Miért nem használjuk a külső sávot?
Külsősáv-iszonyos a magyar? Nyugi, nem kell beállnod a sorba, mehetsz a külsőben is!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A belső sávok dugulnak be először, de miért van ez, amikor él a jobbra tartás? Be kell állni a sorba, vagy hajthatunk a külső forgalmi sávban, ha teljesen üres? Persze! Nem kell beállni a sorba.
Indulatok, stressz, vagy tudatlanság vezet a rossz döntésekhez, amiknek a vége mégis csak az, hogy nem haladunk?
A KRESZ jobbra tartásra vonatkozó cikkelye kimondja, hogy a jobbra tartás lakott területen belül is kötelező. Ugyanakkor nem tiltott a belső sávban haladni, amennyiben a forgalom gyorsabb közlekedőit ezzel nem akadályozzuk. Ez az egyik legtágabban értelmezhető szabály, és ez az, amibe rengetegen kapaszkodhatnak is.
Általánosnak tűnő felfogás, hogy a belső sáv a gyorsan közlekedőké, vagyis a kilométerek múlva kisorolók mögé még ők is beállnak a sorba, mert haladni akarnak.
Külsősáv-iszonynak hívom azt a fura magatartást, amit a legtöbb autós mutat. Felkanyarodást követően szinte azonnal besorol a belső sávba. De miért?!
Az M5-ös kivezetőn tipikus és szintén kiszámítható jelenség, hogy a Határ út után kifelé az első felhajtón érkezők először áthajtanak a buszsávon, megérkeznek a szinte teljesen üres külsőbe, majd megy az irányjelző egyből a belső sáv felé. Ezen a szakaszon a belső sávból kanyarodni egyáltalán nem lehet balra sehol, vagyis akik a belsőben gyorsabban szeretnének haladni, nagy valószínűséggel az autópályát célozzák. Ugyanakkor pár perc múlva, két kihajtóval később az említett autós kisorol, és kihajt jobbra, vagyis teljesen fölöslegesen autózott hosszú percekig bent, feltartva, aki az autópálya felé igyekszik és 70-ről a tömeg miatt 60-65-re csökkentette a sebességet. A torlódást nem egyedül okozta, az ilyen sofőrök sokan vannak, ahogy azok is, akik indulatból és nem taktikából választják a belső sávot. Aki taktikusan és előrelátóan vezet és haladni szeretne, nem a belső sávban fogjuk találni, hanem a külsőben. Megteheti, hogy a szinte álló kocsisor mellett elhalad akár a megengedett legnagyobb sebességgel? Minden gond nélkül. A KRESZ erre vonatkozó része így szól: "Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos." Vagyis haladhatunk folyamatosan bent és haladhatunk kint is teljesen szabályosan, amíg betartjuk a sebességet és nem okozunk balesetveszélyes szituációt azzal, hogy jelentősen nagyobb tempóval, kvázi előzünk, kikerülünk jobbról egy, vagy több autót. Elhaladni egy álló belső sor mellett tehát nem szabálytalan, ugyanakkor meglehetősen hasznos, miután nem kell megállnunk, ami a legrosszabbat teszi a futott időnek (és nem mellesleg a fogyasztásnak is! - a szerk.).A párhuzamos forgalmi sávú utakon tehát messze nem jó taktika, ha ragaszkodunk ahhoz, hogy mi vagyunk a gyorsan haladók, ezért nekünk a belső sáv fog kelleni.
Nincs semmi szükség arra a bosszankodásra, hogy előttünk lassabban haladnak és ettől végső soron nem fogunk hamarabb odaérni az úti célunkhoz. Az utóbbi években erősen megnövekedett forgalomban feltűnően hígult a tapasztalat és a rutin. A friss, vagy egy-két éves jogosítvánnyal közlekedők is rossz példát látnak, tanulnak el, sok esetben ez is színtisztán látszik. A közlekedés egy óriási kooperációs társasjáték, aminek a lényege, hogy mindenki biztonságban, stresszmentesen és kényelmesen érje el az úti célját. Itt sem működik az, ami az asztalon, ha szándékosan hátráltatjuk a másikat, vagy nem a saját dolgunkkal törődünk, éppen arra nem fogunk koncentrálni, ami nekünk hasznos. Nekünk az a hasznos, ha minél kevesebbet töltünk az utakon, alacsonyabb rizikó, kevesebb károsanyag-kibocsátás, alacsonyabb fogyasztás és stresszmentesebb közlekedés. Éppen ezért nézzünk előre, válasszuk meg megfelelően a forgalmi sávot és értelmezzük a KRESZ-t, hogy mik a lehetőségeink. Azért van több forgalmi sáv, hogy használjuk őket, akárcsak a fel- és lehajtó sávokat, de ez egy másik történet…
Sok a mazsola… Mint ahogy régi vicc is mondja, hogy besorol a Trabi a belső sávba az M7-es az Osztapenko szobornál, mert Zamárdiánál balra akar fordulni.
