Mi kell a családnak? Tér és kényelem
Piaci körkép: klímás kombit 500 ezer forintig
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Emberünk váltana, olcsó kisautót olcsó családira. Kell a hely a cuccoknak, meg jól jönne a klíma is. Na nem most a fagyban, de majd nyáron.
A légkondicionálót persze téli hidegben is illik időről-időre üzemeltetni, hogy az első nagy melegben is hibamentesen működhessen. Ezen kívül a páramenetesítést is hatékonyabban megoldja, mint bármi más, hiszen működésével kicsapatja a levegő nedvességtartalmát. Ezzel át is kötnék mai piaci körképünkre, amiben kombikat vadászunk légkondicionálóval és fél millió forintnál nem drágábban. Mit lehet ennyiért kapni? A válasz egyszerű: régi és nem keveset futott kocsikat. Mivel nem hobbiautót, hanem napi járósat keresünk, így én a húsz évesnél régebbi darabokat élből ejteném is. Van elég olcsó és olcsón fenntartható típus a kilencvenes évek második feléből, sőt még későbbről is.
Mint a bevezetőben is írtam, a soha meg nem unható témát most egy a kiadónknál dolgozó kollégánk dobta fel. Kisautóját úgymond családi okok miatt cserélné nagyobbra, mert úgy alakult, hogy többen, több csomaggal és messzebbre kell autózzanak rendszeresen. A csere az ő esetében lehet nem is érné meg, hiszen ha összehúzzák magukat, azaz lemondanak a több térről és a klímáról, akkor akár százezreket spórolhatnak. Aki nem vesz semmit, vagy megtartja a régit, annak nem kell az átírásért, sem a vagyonszerzésért fizetnie. A közterhek pedig nagyon megdobják az autócsere kiadásait, és ez különösen egy olcsóbb autónál fáj. Azért mégsem kell ennyire pesszimistának lenni. Működő klímás, mégis olcsó eladó autókból is van ma választék.
Klímás kombik 500 ezer forintig
Modell | Évjárat | Óraállás (km) | Ár (Ft) |
Alfa Romeo 156 SW1.6 16V T. Spark | 2001 | 268 000 | 465 000 |
BMW 316i Touring | 1998 | 198 000 | 469 000 |
Chevrolet Lacetti SW 1.6 16V Elite | 2004 | 264 000 | 499 000 |
Citroën Xantia Break 1.9 TD SX | 1999 | 204 000 | 299 000 |
Citroën Xsara Break 1.6 16V SX | 2003 | 215 000 | 489 000 |
Daewoo Nubira kombi 1.6 SX | 2003 | 160 000 | 499 000 |
Fiat Palio Weekend 1.2 SX | 2000 | 167 000 | 489 000 |
Fiat Marea Weekend 1.6 16V ELX | 2001 | 134 000 | 450 000 |
Ford Focus Turnier 1.6 Comfort | 2002 | 285 000 | 400 000 |
Ford Escort Turnier 1.6 16V Ghia | 1998 | 144 000 | 499 000 |
Ford Mondeo Turnier 1.8 TD GLX | 1999 | 223 000 | 499 000 |
Hyundai Lantra 2.0i GLS (Automata) | 1998 | 134 000 | 499 000 |
Nissan Primera Wagon 1.6 SLX | 1999 | 258 000 | 419 000 |
Opel Astra Caravan 1.6 Classic Family | 1999 | 480 000 | 238 000 |
Opel Astra Caravan 1.6 16V Comfort | 1999 | 499 000 | 220 000 |
Opel Vectra Caravan 2.0 16V CDX | 2001 | 220 000 | 475 000 |
Opel Vectra Caravan 2.0 16V GL Plus (Automata) | 1998 | 167 000 | 490 000 |
Peugeot 306 Break 1.4 XR | 2000 | 268 000 | 359 000 |
Peugeot 406 Break 2.1 STDT | 1997 | 280 000 | 410 000 |
Renault Mégane Grandtour 1.4 16V RN | 1999 | 220 000 | 499 000 |
SEAT Cordoba Vario 1.4 16V Stella | 2002 | 198 000 | 499 000 |
Subaru Legacy Touring Wagon 2.2 4WD GX (Automata) | 1996 | 145 000 | 499 000 |
Volkswagen Polo Variant 1.4 Comfortline | 2001 | 222 000 | 465 000 |
Volkswagen Golf Variant 1.6 GT | 1996 | 180 000 | 455 000 |
Volkswagen Passat Variant 1.6 Comfortline | 1997 | 230 000 | 490 000 |
A kérdés most nem is az, hogy lehet-e olcsó családi autót kapni, mert tudjuk hogy lehet. Kevesebb pénzből is, mint 500 ezer forint. Azt is tudjuk, hogy a kombik mindenhatósága már rég lejárt. Aki szemfüles, az van annyira képben, hogy tudja, egy ötajtós ferdehátúba is töméntelen mennyiségű cucc belefér, azok csomagtartója is általában jól alakítható. Ha meg valaki az igényeinek megfelelő kisebb egyterűt talál ennyiért, az közel kerülhet a buddhai lelki békéhez. Mivel most viszont úgymond nem muszáj az autóvásárlás, csak lenne lehetőség valami kényelmesebbe átülni, így maradjunk a kinézett kombiknál. Mert mi lehet egy alig félmilliós, olcsóbb használt autóban a mobilitáson túl a kényelem forrása? Persze, a klíma. De van ám ára annak is, hogy egy nagyobb autóban visszük magunkkal az üres légköbmétereket. Viszont amikor négy-öt ember több napi holmiját kéne elrakni, akkor annyira jó tud lenni, ha nem kell sakkozni a csomagokkal, csak elég behajigálni a holmikat a puttonyba. Aki pakolt tágasabb után szűkebb autót, az tudja, mire gondolok.
