Több mint 270 millió forintnyi pótdíjat vont vissza a NÚSZ Zrt. 2022-ben, 3,7 milliárdot viszont az utólagos javítási lehetőségek ellenére is kifizettek a közlekedők
Csak 2022-ben 3,7 milliárd forintnyi pótdíjat fizettünk ki teljesen feleslegesen, figyelmetlenségből adódóan. Mindemellett a magyar utazóközönség nagyjából 20 ezer esetben kérte az e-matricája utólagos javítását, módosítását. Ebből 15 ezer esetben rendszámelírás történt, több mint 2,1 ezer esetben a díjkategóriát, közel 1,6 ezer alkalommal pedig a felségjelzést rögzítették rosszul, nagyjából ezer esetben pedig véletlenül többet vettek egy-egy e-matricából ugyanarra a járműre.
Éppen emiatt meglepő, hogy ennyi bírságot fizettünk ki, hiszen a tévesztéseket az esetek nagy részében utólag lehet javíttatni a jogszabály adta lehetőségek keretein belül, ilyenkor a kiszabott pótdíjat a szolgáltató visszavonja.
Tipikusan ilyen eset a rendszám és a felségjelzés elírása, amit utánajárással és az ügyintézési díj megfizetésével korrigálni lehet. A NÚSZ Zrt. csak 2022-ben több mint 270 millió forint összegű pótdíjat vont vissza a hazai felségjelzésű járművek esetében, a rendszám és a felségjelzés javítása után.
Rengeteg alkalommal tévesztettek rendszámot a vásárlók: azt már kevesebben tudják, hogy ezt utólag is lehet korrigálni, ekkor pedig visszavonják a bírságot
Eltér azonban az előbbiektől a díjkategória eltévesztése, amikor a vonatkozó jogszabály alapján úgynevezett pótdíjkülönbözetet kell kifizetnie az érintett úthasználónak. Az ilyen esetekben ráadásul, ha az ügyfél módosíttatja a díjkategóriát, mert még szeretné használni az e-matricát, a megvásárolt és a jármű tényleges díjkategóriája közötti árkülönbözetet is rendeznie kell.
Ez a kérdés elsősorban a D1 és D2 kategória esetén merül fel.
A megfelelő díjkategória kiválasztásában a forgalmi engedélyben szereplő mezőket kell figyelembe venni. D1 kategóriába a legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas 3,5 t alatti személygépkocsi és annak pótkocsija tartozik, ha a forgalmi engedélyben a „J” mezőben „M1” vagy „M1G” jelzés szerepel. Ha ezen feltételek bármelyike nem teljesül, a jármű nem a D1 kategóriába tartozik.
A kishaszonjárművek más díjkategóriába tartoznak, ezt a bonyolultabb utólagos ügyintézés miatt még kevésbé éri meg elfelejteni
Érdemes tehát az e-matricához rögzített adatokat még a vásárlás során, a fizetés előtt alaposan leellenőrizni, nem véletlenül kérdezik vissza és kérik az ellenőrzést személyesen és az online felületen is. A nyugta aláírásával vagy az elektronikus nyugtázó értesítés jóváhagyásával ugyanis a vevő elfogadja az e-matricához rögzített adatok helyességét.
Ennek ellenére szinte mindent lehet utólag is javítani, ha pedig véletlenül hajtasz fel a díjköteles útszakaszra, akkor egy teljes órád van bírság nélkül megvenni az e-matricát az első kúton megállva, vagy az interneten keresztül.
Az e-matricához rögzített adatok javításáról a NÚSZ Zrt. weboldalán részletes tájékoztatás olvasható, de az ügyfélszolgálatuk munkatársai és a mobil megállításos ellenőrzést végző alkalmazottak is készséggel állnak az ügyfelek rendelkezésre szükség esetén. Ne fizessetek tehát feleslegesen bírságot, szinte minden figyelmetlenségre van ugyanis megoldás a szolgáltatónál.