Milyen a Prius? Jöjjön a nagy vallomás!
Egy hét és több mint 1500 kilométer után a vakon vett Toyota Prius
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bátor voltam. Kockáztattam, végletesen kicentizett időbeosztással hoztam el a látatlanul megvett Toyota Priust. Vajon bejött a terv?
Elismerem, bátor, sőt, vakmerő voltam, hogy úgy vettem meg egy autót, hogy nem is láttam azt (részletek itt), de továbbra is vallom, hogy kockázat nélkül nincs jó üzlet. Vallom, hogy a fejlett kultúrájú üzleti világban egy komolyabb kereskedés számlája alapján ennek működnie kellene. Ezúttal működött. Szükséges volt így megvennem az autót, mivel nem akartam a vásárlásra szabadnapot áldozni. Azokat ugyanis arra tartalékolom, hogy felségemmel, gyerekeimmel, családommal legyek.
Így aztán egy szombati napon „ugrottam el” a mintegy 1300 kilométernyi távolságra talált autóért. Bár az a holland-német határ túloldalán volt, jobban jártam a németországi Dortmundba repüléssel. Fapados repülővel mindössze 13 900 forint volt a jegy, amit a Wizzair argentin-német vb-meccs napján érvényes 20%-os kedvezménnyel vásároltam. Ehhez persze még hozzájön 4000 forintnyi itthoni reptéri transzfer, s Dortmundban is kellett arra költeni - 7,5 euró a reptér és a főpályaudvar közötti közvetlen busz, ami csak minden egész órában indul, így hiába ért ki a gép a tervezettnél 20 perccel korábban, 8:05-kor már pont nem értem el az akkori járatot. Volt időm reggelizni. Dortmundban sem drágább a kávé és egy croassaint, mint itthon - legalábbis reptéri szinten.
Németországban a másodosztályú vonat sem olcsó - uszkve 200 kilométerre 21,4 eurót, 6905 forintot fizettem, a jegyet persze előre, interneten megvásárolva, azt okostelefonos applikációba töltve. Viszont van olyan színvonalú a vasút, hogy még így is értékarányosabb, mint a hazai. Néma csendben, döcögésmentesen jutottam a kereskedés városkájába, ahol 11:50-re terv szerint futottam be a délig nyitva tartó dílerhez. A Prius már előkészítve várt rám. Hozta a várt szintet, leszámítva azt, hogy az ígért Bluetooth kihangosító és a vonóhorog is hiányzott. Előbbinek nyoma sem, utóbbinak csak foglalata volt meg. Volt viszont az ígért sérüléseken túl egy jelentős karc a hátsó lökhárítón is, amúgy minden az egyeztetéseknek és a hirdetésnek megfelelően. Próbáltam a hiányosságok miatt némi kompenzációt kapni, de esélytelen volt (így jár az, aki nem szán elég időt a vásárlásra). Aláírtam és átvettem a szükséges papírokat, valamint az autót, ami tényleg le volt mosva, ki volt porszívózva, teljesen korrekt állapotú volt - 9,5 éves használt autó szintjén. Az ígért Weber grill, azaz a júliusi akciós ajándék is ott lapult a csomagtérben – na, nem mintha emiatt vettem volna meg az autót, de kedves gesztus.
Költségvetés
Vételár ideiglenes rendszámmal és biztosítással | 1 294 250 Ft |
Kiutazás költsége | 26 959 Ft |
Üzemanyagköltség haza (utas által csökkentve) | 26 350 Ft |
Magyar autópályamatrica | 2 975 Ft |
Osztrák autópályamatrica | 2 635 Ft |
Eddigi bekerülési költség | 1 353 169 Ft |
A "magyarrá válás" költségei | |
Regisztrációs adó | 16 910 Ft |
Műszaki vizsga | 39 090 Ft |
Vagyonszerzési illeték | 25 650 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Rendszám | 8 500 Ft |
Érvényesítő matrica | 585 Ft |
Összesen | 102 735 Ft |
Teljes bekerülési költség | 1 455 904 Ft |
Szépen elhelyezkedtem, az még a papírozás előtti próbakörön kiderült, hogy a klíma megy, a hajtáslánc rendben, s az akkuban is van töltés, de a kis városkából való kihajtás közben kiderült, hogy városi tempónál ma is hibátlanul megy villannyal a Prius. Boldog voltam. Amíg el nem értem az autópályát, addig 4,3 literes, azaz a gyári vegyes értéknek megfelelő fogyasztást értem el országúton - nagyjából 70 kilométert kellett ott megtennem. És útközben egyetlen benzinkút sem adódott, csak már az autópályán, ahol sajnos Németországban is piszok drága (1,7 euró, azaz csaknem 530 Ft) volt az üzemanyag. A harmadig lévő, amúgy 45 literes tankba pont 30 liter fért, így a műszer pontos lehet. Megnéztem az olajszintet, nem csak az, hanem a kenőanyag színe is teljesen rendben volt, ahogyan az összes többi folyadéké is. A keréknyomások is korrektek voltak, még a pótkerékben is, ami ha szükség is, öröm, hogy van. Ja, és a gumik 2011-es, teljesen használható Michelin Energy Saverek. Egy ebédmegállással mentem Frankfurtig, ami mellett ugyebár egy bérutast vettem fel. Navigációval gond nélkül mentem el érte, a kisebb utcákban már ott is villanyautóztam, tényleg teljesen hibátlannak tűnt a Prius.
