Ennek az öreg téliguminak (balra elöl) a profilmélysége még az elmegy kategória, de a lamelláit ujjunkkal tesztelve kiderül, hogy megmerevedett, nem képes már biztonsággal kivezetni a vizet-havat. Fontos, hogy ne zsákban tároljuk a kereket, jó, ha éri a levegő
[kepallojobb=423267]Felni nélkül így van a legjobb dolguk a gumiknak[/kepallojobb]
Nem is olyan régen még fogalmunk sem volt arról, hogy másféleképp is osztályozhatók az autógumik, mint radiál vagy diagonál. A nyolcvanas évek elején itthon kevesen tudták, hogy létezik egyáltalán téligumi, aztán a rendszerváltozást követően - minden mással egyetemben - ezt is megkaptuk a kapitalizmustól. Megtanultuk, hogy télen, hidegben télit, nyáron, melegben nyárigumit érdemes használni, mert az egyik erre, a másik pedig arra alkalmas. Tisztában vagyunk azzal, hogy általában nyárival is lehet télen közlekedni, "csak" nem biztonságos, hiszen alacsony hőmérsékleten veszít a tapadásából, nő a fékút, jeges-havas utakon meg esetenként lehetetlen vele megoldani a lágyabb komponensű téligumival jobb eséllyel megoldható szituációkat.
Az sem rejtély a többség számára, hogy a téli abroncsok szerkezetüknél, anyaguknál fogva magasabb hőmérsékleten jobban kopnak, illetve többletfogyasztást is eredményez a "fölösleges" használatuk. Sokan az egész kérdéskört költségvonzatilag és bizony önfejűen fogják fel: nem cserélnek gumit, ezen akarnak spórolni, nem látják be, hogy a hideg hónapokban tényleg biztonságosabb a téli, aztán egy részük később meglepődik: tényleg jó lett volna. Egyesek esküsznek a négyévszakos gumira, ami az ellene érvelők szerint pont semmire nem - elég - jó. A legbölcsebbek extrém időjárási viszonyok közt lehetőleg nem ülnek autóba, így óvják saját testi épségüket, javaikat és mindenki másét.
Három-négy szezon után érdemes cserélni egy nyári vagy téli garnitúrát, kivéve, ha az átlagosnál sokkal több kilométert tesznek bele, akkor ugyanis már hamarabb eljön a váltás ideje
A "7 fok alatt váltsunk téligumira", az "5 évig jó egy gumi" és a "4 mm-es profilmélység kell" közhelyeken kívül azért még egyebekre sem árt odafigyelni az abroncsokkal és tárolásukkal kapcsolatban. Az egyik ilyen, hogy miután a lecserélt gumikat hazafuvarozzuk, menetirányukat és pozíciójukat megjelölve betesszük a garázsba, felvisszük a padlásra vagy le a pincébe, nem ildomos a kapott zsákban őrizni, mert befülledhet, ami károsíthatja az abroncsot. Legalább a zacskó megnyitásával engedjünk szabad utat a levegőnek, hadd szellőztesse a gumit, amit - ha van, a felnivel együtt - tisztítsunk meg a rárakódott szennyeződésektől a raktározás előtt. Ez különösen a télikerekekre igaz, illetőleg a maró sóra.
Biztosan szólnak a szervizben, ha gond van a gumikkal, de magunk is figyeljünk az abroncsok állapotára - sok múlik rajtuk
Ha kerékdepóban pihentetjük a levetett gumikat, biztosak lehetünk abban, hogy a megfelelő bánásmódban részesülnek, de otthon is jó, ha a leszerelt kerekeket állítva, időnként átforgatva, a felnin lévőket egymásra fektetve tároljuk. Több helyen írják, hogy mivel a használaton kívüli gumi is veszít a nyomásból, emeljünk 0,5-1 atmoszférával, de a nonstopgumi.hu tulajdonosa úgy véli, elég a gyári érték, a kb. 2 baros nyomás. Szűcs Tamás szerint a legfontosabb, hogy hűvös helyen legyenek a gumik, víz érheti őket, csak a tűzveszélyes anyagoktól tartsuk őket távol.
