Miért jött az Opel gyár Magyarországra?

Jeles nap a mai, hiszen 30 éve nyitotta meg kapuit az Opel gyára Szentgotthárdon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Pontosan 30 éve, 1992. március 13-án gördült le az első Astra a szentgotthárdi gyárban. Képcsokorral, illetve néhány történelmi érdekességgel emlékezünk meg róla.

Egyesek szerint balszerencsés, ha péntek a hónap 13. napjára esik. Hát a magyar gazdaság számára nem feltétlenül. Tudunk is egy példát erre, hiszen az első hazai gyártású, pontosabban összeszrelésű Opel Astra pontosan egy péntek 13-i napon gördült le a gyártósorról Szentgotthárdon. Márpedig ez mérföldkőnek bizonyult a rendszerváltás utáni Magyarországon, kikövezve az utat az újabb autógyárak létesítése felé. Most, hogy ne csak egy száraz történelmi esszét olvassatok, inkább korabeli képekkel emlékezünk meg a nagy eseményről.
Hogy miért Magyarországot választotta az Opel? Nos, a legtöbben mindig rávágják erre, hogy az olcsó munkaerő, a költséghatékonyság miatt. Ami persze részben igaz is, de arról sem szabad megfeledkezni, hogy a magyar munkaerő milyen magas színvonalat képvisel. Az Opel az 1980-as évek végén valójában egy motorgyárnak keresett új helyet, tudatosan Közép-Európában. Több országra kiterjedt vizsgálódás végén egyértelműen a piacgazdaság kiépítésében előrébb tartó Magyarország nyújtotta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastrukturális környezetet egy ilyen beruházáshoz.
Hirdetés
Az, hogy végül nem csak motorgyár létesült Szentgotthárdon, kimondottan magyar kérés volt. Akkoriban az import autókat még jelentős vám és illeték terhek sújtották, tehát a hazai gyártás egyértelmű piaci előnyökkel kecsegtetett. Az Opel kötélnek állt, a projekt kibővült egy – elsősorban a hazai piacra dolgozó – személyautó összeszerelő üzemmel. Az erről szóló megállapodást 1990 júliusában írták alá a magyar kormány és az Opel képviselői. A General Motors Autóforgalmazó Kft-t 1991 januárjában jegyezték be, amely még abban a hónapban megkötötte az első tíz Opel márkakereskedői szerződését hazai partnereivel. A szentgotthárdi gyár pedig hivatalosan az Autóipari Kft. nevet viselte.
Hirdetés
1992. március 13-án Antall József miniszterelnökkel a volán mögött legördült a gyártósorról az első magyar gyártású Opel Astra. A hatodik generáció hazai menetpróbáján azt is elmesélték a márka képviselői, hogy a miniszterelnök külön gyakorolt erre az alkalomra. Ugyanis akkor már jó ideje mindig sofőr fuvarozta őt, így kiesett az autóvezetési gyakorlatból, de az Opeltől kapott egy még Németországban összeszerelt autót, amin felkészülhetett a gyáravatóra a saját lakóhelye környékén. Az első Astrát a Közlekedési Múzeumnak ajándékozták, ez a modell az L Astra bemutatóján is tiszteletét tette. Érdemes megemlíteni azt is, hogy akkoriban csak vegyesvállalatként érkezhetett az országba az Opel. Társásul a Rába szegődött, ők adták a közösbe a gyárcsarnokot, de később megvásárolta a részesedésüket a GM.
Hirdetés
Megmutatták azt a jegyzetet is, amit Jack Smith a GM elnöke készített magának, ebben pedig ott van a kis segítség saját magának azzal kapcsolatban, hogyan is ejtse ki angol szavakkal Szentgotthárd nevét helyesen a beszédében. Hát így: Sent-goat-hard. Egy 1994-es beszédével elég rendesen ki is csapta a biztosítékot a GM vezetőségében, ugyanis elmondta, hogy a magyar gyárban dolgozik a legjobban képzett munkaerő a GM összes helyszíne közül. Ez persze nem esett jól a többieknek. 938 darab rendőr Astra is készült, amelyek 100 ponton különböztek a szériamodellektől. Emellett 43 darab versenyautót is elkészítettek a gyárban a Cserkúti-Dancsó páros tervei alapján. Ezek közül még ma is versenyeznek néhány darabbal a rallycross szakágban. Sokan még biztosan emlékeznek az Astra kupasorozatra is. 1993-ban Guiness rekordot döntöttek egy Astrával a Rábaringen. Szeptember 12. és 29. között 40 075 kilométert tettek meg az autóval 373 óra 2 perc alatt, ami 118 km/h átlagsebességet jelent. Az úgynevezett egyenlítői rekordot – hiszen a táv a Föld egyenlítőjének hossza - László István és Ujházi László sofőrködésével érték el. Természetesen a motorgyártás 30 éve folyamatos. Azóta körülbelül 11 millió darab készült, jelenleg a háromhengeres, 1,2 literes benzinmotorok készülnek Szentgotthárdon, amelyeket a Stellantis többféle márkájának modelljeibe is beépítenek. Jelenleg 525 000 Opel Astra fut a hazai utakon. A használt autók között is a legkeresettebb modell volt 2021-ben.
Hirdetés
Végül érdemes megnézni két korabeli videót is a nosztalgia betetőzéseként. Az egyik egy használati útmutató: A másik videó pedig a gyártás érdekességeit mutatja meg:
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?