Méterekkel rövidebb fékutat ad a téli gumi
A téli felkészülés legfontosabb eleme a téli abroncsra váltás
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, mennyire fontos a téli autózásban a megfelelő abroncs. A Continental és a Magyar Autóklub a rendőrséggel kampányol.
Néhány pontban már összeszedtük, mire van szükség az autónk téli üzemre való felkészítéséhez. Most a megfelelő abroncsválasztást hangsúlyoznánk. Tavalyi tesztünk eredményei ma is mérvadóak, de hamarosan jön idei, új modelleket és szokás szerint részletes mérési eredményeket is mutató cikkünk. A téma örök és mindenki számára fontos, ezért a Continental, a Magyar Autóklub és a Rendőrség közös akciójának keretein belül is kaptunk némi ízelítőt abból, milyen különbségek adódhatnak, ha télen, fagy közeli hőmérsékleten nyári abroncsokkal közlekedünk. Reméljük, hogy mindez olvasóink számára sem újdonság már, de az ismétlés sosem árt.
A nyári abroncsok anyagában sűrűbb összetételűek, kevésbé rugalmasak és alacsony hőmérsékleten már képtelenek a megfelelő tapadást biztosítani. Ezzel szemben a téli sokkal lágyabb, fagyban is képes kellően rugalmas maradni, valamint a barázdált futófelülete egyrészt több tapadófelületet ad, másrészt könnyebben kidolgozza magából a beleragadt sarat, latyakot, vagy éppen havat, így hamar visszanyerheti eredeti tapadóképességét. Utóbbival a hidegben is képesek lehetünk kellőképpen manőverezni, így stabilan végrehajtató egy hirtelen kikerülés is, míg a ridegebb nyárival jó eséllyel megcsúszás a vége.
A rendőrség napokban tartott ellenőrzésein a Continental jóvoltából profilmélységmérőt, az Autóklub felajánlásából pedig vezetéstechnikai tréningre szóló ajándékutalványokat osztott az autósoknak. Ezeket most szombaton lehetett felhasználni az Autó Klub saját pályáján. Érdemes kihasználni az ilyen alkalmakat, többek között veszélyhelyzet nélkül tapasztalhatjuk meg, milyen, amikor az autó tükörjégre érve csúszik meg. Akik ezt kipróbálják, éles helyzetben hamarabb ismerhetik fel a veszélyt. Profilmélység kapcsán fontos, hogy bár a törvényi előírás 1,6 mm, téli abroncsoknál nem ajánlott 4 milliméter alá menni. Éves szinten egyre kevesebben vesztik életüket autóbalesetben, ennek köze van az autókban szolgáló egyre többféle baleset-elkerülő, illetve vezetéstámogató rendszerekhez, de a megfelelően felkészített autókkal és felkészült sofőrökkel ezek az adatok még tovább javíthatók.
Köszi a kimerítő hozzászólásod, nem gondoltam hogy ennyire fontos vagyok, hogy pontokba szedve reagálsz.. :))
Én igazából csak arra akartam reagálni, hogy „Aki meg a mostani 15 fokban a télikre cserére biztat…” nem biztos hogy helyén való kritika, mivel az idő folyamatosan változik. Az hogy az esemény napján pont 15 fok van, nem igazán a gumigyártó/autóklub/rendőrség hatásköre, Gondolom nem írtál volna ilyet, ha az adott napon teszem azt -3 fok van és hó mindenütt. Akkor helyén való a biztatás.. Kvázi ez ugyanolyan hangulatkeltés /marketing/ mint amit kifogásolsz…
Szerintem a 7 fok igenis jó viszonyítási pont, még a magyar viszonyok között is (lásd lefagyások, stb.) és azt sem értem mi egyebet találok a Conti kis sárga könyveiben erről. Igen, jól kommunikálható, ez a lényeg. Amit most láttam egy gumisnál ott az volt írva a Conti anyagra, idézem (lefotóztam, de képet nem tudok linkelni):
„Ha a hőmérő higanyszála tartósan 7 fok alá süllyed, a közúti biztonság kérdése méginkább előtérbe kerül. A hideg miatt a nyári gumiabroncsok alapanyaga ridegebbé válik, így csökken a tapadás mértéke. ….