Ha szervizben cserélik a kereket, a szakemberek manapság már rendszerint közlik a tulajdonossal, ha a gumit nem érdemes, sőt nem szabad továbbhasználni. Átveszik, és gondoskodnak a megsemmisítésükről. Ugyanakkor mi is figyeljünk például az abroncs korára! Gyártási idejéről a gumi oldalfalán látható DOT-szám négy számjegye tájékoztat - amennyiben most valaki mondjuk akár 5206-ot olvas le róla (2006 decemberének záró hete), felelősséggel még akkor se tegye fel, ha különben újnak, sérülésmentesnek látszik a kerék. Erre persze akkor is ügyeljünk, ha olcsónak tűnő gumit szeretnének ránk sózni - a túltárolt, öreg,
használt abroncs nem biztonságos.
Ilyen korú köpenyt már ne tegyünk fel: DOT-száma szerint a 2005-ös év 30. hetében gyártották. A gumis átveszi, aztán megsemmisítik
Elvileg már mindent tudunk, de agyunkban még ott motoszkál a nem éppen kétforintos kérdés: nem lehetne ezt az egészet mégiscsak megúszni egy négyévszakos garnitúrával? Szűcs Tamás szerint nem ajánlottak a "mindenre jó" gumik, az aktuális
ADAC-teszt szerint pedig legfeljebb "még megfelelőek". Ha gyakran kell autóznia hóban és fagyban is, ne kockáztasson, továbbá gondoljon másokra is, és tessék téligumit használni! Nem lassít a gondatlan sofőr helyett, hólánc nélkül sokszor a sípályához sem visz fel, de életeket menthet pláne akkor, ha helyesen tároljuk, és nem nyüstöljük 3-4 szezonnál tovább.
szerintem is
Elég gyenge reklám, és szerintem mindenki le tudja olvasni mekkora gumi van a kocsin:D
Ez az oldal tényleg elég jónak tűnik. [url]http://www.gumimester.com/[/url] Az autó típusa alapján megmondja, hogy milyen méretű gumik kellenek.
Ez a [url]http://www.gumimester.com[/url] tényleg jónak tűnik. Lehet autó típusa alapján keresni. :O
Heló Tisztelt arni!
Köszönöm szépen, hogy nem használtál több alázó jelzőt rám!
Egyetértek veled, igazad van! Ismerjük egymást?
Nem emlékszem, hogy mondtam volna neked, hogy milyen gumik és milyen autók voltak a birtokomban.
Jelenleg ugyan Suzukim van,(ami nem tudom ,hogy miért rossz autó) ami most új Debica Frigo gumikon gurul. És nem szoktam hóban nyárigumival autózni.
Nem figyelsz, mert én a száraz hidegben használt nyári gumikról írtam, amiket írtam.
Beültetnélek az autómba és csenben lennél…
Szeretettel üdvözöllek: Gábor
Vannak cégek amik a gumik szakszerű tárolását is vállalják “gumi hotel” néven. pl.: [url]www.gumimester.com/[/url] valószínűleg ez a legjobb megoldás ha tényleg komolyan gondoljuk.
Kedves Mihalyka!
Több dologban egyetértek Veled. Pl.: szerintem is meg kellene szigorítani a vezetői engedélyhez jutás feltételeit és hogy nem csak hóban van előnye a téli gumiknak. Nagyobb hidegben biztos, hogy száraz úton is nő a fékút és kevésbé tapadnak a gumik az úthoz. De lenne egy kérdésem:
Te milyen sebességgel szoktál haladni hóban? 70-80 KM/H-VAL? Ha igen akkor te sem veszélyezteted kevésbé az embereket mint azok, akiket fentebb elítéltél!
A +7 C alatti hőmérséklettől életveszélyessé váló nyári gumik, nem léteznek. Ez egy nagyon jó szöveg arra, hogy sokkal többet kopjanak a téli gumik és újat vegyenek azok, akik ezt elhiszik. Soha nem sodródtam ki és nem áll meg hosszabb úton az autóm, pedig szándékosan gyorsabban veszem a kanyarokat a szokásosnál, és állandóan figyelem a fékutat.
