Mi vár ránk a jövőben? Íme az autógyárak ígéretei!

Végigzongorázzuk az autógyártók közeli és távolabbi terveit

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mondhatni berobbant az elektrifikáció az autóiparban. Persze ennek hátterében nem elhanyagolható tényező a politikai nyomás, az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályokkal. Nézzük, milyen választ adnak erre az autógyártók!

Izgalmas időket élünk, hiszen a vásárlók kegyeiért egyszerre küzdenek a piacon a mindenféle belsőégésű motoros járművek, az öntöltő hibridek, a plug-in hybridek, a tisztán villanyhajtású autók, illetve, ha csak minimálisan is, de a tüzelőanyagcellás masinák is. A hibrideket már megszoktuk, mindennapjaink részévé váltak, de a villanyautókra sem mondanám már, hogy szokatlanok. Mert nincs mit szépíteni ezen, az európai politika egyszerűen kikényszeríti a jelenlétüket. Illetve egyre inkább a távolabbi világrészek is a villanyhajtás széleskörűbb terjesztésében látják a jövőt. Hogy ez mennyire jó dolog, vagy nem jó dolog, azt majd a történelem eldönti. Mi most annyit tudunk tenni, hogy megnézzük azt, vajon mit fognak olvasni a történelemkönyvekben utódaink arról, hogy melyik gyártó mikor, mit csinált. Magyarán itt egy kis előrejelzés arról, hogy ki, mire készül. Haladjunk évről évre, kezdhetjük akár az ideivel is, hiszen olyan érdekes modellek érkeztek, mint a Skoda első olyan villanyautója, ami az alapoktól annak épült, az Enyaq iV, a Mustang nevével menőző Mach E, vagy az itthon nemrég bemutatott Kia EV6. Ugyancsak friss érkező a Volkswagen ID.4, amely mellett több, nem az alapoktól villanyautónak épült modell is megjelent, avagy meg fog jelenni 2021-ben a piacon. Európai szemmel nem annyira fontos, de még idén ősszel szalonokba kerül a GMC szárnyai alatt újjászülető Hummer EV, illetve a Chevrolet Bolt EV és annak nagyobb. Szabadidő-autósabb változata, a Bolt EUV.
Hirdetés
A BMW háza táján az iX3 épp most járt nálunk, hamarosan érkezik a tesztje, de már nem kell sokat várni az iX hazai debütálására sem, utána pedig jön az i4 limuzin, ami azért is érdekes, mert valószínűleg belőle készül majd az első teljesen villanyhajtású M-modell. A Stellantis 10 új hibrid és elektromos modellt tervez bemutatni év végéig, a távolabbi jövőről pedig még ebben a hónapban részletesen beszámolnak. A Jaguar és a Land Rover sem pihen, idén kezdik tesztelni a piaci értékesítésre szánt tüzelőanyagcellás hajtásláncukat. 2022
Hirdetés

A Mercedesnél jövőre ígérik azt, hogy 10 új elektromos autót dobnak piacra az EQ név alatt, köztük a már bemutatott EQS is ekkor érkezik meg a márkakereskedésekbe. Ugyanakkor itt visszautalok az idei évre, hiszen már megvásárolható az EQA és az EQV is, mindkettő tisztán villanyhajtású, de már létező modellek alapjaira épülnek. A másik nagy durranás a Ford F-150 Lightningja, amit már szintén bemutattak, de csak jövőre érkezik meg a márkakereskedésekbe. Ugyanígy a Nissan Ariya, amelynek csúszik a piaci debütálása. Már idén a mély vízbe akarták dobni, de úgy tűnik, csak jövőre érkezik meg.
Hirdetés

2023
Elméletileg egy nagyon érdekes Honda érkezik 2023-ban. Egy tisztán villanyhajtású crossover, amit a GM platformjára építenek a japánok. Hamarosan az első képeket is elkezdik majd csepegtetni erről az autóról. A Mazda szerényen csak annyit nyilatkozott erről az évről, hogy a végéig két plug-in hybrid modellt mutatnak be, a Nissan viszont 10 villanyautót akar a világnak adni, és szeretnék elérni, hogy évente egymillió hibrid és teljesen elektromos autót gyártsanak. 2024
Hirdetés

Ez az év a Land Rover életében hozhat fordulatot, ekkor akarják bemutatni az első teljesen villanyhajtású terméküket. A Volvo pedig az XC60 utódját mutatja majd be, tisztán villanyhajtással, a svéd Northvolt akkugyárral közösen fejlesztett energiatárolóval. Emellett a Honda és a GM közös gyermeke Acura emblémával is piacra kerül. 2025
Ez az év már jelentős fordulatnak tűnik. Egyre jobban közelednek majd a gyártók ahhoz, a céljukhoz, hogy teljes palettájukat villanyosra cseréljék. Legalábbis Európában. Érdekes egyébként belegondolni, hogy micsoda marketing kampány folyik a gyártók részéről azért, hogy meggyőzzék az embereket a “zöld szemléletükről”. Egyelőre mégis csak a Tesla az egyetlen, ahol kizárólag villanyautók alkotják a kínálatot, de számos gyártó erre készül.
Hirdetés

Szóval 2025-re az Audi 30 villamosított modellt szeretne kínálni, amelyből 20 tisztán villanyhajtású lesz.

