Milliós spórolás autófóliával? Többszörösen is lehetséges!
Fizetett hirdetés
Fóliák az autón: védelemre és különcködésre is
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Folyamatosan trükköznek a színekkel az autógyártók, s másodlagos piacként az autófóliázók is. Utóbbiak spórolást is kínálnak.
Olcsó, de hatásos lehet akár már csupán a tetőlemez - üvegtetőt mintázó - fényes feketével bevonatása vagy egy karbon textúrás tükörház (borítás). Lehet továbbá különféle tarka-barka összeállításokat is csináltatni, s ami a lényeg, a fóliák bármikor eltávolíthatók. Nyom nélkül, s azzal az előnyös tulajdonsággal, hogy a fólia alatt a fényezés egyáltalán nem karcolódik, nem mattul. Utóbbi, azaz a mattulás a fóliákra nem jellemző, ezért igen hosszú, fajtától függően akár 5 év garanciával adják a minőségi GrafiWrap autóbevonó fóliákat[/url] bevonókat. A sérülésre természetesen érzékenyek, ám az autós mégis jobban jár, ha fóliáztatja autóját, s időnként azt cserélteti - olcsóbb ugyanis, mint a fényezés és használtként a többször cserélt fóliájú autó is lehet gyári fényezésű. Magyarán a fólia nem csupán az árát hozhatja be, még pénzt is termelhet, főként, ha például egy német taxit nem a jól ismert tojásszínben, hanem bármi egyébben rendelnek és úgy használtként nem megbélyegezettként kívánnak eladni.
A használt autók számára egyébként szintén nagy lehetőség az autófóliázás. Aki próbált már így autót vásárolni, az tudja, hogy színre szűrni badarság, az ember örül, ha korrekt állapotú autót talál jó áron. Ilyenkor pedig másodlagos, ha az nem tetsző színű. Nem kell azonban együtt élni a nem kívánt árnyalattal. Lehet másmilyen, akár az új autók között és a fóliák között is legnépszerűbbnek számító gyöngyház vagy akár bármilyen egyéb matt szín, sőt, bőrhatású fólia is a karosszérián. A fólia persze csak jelképesen értendő, nem észrevehető ugyanis, hogy az borítja a karosszériát. A fényesek fényezett lemeznek tűnnek, a mattok a gyári fényezésekkel azonos megjelenésűek, a bőrök bőrnek, a kevlár mintázatúak pedig kevlárnak látszanak. Farmerbe öltöztetett autót még nem láttunk, de talán hamarosan olyan is lesz.
Fóliát nem csupán venni, készíteni, pontosabban nyomtatni is lehet. Az ilyen fajták sem drágábbak a többinél, új költségelemként persze megjelenik a nyomás. Céges autónál szinte kihagyott ziccer az autóreklám lehetőségének ki nem használása, hiszen komoly marketingértékkel bír, s ugyanazon előnyöket adja, mint az összes fólia: óvja a gyári fényezést a kavicsfelverődésektől, a bevásárlókocsiktól vagy az ajtórányitásoktól is.
A dekorfólia azonban nem rendelkezik a legjobb védelmi jellemzőkkel, vastagsága (jobb minőségű) esetén 100 mikron, míg az elve a karosszéria megóvására hivatott – rendszerint átlátszó – fóliák vastagsága akár az előbbi duplája is lehet. Ez persze árukban is megmutatkozik, akár háromszor-ötször annyiba is kerülhetnek. Aki viszont biztosra kíván menni a gyári fényezés védelméért, annak ilyet érdemes választania, például az első lökhárítóra és a gépháztető – legalább első harmadának – felületére. Ezek a fóliák – szemben a pontosan a feltűnést vagy a megkülönböztetést szolgáló dekorokkal – csupán akkor lehetnek felismerhetőek, ha nem teljes lemezre ragasztják őket, ám még akkor is csak közelről láthatók. Leginkább a kavicsfelverődéseknek kitett helyekre – így az autó orrán túl küszöbeire, első tetőoszlopaira, sárvédőire érdemes felragasztani. Érdemes lehet továbbá a kilincsfészkekhez vagy a pakolási, parkolási sérüléseknek kitett helyekre, például a hátsó lökhárítóra is tenni. Nem olcsó, de ez is behozhatja, sőt, szinte biztosan behozza az árát, egy gyári fényezésű használt autó ugyanis rendszerint ér annyival többet egy kőfelverődésekkel teli azonosnál, mint amennyibe a fólia kerül, illetve került.
Ár szempontjából egyébként a csúcson az átlátszó, láthatatlan és masszív védelmi fólia ál, középmezőnybe tartoznak a fényes metálszínek, s habár felettébb divatosak, a mattok a legolcsóbbak. Mivel lehet tisztítani a fóliákat? Hagyományos autómosási eszközökkel, kefével, vízzel és samponnal, ám a ragasztások miatt – főként széleinél – a nagy nyomású víz, különösképp a gőzborotva kerülendő. Hagyományos, kefés autómosóba minden további nélkül be lehet hajtani a fóliázott autókkal.
És mi is a fóliázás ára? Ez az, amire látatlanban ugyanúgy nem szívesen mondanak semmit a mesterek, mint akár a festők a szobafestésre. A teljes árnak ugyanis csak a szerényebbik fele az anyag – ami szintén nagyon választásfüggő, s a komolyabbik rész a munkadíj. Utóbbi pedig az adott autón, annak szerelhetőségén múlik. A fóliázáshoz ugyanis a karosszériáról az összes kiálló alkatrészt – antenna-foglalatot, kilincset, kilincsházat, oldalsó irányjelzőt – leszerelik, de rendszerint még a lökhárítókat és a lámpákat is kiveszik, hogy azoknál ne kelljen vágni a fóliát, hanem azok alá is be lehessen vinni. A fóliázás ideje gyakorlatilag attól függ, hogy egyszerre hány ember dolgozik az autón. Még egy 2-3 fős csapatnak is rendszerint 2-3 munkanap egy autó teljes áthúzása.