Mennyit autózhatunk 10 ezer forintból különféle üzemanyagokkal?
Vajon milyen autóval autózhatunk legolcsóbban?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Számolgattunk egy kicsit, hogy egyes autókkal milyen távot mehetünk 10 ezer forintból.
Érdemes számolni! Az autóvásárlás sokszor érzelmek által vezérelt, ám számolni mindig ajánlott, például azt megnézni, hogy mennyiért is autózhatunk majd. Bizony, meg kell nézni a vagyonszerzési illeték mértékét, de azt is rögtön, hogy mennyi lesz az új autóra a kötelező biztosítás, ha kötnénk, a casco. Ajánlott a karbantartási költségek és a jellemző hibák, azok javíthatósága kapcsán is érdeklődni. És persze megnézni azt, hogy mennyiért „itathatjuk” majd a lovakat, vagyis azt, hogy milyen várható üzemanyagköltségre számíthatunk.
Két oldalról is közelíthetünk. Ha kiszámoltuk az egy kilométerre eső üzemanyagköltséget, és tudjuk, hogy évente jellemzően mennyit autózunk, akkor jöhet is egy szorzás, s már meg is van, hogy mennyi pénzt kell majd éves szinten elkülönítenünk benzinre, gázolajra, netán egyéb hajtóanyagra. Ha viszont friss versenyzők vagyunk, akkor a legegyszerűbb az, ha megnézzük például, hogy mennyit autózhatunk az adott járgánnyal 10 ezer forintból. Példaként nézzük a hazai piac legolcsóbbjának számító Dacia Logant, ami az alap benzines változat mellett kapható gyári LPG-s, illetve dízelmotorral is. Ez rögtön háromféle hajtásláncot jelent.
Üzemanyagköltségek a Dacia Logan katalógusadatai szerint
Alapár (Ft) | 100 km üzemanyag- költsége (Ft) |
100 ezer kilométer üzemanyag- költsége (Ft) |
10 ezer forintból megtehető táv (km) | |
Dacia Logan 1.2 16V (75 LE) Open | 2 250 000 | 1 926 | 1 926 000 | 519 |
Dacia Logan 0.9 TCe LPG (90 LE) Open | 2 780 000 | 1 240 | 1 240 000 | 806 |
Dacia Logan 1.5 dCi (75 LE) Open | 2 900 000 | 1 169 | 1 169 000 | 855 |
Katalógusérték szerint... Ha a gyári adatokat nézzük, a benzines alap Logannal is megtehetünk 519 kilométert 10 ezer forintból, míg az LPG-s 0.9 TCe motorossal több mint 800 kilométert is mehetnénk ennyi pénzből, a dízelekkel még többet, 855 kilométert. Tudjuk azonban, hogy a katalógusértékek nem mindig a valóságot tükrözik. Ha viszont megnézzük a kellő mintával rendelkező Spritmonitor.de adatbázisát, a Daciák esetében nem láthatunk túl nagy különbségeket. Illetve nem mindenhol. Míg az 1.2 16V esetén 5,8 l/100 km a gyári vegyes érték, a felhasználók átlaga 6,17 l/100 km. A gyárilag megadott 6,2 l/100 km LPG-fogyasztás helyett közel egy literrel magasabb, 7,17 literes átlagot láthatunk, míg a dízel 3,5 l/100 km értéke helyett már több mint egy literes többlettel 4,63 l/100 km-t. Így tehát bár katalógusérték szerint a dízel Logannal autózhatunk legolcsóbban, a valóság szerint az LPG-s verzióval. A valós adatok szerint autógázzal csaknem 700 kilométert is megtehetünk 10 ezer forintból. Ez egyébként esetében nem is egy tankolást jelent, a Logan 32 literes gáztartályát ugyanis legrosszabb esetben is megtölthetjük 6400 forintból, míg a dízel 50 literesébe akár 16 700 forintnyi gázolajat is belecsorgathatunk - több mint ezer kilométeres hatótávot kapva.
Hosszú távon. Milyen üzemanyagköltséget adnak ezek a Loganok 100 ezer kilométer alatt? Felhasználói fogyasztási adatok szerint a benzines Logannal 2,048 millió forint költendő el a benzinkúton e táv alatt, a nála (azonos felszereltséggel) 530 ezer forinttal drágább LPG-s verzióval 1,434 millió. Azaz már ilyen távon is megéri az LPG-s turbómotor felára, 1,546 millió forintos üzemanyagköltségével a dízel azonban nem hozza be a maga 650 ezer forintos felárát. Legalábbis ilyen távon még nem, hosszabbon igen.