Délután 5 után pár perccel indultunk Frankfurt mellől, ami kicsit kemény vállalkozás, a GPS hajnali 2 órás érkezést írt a Balatonhoz, ugyanis oda mentem, ott volt épp a család, s az utas is épp azért talált rám, mert neki is az a célállomás volt a megfelelő. Vicces, hogy útközben beszélgettünk, de meg nem tudom mondani, hogy miként nézhetett ki az átmeneti mitfáhrer, ugyanis én az utat néztem, mindenesetre nekem jól jött, hogy az uszkve 130 eurós (~40 000 Ft) útiköltségből 45 eurónyit ő vállalt, ő pedig ennél olcsóbban nem jutott volna haza. Ja, és még egy energiaitalt is kaptam tőle, ami jól jött. Útközben pedig jól megbeszéltük, hogy utas és autós szempontjából is eléggé rizikós, de a jelek szerint azért működő megoldás ez a költségmegosztás. Németország amúgy tele volt útfelújításokkal, az autópályákon 80-as, 60-as korlátozásokkal. Ahol lehetett korlátozás nélkül menni, ott 140-150 körül nyomtam is, azt még egész jól és viszonylag csendesen bírta a Prius, a korlátozásoknál nyilván betartottam azokat, legalábbis igyekeztem. Az idő pedig közben pörgött, megállni csak az osztrák határ előtt kellett, matricavásárlás, tankolás, vacsora, wc - minden egyben. Az első mért fogyasztás tankolás szerint 5,1 l/100 km lett, a fedélzeti (érthetetlen módon hatótávkijelzőt nélkülöző számítógép 5,3-at jelzett).
Következhetett a hátralévő több mint 500 kilométer, aminek az elején úgy éreztem, hogy jó lenne egy kávé miatt zárosan újabb szünetet tartani, ám ekkoriban kaptam az energiaitalt, ami szárnyakat ugyan nem adott, de simán végig tudtam vezetni Ausztrián. Végre nem kellett korlátozások miatt lassítani, ha „csak” egységes 130 km/órával, de annyival stabilan lehetett haladni. Mivel a magyar pályamatricát a rendszám alapján még itthon megvásároltam, amiatt nem kellett megállnom, s azt a korábban vágyott kávét is tudtam nélkülözni éjfél után. Győrig M1, utána 82-es út. Pannonhalma, Zirc, Eplény, Veszprém érintésével a sok-sok autópályázás után végre egy igazit autóztam. Nyilván sokan szembeköpnének, de élvezetem a Priusszal a hegyi utakat, vak sötétben, éjjel, hagyományos halogén fényszórókkal, erős távolsági fénnyel. Csak egy dolog zavart, ami már az autópályán is: az átlagosnál alacsonyabb Priusban bizony az átlagosnál jobban vakít a többi autó lámpája. Éjszakai autózásokhoz bizony nagy áldás egy magasabb üléspozíciójú autó.
