Alonso a jövőbe tekint. Ennyi maradt neki
Elszabadult a pokol az internetes Formula-1 fórumokon. Míg egyesek örömtüzeket gyújtanak, hogy a macskazabáló digóknak és a szemöldökkirály Csalonzónak nem jött össze a világbajnoki cím, illetve micsoda taplóság volt a spanyol beintése az őt megszívató Petrovnak, addig a másik oldal a Renault-val kapcsolatos összeesküvés-elméleteket gyárt, ugyanúgy köpköd, és osztozik a Ferrari gyászában. Szerintem azonban mindkét irányzat ostobaság, ráadásul a fórumok legtöbbször durván sértő, személyeskedő hangneme mindenre rányomja a negatív bélyeget. Elmondom hát a saját verziómat, és lehet mellette érvelni, vagy cáfolni.
Montezemolo elnök fogadkozni nagyon tud, de észrevehetné végre, hogy a sikergyár nem működik...
Nem értem a Ferrari rajongókat. Komolyan. Alonso - már bocsánat a nyers kifejezésért, de - vért hugyozott, ahogy Monzától kezdve visszahozta a csapat esélyeit a küzdelemre. Massára már nem igazán számíthatott, ellenben ki tudta használni, kvázi értékes pontokra tudta váltani, hogy az autója feljavult. Igen, megesett, hogy a szerencse is mellé állt, de ahhoz, hogy például Dél-Koreában az ölébe hullhasson a győzelem, ahhoz ott kellett lennie az élen száguldó Red Bull-Renault mögött. És ott volt. Pont. Az élethez szerencse is kell, tudom, bődületes közhely, de nem ragozom tovább, a lényeget elmondtam. A Ferrari nem tegnap veszítette el a bajnokságot, hanem akkor, amikor Ross Brawn távozott, és a helyére nem került megfelelő ember – a tegnapi napig bezárólag sem. Schumacher távozásakor felbomlott a győzelemre kódolt csapat egysége, és a Ferrari onnantól csak vergődik, ez tény, ezen nincs mit szépíteni. Amatőr hibák sorozata jellemzi az olasz gárdát, a francia-brit Todt-Brawn duó vezényletével már régen fejek hullottak volna, Montezemolo elnöktől pedig maximum annyira futja, hogy imád pózolni a boxutcában, és folyamatosan fogadkozik. Mint tudjuk, a ’80-as években ez a vezetői módszer romba döntötte a Ferrarit… Mindezek ismeretében dicséretes Alonso teljesítménye, hiszen ne feledjük, a csapat Monzában már ott tartott, hogy ha kudarcot vallanak, akkor agyő 2010, vesszen az egész évad, és 2011-re gyúrnak rá. A kis spanyol azonban a legjobbkor került a tabella élére, a szezon végére.
Remek kezdet, Alonso nyert, Massa második lett az évad első versenyén. Aztán olyan hullámvasútra ült a Ferrari, amihez képest a saját élményparkjukban lévő rekorder csodamasina kényelmesen andalog körbe, körbe
Arra senki nem gondolt, hogy éppen a Renault fosztja majd meg a Ferrarit az egyéni világbajnoki címtől
