Milyen érdekességeket hoz a 2016-os Dakar Rally?
Esélylatolgatás és érdekességek a 2016-os Dakaron
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A közvetítésekben és hírekben általában csak a gyári csapatokról esik szó. Azonban érdemes körülnézni hátrébb is, hiszen minden évben különlegesnél különlegesebb autók épülnek a versenyre.
Noha mindenkit nem tudunk bemutatni, azért megpróbáltuk kiemelni a januári viadal autós nevezői közül az érdekesebb terepjárókat és versenyzőket. Akármennyire is megérdemelnék, lehetetlen végigmenni az összes nevezőn, hiszen mind a kb. 110 nevező egyedi a maga módján. Aki ezen a kéthetes versenyen elindul, az már igazi hős, és nem fél az ismeretlentől. Természetesen a 2016-os, január 2-án Buenos Airesből induló Dakaron is a gyári csapatok lesznek óriási előnyben (most akad is belőlük jó pár), de szót kell ejteni azokról is, akik saját erőből, éjjeleken át tartó szereléssel csinálják végig a viadalt.
Ki lehet a győztes? A győzelemre leginkább esélyes csapatok a Mini, a Peugeot és a Toyota. Általában köztük dől el a győzelem sorsa, bár a Mini már 2012 óta veretlen. Idén sem bízzák a véletlenre, szám szerint 12 db Mini fog elindulni a 2016-os versenyen, ebből 4 gyári X-Raid-es, a többiek privát csapatok. A gyári csapatot a híres qatari olimpiai sportlövő és autósport polihisztor, Nasser Al-Attiyah, a spanyol Dakar legenda Nani Roma, a szintén Dakar-veterán Orlando Terranova és a rali vb-k királya, Mikko Hirvonen fogják alkotni. Hirvonennek ez lesz élete első Dakarja, de nem ő az egyetlen, aki a rallyk világa után terep-ralira váltott. Itt van például a kilencszeres rali világbajnok Sébastien Loeb, aki szintén első Dakarján indul. Meglátjuk, itt hogyan állja meg a helyét. Az ő dolgát csapaton belül is megnehezíthetik, hiszen a szintén raliból érkező Carlos Sainz már többször megmutatta, hogy a cross country világában is megállja a helyét még ennyi idősen is. A rali típusú szakaszokon egyértelmű előnyt élvezett. Az ő csapattársuk lesz még egyébként Mr. Dakar, azaz Stéphane Peterhansel és a Dakarok abszolút motoros királya Cyril Despres is. Az ötödik Peugeot 2008 DKR16-ost a Le Mans-i 24 órás győztes Romain Dumas kapta, aki privátként nevezett.
A Miniknél nagyobb számban talán csak a Toyoták vannak, hiszen most is Toyotából lesz a legtöbb. Belőlük érdemes kiemelni a Dél-Afrikában felkészített vadiúj gyári Toyota Hiluxokat. Olyan nevek fogják uralni a Lexus RC-F V8 motorral felvértezett gépsárkányokat, mint a 2009-es Dakar győztes Giniel De Villiers, a szaúd-arábiai WRC-s Yazeed Al-Rajhi és Vladimir Vasilyev, aki idén jó formában van, hiszen győzött Abu-Dzabiban, a világversenyen, a holland Bernhard Ten Brinke vagy a csehek WRC menője, Martin Prokop. Itt kell említenünk még a japán Akira Miurat, aki eddig navigátorként vett részt a Dakarokon, idén először azonban átveszi a pilóta szerepet, és ahogy minden évben, idén is a T2 kategória győzelmére hajt a Toyota.
Ember legyen a talpán, aki megmondja, ki lesz közülük a 2016-os Dakar győztese, főleg hogy egy eszméletlenül kiszámíthatatlan kihívás a legendás verseny, és sokszor láttunk már meglepetést. Ráadásul sokan vannak a mezőnyben, akik fél gyári vagy gyári támogatás nélkül is megszorongathatják az élmezőnyt, és akár a győzelemre is esélyesek. Itt van például az argentin fél gyári Renault csapat, akikről nem rég írtunk, vagy a brazil Mitsubishi Petrobras, akik szintén félig gyári támogatással, 3 Mitsubishi ASX-szel indulnak. Nem kisebb nevek mennek a 332 lóerős bestiákkal, mint Carlos Sousa, akinek 17-dik Dakarja lesz jövőre, vagy Guilherme Spinelli, aki szintén sokadig Dakarjára készül.
