Jól ismerjük már az Ibiza formáját, várjuk a faceliftet. A felszereltség részét képező 16 colos alufelniket az importőr bölcsen 15-ös téli lemezkerekekre cserélte
Fehér szín, sötétített üveg: trendi
Rövidesen fel kell, hogy frissüljön a 2008-ban bemutatott, negyedik generációs Ibiza, melyet addig is limitált szériás, csomagban kínált gazdag felszereltségű kivitellel forgalmaz a SEAT. Kár, hogy a Volkswagen-csoportba tartozó spanyolok kisautóját mifelénk sokkal kevesebben ismerik el, mint a VW Polót vagy a Skoda Fabiát, pedig az Ibiza is kifejezetten jó kocsi - pláne, ha 1,2 literes turbómotorral és DSG, azaz duplakuplungos automata váltóval szerelik.
A VW- és a Skoda-jelvényesek sokkal jobban fogynak
Amikor Magyarországon autókról, jó autókról, vásárlásnál leginkább vágyott autókról van szó, a SEAT termékei valahogy sosem kerülnek előtérbe. Másutt sem rózsás a márka helyzete, talán csak hazájában, Spanyolországban lehet toplistás. Hiába családtagja a Volkswagen-csoportnak, olyan, mint egy megtűrt mostohagyerek, míg a reflektorfényben főképp a VW, mögötte még a Skoda fürdőzik. Mindez csak néhány számadattal alátámasztva úgy néz ki, hogy Európában az elmúlt évben 1 622 045 darab Volkswagen, 469 221 Skoda és 297 416 SEAT talált gazdára;
itthon tavaly a Volkswagen harmadik, a Skoda negyedik volt a gyártók rangsorában, a SEAT meg a 21. helyen zárta a 2011-es évet; Polóból 932, Fabiából 620, Ibizából 396 darab fogyott a Datahouse Kft. adatai alapján.
Az Ibiza mindhárom karosszéria-változatához kapható Copa "csak" felszereltség, a TSI betűszó viszont takarékos erőt ígér
Egyébként az Ibiza 396-ja nem is annyira kevés annak fényében, hogy 2011-ben össze-vissza 741 darab SEAT-ot értékesítettek széles e hazában, közben persze az is evidens, hogy a Volkswagen presztízse az egekben, modellpalettája több mint gazdag, hozzá mérten meg a SEAT, a konszern "sportos" tagja sehol nincs. Még egyszer kár. Tesztautónkra térve, s képletesen rögvest aláírva a halálos ítéletét: hát hogy a francba tudna sikeres lenni 4,75 millió forintos áron? Mert ennyibe kerül az ötajtós 1.2 TSI DSG Copa modell. Sehogy. Más kérdés, hogy szintén ezerkettes benzinessel, de csupán 70 lovas, 3 hengeres szívóként és alapfelszereltséggel már 2,9 millióért hazagurítható az Ibiza, és az is, hogy a Polo, illetve a Fabia is drágább nála. Különben vicces, de a cseh fivér ára a leghúzósabb, Elegance ellátmánnyal a Skoda-jelvényes 1.2 TSI DSG 5 059 000 forintba kerül. A német etalon Highline-ként 4 849 000-be. Lehetnek felszereltségbeli eltérések, biztos vannak is, de most már foglalkozzunk csakis a Copával.
A ránézésre sötét üvegezéséről és tavasztól őszig 16 colos alufelnijéről, ilyenkor, télen csak logójáról felismerhető Copa - 195 ezer forintért - a középső, kanyarfunkciós ködlámpát vagy tempomatot is adó Style szintre tesz rá egy bőséges szívlapáttal: olyanokat kínál, mint (egyzónás) automata klíma, bőrözött multikormány, fény- és esőszenzor, elektrokróm belső tükör, USB, Bluetooth, egyedi üléskárpit. Újfent kár, hogy a rádió kezelése a középkonzolról vagy a négy irányban állítható kormánytól balra található távvezérlőről is a kelleténél bonyolultabb, továbbá az USB-csatlakozót is úgy eldugták, hogy fellelésére komoly kutatóexpedíciókat érdemes mozgósítani. Az sem szerencsés, hogy magasságában nem lehet állítani a biztonsági öveken, s még valami: a hátsó fejtámlák kb. 175 centis magasságig érnek valamit. Tudnánk mondjuk örülni még egy alapáras ESP-nek is - a Euro NCAP 2008-ban mindenesetre megadta az 5 csillagot.