A legtöbb autós autóvezető úgy gondolja, hogy elég csak az első hópehely megjelenésekor téli abroncsra váltani. Azonban a kockázat már 7° C alatt fokozódik…”
Én úgy gondolom, hogy ezt így valami hüvelykujj.szabályként lehet alkalmazni, és nem csak (dél) német területekre igaz. A Conti központ amúgy (észak) német ha jól tudom. :))
Az hogy az átlag hőmérséklet mindig lemarad a hirdetésekben, lehet, de nem hiszem hogy ez akkora becsapás. A gyógyszer hirdetésekben meg nem lehet elolvasni a kisbetűs részt, egy óriásplakáton pláne.
[i]Aki gumigyártóként olyat állít, hogy 7 fokos napi átlaghőmérsékletnél egyértelműen a legjobb a téli a magyar viszonyok között, az szimplán dilettáns. Egy CC nagyjából az esetek 70-90%-ban jobb a TS860-nál pl. És bizony, mint fejlesztőmérnök, én lennék az első aki felmond, ha ilyen baromságokat állítanak az általa fejlesztett termékről.;)[/i]
Szerintem ez nem dilettantizmus, hanem marketing. 🙂
Értsd meg a magyar piacra nem fognak egy globálisan (Európában) már elfogadott, bevezetett szlogent megváltoztatni, mert hogy az ide nem igaz… A figyelem felkeltés a cél, hogy gondolj már erre kedves autós, mielőtt késő lesz.
Én csak laikus vagyok, nem mérnök, de azért ezek után kíváncsi vagyok, mit fejlesztesz. Gondolom ott is van marketing osztály, akinek feladata hogy eladja amit kifejlesztetettek 🙂 És ők mindig a lehető legőszintébben fogalmaznak mindenről.. ugyan már…:))
El kell fogadni, hogy a mai világban mindent el kell adni, lehetőleg minél többet. Ehhez megvannak az eszközök, amivel ezt el lehet érni, de nem gondolnám hogy ma a gumigyártók lennének az emberiség legfőbb ellenségei, akik hasznavehetetlen termékeik emberekre sózásával akarják fenntartani önnön gazdagodásukat.
Egyébként meg a reakció idő simán elviszi a métereket, ami ugye teljesen egyéni.Azt tesztelgethetsz kedvedre.
Szemfényvesztés magas iskolája, amit minden szezon elején eljátszanak csak másik márkával.Némi igazság tartalma van a téli/nyári cserének, de nem véd meg mindentől.
Sok minden a sofőrön múlik, a technikán kevesebb.
Tudnék mesélni pl.: követő asszisztensről miért törte össze a barátom kocsiját a hátulról jövő.Mögötte nem olyan jött :-DDD A barátom előtti kocsit védte meg!!!
Az a megoldás, hogy az aktuális napi viszonyoknak megfelelően szereljük fel a kerekeket!Kvázi vigyük is magunkkal, mert napközben is melegebb lehet, akkor meg fel kell tenni a nyári kereket! ehehehehehehe
Mostani éghajlati viszonyok között 4évszakos azt csókolom, meg normálisan vezetni ennek tudatában.
Most légy okos emberke!Az egész mutatvány csak marketing!!!