Nem sokkal hajnali 3 után megérkeztem, nem volt olyan pillanat, amikor tragikusan fáradt lettem volna, akkor megálltam volna. A fogyasztás 4,8-on állt, s úgy tűnt, hogy az autó, a látatlanul vett autó hibátlan. Az utastérnek persze jól fog jönni egy kárpittisztítás, a Priusoknál ritka metálbordó dukkónak egy polírozás, de mindenekelőtt egy átvizsgálásra kívántam elvinni a szervizkönyves autót. Erre hét közben sor is került, a márkaszervizben csak pozitív meglepetés ért: ahogyan azt sejtettem, van újrafényezett elem, de nem csak szemmel, festékvastagság-mérővel is alig látható eltérésekkel, szerkezeti sérülés pedig úgy tűnik, nem volt eddig; reméljük, eztán sem lesz. Az NiMH akkumulátor hibátlan, ahogyan gyakorlatilag minden más is. A féktárcsák még a gyáriak (és még bőven használhatók) a 193 ezer kilométert futott autóban, a betéteket már cserélték, a futóműnek nem csak érzésre, szemre sincs baja. A motorban friss a 180 ezer kilométernél minden bizonnyal előírás szerint és gyárira cserélt légszűrő. Majd 195 ezernél mindenképp kell új olaj és olajszűrő, de ajánlott a fék- és a hűtőfolyadék, valamint a váltóbolygóműolaj lecserélése is.
Váltó? Nem, nyomatékosztó! - röviden a Prius hajtásláncáról
A Priusban a váltó lényegében egy bolygómű, pontosabban ez a Prius lelke, a HSD (Hybrid Synergy Drive) egység. Hiába ad fokozatmentes nyomatékosztást, nem egy CVT-váltó, amiben szíj lenne. Alapvetően három egység található benne: egy generátor, ami indítómotorként is szolgál, ám egyébként az akkumulátort tölti, illetve a villanymotort látja el energiával, továbbá egy 68 lóerős, 400 (!) Nm nyomatékú villanymotor, illetve ide hajt a 1,5 literes, 16 szelepes, 77 lóerős és Atkinson ciklusú benzinmotor. A bolygómű pedig összekapcsolja a két villamos gépet, valamint a benzinmotort, elosztja utóbbi teljesítményét a kerekek és a generátor felé.
Alap, hogy a benzinmotor stop-startos, észrevétlenül áll le, és alig észrevehetően indul el. A rendszer elvéből adódóan a villanymotorok bármilyen tempónál részt tudnak venni a hajtásban, 50 km/órás tempóig mintegy 1 kilométeres távon lehetséges a teljesen emissziómentes üzem, de enyhe lejtőn simán lehet haladni 80-100 km/órás tempóval is csupán villanymotorral. Fékezéskor van rekuperáció, töltődik az akksi, s választható fokozott motorféket gerjesztést, intenzívebb töltést adó B-mód. Érdemes élni vele, mert az akkumulátor jellemzően ebben tud teljesen feltöltődni. Dugóban aztán abból az energiából lehet benzin égetése nélkül araszolni. És a rendszer 9,5 évesen is hibátlanul működik, a Toyota pedig több mint 10 éve hozta ezt ki, s nyerte el vele egyáltalán nem alaptalanul az Év Autója díjat. Továbbra is emelem kalapom!
A Priusban a váltó lényegében egy bolygómű, pontosabban ez a Prius lelke, a HSD (Hybrid Synergy Drive) egység. Hiába ad fokozatmentes nyomatékosztást, nem egy CVT-váltó, amiben szíj lenne. Alapvetően három egység található benne: egy generátor, ami indítómotorként is szolgál, ám egyébként az akkumulátort tölti, illetve a villanymotort látja el energiával, továbbá egy 68 lóerős, 400 (!) Nm nyomatékú villanymotor, illetve ide hajt a 1,5 literes, 16 szelepes, 77 lóerős és Atkinson ciklusú benzinmotor. A bolygómű pedig összekapcsolja a két villamos gépet, valamint a benzinmotort, elosztja utóbbi teljesítményét a kerekek és a generátor felé.
Alap, hogy a benzinmotor stop-startos, észrevétlenül áll le, és alig észrevehetően indul el. A rendszer elvéből adódóan a villanymotorok bármilyen tempónál részt tudnak venni a hajtásban, 50 km/órás tempóig mintegy 1 kilométeres távon lehetséges a teljesen emissziómentes üzem, de enyhe lejtőn simán lehet haladni 80-100 km/órás tempóval is csupán villanymotorral. Fékezéskor van rekuperáció, töltődik az akksi, s választható fokozott motorféket gerjesztést, intenzívebb töltést adó B-mód. Érdemes élni vele, mert az akkumulátor jellemzően ebben tud teljesen feltöltődni. Dugóban aztán abból az energiából lehet benzin égetése nélkül araszolni. És a rendszer 9,5 évesen is hibátlanul működik, a Toyota pedig több mint 10 éve hozta ezt ki, s nyerte el vele egyáltalán nem alaptalanul az Év Autója díjat. Továbbra is emelem kalapom!
