Mi hagyott nyomot? A legkedvesebb tesztautóink
Visszapillantó: az év legjobb autói, amiket vezettünk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ültünk idén is jó pár autóban. Közben fejben és papíron is értékeltünk. De melyek voltak a legjobbak, és melyiket vinnénk haza?
2014 nagyon mozgalmas év volt. Így az utolsó napján nem árt tartani egy kis összegzést. Mivel lettünk gazdagabbak, mit tanultunk az idén? Autós téren elég sokat. Voltunk vezetéstechnikai tréningen, végre tudjuk, mekkora sebességtúllépésnél büntet a rendőr, meg persze sokat álmodoztunk is, százmilliókról és autókról. A hazai piaci valósága persze nem épp ez. Bár az utóbbi hónapokban alaposan csökkent az üzemanyagok ára (ma bezzeg már drágult is egy kicsikét) és az új autók piaca is éledezik, azért sokan a kéthavi átlagfizetés összegéért keresnek használható, természetesen használt autót. Nekik segíthet egyik körképünk: olcsó, családi autót 250 ezerért.
A nagy negatív felhangokat hagyjuk most, inkább a bejglimaradék fölött reménykedjünk, hogy a következő év sikeres, avagy kinek még sikeresebb lehet. Őszintén kívánjuk, hogy az autóstársak közelebb kerüljenek a többmilliós tesztautókhoz, azaz aki szeretné, le is tudja cserélni a meglévőt valami újabbra és jobbra. A tesztautókkal szerzett tapasztalatokat két részre kell osztani. Bár az olvasó ezzel nem feltétlenül szembesül, de a tesztautózás kötelességet is jelent, nem csak mókát és kacagást. Persze, az autós-újságíró az élet császára, mert a vadiúj kocsikkal mászkálhat, de cserébe akkor is kell autózni és tapasztalatokat szerezni, ha épp beteg a gyerek otthon, vagy az ember saját maga. Zajt kell mérni, a beltér méreteit lecentizni és kívül belül tisztán le is kéne fotózni, lehetőleg valami jó és változatos háttérrel a járgányt. A módszeres munka nálunk elvárás, így a folyton feladatot jelentő tesztautók világát jólesik szögre akasztani és hazatérni. Főszerkesztőnk például családi igényeit két autóval tudja lefedni, jöjjön az ő évértékelése.
Legkedvesebb tesztautó? Olyan nincs, legfeljebb ami mély nyomot hagyott
Lehet, hogy én vagyok a kiégett, voltaképp már 15 éve volt, amikor elkezdtem ezt az autós-újságírás nevű életformát, s azóta több száz tesztautó járt nálam. Jó hír, hogy a legtöbben tudtam pozitívumot találni, tudtam miért szeretni. Voltak persze kivételek, idén viszont egyetlen olyan autóval sem találkoztam, ami rossz lett volna. Hosszasan sorolhatnám, hogy melyik miért volt jó, hogy melyikben mi volt a jó, de most nem ez a feladat, hanem a legmélyebb nyomokat hagyó megnevezése. Nos, nekem a BMW i3 volt az, ami a leginkább megfogott. Annyira trendi, annyira erős, annyira környezetbarát, tökéletesen használható autó. Kéne. Persze nem annyiért, amennyiért adják. Valószínűleg sosem fogja nálam elérni a már megvehető szintet. Mert ez egy prémiumautó marad, nem az én világom.
Igen, persze hogy a használt autók világa az enyém. Azokból is remek példányokkal találkoztam idén is. Újszerű Mazda3, a nagypapa autójaként megőrzött E30-as BMW 316. Szépek és jók voltak, viszont a legkedvesebb autók számomra a sajátjaim. A 2007-es Renault Grand Scénic, amibe épp a napokban tekertem bele a 180 ezredik kilométert, meg a nyáron vásárolt Toyota Prius, ami augusztus óta csak városi futkorászásra szolgál, s arra a legjobb. A két autó ráadásul jó komplementer, rövidebb utakra a Prius a barátunk, hosszabb utazásokhoz, sok csomaggal, vagy akár 6-7 fővel a Scénic a megoldás. És még vonóhorog is van rajta. Kiszolgál, hibátlanul, nem kér sokat enni, minimális a szervizigénye. Lekopogom, nekünk bejött, miként a Prius is, ami még takarékosabb, még csekélyebb szervizigényű, s e jellemzőjét minden bizonnyal tovább is tartja. Ja, és a teljes flotta ára egy mai miniautóé. Kívánhatok ennél többet? Persze, boldog és sikeres, alacsony üzemanyagárakat és mind jobb akkumulátorokat hozó új évet!
