Mentőautót teszteltünk
Kipróbáltuk a Máltai Szeretetszolgálat új rohamkocsiját
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Máltai Szeretetszolgálat friss beszerzésű mentőautóját első bevetése előtt próbálhattuk ki.
Idén március 1-én volt pontosan húsz éve, hogy megkezdte működését a Máltai Mentőszolgálat. Az Országos Mentőszolgálat riasztási rendszerébe tagozódó, a fővárosban, illetve annak környékén történő súlyos balesetekhez, szerencsétlenségekhez és segélykérésekhez vezényelt speciális mentőegységet hetente átlagosan 50-60 alkalommal riasztják. A szeretetszolgálatnál ellenszolgáltatás nélkül dolgozó önkéntes sofőrök, ápolók, orvosok és szekundánsok az elmúlt 20 évben mintegy 35 ezer esetet szolgáltak ki.
A Máltai Mentőszolgálat legújabb rohamkocsiját a szervezet huszadik évfordulójára rendezett díszünnepségen, a jövő héten adják majd át, ám mi már első bevetése előtt kipróbálhattuk. Noha az „új” gép kétségtelenül a hazai mentők legkorszerűbbje, nem vadonatúj, 4 évesen, közel 220 ezer kilométerrel tudta a szeretetszolgálat megvásárolni. A Németországból származó, nem csak ott készült, hanem eddig ott is használt Volkswagen Crafter különlegessége, hogy nem furgonból átalakított mentőautó, hanem a német Ambulanz Mobile csúcsmodellje, azaz egy gyárilag rohamkocsinak épített Delfis.
A gyárilag látványos fényjelzőkkel és szirénákkal szerelt Delfis különálló akkumulátorokkal szolgálja az indítómotort és a többi elektromos rendszert, így nem fordulhat elő, hogy egy elhúzódó helyszíni mentés után nem indulna be az orrba épített, 2,5 literes, 136 lóerős TDI. Noha e mentő kapcsán üzemeltetési tapasztalatokkal még nemigen rendelkeznek a hazaiak, nem kerülhették el a kérdést: rendszerint hogyan bírják a mentők a hazai bevetéseket? Meglepő választ kaptunk, a gyárilag mentőkocsinak épített rohamkocsik (a Máltaiak eddig is ilyeneket használtak) az átlagosnál jóval strapabíróbbak. Futóműveik például egészen jól bírják a hazai utakat és inkább erőátviteli láncukkal szokott gond lenni, a váltók és a kuplungok meghibásodása előre kalkulálható, de a korábbi VW LT-nél a megrepedt motorblokk miatt a komplett hajtóegységet is egy bontottra kellett cserélni (újra nem volt pénz).
A hazai bevetések a forszírozottabb igénybevétel miatt a németnél komolyabb amortizációt jelentenek, azaz a négy éves, ma még egészen újszerűnek tűnő Crafter közelgő hazai üzembeállítása után az eddiginél gyorsabb öregedésre számíthat. A használtautó-kereskedők erre csak elismerően bólinthatnak, bizony, bizony, ezért is szokták javasolni az autóvásárlóknak, hogy külföldről sok esetben a hazaiaknál jobb állapotú használtak kaphatók.