Éppen ezért lesz vonzó minden olcsó kombi. Érdekes, hogy így tizenéves korukra a legtöbb típusnál igazi felárat nem jelent a kombiság, dacára az újkori árkülönbségnek. De épp így van ez minden bonyolult extrával is. Ahogy a táblázat is mutatja, az egyszerűség, azaz a nehezebben elromló, szimpla részegységek felértékelődnek. Egy nagy motort, vagy egy drága extrát, mint az összkerékhajtás, vagy az automataváltó nemigen áraz pozitívan a használtpiac. Az 500 ezer forintnál kevesebbért kapható kombik jó része már kiszolgált csataló, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes elgondolkodni, egyik-másik megvételén. Ekkora összegért vannak újkorukban sportosnak és stílusoknak számító versenyzők. Az Alfa Romeók valós problémái és rossz hírük között persze van ám különbség, mégis szokás tőlük tartani. Látszik ez a 156-os árán is, aminek az SW kombija kifejezetten szűk, csak 360 literes csomagtartót ad, de máig a valaha gyártott egyik legszebb kombi. Ha nem ő kell, akkor a prémiumautóságot nyomokban még hordozó, BMW 3-asból is kapni egész pofás kombit a mostani keretünkből. A sokadik kézen átpörgő, sokszor külföldről behozott E36 sorozatú kombiból akad pár klímás ennyiért. Ha a földön járunk, akkor a gyanúsabb darabok helyett egy gyárinak tűnő 316i-vel járhatunk a legjobban.
A hidropenumatikus rugózás sem jó ómen ennyi idősen, így ebben az árban a nagyobb dízel Citroën Xantia helyett talán jobban jár az, aki az újabb, de kisebb Xsarára megy rá. Igaz, annak is lehetnek futóműgondjai, de a hátsó torziós futómű rendberakása mégis egy sokkal inkább tervezhető költség és egyszerűbb feladat. Akinek megtetszett a franciák kényelme, az a Xsarával műszakilag megegyező, de több eladó példánnyal jelen lévő Peugeot 306-ost se hagyja ki. Ha egy kicsit lehet még srófolni a kereten - vagy mesteri az ember alkuképessége - akkor jobb példányok is horogra akadnak. A 406-ra vágyókat viszont el kell szomorítsam. Ennyiért ma csak sokat futott és leharcolt példányt találni. Akinek középkategóriás kell, az jobban járhat egy még hatalmasabb Ford Mondeo Turnierrel. Ez még évjáratban a másodiknak mondott széria, ami technikailag persze megegyezik az 1993-as elsővel, csak az optika más. Az 1.8-as dízeleknél ennyi idősen és ennyi kilométerrel talán kevésbé problémásak a négyhengeres, 16 szelepes benzinesek, de azok nyilván többet fogyasztanak. A Ford esetében nagyon érdekes, hogy már régebbi Focust is kaphatunk ennyiért. Én magamnak inkább egy ránézésre jobban becsben tartott, inkább egyben lévőnek ható, ugyanakkor lenézettebb Escort kombira szavaznék.
