Mennyit megy egy hibrid benzinégetés nélkül? Megmértük!

Egy Prius használtan, több mint 200 ezer kilométer után is gyári értékeit hozza

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bár zöld rendszámra nem jogosultak hazánkban a hibridek, bárki megtapasztalhatja, hogy üzemidejük legalább felében nem égetnek üzemanyagot.


„Hiába hibrid, ebben mindig elindul a benzinmotor!” – hallottam már több embertől, aki szkeptikus a hibridekkel szemben. Kedvencem pedig, a „dízelem is 5-6 liter körül fogyasztó” érvelések. Igen barátom, országúton, ahol a Prius pedig 3-4 liter körül kér csupán, a te dízeled viszont pont a városban fogyaszt és pufog ki jóval többet. Tudom, én hibrid-fanatikus vagyok, de ennek nem más az oka, mint az, hogy több mint 4 éve ilyen autóm van, közben pedig van módom kipróbálni minden egyébből a legújabb modelleket is, s ezek alapján számomra egyértelmű konklúzió, hogy ma már nem vennék villanymotort nem tartalmazó, avagy legalább hibrid modellt, de persze tudom, hogy még jobb az elektromos, a leginkább szenzációs pedig az üzemenyagcellás.
Bár a Toyotánál szépen ívelnek felfelé a hibridek eladásai (hazánkban náluk 40%-os, a Lexusszal együtt ráadásul a hibrid eladások 60%-át jegyzik), idén új módszert vezettek be a vevők meggyőzésére, vagy inkább a hibrid technika bemutatására. Minden márkakereskedésnél elérhető a Driveco berendezés, ami az autó OBD portjára csatlakoztatott GPS-es, GSM modemes és megfelelő háttérrel rendelkező rendszert jelent. Vezetés közben online és a tesztút után is visszanézhetően láthatjuk, hogy milyen távot, milyen átlagsebességgel és átlagfogyasztással, valamint CO2 emisszióval, s a benzinmotor hány százalékos használatával, pontosabban hány százaléknyi elektromos üzemmel tettük meg a távot, ami térképen is visszanézhető. Azt már bő két évvel ezelőtti Prius II-III-IV összevetésünk, meg persze a menetpróba és a teszt, majd a nagy Prius összevetés is bebizonyította, hogy a Prius IV (is) tudja hozni elképesztően szerény 3,3 l/100 km gyári vegyes fogyasztási értékét, ahogyan a korábbi generációk is tudják akár több százezer kilométerrel is a gyári értéküket, hiszen 200 ezer kilométer körüli futású használt példányokat állítottunk akkor az új mellé.
Most viszont arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyit megy elektromosan egy gyári akkumulátoros, jelen esetben 7,5 éves, több mint 225 ezer kilométert futott Prius III, mit tud ugyanazon a körön a Prius IV. A teszthez a Prius Club Hungary táborából invitáltunk egy önként jelentkezőt, aki azt az infót is megosztotta velünk, hogy bő négy év és több mint 85 ezer kilométer, agglomerációból ingázós átlagfogyasztása 5,3 l/100 km az ő autójával. Pedig egészen dinamikusan közlekedik, autópályán is kihasználja a GPS szerinti legális tempót. Nem kímélte a Prius IV-est sem, így nála egy 16,4 kilométeres, zömében városi, de csöppnyi autópálya-bevezetőt és oda dinamikus gyorsítást is tartalmazó tesztkörön 4,1 l/100 km fogyasztás adódott, ugyanakkor az út 66 százalékát villanymotorral tettük meg, így elmondható: a Prius IV öntöltő verziója is kétharmad részt nem csak helyi szinten, hanem teljes mértékben emissziómentesen közlekedett.
Hirdetés

