Sato Koji, a Toyota áprilisban hivatalba lépett új vezérigazgatója azt mondta, hogy a következő években növelik az akkumulátoros elektromos autóik kínálatát, de az öntöltő és plug-in hibridek továbbra is a portfólió fontos alappillérei maradnak. „
Új irányítási struktúránk alapja az örökség és az evolúció. Élvonalbeli autóinkkal azon fáradozunk, hogy mosolyt csaljunk az ügyfelek arcára, a Toyota ezt tartja az autógyártás kiinduló pontjának. Filozófiánk középpontjában továbbra is egyre jobb autókra való törekedés áll majd, amiben Tojoda elnök úr is a segítségünkre lesz.”
Továbbra sem köteleződik el egyetlen hajtáslánc felé a Toyota
Sato szerint az első feladat a szén-dioxid-semlegesség elérése. „
Teljes mértékben elkötelezettek vagyunk amellett, hogy 2050-ben elérjük a szén-dioxid-semlegességet járműveink teljes életciklusa során. Meg fogjuk valósítani az átfogó villamosítást, a szén-dioxid-kibocsátás folyamatos csökkentése érdekében népszerűsíteni fogjuk az elektromos járműveket. Növelni kívánjuk az öntöltő hibrid járművek értékesítését a fejlődő piacokon is, és szintén növeljük majd a plug-in hibrid modelljeink számát. A következő néhány évben bővítjük az akkumulátoros elektromos járművek (BEV-ek) kínálatát is, amelyek fontos lehetőséget jelentenek számunkra” – mondta a vezérigazgató.
Minden piacra az igényeknek megfelelő modellpalettával készülnek
Sato szerint az elektromos átállásból és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséből a feltörekvő piacokat sem fogják kihagyni. Ezzel az átfogó megközelítéssel az a Toyota célja, hogy 2030-ra 33 százalékkal, 2019-hez képest pedig 2035-re több mint 50 százalékkal csökkentse a globálisan értékesített járművei átlagos szén-dioxid-kibocsátását. 2030-tól csak elektromos és hibrid járműveket értékesítenek Európában, Kínában pedig 2035-ig szeretnék ezt elérni.
Másodikként Hiroki Nakajima, a cég termékfejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettese kapott szót, aki a beszéde elején elárulta, hogy korábban a Toyota iQ és a jelenlegi Hilux generáció fejlesztését vezette, és hogy a cégen belüli beceneve Buldózer, ami nem csak a külseje, hanem a munkához való hozzáállása miatt is illik rá. Ő már konkrét ígéreteket is tett: 2026-ig tíz új villanyautót fog kifejleszteni és bemutatni a Toyota, melyek segítségével az elektromos járművekből addigra évi 1,5 milliót fognak eladni.
„
Továbbra is szilárdan elkötelezettek vagyunk többutas megközelítésünk mellett. Az ügyfelek és az egyes régiók igényeihez igazítjuk az elektrifikáció mértékét, kihasználva az egyes járműtípusok erősségeit és jellemzőit. Terveink között szerepel a maiaktól teljesen eltérő, következő generációs BEV-ek megjelentetése 2026 után. Ezek az újgenerációs villanyautók megduplázzák a hatótávolságot az akkumulátorok sokkal hatékonyabb használatával, miközben dizájnjukkal és menetteljesítményükkel megdobogtatják majd a szíveket” – utalt a régóta várt szilárdtest-akkumulátoros elektromos autók érkezésére.
Hiroki a plug-in hibridekben is nagy potenciált érez: „
az akkumulátor hatékonyságának növelésével a PHEV-ek elektromos hatótávolságát 200 km-re növeljük, ezeket a hibrideket ’praktikus BEV’-ként fogjuk újra pozícionálni, és a korábbinál keményebben dolgozunk majd rajtuk, hogy egy másik villanyautó-opciót is tudjunk kínálni” – mondta.
Azt is elárulta, hogy a hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművek (FCEV) esetében a tömeggyártást a továbbiakban a haszonjárművekre fogják összpontosítani. „
Az FCEV-k egyik jellemzője, hogy az energiaforrásuk, a hidrogén könnyű, így a jármű még nagy távolságok megtételekor sem olyan nehéz, mint egy akkumulátoros elektromos, és kevesebb helyre van szüksége, ráadásul a tankolása is sokkal gyorsabb” – sorolta a Mirai két generációjából ismert technológia előnyeit.