Bluetooth, távirányítós hifi, automata világítás és digitklíma - gazdag a Style felszereltségi szintet megfejelő Copa
Bármily hihetetlen, de mind a négy villanyablak le-föl automata. Kevesen tudják ezt a drágább kategóriákban is
Ami a helykínálatot és a kényelmet illeti: elöl jól elférni, az ülés kellemesen formázott, nagysága is elegendő, hátul azonban rövid és erősen döntött az ülőlap, a láb- és a fejtér legfeljebb átlagos. Előbbin az első támla mélyítése segít, utóbbit a konszerntestvérekéhez képest 4-5 centivel alacsonyabb karosszéria magyarázza. Ha nem lenne ilyen dőlésszögű a második sor, akkor kizárólag gyermekek birodalma volna - így nem túl hosszú távon négy felnőtt is utazhat a külméreteit tekintve nem is olyan kicsi, például 405 centi hosszú kisautóban. A csomagtartó 292 literes befogadóképessége nem rossz, de pereme magasan van, nyílása szűk, padlója a bővítés után lépcsős.
Rövid távon két felnőttnek voltaképp hátul sem szűkös az Ibiza, de csak átlagos testalkattal. Magas kardánalagút, döntött, rövid ülőlap, nem elég magasra húzható fejtámla ront a kedélyállapoton
A magas perem közvetlen közelségében kifejezetten széles az amúgy 292 literes csomagtartó, de csak egy bő arasznyi helyen, aztán jönnek a szűkítő kerékdobok. A bővítést követően lépcsős marad a padló
Ugyan a Polo és a Fabia műszerfala is maximum annyira izgalmas, mint ez a mondat, ám a sivársági pálma - szubjektíve - az Ibizáé. Másképp fogalmazva, enyhén csúsztatva: letisztult. Tehát puritán. A kezünk ügyébe eső műanyagok egész finomak, picit arrébb persze kemények, de ami fontosabb, hogy a kidolgozás minőséginek tetszik. Pazar az is, hogy az ablakemelők mindegyike automata - felfelé is! Ezt a filléres apróságot sajnos nevetségesen kevesek tudják. A váltó előtti pohártartókért is jár a piros pont: kihasználva nem zavarják a sofőrt, mint sok más márka esetében. Az ajtózseb és a kesztyűtartó korrekt, de most már menjünk, hiszen ez egy SEAT, ami ugye sportosnak és izgalmasnak lett beállítva, hajrá.