A BMW 15 százalékról 25 százalékra szeretné emelni a tisztán villanyhajtású modellek arányát az eladásaiban, ráadásul ezt a számot globálisan értik. A Ford pedig 2025-re megválik majd 29 milliárd dollártól a tervek szerint, ami a villanyautók fejlesztésére megy el. A GM sem akart lemaradni a nagy számok belengetésétől, ők 27 milliárd dollárt szándékoznak ugyanerre elkölteni, amiből 30 különböző villanymodell jön majd ki, ebből 20 az észak-amerikai piacon próbál majd szerencsét. A Hyundai ugyanerre a céldátumra már 23 villanytípussal szeretne rendelkezni, ezáltal valószínűleg a testvércég, a Kia is. De a Jaguar még meglepőbbet nyilatkozott. Ők ekkorra már tisztán elektromos márkává kívánnak válni, a Land Rover viszont sejtelmesen csak annyit mond, hogy 6 villanyautót dobnak piacra 2025 végéig, ám ez lehet, hogy a teljes portfóliót jelenti.
Más ligában játszik a Toyota, legalábbis az előzetes terveik alapján. Ők 2025 végére már 60 hibrid, elektromos és üzemanyagcellás modellt kínálnak majd, évente 5,5 millió “zöld” autót legyártva. Ugyanekkor a Volkswagen terveiben 1,5 millió villanyosított modell gyártása szerepel. A Volvónál ekkor akarják elérni azt, hogy a modellkínálatuk fele villanyhajtású legyen, évente pedig 1 millió ilyen autót gyártanának. A Renault is ekkorra tervezi a nagy fordulatot, elmondásuk szerint 2025-re Európa legzöldebb modellpalettáját akarják létrehozni. Ennek érdekében a tüzelőanyagcellás fronton is többet fognak költeni 2030
Hirdetés
Kilenc év múlva (elrepül ám gyorsan) az Egyesült Királyság be akarja tiltani a belsőégésű motorokkal szerelt új autók eladását. A Kia ekkorra már kínálatának 40 százalékát villanyosítaná, a Mazdánál viszont ekkor történne meg az, hogy minden modelljük elérhetővé válna hibrid vagy tisztán villanyhajtású változatban. A Mitsubishi eladásainak 50 százalékát ekkor már villanyosított modellek tennék ki, a Subaru 40 százalékkal számol a Volkswagen pedig 60 százalékkal. A Ford ekkorra teljesen elektromos személyautó-kínálatot ígér. 2033-2035
Az Audi 2033-ban már leállna a belsőégésű motorok gyártásával, de az “apró betűs részben” megjegyezték, hogy Kínában és Afrikában nem, a Volkswagen ugyanezt 2035-ben szeretné meglépni. 2050
Hirdetés

Végül az évszázad közepére szinte minden gyártó leállna a belső égésű motorok gyártásával, állítólag világszerte. Érdekes tervek, vajon mi valósul meg belőle? Ilyen távlatokban ugye könnyű ígérgetni. Szerintetek mikor búcsúzunk el végleg a belsőégésű motoroktól? Lehetséges esetleg olyan fordulat a világban, ami 2050-nél messzebb tolja ezt? Írjátok le a véleményeteket a kommentek között!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.07.09. at 19:10
    Permalink

    Ilyet lehetne retrospektív jelleggel is csinálni. Mármint szembesítést, hogy mit vizionáltak és abból mi valósult meg. Lenne pár pofára esés, mert nagyjából mindenki beígérte a 95g CO2/km-t is 5-10 éve mindenféle szép grafikonokkal, laborköpenyes motorfejlesztő mérnökökkel és tetszetős üzleti tervekkel illusztrálva, aztán valahogy mégsem jött össze a többségnek, sőt sok gyártónál még rontottak is. Az önvezető autós, hidrogénes és amerikai, ázsiai terjeszkedési vágyakról nem is beszélve.

  • 2021.07.12. at 17:12
    Permalink

    Meg is érdemelné Európa – hazánkat is beleértve – hogy pontosan annyival kerüljenek drágábba az autók, amennyi egy olyan kocsin a büntetés, ami a 95g CO2/km -t átlépi.
    Már most is látszik mennyire megugrottak az autó árak. A 9-10 milliós induló árakat már szemrebbenés nélkül elviseljük. Gyakorlatilag az autógyártók át fogják hárítani az adót a vásárlókra.
    Globálisan Európa nem sokat fog tenni a légszennyezés ellen, de a városokban tény, hogy tisztább lesz a levegő. Emberek lelkiismerete az adó befizetésével megnyugtatva. És amikor összeomlik a globális ökoszisztéma, lehet mondani, hogy mi megtettünk mindent.

Vélemény, hozzászólás?