A szervizben egy komoly meglepetés ért, mivel az autó vezetett szervizkönyves, az átvizsgálás után teljes hibridrendszerére vásárolhatok - egyáltalán nem vészes, 9500 forintos összegért - egyévnyi garanciát, sőt, ha egy karbantartás során veszem azt meg, úgy még olcsóbb. Meg is várom tehát a hamarosan esedékes szervizelést, az addig hátralévő nem egész 2000 kilométeren aligha lesz gond.
A fogyasztásmérő még mindig, 800 kilométernyi autózás után is a 4,8 literes értéken áll, úgy tűnik, hogy az én - az átlagosnál visszafogottabb - vezetésemmel ezt tudja a Prius. A szervizben amúgy megtudtam, hogy a vonóhorogénak képzelt hátsó csatlakozó a Prius-specifikus Thule kerékpártartóé, megvehetem, de nem lesz olcsó, az autó árának ötödéért-hatodáért nyilván nem fog kelleni. Az egyhetes használat során egyetlen hiba derült ki: az utólagos tolatóradar eléggé rakoncátlanul működik, az valószínűleg cserés lesz. Jöhet, de nem üvöltően szükséges a kárpittisztítás. Komolyabb problémaként egyedül azt tudom még említeni, hogy az alapvetően a feleségemnek szánt autóba én is veszettül beleszerettem. Pedig ez az övé marad, az enyém, illetve a családi flotta része marad a gázolajos és hétüléses, magas üléspozíciójú, nagy rakterű Renault Grand Scénic. Hogy annak mi lesz az utódja? Egy harmadik generációs 1.5 dCi motoros és EDC váltós Grand Scénic vagy inkább egy Prius+? Ez sok változó függvénye. Most annak örülünk, hogy a Prius itt van velünk, kvázi hibátlan, takarékos, s egyelőre még a költségvetése is a terv szerinti.
2011 óta használom a 2008as PII-met. Valami van a hideg országokban, valami „termosz” a hűtővíz körén, h ne hűljön ki olyan hamar, meg konektoros vízmelegítő is van benne talán, h hamarabb bemelegedjen a benzinmotor. Asszem ennyi a különbség, nem az aksi terén tehát! Aksi léghűtéses, és az utastérből szívja a levegőt, ez tuti!
Na ezért a benyögésért kár volt koptatni a billentyűket . Kezdődik a végtelen észosztás …
Nem mindegy az neked? Mióta megtudhattuk tőled hogy „a Hummer zőődebb mint a Prius” remegve lessük minden szavadat hátha hasonló bölcsességeket tudhatunk meg tőled. LOL! 🙂 Erre most kiderül, hogy a leghalványabb fingod sincs még az alapdolgokról sem? Óh, micsoda csalódás! 😉
Panelben lakok, autó utcán parkol. Semmi! Nincs különbség.
Télen csak a fogyasztás nagyobb, mert a katalizátor, vízhőfok, meg fűtés miatt sűrűbben indítja a benzinmotort. Ennyi. Az aksi az utastérből szívja a levegőt (bár nálam életében még csak egyszer kapcsolt be a venti), így nyáron klímás, télen fűtött levegővel dolgozik. Cellák meg a saját üzemükben bemelegszenek amúgy is 30 fok körülre. Hülyebiztos amúgy is, és jól meg van tervezve, és mint írtam, túlméretezve, illetve nagy mértékben kihasználatlan. Gondolom letesztelték sarkvidékeken is! Ja, és nem elfelejteni, h Norvégoknál népautó, pláne taxi körökben. Ott meg hideg van…
A kicsit aksi a meglepi télen (sok év után). Mivel önindítózásban nem vesz részt, csak annyi a dolga, hogy kizárja az autót, és a gyújtást ráadja, a reléket behúzza. Emiatt sokáig bírja, és még ott is működik, ahol egy sima autó már nem indulna be. Emiatt még 9-10V-ot sem veszi észre az ember, aztán egyik reggel arra megy ki, hogy 0-ra lemerült, és tuti akkor sietne valahova! 🙂 Nekem a 2008asban még a gyári kis aksi van.