Az Opel esetében is felvetődik a régit vagy újat kérdés. Valamivel 500 ezer alatt kapni ígéretesnek tűnő Astra Caravant az 1999-es évjáratból. A különbség, hogy az olcsóbb még az F széria, azaz annak a Classic néven Lengyelországban évekig gyártott olcsó változata, a drágább meg már a G sorozat. Nem a motorok erejét kell nézni, mert mindkettő létezett 8 és 16 szelepes benzinesekkel is, sokkal inkább az állapotot. A konkrét példányok esetében is igaz lehet, hogy a régebbi széria tagja bár hajlamosabb rozsdásodni, mégis ezért az összegért ő lehet a jobb vétel, ha a hosszabb távú fenntarthatóság is szempont. Egy tizenöt éves körüli autónál már sokkal fontosabb a konkrét példány állapota, mint a kivitel, vagy az egyéb felszerelések. Így ha mindenképpen klímás kombi kell, ezt ne felejtsük el a kiválasztásnál.
… ja, 2001 áprilisi az autó, 255.000 km-rel …
Szia!
Valóban, a Nubira igen szereti a benzint (10 liter alatt nemigen hajlandó eljárni, télen le sem merem írni, bár én a klímán keresztül fűtök, tehát az télen is megy), ennek az az oka, hogy nehéz, mint a sár: 1360 kiló üresen. Cserébe gombokért van hozzá cucc (ahogyan a többi, tizenéves autóhoz is), nem nagyon rohadós (az elmúlt két vizsgát előbb a jobb, majd a bal oldali külső küszöb cserével teljesítette, más helyen nem volt rajta rozsda), és abszolút megbízható. 10 éve van nálam, és volt néhány alkalom, amikor a pokolba kívántam (180 ezer kilométernél sorban jöttek a gondok, azóta megint csak tankolom, meg olajat-szűrőt cserélek), de összességében nem bántam meg, hogy megvettem. Meg kell békélni a fogyasztással, és egy tök jó autó. Nekem bejött.
Arra gondoltam, hogy a felsorolt kocsik java részénél már jelentkezni szokott a sárvédők korrodálása, nem a padlólemez hiányát hoztam fel! Láttam már 3 éves c vectrát szétrohadt váznyúlvánnyal és láttam rozsdamentes 94es escortot is. A lényeg,hogy egy sárvédő ív csere még nem a világ vége és nem egy akkora összeg, hogy ne bírná el egy 500e ftos autó gazdája. Ha van lehetősége persze a szebbet vegye, de mint ahogy a mercisek is mondják, 3 kortól széria tartozék a rozsda itt ott! Az F és a G astra közt valóban nagy az eltérés, de pl a motorvezérlő az F nél igen ritkán halt be, nem úgy a G szériánál! Ennek cseréje bizony minden sallanggal igen borsosra sikeredik és ez sem elhanyagolható! Vagy az 1,6 ecotec katalizátor cseréjét, ami előszeretettel a kipufogón szokott távozni és szép röfögéssel jár, cseréje szintén tetemes! Így arra próbáltam utalni, hogy ha egy sárvédő ív hólyagzás látszik, de a kocsi összhangja jó, azért még nem kell világgá szaladni! A korrózió védelmet nagy ívben el lehet felejteni, mert az számít hogy földrajzilag merről származik a kocsi. Egy osztrák és egy olasz ugyanabból a típusból szinte biztos, hogy az olasz javára billenti a mérleg nyelvét rozsda mentesség szempontjából!
A Jó állapotban lévő Lantrát ,bizony én sem felejteném el ! Ha nem egy autó gyilkosnál volt előzőleg használatban,bizony lehet jó választás . A 96-97-ben ennek a márkának kereskedője voltam,akkor még nem volt a Hyundai ennyire ismert és népszerű Magyarországon. De az akkori vevőktől elég pozitív visszajelzéseink voltak.Esetleg még a Renault Megane is alaposabban fontolóra venném. Ezeket az autókat ,talán viszonylag jó állapotban és kicsi pénzért,nem túl drága fentartásbol érdemes nézegetni.
A rozsdásodás kapcsán azért nem mindegy, mit veszünk, mert valamikor a 90-es években sokat javult a gyári korrózióvédelem a legtöbb gyártónál. Az F és G Astra között elég komoly a különbség, de például az olyan híresen tartós autóknál, mint a Toyota Carina II és az első Avensis, szintén van különbség.
Aaki 1-2 évre tervez egy autóval, megveheti az enyhén korrodált példányt, aztán majd lakatoljon a következő tulaj, de jelemzően az 500 ezres kerettel rendelkezők ritkábban cserélik az autójukat. Így ha már kiadják a pénzt, érdemesebb azt a típust választani, amelyiknek jobb a korrózióvédelme.
