Mi mindenre figyeljünk egy előzés során?
Tudnivalók az egyik legveszélyesebb közúti manőverről, az előzésről
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A KRESZ szerint az autózás során az egyik legnagyobb figyelmet igénylő és legveszélyesebb manőver az előzés. Összeszedtük a legfontosabb tényezőket.
Lehet, hogy valaki már évtizedek óta vezet, mások pedig csak mostanában szerezték meg a jogosítványukat. Egy dolog feltehetően nem sokat változott a hosszú évek során: az elméleti órákon az oktatók különös figyelmet szentelnek az előzésnek, nem véletlenül. A KRESZ tankönyvben leírtak alapján ez a manőver számít az egyik legveszélyesebbnek a közúti közlekedés során. Kezdésként megnézzük, hogy mi mindent kell alapszinten tudni az előzésről és hol nem szabad előzni. Ezt követően pedig hasznos vezetéstechnikai tanácsokat adunk. Ezek nem igazán kapnak hangsúlyt a tankönyvben, holott a gyakorlatban fontos szerepe van a cikkben említett dolgoknak.
Nézzük, mi az az 5 alapvető feltétel, melyeknek kivétel nélkül teljesülniük kell, mielőtt előzünk, különben könnyen balesetveszélyes szituációba kerülhetünk.
- az előzés során a szemközti sávban annyi hely áll rendelkezésre, hogy a szembejövő forgalmat ne zavarjuk
- az előttünk haladó jármű előzési szándékot nem jelzett
- minket nem kezdett el előzni más, mögöttünk haladó jármű
- megfelelő oldaltávolságot tudunk tartani az előzés során az előttünk haladó jármű(vek) mellett
- előzés után úgy tudjunk visszatérni a sávunkba, hogy a megelőzött járműve(ke)t ne zavarjuk
- zebrán és közvetlenül előtte
- villamost, közvetlenül olyan helyen, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestről vagy úttestre történik
- be nem látható kanyarban vagy bukkanóban, kivéve ha az úttesten egyirányú forgalom van vagy záróvonal van felfestve és annak átlépése nélkül tudjuk végrehajtani a manővert
- vasúti átjáróban és követlenül előtte, kivéve ha gépjárművel kétkerekű motorkerékpárt, segédmotoros kerékpárt vagy kerékpárt előzünk
- útkereszteződésben és közvetlenül előtte, kivéve: ha a forgalmat rendőr vagy lámpa irányítja és az előzés során nem kell az úttest menetirány szerinti bal oldalát igénybe venni. Ha olyan úton haladunk, ahol tábla jelzi, hogy a kereszteződésben alárendelt útról érkeznek a járművek. Körforgalmú úton. Ha a járművet csak jobbról szabad előzni. Ha gépjárművel egy nyomon haladó járművet előzünk
Ha a fentiekkel tisztában vagyunk, akkor a következő tippeket tudjuk még javasolni az előzéssel kapcsolatban. A példákat és ötleteket főként városon kívül, főúton való haladás esetére nézzük meg. Mi a teendő, ha előzni akarunk? A korábbi követési távolságot csökkenteni kell, óvatosan fel kell zárkózni az előttünk haladóra. Nem érdemes nagyon rámenni, hiszen ha ő fékez egy nagyobbat, akkor könnyen ütközés lehet belőle. Méretesebb járműnél (pl. teherautó, kamion) azért sem érdemes rátapadni, mert így nehezebben tudunk nézelődni mögüle, hogy jönnek-e szembe a másik sávban.
Minden esetben folyamatos óvatos kihúzódásokkal nézzük, hogy alakul a szembe jövő forgalom. Láttam már olyat, hogy az előttem haladó egyáltalán nem győződött meg arról kihúzódással, hogy jön-e valaki szembe. Mivel kamion volt előtte egészen biztos, hogy nem tudta, hogy érkezik-e valaki a szemközti sávban. Csak annyit láttam, hogy index ki balra, és már vágódott is ki a sávból előzni. Persze ekkor jött a meglepetés, hogy nem is olyan távol már jöttek szembe. Ezután nagy fék és vissza a kamion mögé. Ha nem látom, nem hiszem el! Ilyen hozzáállással nem lehet előzni, mit előzni, autóba ülni.