[i]Hát ez itt pedig egy CSC 5[/i]
Érdekes, nekem más minta van a sajátom, de elhiszem neked.:) Persze, simán lehet, hogy ahogy írtam, a képen lévőkről már lekopott pár mm és ezért néz ki máshogy.:)
[i]gondolom az életszerű, hogy valaki a már használt nyáriját használja tovább (nem pont novemberben vesz nyárit) és azzal hasonlítják össze azt az embert aki most vett új télit.[/i]
Teljesen életszerű, csak akkor a közlemény simán csúsztatás, ugyanis erre sehol nem hívják fel a figyelmet.:) Nyilván ha te kíváncsi vagy hogy az alma vagy a banán a finomabb, akkor nem egy félig rohadt almát és egy friss banánt kóstolsz.:)
[i]Ez van az autókra matricázva is… gondolom ez volt a terv..Tehát a 2 méter megvolt.[/i]
Hát hogy két méter kimutatása volt a terv azt nem kétlem:D, csak hát szárazon 10 fokos időben nálam valahogy a csc5 és a ts860 között ez fordítva van, meg úgy nagyjából bármelyik tesztoldalnál is, de hát az biztos a mi/én bajom.:)
[i]Az meg hogy most 15 fok van nem jelent semmit. Két nap múlva meg mínusz kettő lesz…[/i]
Pontosan. Most sokkal vacakabb a téli, mint a nyári, két nap múlva meg fordulhat. -> tessék kétnaponta cserélgetni vagy rakj fel négyévszakosat és nagyjából jó gumi van mindkét időben a kocsin, lásd tavalyi ADAC teszt pl. ahol esőben/szárazon is a négy évszakosak közül kettő elverte a teljes téli mezőnyt. És ráadásul 2 fokban…
[i]Ha Te meg tudod pontosan napra mondani, mondjuk szeptemberben, hogy mikor cseréltessünk abroncsot (tehát mikor lesz mondjuk a napi ÁTLAGhőmérséklet – mert itt mindig erről van szó – 7 fok alatt) akkor megeszem a téli gumim.. Vagy állásodból azonnali lemondás terhe mellett állítsad.. :)))[/i]
Aki gumigyártóként olyat állít, hogy 7 fokos napi átlaghőmérsékletnél egyértelműen a legjobb a téli a magyar viszonyok között, az szimplán dilettáns. Egy CC nagyjából az esetek 70-90%-ban jobb a TS860-nál pl. És bizony, mint fejlesztőmérnök, én lennék az első aki felmond, ha ilyen baromságokat állítanak az általa fejlesztett termékről.;)
[i]A lényeg szerintem az, hogy sosem tudjuk megjósolni 10-14 napnál tovább, hogy milyen időjárás várható, ezért találták ki, hogy amikor a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá csökken, már célszerű téli abroncsra cserélni.[/i]
Nem igazán ezért találták ki pont a hét fokot, de ennek pl. a Conti kis sárga könyveiben is megtalálod a történetét.:) A lényeg, hogy jó kommunikálható és a hét fok nagyjából az a legmagasabb átlaghőmérséklet, aminél (dél)német viszonyoknál már lehet fagy. Ez azonban nem jelenti, hogy aztán 130-nál az autobahn-on nem lesz sokkal rosszabb a téli a 10 fokban napközben. Ezért baromság a 7 fokot kommunikálni, főleg nálunk, ahol teljesen más a hőmérséklet eloszlása és teljesen mások a felhasználási szokások.
Olyan apróságokról meg nem is beszélnék, hogy valahogy a hirdetésekről az atlaghőmérséklet mindig lemarad a hét fok előtt. Bizony, még a Conti autópályás hirdetéseiről is…
[i]Ilyen átlaghőmérséklet mellett már pl. bejátszik a reggeli fagy, sőt ahogy talán a Te autód is kiírja, hogy pl már 4 fok esetén az aszfalt már simán lefagyhat. Ilyenkor pedig már nem sokat segít rajtad a nyári gumi….[/i]
Nem azért írj ki a kocsi négy (kettő-öt, stb, gyártója válogatja) foknál, mert akkor fagyhat (szép is lenne), hanem mert sokszor a hőmérő olyan helyen van, ahol egyszerűen nem tud pontosan mérni. Régen megtehették, hogy simán kidugtak egy szenzort a kocsiból és az mérte a hőmérsékletet, ma már olyan szinten reszelni kell légellenállásra, hogy sokszor a maszk mögé van rejtett helyre rakva a külső hőmérséklet érzékelő, így nem tud pontosan mérni. Btw, ez még a jobbik eset, sokszor olyan fillérb@szás van már, hogy az iat-ról levett jelből számol valamit a bcm és azt látod majd a végén „külső hőmérsékletnek”.
Hát ez itt pedig egy CSC 5, és gondolom az életszerű, hogy valaki a már használt nyáriját használja tovább (nem pont novemberben vesz nyárit) és azzal hasonlítják össze azt az embert aki most vett új télit. Ez van az autókra matricázva is… gondolom ez volt a terv..Tehát a 2 méter megvolt.