Sűrűn olvasom a cikkeket, de ebben az „ajánlóban” vannak fatális és tapasztalathiányos szövegek! A Ford Mondeo Mk1 és az Mk2 idézem „Ez még évjáratban a másodiknak mondott széria, ami technikailag persze megegyezik az 1993-as elsővel, csak az optika más” ,a világ legnagyobb butasága! Egy ajtót, egy ajtó zárat, kilométerórát, de egy adagolót vagy turbót sem lehet keverni a két széria közt! Egyébként az Opel esetében kimarad az egyik legfontosabb dolog,hogy a vezérműtengely teljesen kerekre tud kopni bennük, ami jelentős szerviz költségekkel járhat! A rozsdásodás pedig egy 500e ftos autón ilyen idősen már elfogadható dolog, meg kell vele békélni és idővel meg lehet csináltatni! A japán és koreai gépekn megbízhatók, de ha valami kell hozzájuk, akkor bizony lehet egy fél autó árát kitevő alkatrészbe futni, többek közt a karosszéria elemek bizonyos részei is ide tartoznak! A személyes tapasztalatom szerint a „kevésbé ajánlott” Ford 1,8td motor közel 400e km-t szolgált alattam, minden komolyabb probléma nélkül, NULLA OLAJFOGYASZÁSSAL! Én bátran ajánlom akár mondeóba, akár escortba szerelve egy igen baráti 5-5,5 literes fogyasztással A ból B be elviszi az embert ésszerű használat mellett!
Kíváncsi lennék, hogy a cikkíró milyen tapasztalatokkal rendelkezik az ajánlott típusokat illetően, hogy ilyen bátran ajánlgatja. Nyilván a Hahu-n mindenki be tudja állítani a fenti keresőfeltételeket, de a találati listát azért érdemes lenne valamilyen tapasztalati információ alapján szűrni, elvégre öreg autókról van szó, ahol a vételár mellé olykor tetemes fenntartási költségek is járulhatnak.
Egy Citroenről, Renaultról, Daewooról például nem mernék semmit mondani, mert nincs tapasztalatom.
Viszont több, mnt húsz év Opelezés után asszondom, az F Astrát már ne vegye senki, akinek belefér a G Astra a keretbe. Kivéve, ha van karosszérialakatos a családban, vagy ha szereti hallgatni a rozsda csámcsogását. Az Omega pedig szerintem minden idők egyik legbetegebb típusa, csak az utolsó, már ráncfelvarrott, 2000 utániakat szabad megvenni. Azok meg 500-ért még nem nagyon mennek.
30 évnyi szerelői tapasztalattal pont az lenne amit ajánlanék,ami kimaradt a szöveges leírásból…
Nissan kombi…
30 évnyi szerelői tapasztalattal pont az lenne amit ajánlanék,ami kimaradt a szöveges leírásból…
Nissan kombi…
Lancia Lybra is nyugodtan befért volna a merítésbe, de talán még a Kappa is. Így legalább megvan a kényelem és a tér is, főleg utóbbi esetében.
A Kia Rio kombi miért maradt ki a listából? A klíma hiánya miatt? Nagy választék nincs belőle, leginkább a csík-hűtőrácsos változatból lehet szemezgetni, amiből a szedánt nálunk nem árulták:
[url]https://www.google.hu/search?q=kia+rio+2001&client=opera&hs=F75&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi40vzVt5LKAhWGp3IKHdHIBBoQ_AUIBygB&biw=1152&bih=767[/url]
A Lantrát dehogy felejtettük el…ugyan, kérem…a baj akkor van, ha törik a vas. Azon meg meglepődtem, hogy a Lacetti is helyet kapott. Nem tartja jól az árát, de az okosabbakat ez nem riasztja el – bár sajnálatos, hogy a dízel nagy késéssel érkezett csak meg és nem kapott egy normális futóművet. Ismerek olyat, aki Nexiával kezdte, majd a cikkben is szereplő Nubira kombit hajtott(nagy kedvencem), majd Lacetti kombit, most pedig Cruze-zal hasít. Neki bejött a „márkahűség”.
Nubirákat én is nézegettem, de a nagy fogyasztás végül elriasztott. Ha az ember olcsón keres kombit, nem sok távol-keleti versenyző áll rendelkezésre(Honda kombik ritkák, Corolla kombik szintén) – nekem is tulajdonképpen egy „kényszer” volt az Escort kombi megvétele(olyan, mint a képen, csak a régebbi orrú), mert nem ilyet akartam, de végül nem bántam meg. A Fordoktól sosem idegenkedtem igazán. Volt osztálytárs árulta, akiben megbíztam, és jól döntöttem. Egy igazi igásló, de melósautó múltja és a rozsda támadása bizony néha kihívások elé állít:)