Felhasználói átlagok szerinti üzemanyagköltségek a Dacia Logan esetén
Átlag- fogyasztás* |
100 km üzemanyag- költsége (Ft) |
100 ezer kilométer üzemanyag- költsége (Ft) |
10 ezer forintból megtehető táv (km) | |
Dacia Logan 1.2 16V (75 LE) | 6,17 | 2 048 | 2 048 440 | 488 |
Dacia Logan 0.9 TCe LPG (90 LE) | 7,17 | 1 434 | 1 434 000 | 697 |
Dacia Logan 1.5 dCi (75 LE) | 4,63 | 1 546 | 1 546 420 | 647 |
Használt autónál jellemzően még jobb a megtérülés, akár nincs is mi megtérüljön. Példaként nézzünk egy Opel Zafira B-t. Viszonylag modern egyterű, ami gyári CNG-s, utólagos LPG-s, meg persze benzines és dízel verziókkal egyaránt kapható. A tízéves példányok árát jellemzően nem a motorizáltság, hanem az állapot határozza meg, jellemzően 1,1-1,9 millió forint között találhatunk 2006-os darabokat a Használtautó.hu kínálatában. Benzinest ma is könnyedén lehet LPG-re alakítani, ennek ára nagyjából 200 ezer forint. Lehet számolni, hogy megéri-e. A német Spritmonitor.de adatbázisa szerinti átlagfogyasztással számolva az LPG-s verzióval autózhatunk a legolcsóbban - tízéves Zafirák közül. A benzines változathoz mérten 100 kilométerenként több mint 1000, százezer kilométer alatt tehát több mint egymillió forint az előny. Az LPG átalakítás tehát itt már 20 ezer kilométeres futás felett megtérül. A CNG-s verzió előnye kisebb, de temérdek Zafira kapható gyárilag CNG-sen, így annak, aki tudja hol tankolni, jobb bolt az. A dízel viszont csak köztes megoldás itt a gázos verziók és a benzinesek között. Ennek ellenére lehetnek és vannak is szimpatizánsai. Ráadásul látható itt is, hogy fél millió forintot az is kitermel a benzineshez képest 100 ezer kilométeren. Abból pedig bőséggel juthat az ahhoz mérten nagyobb szervizköltségekre is.
Felhasználói átlagok szerinti üzemanyagköltségek Opel Zafira B esetén
Átlag- fogyasztás* |
100 km üzemanyag- költsége (Ft) |
100 ezer kilométer üzemanyag- költsége (Ft) |
10 ezer forintból megtehető táv (km) | |
Benzines | 8,62 l/100 km | 2 862 | 2 861 840 | 349 |
Dízel | 6,95 l/100 km | 2 321 | 2 321 300 | 431 |
LPG-s | 9,29 l/100 km | 1 858 | 1 858 000 | 538 |
CNG-s | 5,81 kg/100 km | 2 004 | 2 004 450 | 499 |
Sok-sok további tényező jöhet még szóba. Bár a kilométerenkénti üzemanyagköltség kalkulációja szerint gázautóval járhatunk legolcsóbban, vásárláskor azért temérdek egyéb tényező is szerepet játszik. Például az, hogy hol és miként tankolhatjuk, hogy bár törvényileg már nincsenek kitiltva az LPG-s autók a mélygarázsokból, a legtöbb üzemeltető mégsem engedi be őket. Számításba kell venni azt is, hogy a gázüzemű autót nem minden szerviz látja szívesen, hogy műszaki vizsga előtt gázbiztonsági szemle is kell. Ez nem csak plusz pénz, több macera is. Viszont annak, aki sokat autózik, megérheti. Nem mellesleg gázzal az emisszió is szerényebb. Még szerényebb persze villannyal, mert emisszió ám azzal is van, az áramtermelés helyén. Háztartási áramot töltve átlagosan 700 forintból tehetünk meg 100 kilométert egy villanyautóval, nem nagyságrendekkel, csak mintegy 50%-kal olcsóbban, mint például egy LPG-s Dacia Logannal.
E témát felesleges „feszegetni”..eleve az útfeltételek, téli vagy nyári üzem,…..és nem mellesleg hogy hol
tankolunk. Ne említsem hogy azon túl is…magyar vagy külföldi üzemanyaggal !!!
