Mibe kerül egy villanyautó karbantartása?
Tényleg filléres a villanyautók karbantartása? 10 modellnél néztük meg
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Sokan még mindig félnek a villanyautóktól, alaptalanul. Vásárlás előtt persze nem árt a várható karbantartási árakról is tájékozódni. Megtettük, mutatjuk 10 modell gyári kalkulációját.
Egyelőre még akár ingyen is tölthetők a villanyautók, de persze esetükben sem érdemes azzal számolni, hogy futásuk teljesen ingyenes lenne. Egyrészt azért, mert a publikus töltés hamarosan fizetős lesz, továbbá azért sem, mert a villanyautókra is érvényes az örök igazság: nincs ingyen ebéd. Az persze már típusonként változik, hogy mennyibe is kerül a futásuk. Sokat számít a gyári fogyasztási érték, ami ha a valóságban, mármint a napi taposómalomban nem is igen hozható, azért legtöbbször viszonyban van a reálisan adódóval. De a töltésen kívül időszakosan új abroncsokat és persze karbantartást is igényelnek a villanyautók (is).
Egy biztos: motorolajat egyikben sem kell cserélni. Ezzel is környezetbarátabbak a helyi emisszió nélküli modellek, mint a belső égésű motorosak. A hajtó (jellemzően lítium-ion) akkumulátorok élettartamáról még mindig nem lehet kellően megalapozott információval szolgálni, hiszen a legtöbb modern villanyautóban még tökéletesen szolgálnak, egy-egy esetben garanciában cserélték őket, sok esetben csak egy-egy cellájukat, tehát kijelenthető: ezek is javíthatóak részegységekként. Szinte mindegyik modellnél egyező, hogy évente pollenszűrő-cserét írnak elő a gyártók, ahogyan a 2 évente esedékes fékfolyadékcsere is csaknem az összes modellnél egységes. Ennek ellenére igen jelentős eltérések tapasztalhatók a karbantartási költségekben. Körbekérdeztük a villanyautókat forgalmazókat, s meglepő eredményeket kaptunk. A villanyautók – márkaszervizes – karbantartása sem árukkal, sem méretükkel vagy teljesítményükkel nem arányos.
Utóbbi persze a legtöbb esetben pozitívum: a villanyautók karbantartása semmiképp sem egy vagyon, mondhatni, mindenképp kedvezőbb, mint a belső égésű motorosoké, de azért lesz itt még meglepetés. A legolcsóbb szervizköltségűnek ígért Volkswagen e-up! esetében mondjuk nincs. Bizonyára ez alapján is esett az egyelőre a legnagyobb hazai flottát üzemeltető GreenGo választása is a Volkswagen elektromos miniautójára, 10 éves használat esetén is 200 ezer forint alatt marad az e-up! karbantartási költsége. Szervizperiódusa 2 év/30 ezer kilométer. A gyári fékfolyadékot 3 év után ajánlják cserélni, majd 2 évente, a pollenszűrőt természetesen minden szervizlátogatáskor cserélik.
Villanyautók karbantartási költségei 10 évre
BMW i3 | 5 évig/60 ezer kilométerig ingyenes, utána nincs adat |
Citroën C-Zero/Peugeot iOn | 548 132 Ft |
Ford Focus Electric | 206 483 Ft |
Hyundai Ioniq Electric | 217 588 Ft |
Kia Soul EV | 225 809 Ft |
Mercedes-Benz B250e | 6 évig ingyenes, utána nincs adat |
Nissan Leaf | ~250 000 Ft, akár 8 évig ingyenes (utóbbi 177 000 Ft-os érték) |
Renault Zoe | ~175 000 Ft |
Volkswagen e-Golf | 238 215 Ft |
Volkswagen e-up! | 193 914 Ft |
Nem vészes, de felár az e-Golf karbantartása, esetében ugyanazok a szabályok érvényesek, mint az e-up!-nál, ám fékfolyadékból kevéssel több kell, s a karbantartás költsége is magasabb, így az e-Golf 10 évre jutó – várható – szervizköltsége 238 215 forint. A kalkuláció 150 ezer kilométerig állja meg a helyét a 2 év/30 ezer kilométeres ciklussal. Egy e-Golffal szemben aligha fog nyerni a Ford Focus Electric, de karbantartási költsége szerényebb, az évente (vagy 20 ezer kilométerenként) esedékes inspekcióval, a 2 évente esedékes fékfolyadékcserével, valamint a 10 év után előírt hűtőfolyadékcserével együtt is megáll 206 483 forintban, itt ráadásul a 20 ezer kilométeres ciklussal 200 ezer kilométerre is vonatkozik a kalkuláció – a 10 éven túl.
Nagyon hasonló a Kia Soul EV és a Hyundai Ioniq karbantartási költsége. Mindkettő 15 ezer kilométerenként/évente kell szervizbe menjen, ám évente csak ellenőrzés van, pollenszűrőt és fékfolyadékot is csak kétévente cserélnek, a hűtőfolyadékot a Kiánál 10 év után, a Hyundai esetében 14 év után váltják. Így az Ioniq szervizköltsége 10 évre 217 588, a Soul EV-é 225 809 forint.
A Renault Zoe esetén egyelőre nem érhetőek el konkrét karbantartási költségek, az viszont tudható, hogy egy Clio IV karbantartási költségének nagyjából a felére számíthatunk. Márpedig a Clio esetén az 5 év/100 000 kilométeres karbantartási csomag 175 000 forintba kerül – márkaszervizes információink szerint a karbantartásokat egyesével fizetve sem kell vészesebb összegre számítanunk, így a Zoe esetén 10 évre sem kell komolyabb költséggel számolnunk.
A BMW i3 esetén a márkától megszokott Service Inclusive szolgáltatással 5 évig/60 ezer kilométerig ingyenes a karbantartás. Használt példányt vásárolva érdemes tudni, hogy ez csak a hazai forgalmazótól vásároltakra él. A Mercedes-Benz B 250e 6 évig/160 ezer kilométerig érvényes az Integrált Szerviz Csomag, de persze utána is kedvezőbb költségek adódnak, mint egy belső égésű motorosnál. A Nissan Leafnél 177 ezer forint a 8 évre szóló ingyenes karbantartási csomag, de sok hazai forgalomba helyezésű használt példánynál ez már megvan, hiszen az importőr sokáig ajándékként adta ezt a csomagot. Az évente esedékes karbanatartások igen barátiak – 17 793 és 31 170 forint között mozognak, 10 évre is 250 ezer forint alatt marad a költség.
Az értéktartás és a menetbiztonság érdekében természetesen ajánlott a karbantartások elvégeztetése. A villanyautók komoly karbantartást nem igényelnek, a legtöbb velük kapcsolatos művelet a legegyszerűbb beavatkozás, elektromos diagnosztikájukhoz persze gyári szoftver szükséges, ezért a márkaszervizek nehezen kikerülhetőek, de mint az árakból látható, a legtöbb esetben kevéssé szükséges az alternatív javítók keresése.
„21 700 Ft) a pollenszűrő, a reduktorhoz 38 ezer forintnyi olajat számolnak, a fékfolyadékot is több mint 5 ezer forintért mérik.”
És még csodálkoznak, hogy a garancia lejárta után senki nem viszi az autót márkaszervizbe.