Mi köze az alufelninek a fogyasztáshoz?
Könnyűnek nem könnyű, de könnyebb javítani és szép. Mi az?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mit gondol, melyik a könnyebb: az acélfelni vagy a könnyűfém kerék? Egyáltalán van bármi értelme az alufelninek? Mértünk, kérdeztünk, utánagondoltunk.
Nem próbáltuk, csak gondoljuk, hogy ha átlagautósoknak feltennénk a Melyik a könnyebb, az acélkerék vagy az alufelni? kérdést, tán fele-fele arányban érkezne jó és helytelen válasz. Amennyiben másképp, mondjuk így tennénk fel: Melyik a könnyebb, az acélkerék vagy a könnyűfém kerék?, hát vélhetően még többen voksolnának utóbbira, tehát az alufelnire, lánykori nevén könnyűfém kerékre. Hiszen benne is van a nevében, hogy könnyű, nem? De igen, csakhogy nem súlyra, hanem anyagában, sűrűségében az. Viszont akkor hogy-hogy az alumínium felni a nehezebb?
Merthogy az - egy hétköznapi (nem versenycélú, nem magnézium és miegyéb ötvözet) könnyűfém keréktárcsa bizony nehezebb egy vele azonos méretű lemezkeréknél. A 15 colos méretben nem valami egzakt, de a célnak - szemléltetésileg - megfelelő szobai mérlegen az alufelni kb. 2 kilóval nyomott többet az acélból készült keréknél, s ahogy azt a nonstopgumi.hu felnisei elmondták, a különbség elsősorban az anyagvastagságból adódik. Az acélfelni vékony, általában 0,7-1 mm vastag lemezből van - nem úgy, mint egyes haszonjárművek nem is acél, hanem vaskerekei, na azokban van anyag, azok nehezek, azoknak több súlyt is kell ugye cipelniük... Egy kamionnál például bőven van értelme spéci, valóban könnyű könnyűfém felniket használni, mert akár 3 mázsa is megspórolható a 20 keréknél. És az nagyon sok.
A mezei személyautóknál számíthat a súlykülönbség? Igen, pláne ha egy 16 hüvelykes lemezfelni helyett 20 colos alukereket rakatunk az autóra (mert így szebb, mutatósabb, menőbb.) Jó példa erre a népszerű Opel Insignia, amelynek területi képviselői flottás verziója 16 hüvelykes, nem épp bizalomgerjesztő dísztárcsás lemezfelnin gördül, míg nem csak az OPC, de a Cosmo és a Sport felszereltségi szintnél is elérhető a hatalmas, nyilván mutatósnak is mutatós 20 colos... Nos, van egyszer különbség alapból a felnik közti, s erre adódik a nagyobb-szélesebb abroncsok okozta differencia. A végeredmény sok-sok mindentől, gyártmánytól is függően 10-20 kilogramm, de ennél jóval számottevőbb is lehet, ami egyébként már anyagilag sem mindegy.
Nem is, nem csak a bekerülési költségről beszélünk, de a fogyasztástöbblet terhéről, mert a nagyobb súly nagyobb étvágyat is generál. Még akkor is, ha közben 7-8-9 fokozatú automata váltók, Eco-üzemmódok, a manuális váltóknál fulladáshatárig butított-hosszított áttételek, fékenergia-visszanyerés, rakatnyi motortechnikai újítás, alacsony hasmagasság és homlokfelület, folyamatos aerodinamikai fejlesztések meg alacsony gördülési ellenállású abroncsok "segítenek" takarékoskodni. Halló, az amúgy alumínium vázzal, futóművel, motorblokkal és nagyszilárdságú acélokkal kivitelezett tömegcsökkentés korában miért is ragaszkodnak a gyártók a méretes és súlyos alufelnikhez a méretes és súlyos gumikkal? Ja, hogy ezekkel fest "sportosan" az autó, ezeken fekszi úgy a kanyart, hogy csak na...
Tévhit még a rugózatlan tömeg csökkentésével is magyarázni a bizonyítványt, mármint az alufelni-vásárlást. Ezt a súlybeli vereségével ugye már meg is vétóztuk. Jó, aki rászánja azt a felninként 50-100 ezer, sőt alkalmasint még durvább összeget, az joggal takarózik az alumínium-magnézium-szilícium-titán és még ki tudja, milyen ötvözetek ígérete mögé, de valljuk be, ők azért igen kevesen vannak. S ha már a sokak többhavi (vagy éves) keresetét egy-egy könnyűfém kerékre (meg karbon-kerámia fékre, satöbbire) költők tömegcsökkentési szándékénál tartunk: az autóversenyzésben nem pusztán a (sokkal komolyabb teherbírású) kerekek, de például a kerékcsavarok is könnyítettek...