Miután már látjuk, hogy a szembe jövő autó után felszabadul a szemközti sáv és tudunk majd előzni, akkor érdemes visszaváltani a megfelelő fokozatba még az előzési manőver megkezdése előtt. Itt fontos tudni, hogy milyen motor van az autónkban, hiszen ettől függően kell megválasztani a sebességfokozatot. 70-80 km/h tempóról indítva egy előzést nagyon sok időt és távolságot lehet nyerni vagy éppen veszíteni, ezáltal hamarabb vagy később fejezhetjük be azt, ha jó vagy rossz fokozatban van a váltó. Mivel veszélyes művelet az előzés, ezért örülünk, ha hamar letudjuk a manővert. Ebben nagy segítségre van az, ha az átlagnál erősebb autó van alattunk. Térjünk azonban vissza a váltófokozatokhoz.
Bontsuk két részre a motorokat, dízelre és benzinesre. A dízelek manapság már szinte kivétel nélkül turbósak, ezek az autók 2000-2500 1/perc fordulattól már kellően gyorsulnak, a fenti tempónál általában 4. fokozatban érdemes nekikezdeni az előzésnek. Ennél alacsonyabb fokozatba kapcsolni felesleges, hiszen akkor nagy valószínűséggel váltani kell majd előzés közben, ami szintén időt vesz el, ez pedig nem szerencsés. Benzines autóknál viszont akár turbós, akár szívó, érdemes 3. sebességi fokozatban, 3000-3500 1/perc fordulatszám-tartományból indítani az előzést, mivel azok magasabb fordulaton adják le csúcsteljesítményüket, még 90-100 km/órás tempónál is nyugodtan maradhatunk abban a fokozatban.
Mindenképpen jól kell ismernünk autónk képességét, hiszen egy sűrű forgalmú úton előfordulhat, hogy nem teljesen lesz üres a szemközti sáv, hanem folyamatosan jönnek majd szembe a távolban. Előzésnél egy dolgot nehéz még felmérni, ez pedig a szembe jövő jármű sebessége. Nem véletlenül vezették be a nappal is kötelezően használandó tompított fényt (manapság már sok autóban van automatikus menetfény), ezáltal közelebbinek érződik a szembe jövő jármű, ahhoz képest, mintha kivilágítatlanul haladna felénk. Jóval óvatosabbak legyünk, ha motoros jön szembe, hiszen ott egy lámpa van csak, vagy nagyon közel van egymáshoz a két első lámpa, ezáltal jóval nehezebben tudjuk felmérni a sebességét.
Amennyiben már előzésben vagyunk, akkor az oldaltávolság biztonságos megtartásához a lehető legjobb, ha az úttest bal oldalát jelző fehér felfestett csíkot (úttest szélét jelző útburkolati jel) vesszük viszonyítási pontnak. Ha ehhez lőjjük be a saját autónk helyzetét, akkor megfelelő sávszélességű úton haladva bőven marad hely a két autó között. Visszasoroláskor a külső tükrök mellett a belsőt is érdemes nézni, amikor utóbbiban látjuk az előzött jármű fényszóróit, akkor már megfelelő távolságban vagyunk tőle és biztonságosan visszasorolhatunk. Nem kulturált, sőt a KRESZ szerint sem szabályos, ha valakit megelőzünk és egyből beállunk elé, ráadásul ott is maradunk, ezáltal neki kell fékezni, hogy megfelelő legyen a követési távolság. Picit szakadjunk le róla és utána visszaállhatunk akár a korábbi tempóra.
Ha már tempó, akkor érdemes tudni, hogy legalább 15-20 km/h sebességkülönbség kell ahhoz, hogy biztonságosan tudjuk végrehajtani az előzést. Nem jó, ha ennél kevesebb, ugyanis akkor nagyon elhúzódik az előzési idő és úthossz, ami plusz veszélyforrást rejt. Ha eggyel magasabb fokozatban hagyjuk a váltót előzés előtt, mint ahogy kellene, akkor ez könnyen előfordulhat. Az sem jó, ha túl nagy a sebességkülönbség, amely általában hosszabb sorok előzésekor lehet hátrányos. Ilyenkor ugyanis több idő és távolság áll rendelkezésre, ezáltal nagyobb sebességkülönbségre tudjuk gyorsítani a kocsit. Ekkor számítani kell arra, hogy esetleg több autóval előttünk valaki szintén előzésbe kezd és elénk vág, mert mi túl gyorsan érkeztünk meg hátulról és korábban nem vett észre minket. Figyelni kell tehát arra is, hogy ne legyen túl nagy a sebességkülönbség.