Nálam már 15 éve az LPG a nyerő, 3 kocsim is LPG-s volt. Semmi probléma nincs vele, sőt nagyobb az üzem biztonság. Ha esetleg a benzin rendszerrel gond van, még mindig indul LPG-vel vész üzem módban. Mélygarázs nem gond, nekem soha nem szóltak még. A dízel időzített bombától sem kell félnem, adagoló hiba, kettős-tömegű lendkerék itt nincs, tehát nem is kell költeni rá, és télen is mindig indul, mert nem dízel.Van elég LPG kút is, de ha még sincs akkor sem áll meg m int egy villany autó, hanem, megy benzinnel.
Max. 9,5 km egyhuzamban, melóból hazafelé, ha nem vásárolok. Melóba menet rosszabb, mert csak 1,5 km az iskola, ahol először megállok…
Az autó egyébként alapból FlexFuel, csak azért nem tankoltam még bele etanolt, mert annyira még nem drága a benzin.
Utolsó bekezdéshez hozzáfűzném még a saját tapasztalataimat, hátha valakit érdekel:
– Tankolni „kavicsos” kutakon is lehet, de én már jártam úgy, hogy a szagosító merkaptánt túlzott arányban keverték a gázhoz, emiatt az amúgy szagmentes autó büdös lett a következő tankolásig. 7 év alatt kétszer fordult elő csak, szerencsére nem nagyon jellemző dolog.
– Mol-kúton tankolás jellemzően 6-15forintos többletet jelent literenként, pont ugyanannyit fogyaszt az autó, mint Primagázzal. Külföldön tankolások sem változtatták a fogyasztást, itt nem érvényes az osztrák gázolajjal kevesebbet eszik a traktorom-effektus.
– Szervizek sajnos megválogatják kiket engednek be, aknával rendelkező műhelybe tilos gázos autóval beállni. Sokan nem szeretik a gázost autót, mert büdös. Kis utánajárással lehet találni olyan szervizt (gázos beszerelők többsége nemcsak gázos autót szerel most már, nagyon visszaesett a beszerelésre váró autók száma, meg kell élniük valamiből…), ahol nem húznak le, és az olajcsere mellett (egyébként kissé kitolható a ciklus, jellemzőn 30-40%-l biztosan) megoldják a 20-25-30ekm futás után ajánlottan cserélendő szűrőket is. Általában 12-15e forint között cserélnek szűrőt, ebben benne van az is, hogy gépre dugják a rendszert és át is nézik. A cseréket ettől függetlenül otthon is el lehet végezni – minden nagyobb alkatrészkereskedő forgalmaz nagyobb nevekhez (Zavoli, Landi) való szűrőket. Kell egy szivárgásjelző, némi szerszám és vállalkozó szellem, fele áron megoldható.
– Műszaki vizsga előtt egy 30 napnál nem régebbi gázbiztonsági szemle kötelező, 5e forint körül szokták lepecsételni a papírt (voltam olyan helyen, ahol fel sem álltak a székből, csak pecsét, mehettem is), normálisabb helyen azért veszik a fáradtságot arra, hogy belenéznek a motortérbe is. 10 évnél ugye tartály hitelesítés, ez lehet valóban plusz költség. Lehet találni olyan gázszerelőt, ahol helyben műszaki vizsgát is végeznek, sajnos általános vizsgaállomások nagy része nem foglalkozik gázos autóval. Mozaik utcában eddig háromszor voltam (beszerelést követően azonnal, illetve azóta két alkalommal), de a Vas Gerebenbe is lehet bármikor menni.
– Általános egyéb karbantartás mellett tényleg jó móka gázozni, külföldi nyaralásnál van, hogy annyiba kerülnek a matricák, mint amennyiért lejutunk gázzal… 🙂
Azért hívtam fel csak a figyelmet, mert a cikk amúgy nagyon korrekt, több nézőpontból is megközelíti a témát. Másba nincs is miért belekötni. Csak így tovább!
Lehet ettől függetlenül is megérné LPG-vel járnod. Benzinnel indul az is, ahogy eléri a hűtővíz hőmérséklete az előre beállított értéket (30-40fok), automatikusan átvált LPG-re benzinről. Ez nyáron 25mp alatt is végbemegy (ennyi idő kell az LPG-rendszer önellenőrzéséhez), télen kell hozzá 2-3km is. Ha 15km-t mész egyhuzamban minimum, annak nyáron nagy részét gázzal tennéd meg, de igazán akkor gazdaságos gázzal menni, ha nagyon elenyésző a benzines üzem – mint egy taxisnál vagy nyaralásnál, amikor egyhuzamban teszel meg nagy távolságokat.