Mi is történt Abu Dhabiban? A Ferrarinak semmi mást nem kellett volna tennie, mint hideg fejjel végig arra koncentrálni, hogy Alonso megtartsa a rajtpozícióját, vagy maximum egyet bukhat, ha Vettel kibérli az első helyet, amire óriási esély volt. Ennyi. Ehhez képest mi történt? Mivel Schumacher balesete, és a Safety Car bejövetele rögtön az elején újrakeverte a lapokat, változott a taktika, amely szituációt a Ferrari stratégái tátott szájjal bámultak, majd a lehető legrosszabb döntést hozták: a vb-címet érő negyedik helyről - egy elkapkodott kerékcserével - bevitték a spanyol éllovast a középmezőny sűrűjébe. Bravó. A friss gumik még jól is jöhettek volna, csupán azt felejtették el a maranellói zsenik, hogy két autó is Alonso előtt maradt, mert Rosberg és Petrov azonnal kihasználta a lehetőséget a balesetnél, bementek a boxba, amit többször már nem kívántak önszántukból meglátogatni a futam alatt. Persze, ez autóverseny, meg kellett volna őket előzni, de erre Alonso képtelen volt, és nem azért, mert béna. Látszott, hogy megtesz ő mindent, próbálkozik, de Petrov Renault-ja kőkeményen (fel)tartotta a Ferrarit, amelyik a kanyarokban rendre odaért, ám az egyenesekben zéróra csökkent a sebességkülönbség – az F-csatornás gép brillírozott az orosz pilótával. A Ferrari mögött utazó Webber sem tudott csodát tenni, egy ugyanolyan Red Bullban ülve, amellyel Vettel mindenkit lemosott a színről. Hogy a Renault mennyire is erős volt a sivatagi futamon, bizonyítja, hogy az a Lewis Hamilton, aki fejjel sem fél a falnak rohanni, ha lemegy nála a függöny, ugyancsak hosszú körökön keresztül nem bírt Robert Kubicával. És a McLaren jobban muzsikált ezen a pályán, mint a Ferrari. Alonso 40 kört vonatozott Petrov mögött, valószínűleg fogcsikorgatóan dühös állapotban, és úgy lemaradt, hogy még a kerékcseréjét végletekig elhúzó Kubica is elé keveredett a mezőnyben. Ezzel minden esély elszállt a végső győzelemre.
Sebastian Vettel, Red Bull-Renault - FIA Formula-1 World Champion 2010
Nem a szerelők hibáztak a Ferrarinál, a fejétől bűzlött a hal, mert alapvetően a stratégia volt rossz
A Formula-1 2010-es világbajnoka tehát Sebastian Vettel, aki egyben minden idők legfiatalabb címbirtokosa, és ahogy Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke nyilatkozott, ő mindenkinél jobb munkát végzett, ő gyűjtötte a legtöbb pontot, megérdemli a gratulációt. Igaza van. Az értelmetlen gyász helyett azonban sokkal jobban tennék a Ferrarinál, ha sürgősen magukba szállnának, és jövőre nem tennék magukat nevetségessé. Mert hiába lesz jó az autó, hiába pörög Alonso 110 százalékon, épeszű taktika nélkül jöhetnek az újabb és újabb magyarázkodások a blamákról. Hozni kell a futamokat, és akkor nem kell a rajongóknak olyan marhaságokat kitalálniuk, hogy a Red Bullban is Renault motor van, ezért Petrov szándékosan tartotta fel Alonsót. Tessék megnézni újra a futamot, és nyilvánvaló lesz, hogy Petrov nem tartott fel senkit. Ez autóverseny, komoly téttel, egy leendő bajnok pedig - pláne, hogy már kétszer nyert - bizonyítson. Ez a kérdéskör azonban mélyebben is elemezhető.
