Jelentősen estek a villanyautó-árak az elmúlt évben, a fizetős töltéssel már messze nem annyira olcsó üzeműek, mint korábban, némi szemfülességgel azonban még mindig található egy-egy ingyenes töltőpont, ahol persze jellemzően várni kell a sorunkra
Ma, amikor az első Nissan Leafek, Citroën C-Zerók, Mitsubishi i-MiEV-ek és Peugeot iOnok már 8-9 évesek, már egészen elérhetőnek is mondhatók a modern, már teljes értékűnek számító villanyautók. Persze ezek még alig több mint 100 kilométeres hatótávot tudnak, a mindössze 3,5 méter hosszú "trió" tagjai szűkösek, de ez inkább jellemzőjük, mint hátrányuk: városban elképesztően kényelmes valójában, hogy helyigényük szerény, a rövid távokon pedig helykínálatuk sem vészesen kompromisszumos. Ráadásul az elmúlt egy évben, amikor már szinte teljesen megszűntek az ingyenes töltők, a piacon igen jelentős árcsökkenés volt megfigyelhető. Ma már 2 millió forint körüli összegért is kaphatunk az említett modellekből, míg egy évvel ezelőtt nagyjából 0,5 millió forinttal magasabb volt a belépőár -
lásd a kínálat alját itt, jó példányt persze most is 2,5 millió forint környékén érdemes keresni.
Nagy érték lett az otthoni töltési lehetőség, a plug-in hybrid modellekhez azért is megéri kiépíteni, mert azokat gyakrabban kell töltőre tenni, a legjobb, ha automatikus a mozdulat hazaérkezés után
Továbbra is a villanyautózás melletti financiális érv, hogy a legtöbb nagyvárosban ingyen parkolhatnak zöld rendszámukkal, továbbá nincs rájuk sem regisztrációs adó, sem vagyonszerzési illeték, vagy teljesítmény- és cégautó-adó. A töltés viszont már pénzbe kerül. 4,5 éve gyakorló villanyautósként
mindig is azt mondtam, hogy a villanyautó-vásárlást nem szabad az ingyenes töltésre alapozni, most pedig már egyértelmű: az járhat olcsón villanyautóval, akinek van lehetősége nem publikus helyen tölteni.
Lehet ez akár egy munkahelyi konnektor is, de társasházi mélygarázsokban is kialakítható a töltési lehetőség, legyen szó csupán egy konnektorról vagy fali dobozról, azaz nagyobb teljesítményű AC töltőről. Utóbbihoz természetesen nem csupán a töltő alsó hangon is 200 ezer forintos ára számolandó, hanem a megfelelő áramellátás kiépítése is, ami gond nélkül lehet hasonló vagy akár még jelentősebb költség is. Utóbbit azért fontos elmondani, hogy egyértelmű legyen, aki a mai, nagy kapacitású villanyautókkal szemez, az az otthoni töltés kialakításának költségével is számoljon, ugyanis egy 50 kWh-s akkumulátort konnektorról a leginkább elterjedt 10A-s töltőkkel is csaknem 24 óra telíteni. Lehet több is, hiszen a PSA manapság csak 8A-s konnektoros töltőket ad autóihoz, amellyel már inkább 30 óra körüli teljes töltési idő adódik, ha esetleg teljesen lemerült akkumulátorral érnénk haza. Megjegyzem, a 8A-s töltő nem feltétlen hátrány, előny is lehet, ha véges és sarkosan kiszámolt az otthoni áramkapacitás, márpedig a legtöbb esetben az.
Korrekt ajánlat, hogy az automata váltós, erősebbik benzineshez mérten 1,9 millió forint a Peugeot e-208 felára, legalábbis a 2,5 milliós állami támogatással is számolva
Márpedig az otthoni töltés nem csak azért ajánlott, mert helyben van, hanem azért is, mert ma az az olcsó. A különféle áramszolgáltatók lakossági tarifái nagyjából 40 forintos kWh árat adnak - normál tarifával. Valójában picit még kedvezőbbet is, de most nagyvonalúan kereken 40 forintos kWh árral számoltam, így is az összes többi megoldásnál nagyságrendekkel kedvezőbb kilométerköltséget kapunk. Nagy átlagot alapul véve 15 kWh/100 km átlagfogyasztással kalkulálva így otthoni töltéssel 100 km "üzemanyagköltsége" kereken 600 forintra jön ki, ami a jelenlegi benzintarifával 1,6 liternyi 95-ösnek felel meg, azaz villanyautóval egy 7 litert fogyasztó átlagautóhoz mérten (ami kb hasonló nagy átlag, mint a villanyautós 15 kWh/100 km) 100 kilométerenként ~2000, 10 ezer kilométeren 200 ezer forintot spórolhatunk. Ha viszont 6 literes fogyasztáshoz mérjük, már csak 163 ezer forintot, ami 100 ezer kilométeren már 1,63 milliót fog jelenteni. Lehet persze még olcsóbbá is tenni a villanyautózást, ha lehetőségünk van napelemrendszert is telepíteni, de ez sajnos messze nem általános, és persze nagyon sok tényező függvénye, hogy mikor fogja már nekünk termelni a pénzt az a beruházás.