Az alábbi videón egy hosszabb előzés látható, a végén egy igazi csattanóval.
Autópályán haladva szintén nem jó, ha 2-3 km/h sebességtöbblettel haladunk el a másik autó mellett. Sokáig tart a művelet, több 10 másodpercen át egymás mellett illetve átfedésben van a két autó, az 1-2 méteres oldaltávolság pedig 120-130 km/h tempónál nem biztonságos hosszú távon. Közúton sokat számít még a helyismeret, ez kiemelten igaz, ha sötét van. Ha a fejünkben vannak sorról sorra a kanyarok, azok íve, az egyenesek hossza, akkor mindig tudni fogjuk azokat az útszakaszokat, hogy hol érdemes sötétben is előzni. Ellenkező esetben ne legyünk türelmetlenek, inkább szánjunk 5-10 perccel többet az útra, mintsem oda se érjünk.
A fent leírtak főként száraz körülmények között helytállóak, esőben, hóban és korlátozott látási viszonyok esetén sokkal összetettebb minden és számos tényezőtől függ, belekezdjünk-e egyáltalán az előzésbe. Remélem, hogy sikerült néhány új és hasznos gondolatot átadni. Ha bármivel ki tudod egészíteni a leírtakat, esetleg kérdésed van, akkor lent a hozzászólásban megteheted/felteheted. Ezen kívül azt is várjuk, hogy milyen területtel kapcsolatban olvasnál még szívesen hasonló jellegű írásokat.
Igen csak a piros nem kereszteződés hanem az erdőből jött ki.
A piros autó a videón, nem igazán vétkes. Mivel kereszteződés (kivéve, ha a menetirány szerinti bal oldal igénybevételével nem jár) és főleg gyalogos átkelő előtt tilos előzni, így az un. bizalmi elv alapján nem kell számítania jobbról érkező járműre! A kamerás autónak viszont igenis számítania kell gyalogosra és balról érkezőre egyaránt.
Az, hogy védett úton halad, még nem mentesíti sem a szabályok betartása alól, sem a körültekintő vezetéstől. A piros autó megpillantása után kb. 3 mp-ig nem csinált jóformán semmit. Látható, hogy fogalma sincs, mit kéne csinálnia. Ennyi erővel, egy gyalogos is jöhetett volna -a sorban elől haladó SUV pont megfelelő arra, hogy kitakarjon egy gyalogost- azt is elüti?
Bizony Zollika jó sofőr lehetsz …hol maradt még hely ? Te hová húzódtál volna?
„Ha ehhez lőjjük be a saját autónk helyzetét, akkor megfelelő sávszélességű úton haladva bőven marad hely a két autó között.”
Azért a helyesírásra is fordíthatna némi figyelmet a Kedves Szerkesztő Úr… 🙂
Érdekes felfogás a birkákról. 🙂
Én azokat tartom annak, aki kilométereken keresztül vánszorog egy lassú jármű mögött és azon csodálkozik, ha valaki leelőzi őt és a mögötte lévőket, mielőtt ő rájönne, hogy most van kb. 2km egyenes, ahol talán abszolválni tudja az előzést. 🙂
nagyon egyszerű, mindig úgy előzök (225 lovas mercivel………), hogy az út nyílegyenes, és kurva messze nem jön szembe senki…..mögém pillantok, mert persze imádom az utolsó birkákat, akik elsőnek akarnak kocsisort előzni…..szóval ha pont egy ilyen embernek kinéző marha nem vágta ki az indexet mögöttem 0,5 másodperccel csakazértis megelőzve engem, akkor én vágom ki az indexet, s padló……a piros autót meg senki nem tudja kivédeni…..a vétlen előző nem is haladt nagy sebességgel…..váratlan…..de van ilyen…..az ilyeneknek köszönhetően hullanak a motorosok. Mert autós túléli, de a motoros nyakát töri………
hogy kinézett a kispiros :D:D:D:D:D
Bizony könnyű vélekedni..de ilyen eset mindenkivel megtörténhet mert sokan kihajtanak a fő útra körültekintés nélkül és „kivédeni” már ???
