhely, mert bővül a család, de egyébként elégedett vagy a jelenlegi színvonallal. Ilyen esetekben érdemes annál maradni, amit már jól ismersz: ha az adott típussal, motorral, gyártóval már bőséges a tapasztalatod, akkor könnyebben feltűnik, ha valami nem stimmel a kiszemelt példánnyal, előbb felismered, ha valami nincs rendben vásárlás után is, és így tovább. Ha nincs erre lehetőséged, mert olyan mértékű a kategóriaváltás, akkor az első pontban leírtak érvényesek: minél egyszerűbb technikát keress, minél jobb állapotban. Hagyj keretet magadnak a szervizekre, még az sem feltétlenül probléma, ha egy-két évet vissza kell lépned korban, amennyiben ez lényegesen jobb műszaki állapotot jelent a keretből. Itt is ki kell viszont fizetni az átírás és a kezdő szerviz húzósabb költségét, amit ismét nem szabad elfelejteni.Az első 4 opció összegzése
Tudom, rengeteg potenciális vásárlónak fájni fog a véleményem, de szerintem a jelenlegi gazdasági helyzet nem végtelen költekezésre, hanem inkább a nadrágszíj meghúzására kell, hogy felszólítsa a tudatosabb autózni vágyókat. A legtöbb háztartás esetében azt érzem, hogy egy új, vagy újabb autó vásárlása luxuskiadás, főleg a jelenlegi áremelkedések és növekvő költségek tengerében. Egy tökéletesen működő autó lecserélésénél jóval stabilabb befektetési lehetőségek akadnak, amelyek hosszútávon jelentős értéknövekedést produkálhatnak, míg az újabb jármű vásárlásával mindig az értékvesztési görbe rossz végére fogsz kerülni.Kérdés, hogy mennyit ad a boldogságodhoz valójában, hogy modernebb autóval jársz, illetve hogy tényleg fontosabb-e mindez a jelenlegi árak mellett, mint az általános életszínvonalad javítása, vagy rosszabb esetben annak fenntartása.
Egy biztos: maga az autózás sem alapjog Magyarországon, a jelenlegi fizetések és járműárak láttán pedig nem kizárt, hogy az új és a fiatal használt autók konkrét luxustermékké válnak a közeljövőben. Itt jön a képbe a +1. kategória, amivel egyre többször találkozom mostanában a nálam érdeklődő vásárlók részéről, éppen ezért mindenképp ki kell térnem rá egy ilyen cikkben.