Ennek megfelelően a normál otthoni töltést vettem a legkedvezőbb felállásnak, ha ezzel számolunk és mondjuk azzal, hogy a hasonló erejű Peugeot 208 automata váltós verziója és az e-208 között 1,9 millió forint a különbség - az állami támogatásnak köszönhetően - a villanyautó már egy új autó esetén is kitermelheti a felárát, ha tudjuk magunk tölteni - de ehhez azért kell nagyjából 100 ezer kilométernyi futás. Használt autónál kedvezőbb is lehet a matek, a villanyautó persze messze nem csupán azért választandó, mert olcsóbb lehet az üzeme, hanem azért is, mert sokunknak az is megérheti, hogy egy helyi emisszió nélküli, rezonanciamentes, azonnali "gázreakciójú" autót használhatunk, az ingyenes parkolás pedig további bónusz. A matek amúgy minden esetben elvégzendő, már csak azért is, hogy ne csapjuk be magunkat, hogy spórolunk egy villanyautóval, ugyanis nem feltétlenül fogunk.
Az otthoni töltés alapvetően olcsó, de konnektorról lassú. Ha pedig kiépítjük az otthoni AC gyorstöltőt, annak azért sok százezer forintos költsége lesz, ha nincs eleve 3 fázisunk és jelentős áramerősségünk
Ha ugyanis nincs módunk otthon tölteni, akkor a jelenlegi 99 Ft/kWh normál tarifával már 1485 forintos 100 kilométerre jutó töltési költség jut (igaz, ez is apasztható még előfizetéssel), de így már csak 100 ezer forint körüli összeget fogunk spórolni tízezer kilométerenként, magyarán a villanyautó megtérülési költsége jelentősen kitolódik (az említett e-208 esetén kb 200 ezer kilométerre), de még mindig van olyan olcsó a futás, hogy a felára megtérülhet,
benzines autóra vetítve a fizetős AC töltéssel 4 literes fogyasztással autózhatunk.
Igazából a DC villámtöltés az, ami igazán drága. A MOL Plugee hálózatában most a hónap végéig mondjuk épp akciós és utána is kedvezőbb, mint a Mobilitinél, hiszen míg utóbbi az 50 kW-os DC töltést perc alapon méri, a MOL kWh alapon. Mindkettő alapján 2000 forint feletti 100 km-re jutó költség adódik, a Mobilitivel akár 2500 is lehet, hiszen függ a töltés sebességétől, ami pedig temérdek tényezőtől. Átlagként 2300 forintosat számoltam, ami már 6,2 literes benzinfogyasztásnak felel meg, itt már a benzines autóhoz mérten olyan szerény mértékű lesz a spórolás, hogy a villanyautó felára nem fog megtérülni. Egyértelmű: villanyautót akkor éri meg tartani, ha jellemzően nincs szükségünk villámtöltésre, ami persze nagy segítség lehet azon a néhány alkalommal, amikor viszont kelleni fog.
A nagy és erős elektromos SUV-k fogyasztása sem szerény, őket villámtöltőről táplálva már gond nélkül kapunk a benzines és pláne a dízel hasonszőrű modellekénél jelentősebb futásköltséget
A kalkuláció merőben másként alakulhat, ha az átlagnál nagyobb és erősebb autóval számolunk: egy SUV esetén például már akár ráfizetést is hozhat a villanyüzem - szélsőséges esetben. Itt már gond nélkül adódik 30 kWh/100 km fogyasztás. Otthoni töltéssel még mindig csak 1200 forintos 100 km-re jutó költséget kapunk, ami 3,2 literes benzinfogyasztásnak felel meg, ezáltal egy 10 litert fogyasztó SUV-hoz mérten 10 ezer kilométeren 252 ezer, 100 ezren pedig 2,52 millió forintot spórolhatunk csupán az "üzemanyagon". Publikus AC töltéssel azonban már a költségünk 8 literes benzinfogyasztásnak megfelelő lesz, 100 ezer kilométeren csupán 750 ezer forint fog a zsebünkben maradni. Míg ha DC villámtöltést kell igénybe vegyünk, akkor a magyar szolgáltatóktól 12,4 literes benzinfogyasztásnak megfelelő összeget kapunk, tehát 100 kilométerenkénti 820 forintot, százezren pedig 820 ezret fogunk ráfizetni az eleve drágább autó üzemeltetésére, mintha egy 10 litert fogyasztó SUV-val járnánk.