100le alatt nagyon meg kell gondolni az elözést,a piros auto bizony hibás volt. ha tetszik ha nem.igenis körül kell nézni mielött kifordulunk a felsöbb rendü utra,hogy miért?? mert ha a cimbora helyett egy kamion ,rendör, mentö,mixer lett volna,bizony zsebre lehet rakni az összes kressz táblát…
Villogni a balfék mazsolák szoktak!
Én még annyit fűznék a leírtakhoz, hogy sok autós csinálja azt, hogy ha előz egy autós, aki „rosszul” mérte fel a szembejövő autó távolságát, a szembejövő elkezd fénykürttel villogni. Ez rendkívül balesetveszélyes mert nemcsak elvakítja az előző autóst, hanem még a szembejövő autó távolságát is nehezebb felmérni. Rengetegen villognak ilyen szituban. Kérem ne tegyék! Csak ront a helyzeten.
Az előzési szabályokra a legtöbben magasról tesznek, mint ahogy a sávváltás-követési távolság-elsőbbségadás-kanyarodási szabályok stb… betartására is. Hiába zseni valaki a vezetésben és még oda is tud figyelni ebben a ” nyugodt ” életben, számtalanszor csak a szerencsén múlik hogy az ember nem hagyja ott a fogát vagy legalább nem történik valami anyagi kár. A nagyvasakkal járók rendszeres túlvezetése miatti elalvások és a törvények felett állók kapitális gátlástalannságai mégjobban megfűszerezik az egészet, a puffadtkezü lambós b.rmot már nem is említem.
Szabály szerint nem, az előzés sem jogosít fel a gyorshajtásra.
Aztán az más kérdés, hogy a szükség meg az élet milyen szituáció(ka)t szül.
Pedig milyen jó lenne egy PIT manővert alkalmazni ilyenkor… 🙂
Amikor velem fordult elő ilyen -vagy hasonló-, hogy erőből/lendületből sem tudtam megelőzni a marhát, mert közben rágyorsított, akkor én úgy soroltam vissza mögé, hogy szépen felkapcsoltam a reflektort és addig nyomtam a dudát, amíg 1. meg nem tudtam előzni 2. félre nem állt / el nem kanyarodott másfele. Aztán majd talán elgondolkozik és remélhetőleg megtanulja, hogy hogyan is közlekedünk közúton, meg hogy kit veszélyeztessen a kis versenyzői vénájával… Barmok.
Van egy érdekes kérdés! A megengedett sebesség lakot területen kívül 90 km/h. Halad az úton egy „piros” autó 85km/h
sebességgel, ám én szeretnék 90km/h-val haladni. A kresz szerint az előzéskor illik legalább 15-20km/h sebesség különbséggel végrehajtani az előzést.
Hogyan előzöm meg, hogy ne kövessek el szabálysértést?
Átléphetem-e az előzés befejezéséig a 90km/h sebességet?
Kirúg Hümér:
Rosszul gondolom, hogy a „város tábla” helyett „lakott terület VÉGE tábla” értendő?
És mi van azokkal a trógerekkel, akik a város tábla előtt 20 méterrel kezdenek el előzni, ahogy én hülye szabályosan 50-el haladok a tábla vonaláig, de nagyon jól tudom, hogy miután megelőzött utána 70-80-al vánszorog majd előttem, mert minden nap eljátssza ezt, és akkor inkább lepadlózom a TDCi-t negyedikben és állva hagyom? Akkor ugye én vagyok a szabálytalan mert nem hagytam előzni az idiótáját?
timtom storyjához:
Elég sok ilyen balf@asz van…ezt sajnos csak lóerőkkel lehet kompenzálni..az előzést úgy kell megkezdeni, hogy esélye se legyen az ilyennek leállni versenyezni….hiszen a kormányt nem lehet ráhúzni, igaz?
