Mennyivel növelik a fogyasztást a kényelmi extrák?

Megmérte az ADAC, mennyi üzemanyagba kerülnek a kényelmi extrák

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Minden, ami többlet energiát igényel, végső soron az autó fogyasztásában csapódik le, hiszen az energia nem varázsszóra érkezik.

Amikor egy-egy üzemanyagár-változásról beszámolunk, rengeteg számomra furcsa komment érkezik ezzel kapcsolatban. Sokan csak legyintenek: 2-3 forint ide vagy oda nem számít. Tényleg nem tűnik vészesnek, ám a sokat autózók számára igenis jelentős összeget jelenthet hosszabb távon egy-egy apró drágulás. Ráadásul most pont növekedő tendenciát mutat az üzemanyagok ára. Talán még lesznek kisebb visszaesések a koronavírus járvány okozta pánik miatt, ám hamarosan 400 forint fölé emelkedhet a benzin és a gázolaj ára. Ehhez utóbbi van közelebb, hiszen jelenleg átlagosan 399 forintot kérnek érte literenként. A 95-ös benzin még „csak” 383 forintnál jár, de lesz ez még így sem.
Jogosan merülhet hát fel a kérdés, hogy mibe kerülnek a kényelmi extrák a fogyasztást tekintve. Sőt, nem csak az extrák, hanem eleve az utastér fűtése. Minden rendszer energiát igényel, ezt pedig a generátornak kell megtermelnie, amit viszont a belsőégésű motor hajt (persze a villanyautókban is ugyanúgy áramot igényelnek a kényelmi berendezések). Az ADAC megmérte, hogy a hagyományos modelleknél pontosan mennyi üzemanyag elégetését igénylik bizonyos felszerelések. Számításaik szerint 100 watt energiafogyasztás körülbelül 0,1 literrel növeli a fogyasztást száz kilométeren.
Hirdetés
Márpedig manapság, akik tehetik, nem spórolnak az olyan extrákon, mint az ülésfűtés, a fűthető tükör, a fűthető szélvédő, vagy épp a fűthető kormánykerék. Ezek használatával gyorsan összejöhet akár 500 watt többletfogyasztás, ami már fél literrel több elégetett üzemanyagot jelent. Szóval ezeken lehet spórolni, ha eleve nem jelölik be az extralistán, vagy a minél kevesebb használattal. Az ADAC számításai között a fényszórók és maga a szimpla fűtés is szerepel, ám ezek már olyan kellékek, amiken nem szabad spórolni, hiszen a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlenek.
Hirdetés
Elektromos berendezések fogyasztásra gyakorolt hatása
Rádió 20 W - 0,02 liter
Fűtés, közepes erősséggel 170 W - 0,17 liter
Tompított fényszórók 125 W - 0,125 liter
Ködfényszórók 110 W - 0,11 liter
Ülésfűtés 100 W - 0,1 liter
Kormánykerékfűtés 50 W - 0,05 liter
Elektromos szélvédőfűtés 800 W - 0,8 liter
Visszapillantó tükrök fűtése 40 W - 0,04 liter
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

3 thoughts on “Mennyivel növelik a fogyasztást a kényelmi extrák?

  • 2021.01.18. at 12:35
    Permalink

    „Elektromos szélvédőfűtés – 800W”?
    Talán még akkor is maximum a fele, ha az első szélvédő is fűtőszálas, illetve a tükrökkel is számolunk, mert egyszerre mennek.

  • 2021.01.19. at 08:38
    Permalink

    Ezek közül az extrák közül nagyon soknál nem használjuk folyamatosan őket 100 km-n keresztül. Vagy ha használjuk is, akkor az automatizmus visszavesz a teljesítményből, tehát felesleges az egész számolgatása. Pl tükörfűtés, vagy szélvédő-fűtés. Addig használjuk, míg tökéletesen le nem olvadt róla, ami 5-10 perc max. Ülésfűtés: tipikusan a hideg kocsiba beülve befűtünk, majd lekapcsoljuk, vagy visszavesszük a teljesítményét. A tompított fényszóró meg ugyebár nem is extra, hanem kötelező, akkor meg ne is sokkoljuk magunkat, hogy mennyit fogyaszt, esetleg valakit arra ösztönözve, hogy ne használja…

    • 2021.01.19. at 09:04
      Permalink

      Pont a tompított fényszóró esetén van jelentősége az egész „számolgatásnak”. Ha a látási viszonyok indokolják (szürkület, sötét, köd, pára, eső stb.) akkor világítani kell. Ehhez nincs mit hozzáfűzni.
      De a kötelező tompított használat nagyon sok esetben teljesen indokolatlan nappal. Pl. egy nyári napon verőfényes napsütésben amikor olvad az aszfalt.
      Természetesen javítja az észlelhetőséget és pont ezért találták ki a nappali menetfényt.
      A két tompított, hátsó helyzetjelző, első helyzetjelző, rendszámtábla világítás bő 100 Wattja helyett a nappali menetfény a negyedét sem fogyasztja. Megmarad a láthatóság és mégsem égetjük feleslegesen az üzemanyagot.
      Nem beszélve a halogén izzók élettartamának növeléséről (főleg az emelt megvilágítású izzóknál) ami a csere maceráján túl veszélyes hulladékot is jelent.
      Szóval abszolút nem blődség „számolgatni”.

Vélemény, hozzászólás?