Ha nem lesznek drasztikus változások, ha nem kapnak szabad utat az ötletek, ha a mérnöki leleményesség helyett idióta szabályok szerint kell versenyautókat építeni, akkor a Formula-1 halálra van ítélve, lehet benne tonnányi dollár
Sajnos az idióta szabályok elveszik a Formula-1 minden varázsát. Agyrém, amit az autókkal művelnek, és személy szerint úgy vagyok vele, jövőre megspórolom magamnak azokat az órákat, amelyeket eddig az időmérők, és a futamok követésére szántam. Mert mit nézzek? Lebutított autókat vonatozva körözni a pályán, szimulátor bajnok ifjú titánokkal a volán mögött? Köszönöm, nem érdekel. Lehet, hogy nem leszek népszerű a kijelentésemmel, de vállalom: a Formula-1 már közel sem az autóversenyzés csúcsa. Túl sok a szabály, a kötöttség, ez generálja a késztetést a csalásokra, a kibúvók keresésére, a botrányokra, és valóban: verseny, izgalmas küzdelem helyett ostoba, Ecclestone-féle pénzeszsákok mozgatta cirkusz az egész. A kis költségvetésű csapatok erőltetése miatt a farok csóválja a kutyát, az egész takarékoskodási elmélet egy zsákutca, megöl minden mérnöki kezdeményezést, és olyan hangulatot teremt, mintha Gordon Ramsay pincérjei menza ebédet szolgálnának fel a híres séf Ramsay at Claridge’s nevű elit éttermében. Senki nem csinálhat semmit, röhejes a tesztlehetőségek tilalma, csak az a téma, hogy mit nem lehet, és eme szándékos blokkolás miatt valójában fogalmunk sincs arról, ki a legjobb. Ez hát a csúcs, a királykategória? Szomorú. Egy megoldás lenne, konkrétan, nagyon komoly biztonsági előírások, mert az emberi élet mindennél fontosabb, és pofonegyszerű kritériumok: 3.0 literes szívó V8 vagy V12, egy adott üzemanyag, alsó súlyhatár, bizonyos méretkorlátozások (légterelők, tengelytáv, stb.), aztán mindenki mutassa meg, hogy mit tud! Százmilliós költségvetés dollárban? Miért ne, ha a gyártóknak ez biznisz, akkor csinálják, a kicsik pedig keressenek maguknak saját homokozót, mert azt most is kontrasztosan látjuk, mennyit ér a részvételük. Ma már egy WTCC futam - főleg Michelisz Norbival a mezőnyben - sokkal, de sokkal izgalmasabb, mint a Formula-1, mert ott megy az adok-kapok, igazi harc van, és figyelem: ha a csapat érdeke megkívánja, akkor a fiúk segítik egymást. Botrányok, köpködések, cirkuszok nélkül. Milyen érdekes.
Vitya Petrov. Fernando Alonso egy életre megtanulta a nevét, és vele együtt a Formula-1-et követő világ is
Ami pedig Alonso beintését illeti Petrovnak. Nem tudom, az biztos, hogy nem volt szép mozdulat, hiszen semmi nem indokolta, hogy az orosz elengedje a spanyolt, ugyanakkor képzeljük magunkat Alonso bőrébe. Hónapok óta kiélezett helyzetben volt, küzdött, erején felül teljesített, és igenis, komoly esélye volt a végső győzelemre. Ezek tények. Az időmérőn újfent megtette, amit meg kellett tennie, hozta a harmadik helyet, és akkor nem elég, hogy a csapata kitolt vele, ráadásként egy olyan pilóta hátráltatta, aki egész évben bukdácsolt, akinek az égvilágon semmi köze nem volt a világbajnoksághoz, és akinek éppen az év utolsó futamán, számára abszolút tét nélkül jutott az eszébe, hogy éltre-halálra szóló küzdelmet vívjon vele, míg Vettel "sétakocsikázott" az élen. De ezért Petrovot nem lehet hibáztatni! Ment az autója, hát nyomta, Alonso pedig nem bírt vele. Mondjuk - picit visszatérve a technikára - az is elgondolkodtató, hogy 53 kört lehet menni egy garnitúra gumival. Hogy mennyire sportszerű így beleszólni egy teljes évad végkimenetelébe? Miért volt ez jó Petrovnak? A Ferrari rajongói már a világ elé tárták az elméletüket a Red Bull és a Renault titkos kooperációjáról, de szerintem szó sincs erről, Petrov tette a dolgát, és elérte, hogy aki eddig nem ismerte, most alaposan megjegyezte a nevét. Már korábban is mondtam, a Formula-1 színtiszta biznisz, most Alonso bukott, Petrov nyert, ennyi. A Ferrarinak, és vele együtt Alonsónak méltósággal kell tudnia veszíteni, Fernando agya pedig kicsit eldurrant a végén, de ekkora nyomás alatt ennyi belefér; és az eset nem durvult el, mert igazából nem az orosz kolléga tette őt taccsra. Azt hiszem, inkább pont mi, civilek fogjuk be a szánkat, de sürgősen, akik a tét nélküli közúti forgalomban is anyázunk, köcsögözünk, mutogatunk, ne adj isten, tettlegességhez is folyamodunk, ha valaki például csak szeretne besorolni elénk, amikor dugóban őrlődünk. Tisztelet a kivételnek, akinek nem inge, ne vegye magára.
