Miért is jobb a WLTP a régebbi tesztciklusnál?

A Peugeot elmagyarázza, mit jelent a vásárlók számára az új mérési rendszer

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

2021-től már csak WLTP ciklus szerinti károsanyag-kibocsátási és fogyasztási adatokkal léphet piacra egy új autó, ennek hála a vevők valósághoz közelibb számok alapján kalkulálhatják leendő járművük költségeit.

1992 óta volt használatban az "Új" Európai Vezetési Ciklus, azaz az NEDC, ami nagy szerepet játszott abban, hogy az autógyártók által megadott fogyasztási adatokat legfeljebb csak egy nevetés erejéig vegyük figyelembe. 2017-re tehát már ideje volt átalakítani a tesztelést, és bár az új, WLTP rendszer kidolgozását valószínűleg már évekkel korábban elkezdték, a Volkswagen csalási botránya még inkább aktuálissá tette a minden csepp bizalmat elvesztett NEDC leváltását. A WLTP a vevőket hivatott védeni, illetve alaposabban tájékoztatni, valamint egy olyan kritériumrendszer létrehozását tűzte ki célul, ami lehetővé teszi a világ szinte bármely pontján értékesített járművek fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának igazságos összehasonlítását.
Ez persze kellemetlenül érinti az autógyártókat, de nincs mit tenni, ha nem szeretnének fontos piacokat veszíteni, bizony a WLTP szerint kell regisztrálniuk modelljeiket. A Peugeot így is tesz, minden új autóját aláveti a tesztnek, és hamarosan az összes többi márkának is követniük kell a franciákat ebben, ugyanis 2021 januárjától már csak WLTP számokkal kerülhet piacra egy új gyártású jármű. Ennek következtében valamilyen mértékben változhatnak az új járművek árai (ott, ahol még nem tértek át eddig a WLTP-re), hiszen az adók és egyéb díjak egy része a károsanyag-kibocsátástól függ. Így tehát kétélű fegyver az új ciklus, hiszen megbízhatóbban írja le a fogyasztási adatokat, ugyanakkor emiatt drágulhatnak is kissé az autók.
Hirdetés
Több különbség is van az NEDC és a WLTP között: utóbbinál 30 percig tart, 23,25 km-t tesz meg a jármű, az átlagsebesség 46,5 km/h, a legnagyobb tempó 131 km/h, illetve 23 és 14 Celsius fokos hőmérsékleten végzik a tesztet. Az NEDC-n ezek az értékek: 20 perc, 11 km, 34 és 120 km/h, illetve 20 és 30 Celsius-fok közötti hőmérséklet. Ezen felül nagyobb súlyt kap a számításban a belvárosi típusú közlekedés, a sebességfokozatok kiválasztását a jármű jellemzői alapján választják ki (régen előre meghatározott, egységes fokozatválasztást alkalmaztak), és a legfontosabb: figyelembe veszik a különböző extrák fogyasztásra és károsanyag-kibocsátásra gyakorolt hatását. Ez utóbbi persze nem a nagyobb központi képernyő megrendelésekor fontos, hanem például az opcionálisan nagyobb felninél vagy szélesebb gumiabroncsnál, hiszen ezek mérhetően tudják növelni az elégetett üzemanyag mennyiségét. Összességében elmondható, hogy a valósághoz közelebbi értékek állnak a vásárlók rendelkezésére, illetve az egész világon egy egységes kritériumrendszer alapján lehet értékelni és összehasonlítani a járműveket. Ennek ellenére azonban apróbb eltérések előfordulhatnak. Az EU-ban minden tagállamnak egyenként, saját jogszabály-rendszere alapján kell bevezetni a WLTP-t - hazánkban ez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hatásköre.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?