Katona Mátyás
Lehet, hogy én vagyok a kiégett, voltaképp már 15 éve volt, amikor elkezdtem ezt az autós-újságírás nevű életformát, s azóta több száz tesztautó járt nálam. Jó hír, hogy a legtöbben tudtam pozitívumot találni, tudtam miért szeretni. Voltak persze kivételek, idén viszont egyetlen olyan autóval sem találkoztam, ami rossz lett volna. Hosszasan sorolhatnám, hogy melyik miért volt jó, hogy melyikben mi volt a jó, de most nem ez a feladat, hanem a legmélyebb nyomokat hagyó megnevezése. Nos, nekem a BMW i3 volt az, ami a leginkább megfogott. Annyira trendi, annyira erős, annyira környezetbarát, tökéletesen használható autó. Kéne. Persze nem annyiért, amennyiért adják. Valószínűleg sosem fogja nálam elérni a már megvehető szintet. Mert ez egy prémiumautó marad, nem az én világom.
Igen, persze hogy a használt autók világa az enyém. Azokból is remek példányokkal találkoztam idén is. Újszerű Mazda3, a nagypapa autójaként megőrzött E30-as BMW 316. Szépek és jók voltak, viszont a legkedvesebb autók számomra a sajátjaim. A 2007-es Renault Grand Scénic, amibe épp a napokban tekertem bele a 180 ezredik kilométert, meg a nyáron vásárolt Toyota Prius, ami augusztus óta csak városi futkorászásra szolgál, s arra a legjobb. A két autó ráadásul jó komplementer, rövidebb utakra a Prius a barátunk, hosszabb utazásokhoz, sok csomaggal, vagy akár 6-7 fővel a Scénic a megoldás. És még vonóhorog is van rajta. Kiszolgál, hibátlanul, nem kér sokat enni, minimális a szervizigénye. Lekopogom, nekünk bejött, miként a Prius is, ami még takarékosabb, még csekélyebb szervizigényű, s e jellemzőjét minden bizonnyal tovább is tartja. Ja, és a teljes flotta ára egy mai miniautóé. Kívánhatok ennél többet? Persze, boldog és sikeres, alacsony üzemanyagárakat és mind jobb akkumulátorokat hozó új évet!
Katona Mátyás
Bizony, aki révbe ért és próbált minden fontosabb modellt az elmúlt években, annak nem sok újat lehet mutatni. Bár itthon mindenki a saját autójával elégedett, mert az esetleges hibás döntéseink elismerése sajnos nem szokás, Mátyás esetében azonban nem erről van szó. Lehet irigykedni rá, mert tudja mire van szüksége és sikerült is megvalósítania a céljait. Ahogy új kollégánk, Gere Tamás bekapcsolóódását a szerkesztőségi munkába és gyors beilleszkedését is kiemelhetjük az év eseményei közül. Tamás kezén rövid alatt jó pár autó átszaladt, de tapasztalatait nem csak a tesztautókkal gyűjti. Erről többet majd ő maga ír, addig is íme; itt van mi jött be neki a legjobban.
Versenypályás emlékek közúton
Az idei év számomra mindössze két hónapig tartott a szerkesztőségben, hiszen novemberben kezdtem az Autónavigátornál dolgozni. Nem panaszkodhatom, ez idő alatt számos autóban ültem és ki tudtam próbálni. Szinte az összes tesztautót vezettem, amelyik megfordult nálunk, annak ellenére, hogy nem mindről én írtam. A Toyota Aygótól a BMW X4-ig terjedő palettán volt néhány modell, amely kifejezetten tetszett és hosszabb távon is szívesen autóztam volna vele. Olyat viszont nem találtam, amelyik mindegyik igényemet teljes mértékben kielégítette volna.
Természetesen ilyet valószínűleg soha senki nem fog találni, hacsak nem egyéni, saját elképzelések alapján gyártatunk egy autót magunknak. Mindegyikben lehet találni hibát, a kérdés csak az, hogy tud-e valamiben olyan plusz élményt nyújtani, ami alapján megbocsátjuk az apró hátrányokat. Nálam az idei tesztautók közül az újdonsült, ötajtós Mini Cooper S nyert. Oké, hogy kemény a futómű - ami nem lenne gond, ha normálisak lennének a magyar utak - és lényegében egy kis lőrésen lát ki az ember előre, ezen hátrányokért a vezetési élmény nagyon is kárpótol. A Mini Cooper S a raliautók hangulatát ötvözi gokartos vezethetőséggel, melyből utóbbi igen közel áll hozzám, hiszen 10 évet aktívan töltöttem el ebben az autós szakágban. A benzines turbómotor rugalmassága már-már a dízelekével vetekszik, akárcsak a fogyasztása is. Az idei évben utolsó tesztautóként járt nálam a Mini, sőt, a szerkesztőségnél is ez volt az utolsó autó, így lehet mondani, hogy utolsóból lett az első. Idén sem volt könnyű dönteni, jövőre pedig egészen biztos, hogy nehezebb lesz, hiszen nem csak kettő, hanem tizenkettő hónap áll majd rendelkezésemre az autók teszteléséhez.