Az utóbbinál is nagyobb meglepetést okozott a Prius III-mal született eredmény. Az autóval összeszokott sofőr az azonos tesztúton 58 százalékos elektromos arány mellett kedvezőbb, 3,9 l/100 km fogyasztást ért el a számítógép szerint, amivel a gyári, 4,0 literes vegyes értéke alatt teljesített. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy egy-egy mérési eredmény messze nem reprezentatív, s a Prius III energiatakarékos, ráadásul kopottabb, tehát gördülési ellenállás szempontjából kedvezőbb, 195/65 R15 méretű abroncsai egyaránt kedveztek a 215/50 R17-es gumikat hordó Prius IV-gyel szemben, s a 0,2 l/100 km különbség ráadásul a megváltozott széljárásból is simán adódhat.
A mérés így is több fontos konklúziót adott: egy használt, akár több százezer kilométert futott, de már tömegek számára elérhető, ráadásul hibrid rendszerével akár 10 éves koráig garanciális Toyota hibrid is üzemidejének több mint felében emissziómentesen közlekedik a városi, elővárosi körülmények között, így képes hozni gyári fogyasztási értékét, sőt annál kedvezőbbet is. A Toyota legújabb, negyedik generációs hibridrendszerével szerelt Prius IV esetén az elektromos hajtás aránya valós üzemben is gond és különös odafigyelés nélkül, bekapcsolt légkondicionálóval is lehet kétharmados arányú. Költői kérdésként feltehető: vajon a velük szemben zöld rendszámra jogosult, akár SUV plug-in hybrid modelleknél vajon miként alakul a teljes életciklusra vetített elektromos arány?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.10.19. at 20:34
    Permalink

    Elhiszem, hogy egy kiváló igen okos fejlett technika dolgozik a lemez alatt de elképesztően gusztustalanul undorító a negyedik generáció. Soha nem vennék ilyet. Csak az elcseszett formája miatt nem. Mert amúgy minden ész érv mellette szólna de az isten szerelmére, hogy néz már ki a nyomorult? 🙁

  • 2018.10.19. at 20:43
    Permalink

    “zöld rendszámra nem jogosultak hazánkban a hibridek” Hanem akkor milyen autók kapnak zöld rendszámot? Valamiről lemaradtam?
    A bibi az, hogy a Prius hajtáslánca az egyetlen HSD ami tényleg hozza az adatokat és nem 8-12 literrel közlekedik…

    • 2018.10.19. at 21:33
      Permalink

      Azok a hibridek, amelyek konnektorból tölthetőek ÉS kizárólag villanyból képesek megtenni x kilométert – a Priusból külön van e miatt PHEV verzió, még ha semmi értelme nincs is. Csúnyábban fogalmazva azon típusok, amelyeket más gyártók lobbija nem túrt ki a szabályozásból, hiszen műszakilag ennek így se füle, se farka, s az autópiac a hibrid Q7-es Audival válaszolt a szabályozók kényére. Persze logikus, hogy azt sem akarják a törvényhozók, hogy a használt Priusok elárasszák a magyar autópiacot : gondolj bele, hogy még a fizetős zónában sem találnál parkolóhelyet, mert mindenhol zöld rendszámos külföldről behozott Priusok állnának ingyen (vagyis a te pénzeden), de igazából ha tényleg az lenne ennek a lényege, hogy a környezetbarát járművek terjedését támogassák, akkor ennek lenne értelme. Magyarországnak nincs saját autóipara, így gyakorlatilag tök feleslegesen támogatják az új német meg francia típusokat – akár azt is mondhatnák, hogy pl. 40kWh/100km energiafelhasználás alatt ad zöld rendszámot (üzemanyagtól függetlenül, léteznek elfogadott átváltások), s akkor nem lenne ez az évődés, hogy miért kap Jóska, ha Pista nem, mindenkit a legtisztább fizikai mércével értékelnének.

      • 2018.10.19. at 21:54
        Permalink

        Magyarországnak nincs saját autóipara… Javaslom vess egy pillantást a magyar GDP adatok összetevőire. Nézd meg hogy hány ember dolgozok az autóiparban és mondjuk mennyi a mezőgazdaságban.

        Amit a Prius HSD tud az nagyjából a dízelekkel van pariban csak más profillal (városban előnyben autópályán hátrányban). Viszont ez nem igaz minden HSD-re, az NX pl alattam majdnem 9 litert evett egy M0 szerű szakaszon, ami azért a dízel fogyasztásának másfélszerese.

        A cikk mintha nem válaszolná meg a saját kérdésér: Mennyit megy egy hibrid benzinégetés nélkül?