Az meg hogy most 15 fok van nem jelent semmit. Két nap múlva meg mínusz kettő lesz…
Ha Te meg tudod pontosan napra mondani, mondjuk szeptemberben, hogy mikor cseréltessünk abroncsot (tehát mikor lesz mondjuk a napi ÁTLAGhőmérséklet – mert itt mindig erről van szó – 7 fok alatt) akkor megeszem a téli gumim.. Vagy állásodból azonnali lemondás terhe mellett állítsad.. :)))
A lényeg szerintem az, hogy sosem tudjuk megjósolni 10-14 napnál tovább, hogy milyen időjárás várható, ezért találták ki, hogy amikor a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá csökken, már célszerű téli abroncsra cserélni. Ilyen átlaghőmérséklet mellett már pl. bejátszik a reggeli fagy, sőt ahogy talán a Te autód is kiírja, hogy pl már 4 fok esetén az aszfalt már simán lefagyhat. Ilyenkor pedig már nem sokat segít rajtad a nyári gumi….
[i]Én azt érzem hogy a hidegben (akár 0 körül) a nyári gumi tapadása már nem az igazi, pláne ha kicsit „taknyos” az út (pára, nedves, faleveles út), persze az ember óvatosan vezet, de meglepődöm hogy néha még így is „bejelez” a menetstabilizáló. Télit felrakva valahogy ez jelentősen csökken. [/i]
Igen, itt jön ki a téli előnye a nyárihoz képest, és nem hét foknál, száraz úton, ahogy szeretik hirdetni. Ugyanis a hét fok az átlaghőmérséklet(!) ráadásul (dél)német viszonyok alapján (reggel 0 körül, akár faggyal és végig nyálkás idő). De itt már a négyévszakos is fényévekkel jobb a mostani, nagyon hegyezett nyáriaknál.
[i]Viszont havas, jeges úton (óvatosan hajtva!!) a téligumi nagyságrendekkel jobb, sőt a nyárival szinte vezethetetlen az autó (egyszer az első hónál még nyári gumi volt a kocsin, na az volt a szopóroller! RWD+nyári gumi…)[/i]
Igen ez ilyen, de ma már nem egetrengető a difi a négyévszakosakhoz képest ilyenkor sem. Korábban raktam be linket német tesztekhez, hogy a top négyévszakos gumik már itt is a középkategória aljának eredményeit érik el. Vízen, szárazon meg jobbak a középkategória tetejénél is.
Így aztán vagy az van, hogy az ember maximumra törekszik és vesz egy TS860-at vagy valami hasonló top télit, ami mindig jól viselkedik és szigorúan cserélgeti 2-3 évente, mert utána erősen degradálódik az összes tulajdonsága. Vagy vesz valami közepes télit, csak akkor kb. annyit ért vele, hogy havas/jeges körülmények kivételével vacakabb gumin fut, mint egy CC-el vagy V4S G2-vel. És cserébe még szopatja magát a gumicserékkel is…
Persze aki sokat megy tényleg havas úton, vagy esélyes, hogy mondjuk egy bécsi elkerülőn kell mennie télen, az rakjon fel egy top télit és kész.
Maximálisan egyetértek. Aki sokat megy a kocsijával, jellemzően munkára használja, és télen is bármikor esélyes az időjárástól függetlenül, hogy munkája miatt egyik nap Bp.-ról Zalaegerszegre, majd másnap Debrecenbe kell mennie az használjon nyári és téli garnitúrákat.
Aki normál magánfelhasználásban használja a kocsiját, annak tökéletesen megfelel a 4 évszakos gumi. Tavaly nyáron vásárolt új autónkra télre mi is megvettük a Michelin Crossclimate gumikat. Ahol én vettem, ott azt mondták a zserelők, hogy most ez a legújabb csodagumi. Felszereléssel együtt 35 ezerben volt darabja, de ha beleszámolom, hogy az alig használt nyári guimikat eladtam 17 ezerért, és nem kellett mégegy felnigarnitúrát vennem, akkor már nem is olyan drága. Azzal a kocsival lakott területen belül járunk, illetve 8-10 km-re lévő munkahelyre egy számjegyű főúton, ahol azért azonnal takarítanak, ha elkezd esni a hó. De mostanában nem is nagyon kezd el esni. Esőben pedig a CC mindent ver.