„Kedvencem mikor a 6 kilométeres egyenes közepén felkiáltanak „és mi lesz, ha valaki jön szemből?!?!”
Igen ezt nálam is nagy derültséget szokott okozni, főleg amikor egy rendőr mondja, miután civilként beért a lámpánál egy országúton és beolvasott ezzel tartalommal:
„Hogy lehet egyszerre 5 autót előzni? És ha jönnek szemben, akkor mi van?”
Mondom:”Én akkor szoktam előzni, ha nem jönnek szemben.”
Végszó: „Ha sokat ugrál beszólok a kollégáimnak.”
Szegény már ott elveszti a fonalat, hogy autókhoz köti mikor mivel mit szabad csinálni. Gondolom adott is ki egy könyvet, amiben fel van tételesen sorolva, hogy kanárikék tütüvel itt és itt nem kanyarodok jobbra, hupipiros tragaccsal pedig emitt és amott el se indulok. Ő az aki képes 40 kilométeren át kísérgetni a traktort, mert valahol megálmodta, hogy itt tér és idő törésvonal van, így itt csak ez a helyes. Sose fogja megérteni, hogy nem így működik a dolog!
Egyébként meg az egész cikk hülyeség, vagy látod, érzed, vagy nem. Ha előbbi nincs szükséged tanácsokra, bárhol át lehet húzni bárkit, ha meg nem akkor úgyis mindegy egy cikktől sem leszel okosabb, sőt csak felelőtlenségekbe lovalod magad.
Kedvencem mikor a 6 kilométeres egyenes közepén felkiáltanak „és mi lesz, ha valaki jön szemből?!?!”.
🙂
Értem, hogy nem vitaindítónak szánod, de az első mondatod és a kamerás megjegyzésed elég komolytalan.
A fenti rengeteg jó és megszívlelendő tanács mellett egy valamire felhívnám még a figyelmeteket.Mindig csak egy autó előzzön!Ha az befejezte és visszatért a saját sávjába utána kezdjen a mögötte haladó az újabb előzésbe.Véletlen se fordulhasson elő,hogy két jármű egymás után kezd bele az előzésbe gondolván,ha neki sikerül akkor nekem is.Ez főleg ismerősök együttes idegen helyen való közlekedésére vonatkozik”nehogy elveszítsük egymást” alapon.Ugyanis könnyen előfordulhat,hogy az előttünk haladó társunk vissza tud térni a saját sávjába,de nekünk már második vagy sokadik kocsiként az árok marad csak!Főleg zárt kocsiszekrényű,vagy terjedelmesebb szerelvény/pl.Kamion/melletti elhaladásnál veszélyes ez,mert nem látunk át rajta,egy jobbos kanyarban-amit nem tudtunk,hogy ott van-nem tudjuk fölbukkan-e valami…
Drága Tibi!
Piros autó pusztán egy elsőbbségadás táblát lát maga előtt, amire magasról tojik. Piros autónak fogalma sem lehet arról mi folyik az elsőbbséget élvező úton. Piros autó az egyetlen fontos és nélkülözhetetlen szabályt is képtelen betartani.
Minden nap megmentem egy piros autós életét, mert nagyon jól tudom, hogy a piros autósok a te illetve 3 millás barátunk elveit vallva úgy gondolják, hogy tehetnek az egyetlen fontos szabályra és ennek oltárán ki tudja hányakat lennének képesek feláldozni.
Én tőlem azt hiszel és gondolsz, amit akarsz, ha egy csöpp eszed is van ezután elkezdesz jobbra nézni, mert előbb-utóbb jön valaki, aki nem lesz a piros autósokkal ilyen előzékeny. Akkor majd magyarázhatod a gyászhírrovatban miért tettél szerinted jogosan az egyetlen fontos szabályra!
Mindez pusztán a Te érdeked, nem az enyém, amit nem baj, hogy elsőre nem sikerül felfogni, de ha azután sem, hogy erre felhívják a figyelmedet, akkor egész egyszerűen ostoba vagy!
🙂
Tisztelt puff! Szerintem,ha hallgattál volna bölcs maradtál volna!! A piros autó semmiképp sem lehet az adott helyzetben hibás,ugyanis tábla jelezte,hogy útszűkület sebességkorlátozás úton folyó munkák… Valószínüleg aszfaltoztak,ezért nincs felfestve az út… Az ütközés előtt mindkét oldalon látható a gyalogátkelőhely tábla,ahol meg ugye tilos előzni…..