Van egy-két tévhit, amit jó lenne eloszlatni. Nevezetesen azt, hogy a téli gumival majdnem úgy lehet megválasztani a sebességet, mint nyáron a nyárival. A másik fizikai képtelenség, amiben sokan bíznak, hogy a téli gumi tapad a jeges úton. Ezt a cikk szerzője is említi a cikkben. Jó lenne, ha mindenki szem előtt tartaná azt, hogy az óvatosságot és a jó technikával való vezetést NEM PÓTOLJA semmi, még a téli gumi sem.
Mindenkinek balesetmentes közlekedést kívánok!
Gábor
11 éves Michelin nyári gumimat, tavasszal fogom lecserélni. 150 000 km-t futottak, hogy mi a defekt nem ismerem. Most téli gumit használok, külön felnin, és magam cserélem.
Mindenkinek van egy kis igaza. A teljes igazság az, hogy vannak abroncsok, amiket 5 évesen le kell cserélni, vannak, amik pedig tíz évesen is jobbak egy két mai nagyáruházas ótvarnál. Engedjék meg, hogy azt mondjam, ezt érdemes szakemberre bízni, mi tudjuk, hogy mit kell figyelni a gumin. Akinek van egy jó gumisa, akiben meg is bízik, nézesse meg vele. Jó kolléga nem fogja feleslegesen kicseréltetni a gumit az ügyféllel.
A hivatalos állásfoglalás pedig ez:
[url]http://www.aabroncs.hu/blog/2010/02/12/a-harom-eves-abroncs-nem-oreg-abroncs/[/url]
Sziasztok!
A probléma ott van,hogy az emberek spórolni akarna,akartak avval ,hogy nem cserélnek gumit ,de evvel pont az ellenkezőjét érik el,mint anyagilag mint biztonságilag !A régi köztudatban a téli gumi felrakása (ha egyáltalán szóba került a csere) ,de még most is találkozok ilyen hangokkal az első hó leesésével volt párosítva (pld: csak a hajtott kerekeken cseréltek gumit 🙁 ,de ez mára már kezd javuló tendenciát mutatni 🙂 sokan megértik.hogy nem arról az x összegről van szó amibe a gumi kerül hanem az autó teljes értékével ne tovább emberi életekkel játszanak !!!
Én is kötelezővé tenném a téli gumi használatát és elég erős szankciókat vezetnék be ,mert ez a dolog nem csak arra az egy járműre van kihatással (gondatlan veszélyeztetést bőven rá lehetne fogni-és az ittas vezetőkre is minimum ezt alkalmaznám annyi kitétele ,hogy itt utána nincs enyhítő körülmény,soha nem adnám vissza a jogosítványát az ilyen embernek ) Meg kérdezném azt a bírót aki visszaadta a félegyházi kő gazdag vállalkozónak a jogosítványát (4 halott -2 felnőtt -2 gyerek -1 árva) hogy bele merne-e néznie a kisgyerek és nagyszülők szemébe ezek után,illetve mit reagált volna ha az ő családjával történt volna ugyan ez!!!!
Az autózás nem kötelező üzem aki nem tudja vagy nem akarja meg fizetni a téli gumit az használjon alternatív közlekedési formákat és elégé meg kellene szigorítani a jogosítványhoz jutást és hosszabbítást,mert ami Magyarországon működik az nevetséges :((( ,bárki akinek pénze van annak előbb utóbb meglesz vagy így vagy úgy!
Jön a hó és ismét előkerülnek vagy inkább az utakon maradnak sajnos 🙁 30-40km/h közlekedő mazsolák (mert nyári gumi van az autó,nincs rutin stb,lámpa nélkül erős ködben) és evvel sokkal nagyobb veszélyhelyzetet teremtenek ,mint a relatív gyorshajtással (mert ugye erre szoktak fogni mindent)
Mindenkinek balesetmentes közlekedést és szerencsét,hogy ne találkozunk ilyen kamikáze jelölt “sofőrökkel”
20 éve már nem az átkos volt, már rég nyitva volt a határ, és rohantunk ki a kocsikért.