Nekem is az a véleményem, hogy az autósok 60-70 %-ának tökéletesen elég lenne egy 4 évszkos garnitúra.
Nekem azzal lett tele a t.köm, hogy ha kerekeket akartam cseréltetni, akkor a gumisnál azt mondták, hogy majd 2-3 hét múlva délelőtt 10-kor. De én dolgozom nap közben jellemzően reggel 6-tól este 6-ig, nem lehetne hétvégén? Hétvégén nem! Na mire találta valakit, aki elvállalta este, vagy hétvégén, arra majdnem kitavaszodott, így jobb hiján szabit kellett kivenni. Na pl. ezt is meguntam.
Hát ezt nem tudom, de személyes tapasztalatom a következő: az utca ahol lakom – valószínűleg valamilyen karmikus befolyásból – taszítja a hóeltakarító gépeket, hóesésben van hogy 2-3 nap is eltelik hogy egy arra tévedjen (minél nagyobb a hó annál később jönnek). friss vagy letaposott havon jövök végig a tükörben látom hogy a téligumi hányja magából a havat, olyan húsz-harminccal haladva 40-50 centi magasra dobálja. Garázsba beállva minden gumi fekete, nincs a mintázatba tapadva hó.
Téli-nyári-négy évszak vitában sem kívánok pro-kontra álláspontra helyezkedni, szintén a saját tapasztalatom: én cserélem felnivel együtt, de inkább november vége felé (amikor a 7 fokos „okosok” már lecserélték, de az első hóban eszmélők még nem, ekkor szinte azonnal van időpont a gumisnál – sokéves tapasztalat….) Én azt érzem hogy a hidegben (akár 0 körül) a nyári gumi tapadása már nem az igazi, pláne ha kicsit „taknyos” az út (pára, nedves, faleveles út), persze az ember óvatosan vezet, de meglepődöm hogy néha még így is „bejelez” a menetstabilizáló. Télit felrakva valahogy ez jelentősen csökken. Persze lehet hogy ebben benne van az is hogy a téli-nyári kerekem nagyon nem egyforma (nyári szélesebb, peresebb, a téli ballonosabb, keskenyebb). Viszont havas, jeges úton (óvatosan hajtva!!) a téligumi nagyságrendekkel jobb, sőt a nyárival szinte vezethetetlen az autó (egyszer az első hónál még nyári gumi volt a kocsin, na az volt a szopóroller! RWD+nyári gumi…)
Amúgy Szerbiában nov.1-től kötelező a téli gumi, sőt a hólánc is (pontos szabályt nem tudom, egy ismerősöm magyarázta, de valami olyasmi hogy ha nincs téli gumi az autón akkor ugyan nem büntetnek, de ha baleset van akkor automatikus büntetés van, függetlenül attól hogy hibás-e az autós. A hólánc meg bizonyos területeken kötelező tartozéka az autónak ha lakott területen kívül megy az illető és ha olyanok a körülmények kötelező is felrakni?!?!?)
+1
Hát itt alattam nagyjából mindent leírtak, csak ami még feltűnt, hogy ha jól látom egy már kb. élete kétharmadán látható akármilyen abroncsot (nem találtam hasonló mintát a continál, de ez lehet az én hibám vagy már a gumi nagy kopása miatt) vetik össze az új csúcs Conti télivel a TS860-nal… hát izé. Esetleg egy új CSC 5-öt néznének már össze az új TS860-nal, hogy azonos gyártó azonos kategóriájú és azonos korú terméke legyen… Aztán kérném, hogy állasukból azonnali lemondás terhe mellett állítsák a fenti urak, hogy ugyanígy lesz 2 méter előnye szárazon fékezésnél 50-ről a télinek…. Ugyanis a nyárinak lesz…. Aki meg a mostani 15 fokban a télikre cserére biztat, annak azt kívánom, hogy majd az ő élete múljon a téli hosszabb féktávján a „téli” napsütéses időben…
Van itt egy alapvető butaság miszerint a téli gumi „barázdált futófelülete egyrészt több tapadófelületet ad, másrészt könnyebben kidolgozza magából a beleragadt sarat, latyakot, vagy éppen havat, így hamar visszanyerheti eredeti tapadóképességét.”