Kisszervíznél olaj és szűrő tárasi, nagyobb szervíznél pl nekem a 90k km-es szrvíznél az említetteken túl volt „váltó”(bolygómű) olajcsere és gyertyacsere. A kisszervíz márkaszervízben 20-30k, az említett 90es már belekerült 60ba is! 🙂
Fék nem nagyon kopik, lévén amikor csak tud, villannyal fékez, nem ritka a 100k fölötti gyári tárcsa+betét, de a 200k fölötti tárcsa is (betét azért már addigra valszeg cserés lesz).
Kuplung, váltó, kettőstömegű lendkerék, részecskeszűrő, turbó nincs, a vezérlés láncos, ékszíjak nincsenek (illetve a PIIben a vízpumpának van egy csutka kis szíj, PIIIban már az is elektromos, tehát az szíjmentes), kormányszervó elektromos, klíma elektromos, generátor nincs (illetve maga a hibrid rendszer), önindító nincs (szintén a hbrid rendszer).
Így tehát a karbantartás kimerül a folyadékok (olaj, fékolaj, hűtőfolyadék) és szűrők cseréjével, esetleg majd egyszer a fékbetét (és esetleg tárcsa).
Ja, meg típusbetegség a kerékcsapágy, amit már egyszer cseréltem (BalElső), ez volt az egyedüli be nem tervezett karbantartási költség.
Aksi mikor azt jelzi üres, akkor 30-40%, mikor azt jelzi tele van, akkor csak 60-70%, közte használja, közel sem kihasználva a kapacitást, ezért tud csak 2-3km-t, így viszont állítólag kiszolgálja az autó élettartamát. De ha mégis gáz van, ebayen és még csomó helyen (már M.o.-n is pl apróhirdetésben) vannak törött, bontott példányok aksijai, amiket 700-1000USD körül meg lehet venni kompletten, de cserélhető cellánként potom összegért, amire ha csak nem árvíz vagy törés van, akkor jó eséllyel nem lesz szükség.
Én nem az átlagos benzinmotor részre gondoltam-hanem az elektros részre ? Különben KI vagy TE !!!-hogy lekoptatásról beszélsz ?!
Nem lekoptatás céljából írom, de esetleg nem kéne alaposabban utánanézned, ha ilyet típusú autót akarsz venni? 5 feltett kérdés és válaszból nehéz alapos döntést hozni.
Olaj, olajszűrő, ha szükséges pollenszűrő, motorszűrő, fékolaj, tehát semmi specifikus.
A 15000-es olajcserénél mit kell még szervizelni ?
130-as egyenletes tempóval tapasztaltaim szerint 5,1 l/100 km a fogyasztás. Az akkukkal nem jellemző, hogy gond lenne, ha egy cella elromlana, annak a cseréje kb 8000 Ft.
Sziasztok!
Nem szólók hozzá sűrűn a cikkekhez, de úgy gondolom a megadott költségek erősen torzítottak és egy oldalúan csak bizonyos tételeket tartalmaznak, azonban párat nem, amit szintén nem lehet figyelmen kívül hagyni, amik pl.:
– általános szerviz és inspekció költséghányada hiszen a kocsit előbb utóbb majd szervizelni kell (féktárcsák, betétek, gumi cseréje és az általános revizió, szűrők, olajok stb.) ezt úgy szoktuk, hogy km/ft általányt számítunk, ami ennél a kocsinál legalább 21-25ft/km, tehát 1300km * 21ft = 27.300ft legalább
– munkadíj, hiszen ha az ember kocsi saját import helyett inkább dolgozok és veszem az átlag bruttó havi 240.000ft bért (a cikk írója biztosan nem csak ennyit keres) akkor 24 óra * 1370ft = 32.8800ft ami nem tartalmazza a kötelező 50 és 100% éjszaka/hétvégi stb., pótlékokat…
Ha mind ehhez még hozzá veszem, hogy illett volna megállni pihenni, aludni valahol ahhoz, hogy ne végkimerülésig autózzon a cikk írója igen felelőtlenül, hiszen magát, alkalmi utitársát és mindenki más közlekedőt is veszélyeztetett akkor (amit nem is értek, hogy írhat valaki ilyen cikket aki a közlekedésről, biztonságról, morálról és tesztekről ír példa cikkeket…) bizony a fenti táblázathoz legalább 100.000ft-ot hozzá lehetne adni.
Az akkumulátorok meddig birják, cseréjük mennyibe kerül 130-nál pályán mennyit fogyaszt ?
Igen, ez igaz lehet, én egyterűből ültem át, ezért fanyalogtam. Azért az átlagnál ez is jobb.