Most akkor akit csak lehet, lebeszélnénk az alufelniről? Korántsem. Összességében pedig úgyis csak az számít, hogy néz ki az autó. És könnyűfém kerekeken jobban néz ki. Javítása ma már nem lehetetlen és nem is drága (legfeljebb a fényezésének pótlásával kerülhet többe az acélfelni javításánál), általános súlytöbblete meg a nem oszt, nem szoroz kategória. Hiszen ott figyel(nek) hátul a gyerekülés(ek), a tetőn a tetőcsomagtartó, a raktérben meg a fölösleges, lustaságból ki nem takarított holmik hada, hogy a további kismillió nem csak súly-, de fogyasztásnövelő tényezőt már ne is említsük.
Nekem is nagy kerekek ( 8×17″ felni illetve 225/45 gumik ) vannak a BMW-m alatt, valóban nehezebbek az aluk, mondjuk nem gagyi minőség a BBS… Viszont a téli felnim 15-ös acél ( gyári 205/55 gumimérettel ), amivel kevesebbet zabál illetve érezhetően jobban “harap” a gép és könnyebb keresztbe is terelni vele, a nyári szettel meg a 70 km/h-snak kitáblázott kanyart veszem be 110-zel zokszó nélkül, pro és kontra. Kíváncsi vagyok, hogy ezen a felálláson mennyiben fog majd változtatni a tervezett 17-es gyári BMW acélfelni, amit ki akarok szélesíttetni, hogy az érkező nagy fékek ( 300mm + ) is elférjenek mögötte; bár a 17 collos széles téligumik árától tartok “kicsit”… 😀
A forgatott-szélesített acélfelni is bitang jól tud kinézni – az én szememben van olyan menő, mint egy alu, sőt ! nem egy “alja”kategóriás alufelninél többre becsülöm a forgatott, nagy peremes acélt – sok autón. Aki ilyen rugózatlan tömeg súlycsökkentésén gondolkozik, ezt is átgondolhatja, mert méretben vannak alakítható acélfelnik 😉
Javításról annyit, hogy ésszel ( értsd : előrelátóan, az előttem levő utat pásztázva ) kell közlekedni és értelmes, rá való gumit kell felszerel(tet)ni, a ragasztott szélű-robbantott gumik és társaik nem védik a felnik széleit, bár a dizájn tagadhatatlanul állat. Peremvédős gumi sem árt egy-egy értékesebb, kényesebb szettnél 😉
Amit most leírtál az igaz, csak ez így egy megkerülős manőver tegnapi hozzászólásomra. Én ugyanis semmi másért, csak a következő mondataid miatt szólaltam meg.
[b]“Ha a vasat bármivel ötvözik -akár szénnel- akkor már ‘ACÉL’ a neve hivatalosan, mivel az ötvözött vasat acélnak nevezik.”[/b]
[i]“Ennyit tudhatna egy műszaki beállítottságú újságíró is.”[/i]
Tehát előző hozzászólásom kizárólagosan az acél meghatározásának pontosítására vonatkozott, amivel nagyon sok ember nincs tisztában! Az idézőjeles mondatodat olvasva úgy tűnik te sem egészen.
A lényeg viszont nem egészen ez, hanem az, hogy vasból nem csinálnak kereket autóhoz, legfeljebb mozdonyhoz 😉
A másik pedig az hogy, olyan nincs hogy vasfelni.
“Az öntöttvas hátránya, hogy szilárdsága az acélnál jóval kisebb, rideg anyag, folyás nélkül, azonnal törik.” (wiki)
A felni egyike sem ilyen, öntöttvas kereket manapság seni sem alkalmaz, gépkocsin, immár legalább 80 éve.
Nekem, a 2002-s Swiftemen, 6 col széles 14-es alu kerék van, és könnyebb, mint a gyári 13-as, ami talán 4,5 col, ha jól tudom.
Nem a cikkel van a baj, hanem a szövegértelmezéseddel. Tegyél nyárinak is 16 colos alufelnit ugyanakkora gumival mint a téli és akkor nem zabál majd többet a géped. Vagy nem esett le, hogy mi a baj?
Na ez a cikk aztán nem sokat ér… saját tapasztalatom szerint pedig igenis van jelentősége a súlynak!
Egy nehezebb felni/gumi páros úgy fogja az autót mintha gumikötéllel húznák vissza felé, a rugózása meg nagyon más lesz, az tény hogy az útfekvése az autónak leírhatatlanul javul. A fogyasztás növekedés nem jelentős??? 225/50 R16 téli után egy 255/35 R18 nyári (gyári) szett között 1,5-2 liter a különbség 100 km-en!
Ezzel nem azt mondanám hogy nem jó a nagy kerék, de igenis van különbség! Ez a cikk semmit se ért!
0,7-es acélból nem csinálnak felnit, még robogóra sem. sajnos ismét egy minimális információtartalommal, és műszaki precizitással bíró cikk a nonstopgumi szponzorálásával. ezért kár volt klaviatúrát ragadni.