Egyébként ha valaki kér számlát a gumistól, és ráíratja a gumi dot számát, nem biztos, hogy mosolyog neki a gumis.
Hát azért én nem mernék dicsekedni az utak takarításával 1970-ben, és nem volt egy nagy seggreülés ám az az Y mintás Stomil.
Meg tudom erősíteni, egy 7-8 éves Michelin sokkal jobban teljesít, mint egy zsírúj Pirelli. Aki eladná a 3-4 éves Pilot Alpin-jait, jelentkezzen, már megyek is érte.
Teljesen egyetértek. Fogalmam sincs, hogy honnan ered ez a téveszme, hogy az “átkosban” senki sem használt külön téli gumit! Az én apámnak 20 évvel ezelőtt is volt a Trabantjára külön 4-4 szerelt téli és nyári kereke. Annyi a különbség a mai viszonyokhoz képest, hogy a nyári gumijai diagonálok voltak akkor, de a téli Stomilokra még ma sem lehetne szerintem panasz. Manapság sem jobb a helyzet, csak a vadkapitalizmus folyamatosan erőlteti ezt a témát, mert muszáj ráerőltetni a népre a vásárlást…. Teszem hozzá nekem szintén az öregemhez hasonlóan a Trabantomra külön felnire szerelve van 4-4 téli és nyári gumi(ráadásul prémium gumik), megveszem, mert érzékelem a különbséget, de azért keményen túl van erőltetve már ez a téma. Hiába beszélünk többet róla, a mai napig mindenféle variáció előfordul az autókon(és nem főként az olcsó autókon) az emberek nem törődnek ezzel. A számomra legborzasztóbb dolog pedig az, hogy maguk a gumisok hozzák be a használt téli gumikat és busás haszonnal adják el őket, mondván, hogy jó az, pedig több műhelyt is megnézve kb. egy prémium gumi árának feléért 6-8 éves gumikat láttam eladót. Igaz jó profilmélységgel, de 6 évesnél fiatalabbat nem láttam. A szegényebb, hozzá nem érő embereket meg jól átverik ezekkel, akik szeretnének téli gumit, csak hát ugye a pénz nagy úr…
Tisztelt Kántor Úr!
A cikk tévedéssel indul. Bizony a rendszerváltásnak és a téli gumi használatának semmi köze egymáshoz. 1970-ben a Skoda 1000Mb gépkocsimon is már volt téli gumi és nem is akármilyen.
Bizony a vadkapitalizmus sokat megtanított velünk, de ezt nem. (legfeljebb a lehetőségek és a választék lett sokkal nagyobb, de főleg az árak) Igaz abban az időben főleg a szoc országok gumitermékei voltak elérhetőek (megfizethetőek) számunkra, de ezekből volt bővel. Az is igaz, hogy abban az időben takarították az utakat most viszont ezt nem teszik. Legkönnyebb azt mondani, hogy …..”nem az útviszonyoknak megfelelően…..”
Azon érdemes lenne illetékeseknek elgondolkodni, hogy egy biztonsági övért milyen mértékű bírságot szabnak ki ugyanakkor a legnagyobb télben is lehet nyári gumival autózni és mások életét, testi épségét veszélyeztetni.
Tisztelt nemo25!
Egy kis pontosítás ,a lamellák nem a jégre valók (nem oda találták ki) persze nagyban meg könnyíthetik ha mégis jeges részre érünk a szétterülő lamellák) arra csak a szöges gumi jó illetve a hólánc bizonyos változatai ! A lamellák fő szerepe amitől téli gumi a téli gumi (az anyagösszetételen felül persze-dermedés) az öntisztulás és a nagyobb felületi tapadás (érdesség) elérése ! Ez teszi lehetővé a kerékbe jutó hólé-hó és egyéb latyak,sár stb folyamatos eltávozását ami a kerék folyamatos kapaszkodását lehetővé teszi !Ha egy nyári gumival rá hajtunk a hóra , rögtön a vízelvezető árkok megtelnek és onnét nem is távoznak ezért nem lehet (dermedt gumi),hóban elindulni vagy csak körülményesen nyári gumival (nincs meg a kellő tapadási felület)
Ez a gyártói marketing, hogy 3-4 évig jó egy gumi nagy marhaság. Csak a fogyasztói észnélküli társadalom demagógiája. Iszonyatos pazarlás, mikor alig ezer napos gumikat akarnak velünk kidobatni a gyártók, csak azért hogy legyen kinek eladni a túltermelés termékeit. Az tény és való hogy az élettartama során a gumi folyamatosan öregszik, de 4 év alatt nem éri el azt a stádiumot, amikor ki kéne selejtezni. Ez sok hozzáértő szakember szerint cirka 10 év. Persze függ a használat során bekövetkezett behatásoktól és a gumi megfelelő ápolásától és tárolásától is.