😀
Milán fiam, ha hülyeségeket beszélsz, akkor lelkiismereted helyett kempelen bácsi tesz helyre, pedig nem az ő dolga lenne. Sajnos van dolga bőven.
Nekem a 3B (B5) Passat után a Prius határozottan magasabb volt, mintha egy egyterűbe ülnék be.
[i]„Egyébként valóban jó dolog az autó építéséből adódó magasabb üléspozíció, főképp a sok rosszul beállított fényszóró miatt…”[/i]
Meg a beszállási – kiszállási kényelem miatt, meg a kényelmesebb pakolhatóság miatt, meg legalábbis számomra egy magasabb üléspozíciójú személyautó összességében sokkal jobb komfortérzetet, és biztonságérzetet nyújt, és biztonságosabb is, mint az „aszfalton” ülve, hosszú úton kevésbé fárasztó stb…
Egyébként Én is „lájkolom” a vásárlást és a módszert is! Én is hasonló módon vettem a Priusomat! Nagyon nehéz vele melléfogni…
Csatlakozom, én is gratulálok hozzá!
Már nagyon vártam a cikket, de azt is tudtam hogy ebben nemigazán lehet melléfogni…
Az Én Priusom városi/országúti fogyasztása 4,1 és nem megyek lassan. (tartós autópálya 140 és fölötte 5,5-5,7l) Állandóan megy a klíma és csend van! Most 163e km van az autóban és a 15e km-enkénti általános szervizen kívül az autón még szinte minden eredeti. Azért szinte, mert nemrég cseréltem ablaktörlőket. 🙂 …és van rá még garancia és Eu assistance! 6 és fél évesen!
Nekem is ez a tapasztalatom.
A Prius üléspozíciója egyáltalán nem alacsonyabb az átlagnál, sőt magasabb is egy kicsit, csak nem mindegy miből ül át az ember. A Kedvesem Civic Hibridje után, határozottan magasabb.
Egyébként valóban jó dolog az autó építéséből adódó magasabb üléspozíció, főképp a sok rosszul beállított fényszóró miatt…
„Szükséges volt így megvennem az autót, mivel nem akartam a vásárlásra szabadnapot áldozni. Azokat ugyanis arra tartalékolom, hogy felségemmel, gyerekeimmel, családommal legyek. ”
Ezt nem tudom miért írtad bele, Meghalnak nélküled ha nem 30, hanem csak 29 nap szabadságon ülsz mellettük?:D Nem a szomszéd városba kellett a kocsiért menni, hanem át több országon.. Az előre fizetés izgalmáról nem is beszélve. Végül is ezek lófasz dolgok ahhoz képest hogy ki kellett volna venni egy nap szabadságot.
„Néma csendben, döcögésmentesen jutottam a kereskedés városkájába, ahol 11:50-re terv szerint futottam be a délig nyitva tartó dílerhez. ” Mi lett volna veled hogy ha mondjuk fél 2-re érsz oda? Hazajöttél volna autó nélkül, csak mert 1 napos kimenőt kaptál?
„Egy ebédmegállással mentem Frankfurtig, ami mellett ugyebár egy bérutast vettem fel”
Erre meg aztán végképp nem tudok mit mondani. Még itthon se nagyon vennék fel egy vadidegent, nemhogy egy másik országban, főleg nem szaros 10 ezer ft-ért.
” a FAP-pal sem kell problémázni tudni kell mit kell vele csinálni”
Jól értettem, hogy a részecskeszűrő kiiktatása mellett ‘érvelsz’?
[i]„A kettőstömegű lendkeréknek van egy kevésbé ismert hatása is. A fizikából ismert sajátrezgés és gerjesztett rezgés fogalmát most nem boncolgatnánk, de aki volt katona, bizonyára emlékszik arra a homályos magyarázatra, miért is nem menetelünk egyszerre a hídon. A motornak is van (számos) sajátfrekvenciája, és ezeket – elkerülendő a motorikus „hídszakadást” – lehetőség szerint úgy kell hangolni már a motor tervezésekor, hogy kívül essen az üzemi tartományon. Ez sokszor nem, vagy nem tökéletesen sikerül, és a kettőstömegű lendkerék alkalmazásával némi utólagos finomhangolásra van lehetőség.
Egy ilyen motorra fix lendkerekes szettet építeni komoly kockázat, megmagyarázhatatlannak tűnő károk kíséretében.