          • 2018.10.20. at 08:57
            Permalink

            Szerintem ez válasz nem a címben feltett kérdésre, ami szerintem arra vonatkozik hány kilmétert ment a kocsi tisztán elektromos üzemmódban?
            Ugyanis abban a 42-33%-ban égetett benzint…

        • 2018.10.19. at 23:13
          Permalink

          Magyarországnak autó-összeszerelő ipara van, nem autóipara. Ez nagy különbség – hisz egyik itt gyártott típus sem magyar szellemi tőke révén jött létre, mi jószerint csak a fizikai munkát adjuk hozzá – ahogy a beszállítók között is csak egy-két hazai szaktudásra építő cég van. A hazai járműgyártás megáll a Credo-Rába-Vagongyár háromszögben.

          • 2018.10.19. at 23:33
            Permalink

            Lényegtelen. Van autóipar. Az autóipar nem akkor lesz, ha van saját márkánk. Vannak gyárak Magyarországon, motort is gyártunk. Mindegy, hogy az nem magyar szellemi tőke.

        • 2018.10.20. at 19:17
          Permalink

          Szokás szerint megint csúnyán hazudsz a HSDről vagy ha jobban tetszik csúsztatsz. Általanositasz tapasztalat nélkül, rossz következtetésekkel. Nem értesz meg alapvető tényeket, mert az nem illik a német dízel a legtisztább szent hitedbe. Legalább csendben maradnál… és bölcsnek tűnnél.

      • 2018.10.19. at 23:28
        Permalink

        Magyarországnak van autóipara. A járműgyártás a GDP 5%-át adja.
        Saját autómárkánk nincs, ez tény, ha esetleg erre gondoltál… A kettő nem ugyanaz.

        • 2018.10.20. at 18:49
          Permalink

          Nem gyártunk motort, a németek gyártatják velünk. Akármennyire is gyűlölöm a magyartalan volta miatt a műveltető szerkezetet, ez sajnos gazdaságilag így helyes. Ha lenne autóiparunk, akkor a benne dolgozó emberek képesek lennének saját termékeket előállítani, erről azonban szó sincs – tisztelet a kevés kivételnek. Lényegtelen, hogy autómárka vagy sem, nincs olyan, hogy hazai autóipar, a gyártás az ipar egy kis szeglete – s leginkább az a szeglet, amit a kis hozzáadott érték miatt szeretnek száműzni az olcsó munkaerőt kínáló országokba. Autóipara Európában csak Németországnak, Olaszországnak és Franciaországnak van – s nem azért, mert nekik vannak “márkáik”, hanem mert ők tudják az első tusvonásoktól a készre fényezett és becsomagolt járműig az összes ipari mozdulatot megvalósítani, ők ismerik a technikáját és ha legyalulnák az egész ágazatot 0-ra, akkor is ők tudnák újra felépíteni. Futottak még nemzetek Oroszország, Svédország meg talán az Egyesült-Királyság, de ők elég véleményesek, hogy beleillenek-e ebbe a névsorba. Magyarország viszont biztos, hogy semennyire nem autóipari ország – a járműgyártásban dolgozók holnaptól akár bugyit csomagolhatnának vagy kukoricát címerezhetnének, abban sem tudnának több értéket teremteni. S éppen ezért nincs több értelme itthon a zöld autózást támogatni, mint a zöld ingatlanokat, zöld csomagolást vagy zöld áramfogyasztást.

          • 2018.10.20. at 23:27
            Permalink

            “Gyártatják”. Te annyira sötét vagy hogy a kőszén is világítana melletted.

            A németek a munkahelyeiket adták nekünk és veszik meg tőlünk a nálunk gyártott autókat.

            “Ha lenne autóiparunk”,
            De sosem volt… Az angoloknak nagy autóipari múltjuk volt, mérnöki vívmányok és ipari kapacitás, nekünk egyik sem volt. Mégis, a Rover pár éve alatt majdnem csődbe rántotta a BMW-t. A Saab alig fél év alatt égette el az 1 milliárdos svéd állami garanciát.
            “emberek képesek lennének saját termékeket előállítani,”, kurxxxára fogalmad nincs miről szól a gyár.
            “a kis hozzáadott érték miatt szeretnek száműzni ” Ja Mercedes CLA, Lamborghini V10, Audi TT. Ennyit a hülye elméleteidről.
            ” mert ők tudják az első tusvonásoktól a készre fényezett és becsomagolt járműig az összes ipari mozdulatot megvalósítani,” Egyik sem tudná, mert a beszálíltók nagy része Magyarországon és egyébb vidékeken állít elő.
            “Futottak még nemzetek Oroszország, Svédország meg talán az Egyesült-Királyság, ”
            Hány éves vagy vaze? Ez a felsorolás annyira értelmetlen, te szívsz valamit?