Pont ellenkezőleg, ezt el ne higgye senki. A legtöbb téli gumi épít arra, hogy a barázdák között megfogja a havat és ezáltal jobb tapadást biztosítson. Tessék kicsit utánamenni a témának, mert ezek így leírva csak féligazságok.
A tény az tény, 0 fok alatt a téligumi a legjobb.Fékútnál akár pár centiméter is sokat számíthat! De,mint tudjuk Magyarországon elég gyengék a telek szóval a jó négyévszakos is megteszi.Én viszont Erdélyben élek,ahol nem ritka a -20,-30 huzamosabb ideig,ezért itt a legjobb téligumi melegen ajánlott.Ezen nem szabad spórolni.
Szerintem nem rossz dolog a téli gumi, de a hülyeség ellen nem véd.
Szerintem meg erre az éghajlatra teljesen felesleges a téli gumi . Egy nagyon jó minőségű inkább nyári mintás 4 évszakos gumi is tökéletesen elég vagy a crossclimate . Nálunk gazdagabb és hidegebb nyugati országokban is használnak 4 évszakosat ,ha oda elég akkor is elvégre valódi téli körülményeket ahová a téli gumikat tervezték igen ritkán élünk ás Magyarországon . Ha le is esik a hó egy évben 8-10 nap van amikor valóban hóban kell közlekedni a többi időt hideg nedves aszfalton tölti a gumi ahová meg felesleges a hómintás gumi … Nedves aszfalton előbb elveszti a tapadást egy téli gumi mint egy nyári vagy akár egy nyári mintás 4évszakos . Téli gumi egyedül annak ajánlott aki 10-20 cm es hóba csapat pl elmegy síelni . De persze el kell adni a téli gumit is szóval kell egy cikknek álcázott Continental fizetett reklám 😀
Minap cseréltettem én is a nyárit télire ” ez a garnitúra elfogy akkor már nem veszek több télit ” szóval kérdezem a gumist mi a véleménye a crossclimate-ről erre majdhogynem a földre köpött hogy az ilyen meg olyan szar … hozzáteszem nem árulja ezt a márkát . Kérdezem tőle mit ajánlana jó minőségű 4 évszakosnak …erre azt mondja A Vredestein Quatrac 5 és hozzá teszi az van az ő autóján is … na már most gondolkodjunk Béláim …adott egy gumis szakember övé a cég nagykeráron veszi a gumit saját magának, ingyen szerelik át a gumit , nem kell időpont mert ott dolgozik ……és mégis ahelyett hogy csereberélné a nyárit és a télit vesz magának egy 4évszakos gumit !!!! Akkor minek egy átlag Magyar polgárnak aki csak aszfalton használja az autót cserélnie ha a szakember se cserélgeti akinek majdnem ingyen lenne ??? Egyébként fent a dombon lakik ahová azért kell a vonó erő havas körülmények közt és azt mondta hogy ugyan azt tudja az a gumi mint egy téli .
Ennek ellenére nekem a CC szimpatikusabb mert nyári mintás mint a Vredestein ami inkább téli így nyáron nem teljesít olyan jól mint egy valósi nyári szóval beruházok majd egy CC-re …
Megígértem magamnak hogy nem húzom fel magam az ilyen cikkeken, és azzal sem járok jól ha autóstársaim nyári gumin maradnak télen.
De rengeteg ferdítés és nettó hazugság van a cikkben.
A téligumi az első hóban felsőbbrendűségi érzést ad a sofőrnek. Nem érti miért bénáznak előtte, miérrt nem indulnak el és miért csak 30-cal cammognak.
De minden más helyzetben a téligumi rosszabb, és ennek megfelelően óvatosabban kell vezetni az őszi időben. Ahol a nyári határon még elmegy, ott a téli valszeg besokall.
Viszont ha leesett a hó akkor nyári gumival el se induljon az ember…