Jobb ötletem van. Kérdezzünk meg téged, hogy te mennyit autózol? Van egy sanda gyanúm, hogy nem játszanád itt az agyad, hanem átkapcsolnál „kuss”-üzemmódba, és jó görényhez méltó módon elbújnál a lyukban:)
Pedálossal
Hm, én is hiányolom a cikkből azt a tényezőt, hogy mennyit (évente és egyfolytában) utazik az autójával a jóember.
Én pl. nagyrészt városban, az utóbbi években ráadásul kb. 10-12.000 km-t évente. Ezért lett inkább szívó benzines, mint turbódízel (EU5). Apám extrém sokat megy rövid távokon (2-4-6 km-ek, mindig hidegindítással), neki azért jó a hibrid. (Tudom, utóbbi nincs a cikkben, de az is érdekes lehet.)
Mátyás! Kérdezzük meg csalfaromleót (tudod, a honlahülyét), hogy ő mennyit autózik? Nem a klaviatúra előtt ülve, wikipédiát idézve, hanem valójában? Netán be is mutathatná egy videóban. Támogatnám. 🙂 A Benny Hill show is nagy kedvencem.
Igen, de az alap benzinmotorhoz (1.2) képest a 0,9 Tce Lpg 520 ezer Ft-tal többe kerül. Akkor viszont, a karbantartási többletköltséggel együtt elvész a 600 ezer Ft-os üzemanyag megtakarítás (100 ezer km). Mivel 1.2.-es benzineshez nincs gyári Lpg rendszer, csak a kis turbóshoz van, ezért annak az árait hasonlítottam össze. A gyári Lpg-s 0,9 Tce és a benzines 0,9 Tce között, magasabb Artic felszereltség esetén csak 220 ezer Ft a különbség, ezért írtam a 200-300 ezer Ft felárat, ami megegyezik nagyjából az utólagos beépítés költségeivel.
A 0.9 TCe-ből a gyárilag LPG-s verziót vettük alapul, annak vételára szerepel.
Ha hozzávesszük a dízelmotor vagy Lpg rendszer felárát, másképpen alakulnak a költségek.
A dízelmotor felára a Dacia esetében 750 ezer Ft, 100 ezer km alatt, ha dízelt veszünk, az üzemanyagköltség révén 500 ezer Ft marad a zsebben. A felár miatt, a benzineshez képest buktunk 250 ezer Ft-t, nem beszélve a a dízelek magasabb karbantartási költségéről, ebben az esetben számolhatunk + 150 -200 ezer Ft-ot. Összesen -400 ezer Ft, ha nincs cégünk, ami az ÁFÁ-t vissza tudja igényelni, költségeket elkönyvelni, kisautó vagy alsó-középkategória esetén nem éri meg a dízel.
Az Lpg rendszer felára 200-300 ezer Ft (0,9 Tce és 0,9 Tce Lpg között, ennyibe kerülne az utólagos beépítés). Itt is számolhatunk egy 100 ezer Ft-os karbantartási többletköltséget, de 100 ezer km esetén, 2-300 ezer marad a zsebben.
Használt autó esetén más a helyzet, a dízelnek nincs akkora felára, sőt a benzineseket jobban értékeli a piac, de itt mindenképpen számolni kell a drágább karbantartással. Az Lpg beépítése hamar megtérül, de azért még mindig macerás, kúthálózat, rövid hatótáv, benzin is kell, stb.
Elnézést a kimaradt karakterért, természetesen a 100 ezer kilométeres adatról van szó.
„És milyen üzemanyagköltséget adnak ezek a Loganok 10 ezer kilométer alatt? Felhasználói fogyasztási adatok szerint a benzines Logannal 2,048 millió forint költendő el a benzinkúton e táv alatt, a nála (azonos felszereltséggel) 530 ezer forinttal drágább LPG-s verzióval 1,434 millió.”
Ez biztos? Mert kicsivel lejjebb a táblázatban ezek az összegek már 100ekm futás után jelentkeznek 🙂
Ha igaz lenne, 100ekm után ~6millió (2 új Logan ára) maradna a zsebemben LPG-vel, nem pedig 614440. 🙂