Mindig van olcsóbb szakember
Természetesen létezik még rosszabb megoldás. Lajos bácsi és Sanyi, a két ezermester a Tóthék melletti garázsban kifejlesztették a gyári technológiánál nagyságrendekkel kiforrottabb megoldást: a szétszakadt lendkerekek fixre javítását a barkácsáruházban vásárolt akciós ívhegesztő apparáttal. Bízunk benne, hogy mindenkinek a fantáziájára bízhatjuk, mennyire tartós megoldás ez a kiegyensúlyozatlansága és a torziós rugalmatlansága miatt…”[/i]
[i]„…egyszer kell kettőstömegűt lecserélni egytömegűre, előttünk megtették, a FAP-pal sem kell problémázni tudni kell mit kell vele csinálni. „[/i]
Jaj….
[url]http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/04/29/minek_nekunk_kettostomegu_lendkerek/[/url]
Ja, és a Prius hajtáslánca nem vontatásra van méretezve, ezért utánfutó, lakókocsi, vagy másik autó vontatása nem ajánlott vele.
Fogyasztás: 5 liter körül nem kunszt! Az igaz, de ez egy benzines „automata” közepes méretű autótól már az. Mindezt úgy, h egy zsúfolt városban is tudja. Masszív dugóban meg konkrétan nulla a fogyasztás, mert nem egy , hanem 2-3 km-t tud kizárólag villannyal is haladni, ami egy masszív dugóban akár fél óra is simán lehet, anélkül, h bekapcsolna a benzinmotor (persze ha nincs fűtés vagy klíma bekapcsolva).
A „B” mód nem intenzívebb gerjesztést, töltést ad, hanem a benzinmotort teszi hagyományos értelembe vett motorfék üzembe (azaz üzemanyag nélkül, kompresszióval fékez).
Automatikusan átáll erre akkor is, ha már megtelt az aksi. Töltés erőssége a fékpedállal függ össze (nyilván nagyon nagy fékezésre már mechanikusan fékez). És simán tele lehet tölteni az aksit egy nagyobb, hosszabb lejtőn.
Az autó a család hölgytagjáé lesz, ez volt a motiváció vásárlás előtt, ez volt az oka az automata váltónak is. Én is ebben gondolkodtam, amikor a fogyasztásról beszéltem. Vagyis nem azt néztem – lehet, hogy tévesen -, hogy egy másik hasonló méretű kocsi mennyit fogyaszt, hanem azt, hogy egy „női kocsival” mennyiből lehet kijönni. Nekem a feleségem egy Cio II-vel jár 1.2 16V (75 LE). Az átlafogyasztása 5.2. Ebben nagyon sok lakott terület van, igaz nem Bp. Szokásos női utak: óvoda (hamarosan iskola :), munkahely, orvos, tanfolyam, bevásárlás. Ha 30 km-nél messzebbre megyünk, akkor szinte mindig én vezetek (ha az adott helyen jó a hangulat, akkor hazafelé már nem én :). Nem szoktam a benzint decizni, szóval nem nagyon érdekel, hogy 4 és fél vagy 5 és fél a fogyasztás, emiatt nem vennék másik kocsit, vásárláskor sem ez számít, persze normális határokon belül (pl. 10 fölötti fogyasztású kocsit nem vennék).
facebook!
A vonóhorog nem csak arra való, hogy tréleren kocsit hozzunk olaszból, még csak utánfutó sem kell hozzá.. Pl. pár éve vettünk a gyerekeknek két fenyő ágyat, lakóhelyünktől 40 km-re. A két ágy együtt volt kb. 30 kg., de csak utánfutón tudtuk elhozni. A közeli benzinkúton lehet utánfutót bérelni, 4 órára 600 Ft (ha jól tudom, 24 órára 1.200). Ennyi időbe bele is fért a fuvar, de vonóhorog nélkül nehezen ment volna. A vonóhorog 100 ezres költségét az új műszakival együtt értettem.
[i]„Csak egy dolog zavart, ami már az autópályán is: az átlagosnál alacsonyabb Priusban bizony az átlagosnál jobban vakít a többi autó lámpája. Éjszakai autózásokhoz[/i][b] bizony nagy áldás egy magasabb üléspozíciójú autó.” [/b]
Jó észrevétel, amivel egyetértek, azzal a kiegészítéssel, hogy nem csak az éjszakai autózáshoz nagy áldás a magasabb üléspozíció, hanem a nappalihoz is, számtalan más ok miatt.
