Mennyit spórolhatunk az alacsony légellenállással?
Az alacsony légellenállás előnyeiről beszélt egy Mercedes mérnök
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy érdekes interjúban mesélt a Mercedes egyik mérnöke az autók légellenállásáról és annak fogyasztásra gyakorolt hatásáról.
Egy érdekes beszélgetést hozott össze a Mercedes a gyár sindelfingeni szélcsatornájában. Egy olimpiai bajnok triatlonista, Jan Frodeno és a csillagos márka aerodinamikáért felelős vezetője válaszolt néhány kérdésre, amelyek közül az egyik arra vonatkozott, hogy miféle előnyöket jelenthet az alacsony légellenállás a kerékpársportban és az autóiparban egyaránt.
A téma azért is rendkívül aktuális napjainkban, mert az autók egyre csak híznak, és ez nem csak a tömegre értendő. Például a környezetkímélőbb működéshez szükséges akkumulátoroknak is nagyobb a helyigénye, illetve a nem csituló SUV-láz is egyre méretesebb autókat eredményez. Ez pedig pont a környezetvédelem ellen dolgozik. Sokat elárul, hogy példaként is az új A-osztály szedán változatát hozta fel példaként a mérnök, hiszen ennek az autónak nagyon jó a légellenállási együtthatója.
Az új négyajtós A-osztály 0,22-es Cw értékkel rendelkezik, ami a világ legjobbja a szériagyártású autók között. Elöl a homlokfelülete 2,19 négyzetméter, így a légellenállási együtthatója pedig 0,49 négyzetméter. ebből következően pedig két ember az A-osztályban ülve aerodinamikusabb, mint két versenykerékpáros, pedig az autó orra háromszor akkora.
A végső konklúzió pedig az, hogy amennyiben lehetséges egy századdal csökkenteni a Cw értéket, például 0,24-ről 0,23-ra, akkor a fogyasztás átlagosan 0,1 literrel csökken 100 kilométeren.
140 km/h tempónál már 0,2 literrel, és a szén-dioxid kibocsátás csökkenése is eléri az 5 grammot. Manapság alacsony költségek mellett ekkora mértékben nem lehet más módon csökkenteni a fogyasztást. Ha ugyanekkora fogyasztáscsökkenést szeretnének elérni a tömeg csökkentésével, akkor legalább 50 kilogrammal kell visszavágni egy autó tömegét, míg 140 km/h autópálya-tempónál már csak akkor fogyasztana ennyivel kevesebbet, ha 200 kilogrammot adna le.
Tömegcsökkentés és jobb légellenállás mellett lehet csökkenteni a sebességet is, csodákat művel a fogyasztással.
Nincsmit Mercedes, ingyen volt 🙂
Aki nem érti hol csalt a Mercedes: a képletben a sebesség négyzetes tagként szerepel, vagyis kellően magas sebességet választva akármekkora fogyasztási előny kimutatható az aerodinamikusabb formák számára. 140 km/h helyett 70 km/h-t választva (ami sokkal reálisabb egy átlagos sebességnek napi ingázás során úgy, hogy abban van városi meg akár autópályás utazás is) a fogyasztáscsökkenés csak kb. a tizede lenne a cikkben említett értéknek.
További baj a túlzottan áramvonalas testekkel, hogy közúti körülmények között a rendszámtábla, a felkenődő por vagy rovartetemek akár 0,02-0,05 mértékben is ronthatják azt a bizonyos cw értéket, így egy bizonyos határon túl sokkal hasznosabb egy határozott orr-részt kialakítani a járműnek amely a felverődő vizet, kavicsokat távol tartja a szélvédőtől, hogy ne azoknak kelljen elviselni ezeket – a légcsatornában nem létező – erőhatásokat (és ne kelljen évente szélvédőt cseréltetni).
Hibbe jó lett volna megtudni a kerékpáros cw értékét és homlokfelületét!