Csőműszerek ide, hangyányit a vezető felé forduló középkonzol oda, ez a beltér bizony kopár a sok-sok nagy műanyagfelülettel. Egy kis szövet felfuthatott volna legalább az ajtókra, de nem futott. Élénkítőnek csíkokat rittyentettek az ülésekre - ezüstösöket és pirosakat. Az A-oszlopok elég vaskosak, sőt oldalra-hátra is korlátozott a kilátás, csak ezt szinte már meg sem említi az ember, annyira velejárója és sajátságosan "biztonságos" eleme a modern autóépítésnek
Nem kevés az érte kért 400 ezer forint, de a "sok az egyben" DSG megéri a pénzét
És láss csodát, menet közben kisimulnak ráncaink. A közvetlen befecskendezéses, turbóval lélegeztetett 1,2 literes benzinmotor már önmagában lebilincselő, de a DSG-vel együtt számít igazán ínyencfalatnak! Ez a TSI az izmosabbik (a 86 lovasból a VW és a Skoda vásárlói kapnak...), 105 lóereje és a már 1550-es percenkénti fordulatszámon rendelkezésre álló 175 Nm-e vidáman viszi az üresen 1040 kilós bódét. A papíron 9,7 másodperces 100-as sprint a valóságban ennyinek sem érződik, s a szufla csak a megengedett sztrádatempó fölött kezd kifogyni. A "mezei" 5 fokozatú manuális váltó is klassz (korábban volt már dolgunk vele), azonban a 7 sebességes, szekvenciálisan is kapcsolgatható, duplakuplungos automata az, ami konstans mosolyt csal az arcra. Ha nem sietünk, pillanatok alatt, akár már 55 km/h-s vánszorgásnál is hetedikben terem, a motor pedig tetszhalott állapotban ketyeg. Szolid gázadásra - némi gázfröccs kíséretében - egyet-kettőt visszagangol a számítógép, padlózásra többet is, a kart S, azaz Sietős állásba húzva meg fent tartja a fordulatot, és lelkesen pörgeti a különben hangtalan vagy fura, troliszerű hangot hallató motort.
Szélesebb, alacsonyabb oldalfalú nyárigumin és melegben biztosan komolyabb a tapadás, a keskenyebb és ballonosabb télin viszont komfortosabb a rugózás. A feszes hangolás miatt rossz úton ezzel együtt is az átlagosnál jobban ráz az Ibiza, melynek kormányzása és általános vezethetősége a DSG-vel messze kiemeli a masszából
A háromhengeres ezerkettesből vagy a szintén szívó 1.4-esből átülni egy ilyen 105 lóerős és 175 Nm-es 1.2 TSI-be: ég és föld. Halk, erős, nem fogyaszt. Jó
A DSG további jó tulajdonsága a bal láb (
és akár a jobb kéz) pihentetésén túl a takarékoskodás: az Ibiza gyárilag elvan 5,3 liter benzinnel. Elhisszük, nálunk mondjuk közel 8-at evett a tesztautó. Fogalmazzunk úgy, hogy derekasan utánajártunk, megvan-e mind a 105 lóerő. Hidegben, sok várossal, némi autópályával is. Ki-kigyorsítva, nagyokat kanyarodva. A tempósabb fordulókat a 185/60 R15-ös téligumi persze kevéssé díjazta, viszont a futómű még épp csak annyira feszes, hogy a vevő a rázós szakaszon se átkozza választását. A kormány a közvetlenebbik fajtából való - nincs túlkönnyítve, egyszerűen jó. Miként egyszerűen jó és örömteli a turbós-DSG-s Ibiza Copát vezetni, csak (utoljára) kár, hogy borsos ára, illetőleg a márka presztízshiánya miatt ezt alig néhányan fogják megtapasztalni.
Értékelés
Pozitív
Tüzes, mégis halk és takarékos turbómotor, gyors és kényelmes DSG váltó, pontos kormány, feszes futómű, gazdag felszereltség, kellő helykínálat
Negatív
Magas ár, motorfék-hiány, sivár beltér, ergonómiai bakik
Árak
Tesztmodell alapára
4 750 030 Ft (2012.02.01.)
Tesztautó ára
4 750 030 Ft (2012.02.01.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
175 Nm 1550-4100 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Belső szélesség elöl:
1430 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
910-980 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
165 mm
Ülőlap hossza elöl:
535 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1115 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
960 mm
Csomagtér magassága:
570-750 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1250 mm
Raktérnyílás szélessége:
870 mm
Raktérnyílás magassága:
780 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
automata - 7 fokozatú
Nyomaték:
175 Nm 1550-4100 1/min-nél
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
100 eFt-al drágábban Golf Variantot vettem, ott van ESP, meg minden, ami itt nincs. Igaz nincs DSG, de helyette az 1,4 TSI van 122 LE-val. És hát a Golf nem Ibiza…