Millió kátyú okozhat százezres kárt – minden autósnak
A kátyúk miatt akkor is szívsz, ha épp nem kapsz defektet
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Most a legrosszabb helyzet útjainkon kátyúk tekintetében, de hamarosan állítólag megkezdődik a harc ellenük.
A macskaköves utakat különösen gyilkolja a tél, ám ezek a kövek jellemzően nem olyan élesek, mint a mai utak kátyús törései
A csapadékos és fagyos tél alaposan megtépázta útjainkat. A Bárdi Autó közleménye szerint hazánk 200 ezer kilométernyi úthálózatán napjainkban akár egymillió kátyú is lehet, amelyek többsége potenciális veszélyforrás autónk futóműve és kerekei számára. A hatalmas szám oka, hogy egy-egy fagyos, csapadékos hét után kátyúk ezrei jelennek meg a hazai utakon, és ezek akár százezres nagyságrendű kárt is okozhatnak autónkban. A javítás megkezdését március második felétől várhatjuk állítólag, mostanság azonban mindannyiunk rémálma, hogy olyan kátyúba hajtunk, ami miatt ott helyben defektet kapunk, s azonnal kell kereket cserélnünk. Ugyanakkor utólag, a szervizben is kiderülhet, hogy egy kátyú túl nagy csapást mért autónkra, pontosabban annak futóművére. Hiába vezetünk óvatosan, próbáljuk kerülni a kátyúkat, mivel sokszor víz vagy hó borítja a lyukakat, így teljesen elkerülni őket gyakorlatilag lehetetlen. A legtöbb esetben a gumi vagy a felni sérül, de ennél problémásabb és költségesebb a futómű rejtett hibája, mert sokszor csak később derül ki, hogy egy nagyobb zökkenő komolyabb kárt tett benne.
Ez már simán ki tudja szakítani egy abroncs oldalfalát, jól látható, hogy itt egy korábbi javítás tört ki az útból
Bosszantóbb, de talán mégis egyszerűbb, ha mindjárt a helyszínen intézkedünk. Ilyenkor ugyanis legalább megvan az esélyünk arra, hogy a kárunkat megtéríttessük a közút kezelőjével vagy a biztosítóval, amennyiben a káresemény körülményeit megfelelően dokumentáltuk. Fontos tudni, hogy még a külön kátyúbiztosítással rendelkezőknek is csupán a fele kap kártérítést amiatt, hogy nem vagy nem megfelelően dokumentálták a történteket. A biztosító ugyanis pontosan ugyanolyan részletes dokumentálást (rendőrségi jegyzőkönyvet) vár el, mint a közút kezelője, hogy a kárt akár bírósági úton be tudja hajtani.
Kátyús defekt, az abroncs oldalfalának szakadása esetén a gumi mindenképp cserélendő, nem javítható
A kátyúk kapcsán egyébként mindenképpen komoly kárt szenvedünk, ennek oka pedig a futómű fokozatos elhasználódása. A kátyúk, nyomvályúk, gyűrődések ugyanis folyamatosan igénybe veszik a futómű elemeit, így azok idővel elkopnak. A Bárdi Autó szakértői szerint ilyenkor árulkodó az úthibákon, fekvőrendőrökön jelentkező kopogó hang, amely leggyakrabban az elkopott gömbfejek következménye, de a szilentek is okozhatják a futómű kopogását. Míg azonban utóbbiakat hallani lehet, a lengéscsillapító csendben megy tönkre. Sok tulajdonos ezért nem is foglalkozik a lengéscsillapítóval: ennek meghibásodása ugyanis egy folyamat. Szép lassan romlanak a kanyarjellemzők, illetve megnő a fékút is, ezt pedig normál közlekedésben nehéz felismerni.
Pedig a lengéscsillapító hibája akár a fékút 20 százalékos megnövekedését is eredményezheti, ez pedig már elegendő ahhoz, hogy vészhelyzetben a gépjárművünk ne álljon meg időben és baleset történjen. A keréknyomás szintén rendszeresen ellenőrizendő, ahogyan a kerekek állapota is: egy szálszakadt gumi vagy egy kissé megütött felni az általa keltett rezonanciákkal ugyanúgy tönkreteheti a lengéscsillapítót és a toronycsapágyat, mint a nem megfelelő abroncsnyomás.
A futómű elemei akkor is jelentős extra kopást kapnak a kátyúk miatt, ha a defektet megússzuk
Ahhoz, hogy utunk során mindig a legnagyobb biztonságban legyünk, ajánlott évenként vagy 20 ezer kilométerenként szervizben ellenőriztessük a futóművet és az abroncsokat. Ilyenkor a szemrevételezés mellett különösen fontos a vizsgálópadon történő ellenőrzés is, amely során a lengéscsillapítók állapotára is fény derül.
Ha az utak állapotán ugyan nem is tudunk változtatni, a későbbi problémákat azért elkerülhetjük: körültekintő vezetéssel (a kátyús szakaszokon a sebesség jelentős csökkentésével) minimalizálhatjuk a kátyú okozta károkat, az időszakos átvizsgálással pedig időben kicserélhetjük az elhasználódott alkatrészeket. Ha mégis megtörténik a baj, akkor nem árt, ha van a csomagtartóban pótkerék, amelynek felszerelése után folytathatjuk utunkat a legközelebbi szervizig. Új autót vásárolva tehát mindenképp érdemes arra költeni, már ahol van egyáltalán mód azt választani a manapság egyre inkább terjedő és kátyús (oldalfal-szakadásos) defekt esetén semmit sem érő javítószett helyett.
Az első kép a Bláthy Ottó utcában készült, ahol már nagyjából 25 éve nem jár villamos 🙂
A második akár bármelyik autópályánkon is lehetne, ha nem tudnám, hogy az út szélét nem macskakővel burkolnák..
szégyen, komolyan mondom, valahogy összefoghatna ez ellen az autós társadalom, mert kurv$ sok bőrt lehúznak rólunk és semmit sem csinálnak ezek a ….. inkább nem mondom ki, hogy micsodák. ja, oldaltól függetlenül, ezek előtt sem voltak rendezettek az utak, de most sem….sőt.
a csatornafedeleket se felejtsük el megemlíteni, h b.szák meg azokat is, és akkor mindenki bociszemekkel pislog, hogy miért tart ott az ország ahol, ilyen összefogásra képtelen igénytelen néppel, jóhogy….