Egy gyári X colos átmérőjű Y col széles lemezfelnit ne X+4 colos Y+2 col széles lemezfelnivel hasonlítsuk össze!
Tisztelt Kántor István inkább ne autós cikkeket írjon, ha ilyen baromságokat le mer írni.
Az utángyártott lemezfelniből bár lehet ki van spórolva az anyag, de az se könnyebb az alutól.
Acélfelnihez dísztárcsákat kell venni, ami egy kerékcserénél mindig eltörik, parkolásnál megsérül (nem védi a peremvédős gumi sem). Általában gyári alufelnit nem drága használtan megvenni, és néhány év múlva szinte ugyanazon áron eladható, mikor az autót eladtam. Szóval én téli gumihoz is alulfelnit vettem mindig.
[i]“Ha a vasat bármivel ötvözik -akár szénnel- akkor már ‘ACÉL’ a neve hivatalosan, mivel az ötvözött vasat acélnak nevezik.”[/i]
Ez így nem teljesen pontos. Csak akkor nevezzük a szénnel ötvözött vasat acélnak, amennyiben széntartalma nem haladja meg a 2,11%-ot!!! Amennyiben ezt meghaladja akkor már öntöttvas a neve! :-).
Ez elég szedett-vedett cikk volt. Végig vártam a konklúziót, meg a nagy drámai igazságot, de a sok dobpergés után egyszer csak vége lett a cikknek. Mi ez? Semmitmondó volt.
Az én egyik autómon 4.8kg-al könnyebb a gyári acél felninél a gyári könnyűfém, és az acél 205-ös a könnyúfém pedig 225-ös.
Nem kell megvenni minden szart.
‘VAS’ kerék pedig nincs! Ha a vasat bármivel ötvözik -akár szénnel- akkor már ‘ACÉL’ a neve hivatalosan, mivel az ötvözött vasat acélnak nevezik.
Ennyit tudhatna egy műszaki beállítottságú újságíró is.
Így kerül aztán a malomkerék felnire Nankang, Linglong és egyéb “minőségi” gumi.
A jó felnit sajnos keményen meg kell fizetni, sokszor még használtan is. Nem tudom, mennyire jellemző más márkákra, de a BMW-nek például van egy-két jó minőségű gyári felnije, amikhez viszonylag jó áron hozzá lehet jutni használtan. Sokkal jobban megéri, mint az új, de olcsó kategóriából válogatni.
Tuning és versenykörülmények között nagyobb felni szélesebb, szélesebb gumi megy rá, jobb tapadás, nagyobb fékek mehetnek alá, javul az úttartás. De semmi nincs bűntetlenül: szélesebb kerék nagyobb fogyasztás, peresebb gumi miatt sérülékenyebb a felni is. Igaz tuningnál, de főleg versenykörülmények között ez mindegy. De egy átlag usernek felesleges, ezekhez olyan utak is kellenének amik nem vágják tönkre az autót minden elemével egyetemben. A nagyobb fék meg normális halandóknál napi használatnál felesleges. A kedvencem sima astra 1.6, kell rá a 18as kerék, mert milyen jó, de utána megy a sírás, hogy k. drága a gumi rá, és többet eszik a kocsi.
arról nem szól a fáma hogy pl autópályán a 8,5 col széles 20 as malomkerék milyet fog mennyivel rövidebb a féktáv és mennyivel stabilan fut az autó.
vagy szimplán csak egy szerpentines szakasz ahol a 20 as szettel elviharzik az ember a 16 ossal meg életveszélyes lenne bevenni. végül meg a 16 os lemezfelni alá nemigen férnének be normális tárcsák és féknyergek. aki tuningol első sorban az úttartás javítása miatt vesz ijen felnit meg azért hogy beférjen alá a fék és harmadjára jön csak az esztétika
Örülük, hogy a cikkben végre az ötvözet szót is leírták. Halálom, amikor a nagy “hozzértők” magnézium felniről beszélnek. Ha csak magnézium lenne, akkor elég nagy bajban lennének a tulajok a kerekekkel.
Nekem is alufelniken van téli nyári garnitúra, gyári volvon a téli és egy utángyártott Aluetteen a nyári. De mivel a sokkal, kg-kal nehezebb volt az utángyárott felni, ezért átkerült a nyári a gyári volvo-ra. Azóta siekrült 4 gyári acél volvo felnit szereznem, amik szintén könnyebbek az utángyárott alumíniumnál. A cool-faktort bukom télen, pedig jobban áll a kocsinak az alu, de a sok sózás és a javíthatóság arányába jobb az acél.
Elé van írva a kulcsszó: általában..
Hát nálam 1,6-2,0mm vtg az acélfelni !
Kéretik “szakcikk ” esetén nem tévedni közel 100%- t !