De nem feledkezett el a Toyota specialitásáról, az öntöltő hibridekről és az egyre inkább előtérbe kerülő szintetikus üzemanyagokról sem: „
a hibrid elektromos járműveket is továbbfejlesztjük a kiváló minőségre és megfizethető árakra összpontosítva, szem előtt tartva a helyi energiaviszonyokat és az egyszerű használhatóságot. Elkötelezettek vagyunk aziránt is, hogy szén-dioxid-semlegessé váljunk olyan új üzemanyag-lehetőségekkel, amelyek nem csak az új, hanem a már forgalomban lévő, húszszor annyi régebbi járművünkhöz is használhatók” – fejtette ki.
Hiroki azt is elárulta, hogy középtávon teljesen átalakítják a gyárak belső felépítését is: „
Toyota termelési rendszerünk erősségeire alapozva megváltoztatjuk a munkamódszerünket, hogy a felére csökkentsük a folyamatok számát. Ez a hatékonyabb gyártósorokra való átállást vonja maga után, beleértve az autonóm ellenőrzéseket és a hálózatba kapcsolt technológiával megvalósított ember nélküli szállítást. Arra is törekszünk, hogy 2035-re elérjük a szén-dioxid-semlegességet minden globális üzemünkben. Emellett a beszállítókkal együttműködve felülvizsgáljuk a meglévő ellátási láncokat, hogy a kiváló minőségű alkatrészeket alacsonyabb áron szerezzük be.”
A változások megvalósítására egy új, villanyautókra szakosodott egységet hoznak létre a cégen belül. „
Egyetlen, teljes jogkörrel megbízott önálló vezető irányítása alatt áll majd az új részleg, amely minden funkciót ellát a fejlesztéstől a gyártásig és az üzleti működésig” – magyarázta.
Végül szót kapott Miyazaki Yoichi, a cég másik vezérigazgató-helyettese is, aki emlékeztetett arra, hogy az első Prius megjelenése óta a cég 22,5 millió hibrid járművet értékesített, amivel annyi szén-dioxidtól óvta meg a légkört, mintha eladott volna 7,5 millió tisztán elektromos autót. Miyazaki szerint a hibrid hajtásrendszer előállítási költsége az első Prius óta a hatodára csökkent, így már egy normál benzines autóéhoz hasonló mértékű profitot lehet realizálni ezeken a modelleken.
Az egyes régiókra vonatkozó stratégiákról szólva elmondta, hogy az emissziócsökkentést a helyi viszonyokat és az autóhasználati módok sokféleségét figyelembe véve kell folytatni. Európában a Toyota a megjelenésre és a vezetési élményre helyezi majd a hangsúlyt, míg Kínában az elektrifikációra. Japánban a Toyota számára a kompakt járművek és kisteherautók fejlesztése a kulcsfontosságú, míg Észak-Amerikában a nagy SUV-oké és a pickupoké. A szegényebb déli régiókban pedig a minőségre, a megbízhatóságra és a megfizethetőségre összpontosítanak majd.
„
A fejlett országokban a következő generációs villanyautók bevezetésének előkészítésével párhuzamosan, a bZ-sorozatra fókuszálva nagymértékben bővítjük a termékpalettánkat. Az Egyesült Államokban 2025-ben kezdjük meg egy új, elektromos hajtású, három üléssoros nagy SUV helyi gyártását, amelyet észak-karolinai akkumulátorokkal szerelünk majd fel” – árulta el.
Miyazaki szerint Kínában a múlt hónapban bejelentett bZ4X és bZ3 mellett 2024-ben két másik, a helyi igényeknek megfelelő, helyi fejlesztésű elektromos modellt is piacra dob majd a Toyota, és a következő években még több villanyautó érkezik majd a világ legnagyobb piacára. De Ázsia más, fejlődő piacain is gondoskodni fognak arról, hogy időben reagáljanak a villanyautók iránti növekvő keresletre: 2023 végén megkezdik egy elektromos pickup gyártását Thaiföldön, és piacra dobnak egy elektromos kisautót is.
Forrás: Smarter Média