Gere Tamás
Az idei év számomra mindössze két hónapig tartott a szerkesztőségben, hiszen novemberben kezdtem az Autónavigátornál dolgozni. Nem panaszkodhatom, ez idő alatt számos autóban ültem és ki tudtam próbálni. Szinte az összes tesztautót vezettem, amelyik megfordult nálunk, annak ellenére, hogy nem mindről én írtam. A Toyota Aygótól a BMW X4-ig terjedő palettán volt néhány modell, amely kifejezetten tetszett és hosszabb távon is szívesen autóztam volna vele. Olyat viszont nem találtam, amelyik mindegyik igényemet teljes mértékben kielégítette volna.
Természetesen ilyet valószínűleg soha senki nem fog találni, hacsak nem egyéni, saját elképzelések alapján gyártatunk egy autót magunknak. Mindegyikben lehet találni hibát, a kérdés csak az, hogy tud-e valamiben olyan plusz élményt nyújtani, ami alapján megbocsátjuk az apró hátrányokat. Nálam az idei tesztautók közül az újdonsült, ötajtós Mini Cooper S nyert. Oké, hogy kemény a futómű - ami nem lenne gond, ha normálisak lennének a magyar utak - és lényegében egy kis lőrésen lát ki az ember előre, ezen hátrányokért a vezetési élmény nagyon is kárpótol. A Mini Cooper S a raliautók hangulatát ötvözi gokartos vezethetőséggel, melyből utóbbi igen közel áll hozzám, hiszen 10 évet aktívan töltöttem el ebben az autós szakágban. A benzines turbómotor rugalmassága már-már a dízelekével vetekszik, akárcsak a fogyasztása is. Az idei évben utolsó tesztautóként járt nálam a Mini, sőt, a szerkesztőségnél is ez volt az utolsó autó, így lehet mondani, hogy utolsóból lett az első. Idén sem volt könnyű dönteni, jövőre pedig egészen biztos, hogy nehezebb lesz, hiszen nem csak kettő, hanem tizenkettő hónap áll majd rendelkezésemre az autók teszteléséhez.
Gere Tamás
Jó választás, a Mini nekem is bejön, bár én az amúgy praktikus ötajtós megjelenését az e-cigi, alkoholmentes sör, guminő sor folytatásaként éltem meg. Ha már praktikus autó, akkor a Mini sehogy sem jöhet szóba. Szentségtörés alkategóriában nálam a BMW 2-es Active Tourerje vezet, de azt mégis inkább elfogadom. Az extrább tesztautók helyett engem valahogy mostanában a simán jó autók fogtak meg. Talán mert még mindig nincs saját kocsim, ezért a tesztautók mellé a családból kölcsönkért és kapott, a 18. évét épp most betöltött Peugeot 106 volánja helyett nagyon vágyom valami komolyabba.
A még tartó óév egyik legkellemesebb meglepetése számomra a Peugeot 308-as volt, ami jobbára csak a nevét tartotta meg az elődtől. A tesztjében azt írtam, hogy a Golf helyett viszont nem kéne. Egy dízel kombi esetében viszont már a franciát választanám, mert nem túl feltűnő, de azért csinos és egyértelműen a PSA ma gyártott legjobb autója. Időközben bekeményített a tél, így mínusz ötben egyre többet jut eszembe a kigombolt ing és a napszemüveg, azaz a nyár. Na meg az Opel Cascada tesztautó, ami kabriónak jó, túraautónak csak olyan közepes, de hangulatfokozónak egyenesen kiváló. A tesztautó minden részlete stimmelt, talán az év legízlésesebbje volt, csak az automataváltó hiányzott a tökélyhez, úgy nagyon kéne.
A birtoklási vágyat idén legerősebben talán a Nissan X-Trailben éreztem. A karácsonyi rokonlátogatáshoz is jól jött volna nagyon, de hiába, ha nem vagyok egyelőre sem középkorú, sem családos és nem is élek relatíve aktív életet jómódban - amint azt a tesztben fejtegettem. Ha viszont az a kérdés, mi hagyott bennem a legmélyebb nyomot, akkor az azóta is hivatkozási alap, használttesztben bemutatott BMW 535iA volt az évem autós csúcspontja. A jelenben én a múlt kicsiny, de vidám szeletét választanám. Tudják, szeretem a régebbi autókat, aztán meglátjuk, jövőre milyen gépek jutnak, talán sikerül kifognom valami kedves youngtimert. Mindenesetre a pezsgő már be van hűtve a koccintáshoz, azután meg volánhoz idén én már nem ülök.