Tisztelt Kántor Úr! Az első kép magyarázatánál kissé fogalomzavaros megfogalmazást olvashatunk. A lamellák nem a vízelvezetést biztosítják, hanem a jégen való tapadást. A vízelvezetés a blokkok közötti árkok feladata. Ha már oktatjuk a népet akkor legalább azt hitelesen és pontosan tegyük. Ezt a cikket inkább egy pontatlan reklámnak érzem.
Nagy igazság, hogy a mindenre jó az tulajdonképpen semmi re sm jó.
Vol olyan kollégám aki azt modnta olyan jól vezet, hogy neki nem kell téli gumi. Lelke rajta…
Én mindig cserlem a kerekeket ( minden autómhoz felnire szerelt garnitura van ) pedig vezettem közúton és versenyeken is eleget.
Használt gumit sosem veszek, és nem azért mert ilyen “vastag” vagyok, hanem mert nem lehet tudni az előéletét.
Merre forgott, hányszor padkázták meg, mennyit volt puhább vagy keményebb mint a kellő nyomás, hogyan tárolták, stb. Ezek mind nagyban csökkentok a gumik élettartamát.
Még egy érdekes :
Ma voltam megnézni egy öreg cimbora autóját amit el akar adni, és mondta jók még a gumik is rajta. Ezek a jó gumik sz@rrá repedezett, bár nem nagyon kopott darabok. Mondtam is neki, majd azt mondta, a vevőnek úgyis bedumálja.
Ja ! 40 évig gumis volt az öreg…
Uff!
És egy másik oldal:
http://www.autos.ca/winter-driving/auto-tech-changing-to-winter-tires
The benefits of winter tires are well documented and some areas like Quebec have made their use mandatory for winter months. New tires are also better than old ones. As tires age, the rubber becomes harder so it has less grip. This usually isn’t a problem for most drivers, as they will wear the tires out in 3 or 4 years. However, older tires should be replaced. [b][u]Most experts in the tire industry recommend replacing tires that are a maximum 10 years old[/u][/b], regardless of how much tread is left.
Beírtam a google-ba, hogy “michelin 10 years winter” és mit találtam?
http://www.classicandperformancecar.com/features/theknowledge/214260/winter_tyres.html
“The age of the tyres can have an even greater effect, partly because modern compounds are around 30% better in braking than they were 25 years ago, but also because age hardens tyre compounds and makes them less supple and hence less grippy. There’s increasing evidence that we really should change our tyres [b][u]once they’re 10 years old[/u][/b], whatever their wear levels. How do you know the age of your tyres? Use the checklist below…”
Én most vettem használt téli Klébereket. 2005ösök azok is. Hűvös pincében voltak tárolva, majdnem újak. színre, tapintásra és puhaságra is olyan mint az új. Ha folyamatosan marja a hó és süti a nap lehet elöregszik, de egy hűvös helyen sokáig bírhatja… A másik kocsinkon is 2005ösök vannak azok Semperitek. Tökéletesen fogja az utat, az új nyáriakat most cseréltem le télire. Ég és föld. Inkább egy idősebb téli mint a nyárival télen-nyáron én azt mondom… Azt aláírom hogy végletekben biztosan jobban teljesít az új, de átlagos használatnál nem hiszem hogy érezhető.
Michelin 10 éves kor után ajánlja az abroncsai cseréjét – olvasd el a weboldalán, kicsit nehéz megtalálni. Miért kellene 5 éves korban lecserélni? Ha nem versenyautóról van szó.