Mi vár ránk a jövőben? Íme az autógyárak ígéretei!
Végigzongorázzuk az autógyártók közeli és távolabbi terveit
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mondhatni berobbant az elektrifikáció az autóiparban. Persze ennek hátterében nem elhanyagolható tényező a politikai nyomás, az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályokkal. Nézzük, milyen választ adnak erre az autógyártók!
A Mercedesnél jövőre ígérik azt, hogy 10 új elektromos autót dobnak piacra az EQ név alatt, köztük a már bemutatott EQS is ekkor érkezik meg a márkakereskedésekbe. Ugyanakkor itt visszautalok az idei évre, hiszen már megvásárolható az EQA és az EQV is, mindkettő tisztán villanyhajtású, de már létező modellek alapjaira épülnek. A másik nagy durranás a Ford F-150 Lightningja, amit már szintén bemutattak, de csak jövőre érkezik meg a márkakereskedésekbe. Ugyanígy a Nissan Ariya, amelynek csúszik a piaci debütálása. Már idén a mély vízbe akarták dobni, de úgy tűnik, csak jövőre érkezik meg.
2023
Elméletileg egy nagyon érdekes Honda érkezik 2023-ban. Egy tisztán villanyhajtású crossover, amit a GM platformjára építenek a japánok. Hamarosan az első képeket is elkezdik majd csepegtetni erről az autóról. A Mazda szerényen csak annyit nyilatkozott erről az évről, hogy a végéig két plug-in hybrid modellt mutatnak be, a Nissan viszont 10 villanyautót akar a világnak adni, és szeretnék elérni, hogy évente egymillió hibrid és teljesen elektromos autót gyártsanak.
Ez az év a Land Rover életében hozhat fordulatot, ekkor akarják bemutatni az első teljesen villanyhajtású terméküket. A Volvo pedig az XC60 utódját mutatja majd be, tisztán villanyhajtással, a svéd Northvolt akkugyárral közösen fejlesztett energiatárolóval. Emellett a Honda és a GM közös gyermeke Acura emblémával is piacra kerül.
Ez az év már jelentős fordulatnak tűnik. Egyre jobban közelednek majd a gyártók ahhoz, a céljukhoz, hogy teljes palettájukat villanyosra cseréljék. Legalábbis Európában. Érdekes egyébként belegondolni, hogy micsoda marketing kampány folyik a gyártók részéről azért, hogy meggyőzzék az embereket a “zöld szemléletükről”. Egyelőre mégis csak a Tesla az egyetlen, ahol kizárólag villanyautók alkotják a kínálatot, de számos gyártó erre készül.
Szóval 2025-re az Audi 30 villamosított modellt szeretne kínálni, amelyből 20 tisztán villanyhajtású lesz.
A BMW 15 százalékról 25 százalékra szeretné emelni a tisztán villanyhajtású modellek arányát az eladásaiban, ráadásul ezt a számot globálisan értik. A Ford pedig 2025-re megválik majd 29 milliárd dollártól a tervek szerint, ami a villanyautók fejlesztésére megy el. A GM sem akart lemaradni a nagy számok belengetésétől, ők 27 milliárd dollárt szándékoznak ugyanerre elkölteni, amiből 30 különböző villanymodell jön majd ki, ebből 20 az észak-amerikai piacon próbál majd szerencsét.Más ligában játszik a Toyota, legalábbis az előzetes terveik alapján. Ők 2025 végére már 60 hibrid, elektromos és üzemanyagcellás modellt kínálnak majd, évente 5,5 millió “zöld” autót legyártva. Ugyanekkor a Volkswagen terveiben 1,5 millió villanyosított modell gyártása szerepel. A Volvónál ekkor akarják elérni azt, hogy a modellkínálatuk fele villanyhajtású legyen, évente pedig 1 millió ilyen autót gyártanának. A Renault is ekkorra tervezi a nagy fordulatot, elmondásuk szerint 2025-re Európa legzöldebb modellpalettáját akarják létrehozni. Ennek érdekében a tüzelőanyagcellás fronton is többet fognak költeni
Kilenc év múlva (elrepül ám gyorsan) az Egyesült Királyság be akarja tiltani a belsőégésű motorokkal szerelt új autók eladását. A Kia ekkorra már kínálatának 40 százalékát villanyosítaná, a Mazdánál viszont ekkor történne meg az, hogy minden modelljük elérhetővé válna hibrid vagy tisztán villanyhajtású változatban. A Mitsubishi eladásainak 50 százalékát ekkor már villanyosított modellek tennék ki, a Subaru 40 százalékkal számol a Volkswagen pedig 60 százalékkal. A Ford ekkorra teljesen elektromos személyautó-kínálatot ígér.
Az Audi 2033-ban már leállna a belsőégésű motorok gyártásával, de az “apró betűs részben” megjegyezték, hogy Kínában és Afrikában nem, a Volkswagen ugyanezt 2035-ben szeretné meglépni.
Végül az évszázad közepére szinte minden gyártó leállna a belső égésű motorok gyártásával, állítólag világszerte. Érdekes tervek, vajon mi valósul meg belőle? Ilyen távlatokban ugye könnyű ígérgetni. Szerintetek mikor búcsúzunk el végleg a belsőégésű motoroktól? Lehetséges esetleg olyan fordulat a világban, ami 2050-nél messzebb tolja ezt? Írjátok le a véleményeteket a kommentek között!
Ilyet lehetne retrospektív jelleggel is csinálni. Mármint szembesítést, hogy mit vizionáltak és abból mi valósult meg. Lenne pár pofára esés, mert nagyjából mindenki beígérte a 95g CO2/km-t is 5-10 éve mindenféle szép grafikonokkal, laborköpenyes motorfejlesztő mérnökökkel és tetszetős üzleti tervekkel illusztrálva, aztán valahogy mégsem jött össze a többségnek, sőt sok gyártónál még rontottak is. Az önvezető autós, hidrogénes és amerikai, ázsiai terjeszkedési vágyakról nem is beszélve.
Meg is érdemelné Európa – hazánkat is beleértve – hogy pontosan annyival kerüljenek drágábba az autók, amennyi egy olyan kocsin a büntetés, ami a 95g CO2/km -t átlépi.
Már most is látszik mennyire megugrottak az autó árak. A 9-10 milliós induló árakat már szemrebbenés nélkül elviseljük. Gyakorlatilag az autógyártók át fogják hárítani az adót a vásárlókra.
Globálisan Európa nem sokat fog tenni a légszennyezés ellen, de a városokban tény, hogy tisztább lesz a levegő. Emberek lelkiismerete az adó befizetésével megnyugtatva. És amikor összeomlik a globális ökoszisztéma, lehet mondani, hogy mi megtettünk mindent.