Nem lehet, nem is szabad egyértelmű választ adni arra a kérdésre, hogy milyen abroncs való télre: ahogyan más-más autókat használunk, úgy abroncsból is más-más lehet a megfelelő
Tudom-tudom, régen téli abroncs sem létezett, de akkoriban egyrészt ennyi autó sem volt még az utakon, másrészt lassabb is volt a közlekedés. Ma már évtizedek óta sulykolt és szerencsére az autósok zöme által elfogadott üzenet, hogy télre téli gumiabroncs való. Ugyanakkor ahogyan változik az éghajlat, ahogyan változnak az autózási szokások, úgy bizony az abroncspiac is, egyre több fogy négyévszakos abroncsokból, ami kapcsán szinte "köztudott", hogy azok kompromisszumos megoldások. Naná, hogy azok, de gondoljuk végig, mi mindent tudnak az egyes abroncsok, s azokból mit kívánunk és tudunk egyáltalán kihasználni mi magunk?
A havas útviszonyok között télen nem autózóknak nem feltétlenül szükséges a dedikált téli gumi
Az abroncsválasztás alapvető lépése ugyanúgy a saját felhasználási igényeink tisztázása, ahogyan az autóválasztásé is az kellene , hogy legyen!
Ha azt vesszük, hogy milyen tapadást tud egy profi sportabroncs (például a Michelin Pilot Sport 4S), hogy mennyire jó már egy komoly prémium nyári gumiabroncs is (például a Michelin Primacy 4), vagy azt, hogy milyen elképesztően takarékos tud lenni egy alacsony gördülési ellenállásra optimalizált (például a Michelin Energy Saver GRNX), akkor bizony a márka négyévszakos, pontosabban egész éves abroncsa, a Cross Climate+ kompromisszumos, hiszen nyáron nem lesz olyan elképesztő kanyarstabilitása, olyan kedvező gördülési ellenállása és hosszú élettartama, valamint persze télen, havas, jeges úton sem fogja azt tudni, mint téli gumijuk, az Alpin 6. Ellenben a négyévszakos abronccsal megúszható a tavaszi és őszi átszerelés, ami idő is és pénz is.
Ha valaki szinte kizárólag városban autózik, a mi éghajlatunkon megteheti egy négyévszakos abronccsal
Ökölszabályként talán az mondható, hogy annak, aki havonta jellemzően csak egyszer tankol, tökéletesen megfelelő lehet a négyévszakos abroncs is, ám persze ez azért még pontosítandó. A négyévszakos/egészéves gumiabroncs - azon túl, hogy leginkább az átlagosnál kevesebbet autózóknak ajánlott - a zömében városban autózóknak ideális, aki pedig a havas napokon nem is kíván autózni, gyakorlatilag egyáltalán nem fogja a négyévszakos hátrányait tapasztalni. Ráadásul manapság már igen ritka azon napok száma, amikor havazástól kell tartani, gyakorlatilag sokkal inkább kell az éjszakai, hajnali fagyoktól, amelyek persze hasonlóan veszélyesek lehetnek. Ha valaki télen is sokat jár a hegyekben, jár például síelni, vagy csupán sokat autózik éjszaka, akkor számára igencsak ajánlott a szezononkénti abroncsváltás, valamint a dedikált téli abroncs használata, s ugyanez igaz az évente legalább 15-20 ezer kilométert autózókra is, esetükben ugyanis a kevésbé kopó nyári gumiabroncs már be tudja hozni a szezononkénti átszereltetéseket.
Az egész évre egy abroncsot keresők számára remek választás a Michelin CrossClimate+
Aki viszont keveset és zömében városban autózik, az kifejezetten jobban járhat egy egészéves gumiabronccsal, hiszen nem csupán a cserék költségét fogja tudni megspórolni, hanem abba sem fog belefutni, hogy még komoly profilmélységgel, de elöregszik nála az abroncs. Téli gumiabroncsnál az 5 éves már érezhető hátrányt tud mutatni, s efelett a nyáriak is öregedhetnek, például töredezhetnek, felkeményedhetnek már. A négyévszakos kapcsán ugyanakkor fontos tudni, hogy télre is megfelelőnek csakis akkor tekinthetők, ha az M/S jelölése mellett a hópehely is szerepel rajta, valamint profilmélysége legalább 4 milliméteres, a téli gumit a téli szezonban kötelezően elváró országokban (például Ausztria) is ez szükséges ahhoz, hogy télinek tekintsék. Válasszunk akár télit, akár négyévszakosat, a
Marso, a
BHP Gumi és a
POPGOM egyaránt széles kínálattal és számos kedvezménnyel várja az autósokat.
