Miért piros a felirat ezen a Toyota Suprán?

Itt a még több örömet nyújtó Supra!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nagyot alkotott a Toyota a BMW-vel közösen fejlesztett Suprával, de egy dologgal még adósak maradtak a japán mérnökök. Ám ezt most törlesztették: már manuális váltóval is létezik Supra.

Mély nyomot hagyott bennünk a GR Supra, hiába osztotta meg kezdetben a közönséget, mondván, hogy „túlságosan BMW”. A hathengeres motorral igazi bestia, de kellemes meglepetést okozott a kétliteres, sornégyes motorral is, hiszen azzal sem kevésbé sportautó. Formailag távolabb már nem is lehetne a BMW Z4-től, amellyel osztozik az alapokon, futóművét pedig a saját szájízük szerint hangolták a japánok. Úgyhogy igazi jelenség az utakon, az izmosan domborodó sárvédőivel, semmi máshoz nem hasonlító vonalaival. Ám, akik vérbeli driver’s car után, tehát olyan élményautó után vágyakoznak, amelyben azért rendesen dolgoznia kell a sofőrnek, szomorúan vették tudomásul, hogy nincs manuális váltóval felszerelt változat. Egészen mostanáig.
Persze nem olyan egyszerű dolog egy manuális sebességváltót betenni, nem csak annyiból áll, hogy odabiggyesztenek egy kart a kardánalagútra. De erről egy kicsit később, ugyanis szeretnék választ adni a címben feltett kérdésre. Mondjuk a legtöbben már valószínűleg rájöttek: a piros Supra felirat jelzi, hogy manuális sebességváltóval szerelték fel az autót. Ezen kívül nincs más változás az autó külsején, a kézi váltó a lemezek alatt hozott módosításokat. Pardon, ez így nem teljesen igaz, hiszen 3 új szín érkezett a palettára. Most már egy újfajta fehér, egy szintén új szürke és egy kék árnyalat közül is választhatnak az ügyfelek.
Hirdetés
Toyota GR Supra 6MT - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4379 1854 1299 2470 290
Na, de vissza a lemezek alá, illetve az utastérbe. Itt először is érdemes megemlíteni, hogy új bőrkárpit is választható, világosbarna színnel, amiből a kormánykerékre is jut. A lényeg viszont a váltókar és környéke. Jól látszik, hogy itt bizony elő kellett kapniuk a vonalzót a mérnököknek. Ugyanis több hely kell a vezető kezének, ha manuális a sebességváltó. Ezért 42 milliméterrel hátrébb tolták a középkonzol falától a váltókar helyét, emellett az infotainment kezeléséhez szánt tekerőgombot is arrébb, jobbra-felfelé helyezték át. Továbbá az elektromos kézifék gombja sem maradt a helyén, valamint az automatikus váltó karja alatti gombsor is balra költözött a manuális váltó esetén.
Hirdetés
Aztán ott az a „varázslat” is, hogy nem mindegy, milyen a váltás érzete. Ehhez optimálisra kell méretezni, illetve súlyozni a váltógombot, ez a Surpra esetében 200 gramm. A kis gömb tökéletesen kézre esik, a váltások pedig valóban nagyszerűek ezzel a szerkezettel, kell egy kis erő, hogy a megfelelő helyre toljuk a kulisszában, de amúgy nagyon szépen mozog a kar, tényleg hozzájárul az emlékezetes vezetési élményhez. Persze ehhez a megfelelő kuplungpedál is szükséges, ebben szintén nem vallott szégyent a Toyota. Egyébként magát a váltót is a Toyota „legózta” össze a ZF részegységeiből, hiszen ehhez a sorhatos motorhoz nem volt manuális váltó. Ezzel azonban még nincs vége a módosításoknak, hiszen az új váltóval változik többek között az autó tömege is, egyéb paraméterek mellett, szóval a futóművet is hozzáigazították a japán mérnökök. Természetesen az 50:50 százalékos tömegelosztást megtartva. Sőt, egy könnyített modellváltozatot is létrehoztak, amelyből kidobták egyebek mellett az elektromos ülésállítást és a gerinctámaszt, de kap még könnyebb alufelniket is, hogy összesen 38,3 kilogrammal kevesebbet nyomjon a mérlegen. Nem hangzik soknak, de higgyétek el, rengeteget számít. Gondoljatok csak arra, hogy nem véletlenül vezették be büntetősúlyos rendszert a túraautó-versenyeken, ahol a 40 kilogrammos ballaszt már rengetegnek számít.
Hirdetés
Toyota GR Supra 6MT- műszaki adatok
GR Supra 3.0 MT
Emissziós norma Euro 6d
Hengerűrtartalom [ccm] 2998
Hengerek/szelepek száma 6/24
Teljesítmény [LE (1/min)] 340 (5000-6500)
Nyomaték [Nm (1/min)] 500 (1600-4500)
Gyorsulás 0-100 km/h 4,6
Végsebesség [km/h] 250
Saját tömeg [kg] 1577
Megengedett össztömeg [kg] 1795
A kipörgésgátlót is a manuális váltóhoz hangolták. Sőt, megjelent egy úgynevezett „hajtűkanyar-segéd” is, ami a nyomatékszabályozással játszik, az emelkedőkön található szűk kanyarokban, amelyek oly jellemzőek Európa hegyi útjain. Mivel egy spanyolországi versenypályán próbálhattuk ki a kéziváltós Suprát, így ebből az új megoldásból nem sokat tapasztalhattunk meg, viszont az tény, hogy valóban dolgosabb, ám egyben élvezetesebb így vezetni a Toyota sportautóját. A hatfokozatú váltó rendelkezik egy olyan funkcióval is, ami a Sport gomb megnyomásával jön elő. Méghozzá apró gázfröccsök formájában visszaváltáskor.

Akár egy igazi versenyautó!

A viselkedése egyébként nem változott meg a manuális váltóval. Ugyanúgy képes riszálni a farát, ugyanolyan pontos a kormányzás, továbbra is gyönyörű a hangja, főleg, ahogy magas fordulaton tombol, de ahogy említettem, még több odafigyelést igényel a vezetése, főleg a gyors vezetése a manuális váltóval. Ettől viszont még inkább sportembernek érezheti magát a sofőr. Nekem még az is megfordult a fejemben, miközben a Circuito Monteblanco versenypályán kanyarogtam a Suprával, hogy minden autósportban kötelezővé tenném a H-kulisszás, manuális sebességváltót, ugyanis sokkal nagyobbá válik tőle a vezető szerepe. Végül abban is biztos vagyok, hogy sokan rendelik majd inkább a manuális váltóval a GR Suprát, főleg azok, akik olykor a pályanapra is kinéznek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?