Sportosabb karakterű autóknál még ma is bevett szokás a mechanikus kézifék, azonban már temérdek egyéb modell elektromos, akár automata rögzítőféket kap
Versenyzésre épített autókban nem ritkán cserélik ki a kézifék karját jobban megragadható, akár reteszelés nélküli botra
Pofonegyszerű, legtöbbször mechanikus szerkezet a leginkább kézifékként ismert, néhány autónál azonban lábbal vezérelendő rögzítőfék. Egy bowden mechanikusan húz be egy kart a féken, mely hatására az zár, illetve reteszel. Az utastéri kart racsnis szerkezet rögzíti, a hibalehetőségek száma így igencsak korlátozott. Leginkább a huzalra, azaz bowdenre szorítkozik. Az ugyanis nyúlhat és házába belefagyhat (télvíz idején amúgy
maga a fék, leginkább a dob is beállhat). Túlzott nyúlás esetén a kart teljesen berántva sem áll elő a kívánt fékhatás, ha pedig a huzal a házába fagy (ez leginkább kopott, sérült, a vizet magába engedő bowdenháznál szokott előfordulni), akkor a fék nem old. Némi sarkítással a rögzítőfékkel megvan a veszély arra is, hogy nem fogja meg az autót, és arra is, hogy akkor is megfogja, amikor nem kellene.
Nagyon meg lehet szokni az automata reteszelést, ám az elgurulás elleni másodlagos védelemről, azaz a váltó első vagy hátrameneti fokozatban hagyásáról nem szabad megfeledkezni
Hiába rögzítőfék a neve, sokkal fontosabb, hogy az emelkedőn elindulásban segíteni tudjon, mint az, hogy az autót parkolás közben rögzítse. Arra ugyanis kiválóan megfelel a kerék padka felé fordítása és a sebességváltó első vagy hátrameneti fokozatban (automata váltó esetén P-állásban) hagyása. Utóbbinál fontos, hogy a hajtásláncot úgy kell lezárni, hogy ne a féltengelykihajtások reteszelése feszüljön - azaz ha a lejt az út és nincs padka vagy bármilyen ék, mégiscsak jól jön a kézi/rögzítőfék. Hivatalos előírás szerint a 30 százalékos lejtőn is meg kell tartsa az autót. Ám miként az automata váltósoknál biztosítékként ott van a váltó általi reteszelés, manuális váltósnál is bűn kihagyni a sebességben (egyes vagy rükverc) hagyás adta fékhatást. Különösen a modern, alapvetően nagyon kényelmes, elektromos vagy elektromechanikus rögzítőfékeknél nem szabad utóbbiakról, azaz a másodlagos fékekről megfeledkezni. Hiába reteszeli automatikusan egy elektronika a fékeket a motor leállítása után, felelőtlenség lenne egy elektromos rendszerre bízni az autó helyben tartását, hiba esetén jelentős anyagi és akár személyi kár is keletkezhet.
Jellemzően prémiummárkák - Mercedes-Benz, Lexus, Infiniti - kedvelik a lábbal vezérelt rögzítőféket
Míg az automata, elektromos rögzítőfékek az emelkedőn elindulást legtöbb esetben visszagurulás-gátlással is segítik, a kézifékes manőverek (kanyar, megfordulás) játékát elveszik a sofőrtől. Aki ilyesmivel gyakran élne, annak - főként egy dedikált élményautó esetén - érdemes a fékrendszert a manőverezéshez alakítania. Rendszerint első lépés a racsnis rögzítőrendszer száműzése, azaz a kézifék átalakítása úgy, hogy csakis a kar húzásának idejére fogjon. Noha az ilyen átalakítás nem szabályos, versenypályán, zárt terepen sokszor jól jöhet. Ha pedig már átalakítás: a kar buherálása után következhet annak komplett, akár jobban megragadható függőlegesre cserélése, a rendszer hidraulikusra alakítása a jobb adagolhatóság és a jelentősebb fékhatás érdekében - ha pedig már itt tartunk, akkor akár a fékek cseréjére is sor kerülhet. Dobfék helyett jöhet a tárcsa, tárcsa helyett a hűtött tárcsa akár többdugattyús féknyereggel - ha a felni engedi - nagyobb átmérővel. Utóbbiak azonban már inkább általában a
fékrendszer, semmint a kézifék tuningjának számítanak – a kézi kapcsán végezetül csak egy örök igazság: sose bízzunk meg benne teljesen.
Jogos, ez kimaradt. A fényre sötétedő tükör sem hülyeség. Nem jutott minden az eszembe, biztos van még pár hasznos dolog, de mostanában rengeteg felesleges szarral tömik tele az autókat.
[i]“Automatikusan sötétedő belső tükör. A mostani kocsimban van, nem veszek többet autót enélkül az extra nélkül. Ja és digitklíma. :)”[/i]
Én még tudnék sorolni olyanokat, ami hasznos és/vagy kényelmes extra. Mondhatnám úgy is, hogy semmi sem felesleges (csak pénz kérdése), ami biztonságosabbá vagy kényelmesebbé teszi az autózást.
Ogre!
Szerintem a szervókormányt kihagytad. :-))) Vagy inkább izmolsz? :-))
Sose használom a kéziféket. Egyszrűen nem kell. Így nem is tud meghibásodni.
Elképesztően lustulunk. Belegondolni is rossz, hogy a gyártók mennyi időt, energiát és pénzt öltek abba, hogy a tulajnak ne kelljen megálláskor meghúzni egy kart, ami kb. fél másodpercig tart. Ráadásul nincs ott a kézifék, ha szükség lenne rá. Télen párszor használtam, hogy ne tolja le az orrát az autó az útról.
A legdurvább, hogy az új merci megemeli az öv csatját, hogy könnyebben elérd. Ennél tud valaki feleslegesebb extrát?
Nálam a szükséges extrák listája valahogy így néz ki: központi zár, elektromos ablak, klíma, tempomat. Ennél többre szerintem nincs igazán szükség.
Aki csak autókázásra használja igen is k…a jó az elektronikus kézifék. Ha megállunk sebességben kell hagyni és kész.
der milan
ja meghagytam a gyárit erősebb bovdennel. hidraulikus már bonyolítás egyébként műhelyesnek igaza van a hidraulikus gyorsabb sokkal a gyárinál
[i]“Az automata kéziféknél is van bowden”[/i]
Már amelyiknél. A VW/Audi féle megoldásnál pl nincs bowden, hanem a féknyereggel egybe épített elektromotorral van megoldva a rögzítőfék.
Az automata kéziféknél is van bowden, ez meg is hibásodik rendszeresen, pl. a pegóknál. Egyáltalán nem tetszik a rendszer, szerintem csak a gond van vele. A tiszta mechanikával nincs baj. Ha a bowden jó minőségű, és rendesen be lett szerelve, akkor sok évig jól működik.
A rögzítő fék pedig ( ahogy hivatalosan mondják a kéziféket ) racsnis kell hogy legyen, ha valaki nagyon sportoskodni akar, akkor egy biztosítóval a racsnit ki lehet küszöbölni. Racsni nélkül meg inkább legyen hidraulikus, mert az sokkal gyorsabban reagál mindenre.
Uff!
Nem túl színvonalas cikk. Nem sok értelmét látom.
az elektromos kézifék nemjó. a hagyomásnyos a jó racsni nélkül