Négyévszakos abroncs használata esetén fontos, hogy azon meglegyen a hópihe jelölés, téli használat mellett továbbá legalább 4 mm-es profilmélysége legyen
Hamár PR-cikk, igazán belekerülhetett volna, hogy megszületett a Pilotsport all season 4 (bátrak, mert: Standard Limited Warranty: 6 years, Mileage warranty: 45,000 miles vagyis 72ekm, persze nem idehaza)
És az mennyire egy genyó dolog, hogy szinten az USA-ban és Canadában 3 éves garanciát adnak arra, hogy ha defekted van, max 240km távolságra elhúzzák az autód ha az ingyenesen kiküldött mobil gumis nem tudja kicserélni a kereked. Available 7/24/365, köszi, ilyet kérünk az öreg kontinensen is.
Jahh, jövőre jön a CC+ 2.0, szerintem most már nem nagyon érdemes vásárolni a régit, mert ahogy olvastam, sokkal jobb lesz a mostaninál (hahó Micselin, alattam 65ekm felett jár a CC+, most már csak szárazon használom a 3mm miatt, adhatnátok tesztelni a 2.0-ból, név-cím a szerkesztőségben 🙂
“Tudom-tudom, régen téli abroncs sem létezett”
Rosszul tudod. Ami volt régen, az az egy GUMI, anyagában, összetételében sokkal közelebb állt a télihez (vagy a négyévszakoshoz :-)), mint a nyárihoz. Csak ezt már sokan elfelejtették.
A négyévszakosnál (nekem is az van fent) nem a kevés kilométer számít, ez közkeletű tévedés.
A város már egy fokkal jobb szempont. (A jellemzően kis sebesség miatt. Aki autópályán ingázik, annak nem ajánlanék négyévszakost.) De ott sem mindegy, hogy hol az a város. Miskolcra nem biztos, hogy jó a négyévszakos, Kecskemétre igen. (Domborzati viszonyok, igen.)
A másik fontos szempont, hogy takarított utcákon közlekednél-e. Ahol csak fotón láttak hókotrót, az ne vegyen négyévszakost. (És ez ugyanúgy lehet egy alföldi nagyvárosban, csak épp valamelyik félreeső csendes, kis utca.)
A saját autómmal 95%-ban városon kívül megyek, a maradék is csak annyi, amíg észak Budáról átmegyek a városon délre (ami szinte nulla lenne, ha készlenne a keleti szakasza a nullásnak)
Teljesen normális vezetés mellett tökéletesen teszi a dolgát a CC+, autópályán szoktam tempósan haladni vele (154-re van beállítva a tempomat, autóút 125, főút 105), soha egy másodpercig nem volt vele gond szárazon. Nedvesen persze lassabban megyek, de azt is csak azért, mert a vízpermet miatt sokkal nagyobb követési távolságot illik tartani, meg meghalni sem szeretnék.
A legnagyobb negatívum, hogy hóban gyenge (de jobb, mint a sima CC), az első télen hóban még csak-csak használható volt (éjjel a havas Dobogókőre gond nélkül felment), második télre nagyon gatya lett, igaz, közben belekerült 40ekm. Cserébe hidegen-melegben szerintem jól használható nagyobb tempó mellett is, csak figyelni kell a keréknyomásra. Idén ősszel akartam cserélni (3mm a profil), de mivel most kaptam új cégest, amire éppen ma kerültek fel a vadiúj téli gumik ezért tavaszra halasztom a vásárlást, télen jellemzően amúgy sem megyek sokat, álljon az autó a cserélendő gumikon.
10+40 hónap alatt mentem a négyévszakossal 12+65ekm-t, soha nem volt vele gondom, ha nekem egy diesel kombira megfelel, kisebb autókra is jó lesz.