Győzelemre esélyes rajtuk kívül Robby Gordon is, aki viszont nem sokszor fejezte be a Dakar Rally-t. Valami mindig közbejött. A lengyelek is szép számban vesznek részt az eseményen, és bizony a legjobbak között szoktak autózni. Üde színfoltja a mezőnynek például Jakub Przygonski, aki sok év motorozás után vált 4 kerékre. Jakub egyébként hazájában ralizik, motorozik, quadozik, és nem mellesleg drift bajnok. Talán még sokan emlékszünk híres videójára, mikor a Felix Baumgartner vezette helikopter ellen driftelt. A négyszeres világbajnok lengyel síugró Adam Malyszt is említenünk kell. Mindketten Minivel vágnak neki a viadalnak.
Különlegességek. Ejtsünk néhány szót a megszokottól eltérő autókról is. A South Racing Ford Rangerét idén az egykori WRC-s Xavier Pons kapta meg, de még Hummer is található a mezőnyben. Ki más menne vele, mint a magyar terep-ralik oszlopos résztvevője, mindenki Zapija, Miroslav Zapletal. Állítólag Volvo V40-ből épített terepjáró is lesz a mezőnyben, amit a holland Ebert Dollevoet fog vezetni, valamint a 2012-es Dakaron kigyulladt Volvo XC 60 is újra a nevezési listában szerepel.
Ezeken felül lesz egy litvánok által épített SEAT Leon is a mezőnyben és több argentin építésű Mercedes is. Külön ki kell emelni az Acciona nevezetű fejlesztést, amivel az argentin Ariel Jaton fog versenyezni. A 100%-ban elektromos terepjáró érdekessége, hogy tetejét napelemek fedik. 2012 óta fejlesztik az autót, ám csak jövőre mernek először elindulni a Dakaron. Reméljük, megmutatják, hogy másképp is lehet versenyezni. Érdemes lesz rájuk odafigyelni. A buggyk tábora is igen népes lesz, közülük legesélyesebb az extrém dolgairól híres Guerlain Chicherit. A mezőnyben tudhatjuk ezen kívül a Coronel testvéreket (Tim Coronel és a WTCC közösségi média sztárja, Tom Coronel) is, akik Suzuki motoros buggykkal vágnak neki a Dakarnak.
Hazaiak. Sajnos idén is Szalay Balázsék nélkül telik a Dakar Rally. Balázs elmondta, hogy számára még mindig az afrikai sivatag az igazi, ezért idén is az Africa Racen láthatjuk a Szalay-Bunkóczi párost. Azonban két magyar párosunk mégis csak lesz a Dakaron. Az UNIQA Sandlander Dakar Team színeiben induló Somfai Imre-Somfai Mátyás duó Toyotával vág neki a Dakarnak, míg az Opel Dakar Teamtől Vörös Ferenc és Boros László Attila képviseli a magyarokat MAN-jukban. A kamionok közt 2016-ban is a Kamazoknak van a legnagyobb esélye győzni, persze ha nem repülnek túl messzire, mint az elmúlt években párszor. Ugyanis ezek a kamionok repülnek, néha szebben, mint egy WRC. Hogy teljes legyen a hangulat, íme egy videó, ahol látszik, mennyi autóval, kamionnal vágnak neki a Dakarnak. Nagyszerű felvétel a hajózásra váró autótömegről. Minden évben megható látvány. Mi magyarok csak a 2008-as Central Europe Rally alatt kaphattunk belőle egy kis szeletet.
Ez az a verseny, amit a kamionok versenyében mindig a Kamaz nyer – most sem lesz ez másként.:)
Robby Gordon autója pedig már valószínűleg nem a Hummer H3 alapjait használja, hanem valami óriás pick-upból készítették. A verseny egyik üde színfoltja, látszik a stílusán, hogy amellett, hogy győzni akar, szórakoztatni is szeretné a nézőket. Nagy respect a mesternek.