            Ha az ilyen hülyék kerülnének hatalomra, na akkor tényleg mindenki mehetne hurkát tölteni.

          • 2018.10.21. at 01:20
            Permalink

            Örülök, hogy sikerült így belegázolnom a világképedbe – bár az ingerültséged okát nem értem – tényleg ennyire zavar egyeseket a hazai hozzáadott érték hiánya? A CLA-t ugyanúgy nem tudnák magyar emberek megvalósítani, mint a Lamborghini V10-et – ezen nem kell keseregni, de felesleges hungarisztáni mázba csomagolni azt, hogy más nemzetek vállalatai meg képesek rá és idehozzák az alja melót, mert a magyar biorobot harmadannyiért pakolja a dugattyút, mint a német – ráadásul van is melósból tonnaszám. A Kecskeméten készre szerelt autók a Daimler AG, a győri motorok meg a VW AG érdemei, a magyar “nemzetgazdaság” ahhoz legfeljebb Kovács Jenő operátor pár órás fizikai munkáját adja hozzá és cserébe némi adót kap (mondjuk abból sem sokat, mert akkora adókedvezményt adtunk ezeknek a cégeknek, mint a ház), de tőlünk nem vesznek semmit, a termék a munkafolyamat elejétől a végéig az ő kezükben marad.

  • 2018.10.20. at 09:13
    Permalink

    Az én dieselem bőven 5 alatt fogyaszt, városban mégis tömegközlekedést használok vagy két keréken tolom.
    Talán inkább a közösségi közlekedést kellene a városban preferálnotok, nem az egyénit. És akkor hiába fogyaszt a hibrid 4 litert, ha azt a városban szennyezi.

      • 2018.10.20. at 18:43
        Permalink

        Erre hivatkozva lehet hülyeséget írogatni? 🙂

        A városi közlekedésnek nem az a megoldása, hogy hibridet veszünk jelentős felárral, hanem közösségben gondolkozunk, esetleg a seggünk helyett izomra gyúrunk. Ha nekem nem derogál buszra szállni (tavaly vett új diesel mellett), szerintem menne másnak is.

        De tényleg faszább dolog újkori áron 9 milliós autókkal a dugóban araszolni, örülni a 4 literes benzinfogyasztásnak, meg konnektorból kivett kilowattoknak. De ha kifogy az akkuból a szufla, akkor már nem 4 litert eszik a Prius sem.

          • 2018.10.21. at 11:45
            Permalink

            Sokan vannak, akik diesel helyett hibridet vesznek a lelkük megnyugtatására, de nem ez az igazi megoldás. A környezetvédelem csak eddig terjed náluk, hogy koromgyár helyett hibriddel járnak a városba/ban, mert ugye a kényelem nagy úr és kell az autó (és ha jár hozzá egy opciós zöld rendszám is, az extra nyeremény).

            Tavaly újonnan vásárolt diesel autóm van, soha nem gondoltam volna, hogy traktorba fogok ülni önszántamból (szégyenletes cselekedetnek gondolom a döntésem a mai napig is, ezért kompenzálok azzal, hogy inkább buszra szállok és két keréken tolom pedig a 9500 forintos bérlet árához nem kellene sokat hozzátenni, hogy napi 2x15km-t autózzak Budapesten belül a 3. és 4. kerület között), de így hozta az élet – ami elsősorban a dieselpániknak volt köszönhető, semmi felára nem volt egy benzineshez képest se.

            Diesel tulajként mutogathatnék magamon kívül mindenki másra (a szeméttel fütőktől kezdve a teljes szállítmányozó szektortól kezdve az ipari tevékenységig), de igazából én is hibás vagyok. Ha nem lenne a tömegközlekedés lenézve, akkor nem lenne ciki használni. Így a csórók sportja marad örökre, aki teheti, autóba ül bármennyire is nincs rá pénze vagy öreg ronccsal jár.