Valószínűleg azért nem mennek a külső sávban, mert általában szarabb állapotban van az útnak csúfolt aszfaltfoszladék, mint a középső és/vagy belső sávban.
Ez a DózsaGy Állatkert melletti szakaszára hatványozottan igaz, még a google autó is a belsőben megy .
Ha rosszhiszemű lennék azt mondanám, szimplán lusták sávot váltani.
Minden 2-3 sávos úton borzalmas allapotuak a külsö sávok ! Vagy végig egy nyomvályut taposta ki a nehézgépjármüvek, vagy pedig hullámos pattogós szar a külsö sáv minősége !! Egyszerüen ez a magyarázat, és ameddig nem hozzák rendbe, ne is várják az autósoktól hogy szivesen autóznak ott ! / persze van 1-2 kivétel, de az édeskevés /
Azért mert a sok balfasz ott megy és kb 10 másodperc múlva már jöhetek is vissza. Azt kéne büntetni aki a belsőben nem tarja az úton megengedett legnagyobb sebességet! Lehetne ott haladni csak sok gyökér kamionos előzi a 89-el haladó társát 90-el. Ja meg a vén hülyék is kb 100-ig mernek felgyorsítani a belsőben. Na ezeket kellene büntetni!
Azt azért szögezzük le, hogy jelentős különbség van aközött, hogy lakott területen belül vagy lakott területen kívül közlekedünk. Lakott területen kívül több sávos úton szigorúan jobbra kell tartani, a gyorsabb ha a belső sávban előzök, akkor a lehető leghamarabb vissza kell térni a szélsőbe, a mögöttem nagyobb sebességgel érkezőt el kell engedni. Ezt felülírja, ha mindkét (vagy még több) sáv telített.
Lakott területen belül viszont ott megyek, ahol nekem tetszik. Én jellemzően azt a sávot választom minél előbb, ahonnan majd kanyarodni fogok. Ha nem tudom előre, akkor 3 sávnál a középső a legjobb, onnan könnyű mozogni bármerre.
És van néhány kivétel szokásjog alapján. Pl. M1-M7 bevezető. Elvileg, ahonnan összeér az autópálya még jópár km-en keresztül továbbra is autópálya marad, tehát kresz szerint jobbra tarts van. De az a szokás, hogy ahol összeér a két autópálya, már ott azonnal mindenki városi közlekedésre vált. Vagyis aki majd a Petőfi híd felé fog menni, már ott bemegy a belsőbe, stb. Szerintem ez így jól is működik.
A cikkíró téved. Nincs általánosan előírt jobbra tartási kötelezettség. A párhuzamos közlekedésre vonatkozó szabályokat a KRESZ 36.§-a tárgyalja, lakott területen maximum 3500 kg össztömegű gépkocsival/motorkerékpárral nyugodtan mehetek a belső sávban, ha a mögöttes forgalmat nem akadályozom. Az ilyen jármű mellett fokozott figyelemmel jobbról is el lehet haladni.
Ezek a sorok szerepelnek a cikkemben is. Hol a tévedés?
én is észre vettem, de csak az utóbbi pár évben lett ez jellemző, nem teljesen értem, hogy miért. de pszichológia is van benne…amikor 2-3 sávos párhuzamos út (váci,üllői,hungária stb), tipikus, hogy a hülye mazsolája beáll a belsőbe, zöldnél még könyékig az orrában v. kesztyűtartójában van, és fél perc mire eléri a 70-et…jó esetben…az ilyen élettelen kreténnek kérdezem én, miért nem jó 2.-nak lenni a külső v. középső sávban vajon? ha úgy sem halad?