„Hozta a várt szintet, leszámítva azt,”
Szóval azért nem hozta…
Ez automata váltóval, pontosabban kuplungmentes kényelemmel tud 5 liter alatti étvágyat. A horogra igazából nincs szükségem, így nem is foglalkozom vele. Ha mindent tudtam volna az autóról, akkor is megvettem volna. Olyan volt az ára, olyan érték számomra a vezetett szervizkönyv (és az igazolt, valós múlt).
Igen, gyári kihangosítóra nem is számítottam, csakis utólagosra. Sokat nincs értelme vontatni, de a horog jól jött volna – parkolási távolságtartónak is. A féktárcsák ezen is a gyáriak még, betéteket cseréltek egyszer rajta (193 ezer km alatt…).
Nekem a régi Swift Budapesten 6,2-6,8 között fogyaszt. Csak kinn a prérin lehet elérni az 5 liter körüli fogyasztást.
A Prius a városi dugóban tötyörgésre, a rövid, pár kilométeres utakra a legjobb választás. Egy dízel be sem melegszik a rövid utakon, így bár elméletben tudná az 5 literes fogyasztást, gyakorlatilag ilyen üzemmódban sokkal jobban kopik és többet fogyaszt. Nem is beszélve a megbízhatóságról és a karbantartásról. Egy Prius teljes életciklusa alatt töredék költségből karbantartható, ha egy hasonló árú és kategóriájú modern dízellel összehasonlítjuk.
azért benzineseknél megnézném ezt a fogyasztást vegyesben.(régi 1.3-as Suzi tudja, bár klímával ezt is megnézném)..Vonóhorog a Priushoz nem tudom mennyire drága, (egyáltalán van e, mert pl. a régi 929-es Mazdákra utólag se lehetett rakni), ha műszaki előtt rakatod fel nem drágább az anyag és munkadíj 45-50 ezernél…volt pár benzisen kocsink (1.4-től egészen 2.2-ig..)de 4.5, 4.8-at nem tudott egyik sem…Egy Mitsu Coltom volt (89-es), ami 5, 5.2-be megállt, de se klíma, se szervó, se 4 ajtó, se elektromos dolgok, se tempomat, mondhatni Japán Trabant..860kg volt..
A kereskedő fotóján már láthattad volna, hogy a kormány jobb oldalán csak a kör alakú kapcsoló van, a középkijelző körül 2-2 gomb van, illetve nincs első ködlámpa. Ez alapkivitelre utal, ebben nincs BT és navi…
A vonóhorog felesleges, a gyár szerint nem is javasolt vele húzni, inkább kerékpártartó felszerelésére használható.
(Nekem már benne van 285000 és eddig semmi baja, vizsgára cseréltettem a hátsó féket (még átment volna), még a gyári tárcsa és betét volt…)
Ha ilyet akartál ennyi pénzért, akkor biztos jó lesz. A korához képest rendbenlévőnek látszik. Ezt az 5 liter körüli fogyasztást sok autó tudja ma már, sőt a nam maiak közül is, továbbra sem értem miértelme akkor a hibridnek (persze a „zöldségen” kívül). Ez a bordó szín nagyon jó, nekem az egyik kedvencem, nekem is volt ilyen – vagy hasonló – színű kocsim, sajnos ma már nem nagyon van ilyen új autóknál. Új színek jöttek divatba, pl. a sötétbarna, amit 10-15 éve kiröhögtünk volna és eladhatatlan lett volna vele az autó, de ez egy másik téma.
A vonóhorog hiánya azért elég durva. Ha nincs rá nagy szükséged, akkor kibírható nélküle, de van aki direkt úgy vesz kocsit, hogy kell neki. Na ezért is kell megnézni előre az autót 🙂 Ez kb. 100 ezer forintos buli.
Üdv mindenkinek ! Nemrég vettem egy 2006 os évjáratú Priust. A cd lejátszójába nem lehet beletenni a lemezt , pontosabban nem veszi be ( vagy valami retesz nem nyillik ? ) A load gomb megnyomására villog a betöltönyillás 2 szélén a piros led… elvileg ilyenkor lehetne betölteni a lemezeket ( mert több lemezes ugy tudom ) de semmi , sehogy nem lehet se betolni se semmi 🙂 Ki tud ebben valami érthető magyarázattal szolgálni ? Gondolom a készülék jó . Köszi a hozzászólást s a segitséget előre is !