Igaz, az üzemeltetés kapcsán azért a karbantartás is említendő, ami jellemzően szintén érezhetően kedvezőbb az elektromosnál, de a töltési költségből azért kiderül, ha sokat autózunk, állandóan villámtöltenénk, akkor nem lesz olcsóbb egy villanyautó, mint egy hagyományos üzemű. Persze még mindig mondhatjuk azt, hogy megéri, mert mondjuk szeretjük az azonnali gyorsulását. Ha pedig az esetek felében otthon tudjuk tölteni, már mindenképp olcsóbb üzemű lesz. Igaz, aki ma ebből a kategóriából tud választani, az vélhetően nem a kedvezőbb üzemért, hanem kényelmi okokból (zöld rendszám) és "környezettudatosságból" vesz villanyautót. Itt persze már csak az a kérdés: nevezhetünk-e környezettudatosnak egy 2-2,5 tonnás vasat, amivel pont kétszer akkora fogyasztással autózhatunk, mint egy alapvetően mindenre elég kompakt modellel - függetlenül attól, hogy benzines vagy elektromos. Ez persze már egy másik sztori, de felveti a kérdést, hogy vajon meddig lesz zöld rendszám a 300-400 lóerős villanyautókon.
Ne aggódjatok, a mocskos kormányunk majd megoldja, hogy megszűnjön a jólét csak terjedjen el jobban a villanyautózás.
Nyugi van nem csak ithon lessz ez igy hanem mindenhol.
Tudtam előre, hogy valahol lesz egy csavar, ami alapján vissza fogja szerezni az állam a benzinen elvesztett jövedéki adóját, ha jelentős mértékben elterjed a villanyautózás. De nem tudtam, hogy lehet ezt megvalósítani. Úgy gondoltam, hogy valami elektronikai cucc fogja figyelni, hogy ki tölti majd otthon az autóját, vagyis ki fogja lopni a jövedéki adót.
Merthogy szinte biztosra veszem, hogy a villany is meg lesz jövedéki adóztatva. (Mindenkit megnyugtatok, még csak a beetetés 2. szakaszánál tartunk csak, amikor már pénzbe kerül, de még adómentesen)
De most a cikk sorai között olvasva megvilágosodtam. Hisz olyan nagy áramra van szüksége egy villany-autónak, hogy otthon több napig tart feltölteni. Ami azt jelenti, hogy simán ki lehet vetni a közösségi kutakra a plusz adót, az otthonokra meg ki lehet szabni egy határt, ami fölötti fogyasztás esetén ott az adó.
Konklúzió: A cikkben említett árakat idővel nemcsak az infláció fogja emelni, hanem egy jelentős adó is fogja sújtani. Még pár év, és már csak annak fogja megérni villanyautót tartani, aki otthon napelemről tud tölteni, és csak akkora utakat tesz meg, ami egy “tankkal” belefér.
Szegény választási malacka (‘villanyautó)… amint pendülni kezd, már le is vágnák…
Eléggé nyilvánvaló, hogy a villanyautó is hasonló költségeken fog üzemelni, mint egy hagyományos, ráadásul jelenleg tele van kompromisszummal, mint pl. kis hatótáv, elégtelen töltőhálózat, órákig tartó töltés. Számomra ezek miatt használhatatlan. Szóval még mindig a gazdag sznobok drága játékszere. A legtöbb plug in hybrid és villany cégek nevén van, mert a cégautó adó mentességgel és az ingyenes parkolással akár gazdaságos is lehet, a plug in hybrid meg még használható akkor is, ha kifogy az akksi. A napelem szintén nagy hülyeség átlagos használat mellett. Éppen most bővíttetem az otthoni villany hálózatot. A szakértő azt mondta, hogy a 10 ezer Ft-os villanyszámlát felesleges kiváltani, mert előre kifizetek kb. 20 évet, amikorra meg majd éppen cserélni kell a teljes rendszert. Persze ha valaki ezzel fűti fel a medence vizét, hamarabb is megtérülhet. Jelenleg egy Octaviát használok, amivel 6 félből eljárok, és egy nagy kényelmes autóban ülök, nem egy olyan kis lófüttyben, mint ami a képen is van (nyilván nem az Audira gondolok).
Elnezest nem akarom felrevenni az autos topikot ezzel, de:
>>a 10 ezer Ft-os villanyszámlát felesleges kiváltani, mert előre kifizetek kb. 20 évet, amikorra meg majd éppen cserélni kell a teljes rendszert
Azert ennek erdemesebb kicsit utanajarni es esetleg mas, szakertobb szemellyel is konzultalni, mert aki ezt igy frankon bemondta, haaat.. Egyreszt 10-12 ev koruli megterulessel lehet kalkulalni jelen arak mellett es a 20 ev utanra max. hatasfok romlasaval lehet kalkulalni (mondjuk 80% ala visszaesik az eredeti kapacitas), de hogy kukazni kellene az eleg erdekes prognozis.