Kedves Roberto! Azért nem érti, hogy mi a probléma, mert éppen, hogy nincs vele problémám 🙂 Elvi kérdést tettem fel, nekem nem fáj semmi. Tudja, nehéz itt okosnak lenni, ahogy előttem is írták, de azért gondoljon bele. Van egy évad, 18 verseny, és eljött a végelszámolás, amely alapján 4 embernek reális esélye van világbajnoknak lennie – vegyük ide Hamiltont is negyediknek. Az utolsó verseny is verseny, tiszta sor, csak nem is tudom, azért elég frusztráló, hogy olyan valaki szól bele a fináléba, akinek semmi köze hozzá, függetlenül attól, hogy ő is a mezőny tagja. Persze, Ön máris kontrázhat, hogy nem oda Buda, előzzön a pipogya bajnokjelölt, és igaza van, teljes mértékben, de képzelje magát Alonso helyébe. Próbálja meg! De itt nem Alonso személye a döntő, BÁRKIVEL helyettesíthető lenne. Én leírtam, hogy Petrov nem hibás azért, amit tett, hiszen miért lenne? Neki is ugyanolyan versenye volt, tette a dolgát. Csupán a legtöbben – velem együtt – arról álmodtunk, hogy a négy főkolompos játssza le egymással a meccset, és a végén győz a legjobb. De ez technikai sport, taktikai sport, és a Ferrari magának kereste a bajt. A sportszerűséget egyébként azért pedzegettem, mert nem tudom, néz-e Tour de France-t? Na, ott az utolsó napon senkinek nem jutna eszébe megfingatnia azt, aki két hétig a belét kitekerte, hegynek fel és le. Pedig a Tour is verseny, nem is akármilyen. Ennyi.
„Hogy mennyire sportszerű így beleszólni egy teljes évad végkimenetelébe? ”
Megkérdezném, ha Petrov elengedte volna Alonsót az nem lett volna beleszólás? A Vettel rajongók jogosan reklamálnának. Mért fáj az, hogy Alonsónak az utolsó versenyen is ugyanúgy kell versenyeznie, mintha az évad első futama lenne. E szerint a logika szerint akinek már nincs esélye a VB címre ne is versenyezzen, illetve el se kéne indulnia a futamokon, mert csak megzavarja az esélyeseket.
Petrov jól döntött, hogy a saját versenyét futotta, nem értem ezzel mi a probléma.
Üdv mindenkinek!
Nem lehet itt okos senki. Hiszen az ember mindíg a saját favoritját sponzorálja és keresi a neki megfelelő megoldást. A legnagyobb hibát a FIA akkor követte el — és ez nem egyszer bebizonyosodott — amikor megengedte a kerék cserét a safety car alatt. Teljesen felborulhat minden hiszen csak a szerencsén múlik, hogy kinek hogyan jön ki a lépés. Ha viszont nem lehet kijönni akkor a pályán verseny közben dől el minden.
Üdv Holi! Igen, követhető magyarul a WTCC, az Eurosport a teljes szezont közvetíti. Most hétvégén, vasárnap hajnalban a Macau-i futam következik, lehet drukkolni Norbinak, mert nagyon megérdemli!!! KZ
A cikk jól érzékeltette a Ferrari idényét.
Petrov tette a dolgát, Vettel sem engedte el Hamit 2008-as Interlagosi nagydíjon. Azért mert az utolsó futam nem kell mindenkinek elállni az útból, hogy játsszák le ők. Nem értem egyes embereket…
WTCC futamokat adnak magyarul? Ha igen hol?:)