  • 2018.10.20. at 13:39
    Permalink

    Egyetértek trull hunterrel sajnos a priusz összes generációja ronda mint a bűn, csak akkor kellene mint a ronda nő egy lakatlan szigeten, tehát ha nincs más. Persze a technológiát én sem vitatom, az okos. És ennyi. Kicsi a károsanyag kibocsátása? Igen vitathatatlan! De ahogy elnézem a SUV eladásokat ez ma nem igazán érint sok embert. Ugye a SUV egy felesleges nagy tömeg, nagyobb gördülési ellenállással, nagyobb légellenállással, nagyobb hajtási veszteséggel, tehát nagyobb fogyasztással. Mégis egyre többen választják, tojva az üvegházhatásra. A dieselemmel számomra fejedelmi kényelemben utazok, most 4.5L/100 vegyes üzemben, télen előmelegítve a családnak 5.4L/100. Kiváló dinamikával, és euro5-ös normával. Hatótávolság szempontjából minden kompromisszum nélkül. Legközelebb is csak dieselt választok, természetesen az aktuális környezetvédelmi besorolásoknak megfelelőt. Sajnos a sajtóban jelen lévő diesel vészkárogás még mindíg nem nyomja eléggé lefelé az árakat, ezért még gyűjtenem kell továbbra is….

    • 2018.10.20. at 23:54
      Permalink

      Bár lehet hogy egyedül leszek vele, de szerintem a Prius III formája szerintem jól sikerült, Rásdásul abból még voltak érdekes változatok is, mint a 7üléses. A Mostanira viszont nincs mentség…

      A meredek azonban az, hogy a 2 tommás magas felépítésű és nagy lábon gördülő dízelmotoros SUV veri fogyasztásban. Gyanítom a Co2 sem lesz olyan rózsás mint a katalógusadat…

      • 2018.10.21. at 07:32
        Permalink

        Zöld! Suletlensegeket beszéltél világ életedben. pl. a németek a legkornyezetbaratabb autókat gyártják. Ez a SUV os hazugsagod a következő, és megint konkrétum nélkül.

  • 2018.10.21. at 22:32
    Permalink

    @Neki 2018.10.21. at 01:20: nem gázoltál bele a világképembe, tisztában vagyok vele hogy mindenhol élnek ilyen emberek, de attól még fáj az a töménytelen marhaság amit ide böfögtél.

    Mercedes CLA mint alacsony hozzáadott érték…
    Az Audinak saját oktatási programja van mérnöki egyetemi szintig. Egy olyan országban ami nulla tapasztalattal bírt autógyártásban.

    Pár óra munka, neked tényleg fogalmad sincs semmiről. Menj el egy gyárlátogatásra majd azután beszélünk…

    Az adórendszerről pedig végképp semmi fogalmad.

    • 2018.10.22. at 11:45
      Permalink

      Bár nem értek egyet azzal a bicskanyitogató stílussal, amivel Nekinek válaszoltál és úgy általában nem értünk egyet, de most valami paradox módon egyetértek veled az autóipar van vagy nincs kérdésben. Sok magyar mérnöki teljesítmény (munka) van azokban az autótípusokban, amik itt készülnek. És itt nem csak közvetlenül az autógyárakban lévő mérnöki és egyéb hozzáadott értékekről beszélek, hanem beszállítói szinten is így van. Sőt. Rengeteg magyar technikai tudás van ezekben az itt gyártott típusokban. Sőt a mérnökök alatt, mellett dolgozó technikusok és más kiszolgáló személyzet is sok értéked ad hozzá egy egy típushoz. Ezek után aki kijelenti, hogy Magyarország összeszerelő ország, az nagyon meggondolatlan és tudatlan. Nekem szerencsém van, rálátok erre az egészre.

  • 2019.03.12. at 16:10
    Permalink

    Ennyi badarságot a hibridről rég hallottam. Az áramot is a 4 litert fogyasztó benzinmotor termeli (valaki azt írta, ha lemerül az aksi, akkor csak benzinnel megy).Nekem 17 évig volt turbó dizel autóm, de lemondtam róla, mert volt benne részecske szűrő, kettős lendkerék, 4 db porlasztócsúcs ( 1 millió), stb., ezekből egy sincs a Toyota Auris Hybridben, de kevesebbet fogyaszt és legalább úgy megy.

Vélemény, hozzászólás?