1,4-es 75 LE-s benzines autóm van, ami ugye messze nem egy versenyautó, nagyobb sebességnél csak lendületből lehet vele előzni, de lassabb járművek előzését 4-esbe visszaváltva azért gond nélkül meg tudom oldani. Van egy szituáció, ami azonban különösen fel tud idegesíteni. Adott egy jó ideje 70-el előttem haladó autó, melyet sem az útviszonyok, sem a forgalom nem akadályoz abban, hogy tempósabban menjen, de ő beállt erre a sebességre. Ekkor én megunva ezt 4-esbe visszaváltva előzési szándékomat jelezve belefogok az előzésbe. Már párhuzamosan haladok az addig talán szunyókáló delikvenssel, amikor az ő agyában zár valami defektes áramkör és szintén a gázra lép pont annyira, hogy én ne tudjam befejni az előzést. Ha Ferrarim lenne, akkor nyomnék egy kövéret, de egy 75 lóerős autónál a saját érdekemben ilyenkor inkább megadom magam és fékezve visszasorolok a tahó mögé, aki meg van győződve róla, hogy ő semmi rosszat nem csinált, pedig a Kresz szerint : Az elõzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad.
Konvoj mellett enyhe balos kanyarban,száz felett alapból NEM előzünk még M5-ös BMW-vel sem! A negyvenes tábla? A „munkavégzés az úton” meg smafu? Az útszűkületet előre jelző tábla viccből kint? Csőlátású főlényes vadbarom (miért is a taxisok ugranak be?) – megérdemelte. Remélem a piros (egyébként 50%-ban szintén vétkes) autóban ülőnek nem esett komolyabb baja,a versenyzőpalántát pedig eltiltották a vezetéstől.A kamera pedig számomra egyet jelent a kalappal,kesztyűvel,nagykabáttal a volán mögött – ,s lőn … (Nem vitaindítónak szántam a magánvéleményemet osztottam meg. Kekeckedőknek még annyit,hogy bő 3 000 000 (igen,hárommillió) kilométer van a seggem alatt és 300 ló – évtizedek óta BALESETMENTESEN. Szebb jövőt,defenzív vezetéstechnikát mindenkinek!
A piros autót meg ütni agyon! Kb mindennapos. Na ő a szabályok bajnoka, az élő kresz tankönyv. Ezekért kell kamera az autóba, mert nincs az az isten, hogy ilyen helyzetben őt hozzák ki. Remélem, aki látta ezután kifordulásnál elkezd mindenki jobbra is kamillázni, mert attól, hogy te ott sose jönnél más még jöhet!
(Bár szó mi szó itt a másik is naív volt, ha nem bízik benne vakon még megállhatott volna.)
Mivel főleg országutakon közlekedem és nagyon sokat előzök így szerintem érdemes megjegyezni még a továbbiakat:
1. Ha vonatozunk egy konvojban pl. egy lassú jármű után, akkor vegyük figyelembe, hogy valószínűleg lesznek nálunk gyorsabbak, így hagyjunk helyett az előző sofőrnek a besoroláshoz.
Többször olvastam azt a buta hozzáállást, hogy sorban egymás után kell előzni és akkor nincs gond. Vicces felfogás, de valójában bosszantó és balesetveszélyes ha komolyan gondolják.
2. Csúszós úton nagyon kell vigyázni arra, hogy elég helyet hagyjunk magunknak a visszasorolásra és ne hirtelen kelljen visszakapni a kormányt, mert ami száraz úton megúszható, az egy csúszós felületen szinte biztos, hogy az autó farának megindulásával jár. Ezt korrigálni pedig sokaknak nem szokott sikerülni, így árokban vagy a szemközti sávban találja magát.
3. Nagyon gondoljuk meg, hogy ki után kezdünk közvetlenül előzni, mert lehet hogy az lassan és ráérősen teszi esetleg az utolsó pillanatig húzza, így ha már jönnek szemben, akkor nem lesz elég időnk és helyünk besorolni az előzöttek közé.