Mennyiért, mennyi idő alatt adható el a megunt kocsi?
Hat nap és jó ár kellett csak az autóeladáshoz
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Új autó vásárlásakor általános probléma, hogy mennyiért és mennyi idő alatt lehet megszabadulni a használttól. Egy konkrét példán át néztük végig a lehetőségeket.
Kiváló alkalom volt, hogy feltérképezzem, mit adnának érte a kereskedők, mi a reális ár érte. Kisebb és nagyobb telepeken egyaránt megfordultam az első tulajdonosától 137 ezer kilométerrel, jobb oldalán két elemén (a jobb hátsó ajtónál és a sárvédőnél) kontár fényezéssel és némi rozsdával tarkított, de amúgy makulátlan géppel. Közben bevallom, meg is szerettem a motorjából láthatóan, de nem vészesen olajat szivárogtató, már nem új kipufogóján keresztül kicsit füstölő olasz ötajtóst. Az árát rögtön az első kereskedő belőtte: 150 ezret adna érte, 250-ért rakná ki - annak reményében, hogy gyorsan elmenjen. A többi díler csak arról nyilatkozott, hogy ő mennyit adna érte: 140-150 ezer forint között ajánlottak gyors szemle alapján. Volt, aki nem is tett rá ajánlatot, más megkérdezte, hogy mennyit szeretnék érte kapni: 200 ezerrel próbálkoztam, udvariasan elkérték a számomat, mondván megnézik az árakat és a keresletet, ha érdekli őket, jelentkeznek. Nem érdekelte őket... Egy telep nélküli kereskedő az ismeretségünkre hivatkozva ajánlott 200-at - ha hibátlan az autó. Hogy lenne az 16 évesen? De 200 ezer forintért inkább megtartom én, s még ráköltöm a névre vételhez szükséges 53 300 forintot (mely 17 000 forintos eredetiségvizsgából, 24 300 forintnyi vagyonszerzési illetékből, valamint 6-6 ezer forintos törzskönyvből és új forgalmi engedélyből állna).
Utóbbi persze nem volt valós opció, a hozzám hasonlóan józanul sóher unokatestvérem úgy gondolta, hogy ha a kereskedő 250-ért tenné ki, akkor téli-nyári abronccsal, működő rádióval, elektromos ablakkal és központi zárral 270-ért sem hangzik rosszul a Punto. Szerintem sem - bár az alapján, hogy a 16-18 éves Puntók átlagfutása a Használtautó.hu teljes reprezentatív mintája alapján bő 15 ezer kilométerrel magasabb, átlagáruk pedig valamivel 350 ezer forint feletti, továbbá a szóban forgóhoz hasonlóan szép példányt nemigen láttam a hirdetések között, még kevés is az összeg. Most azonban a gyors eladás volt a cél, tehát a hirdetésben 270 ezer forint maradt vételárként.
Már a telefonnal készített fotók alapján is voltak érdeklődők a kocsira, ahogyan az meg van írva, minden ismert hibát beleírtam a hirdetésbe, és idővel profi, a hibákat is mutató fotókat is készítettem. Érdekes módon még a nem túl vonzó képeket, koszos autót mutató eredeti hirdetésre jelentkezett egy hölgy: neki kell ez az autó, ad érte 270 ezret, azonnal vegyem le a hirdetést. Én persze kötöttem az ebet, csak a vételár kifizetése után veszem le a hirdetést. Nem baj, szombaton jön. A fotózás után közvetlenül érkezett egy újabb hívás: hozzám hasonlóan szintén zuglói vevő kívánta megnézni, akivel 15 percen belül az amúgy is útba eső benzinkúton futottam össze. Alaposan végigjegyezte az autó hibáit, sérüléseit. Állítólag szaladgálós autónak venné a cégének, de sok az apró sérülés a karosszérián, amit rendbe kellene hozni. Bevallom, én nem nagyon nyúlnék hozzá, látta is rajtam, hogy sokat nem fogok engedni az árból, de azért jött a szokásos "Akkor mennyiért adod?" kérdés. Egyelőre 270-ért, hiszen hétvégén állítólag annyiért jön vevő - böktem oda tántoríthatatlanul.
Tudom, hogy lehetett volna többért is, némi fényezéssel, új hengerfejtömítéssel, legfeljebb 50 ezer forintnyi ráfordítással akár 100 ezer forinttal is többet kapni érte. Az viszont már a nepperkedés kategóriája lenne. Most a gyors, fájdalommentes autóeladást kívántam modellezni, ami kiválóan sikerült is. A hibákat előre bevallva már a hirdetésből tudta minden érdeklődő, hogy mire számíthat, így aki másodjára látta, az némi alkuval el is vitte a kocsit. A hirdetés hétfőn került fel a Használtautó.hu rendszerébe. Első nap - kiemelés nélkül - 25 ember nézte meg. Aztán aktiváltuk a naponta 914 forintba kerülő címlapra kerülést, a Fiat Puntók közötti előrehelyezést heti 686 forintért és a szintén hetente 457 forintos keretezést - továbbá sokat dobott a jó fotó is. Kedden már 922, szerdán 1273, csütörtökön 1107, pénteken 1095 kattintást kapott, szombaton - amikor a hó is leesett - a hirdetés is kevesebb, mindössze 357 érdeklődőt vonzott - igaz, délután 4-kor már inaktiváltam.
A konklúzió egyértelmű: jó árral (amennyibe a legolcsóbb hasonló modell kerül, vagy amennyiért egy kereskedő árulná) és őszinte hirdetéssel egy hétnél rövidebb idő alatt el lehet adni egy autót a Használtautó.hu segítségével. A kereskedők ajánlataihoz képest már a legolcsóbb autókkal is százezres tétellel több kerülhet az eladó zsebébe. Megéri, és nem is túlzottan macerás!
Nem tudom, hogy miért lenne “nepperkedés” a hibákat kijavítva többet kérni az autóért?
A nepperkedés a hibák eltussolása, “ügyes” módszerekkel való elfedése, nem a kijavítása.
Ez egy meggondolatlan megfogalmazás volt szerintem a cikk írója részéről.
[i]“Lehet autodidakta módon is csinálni, de ha valakinek nincs érzéke hozzá, inkább bízza szakemberre!”[/i]
Szerintem ez is egy önreklám, egy autókereskedő önreklámja. Egy időben adtam-vettem saját autóimat, mégsem jött soha senki vissza reklamációval. Persze ez állapot és ár kérdése is. Úgy ahogyan az előző hozzászóló írta, egy jó ár belövése rendkívülien fontos, úgy az eladást, mint a későbbi reklamációt illetően. Persze ha az ember busás haszonnal kívánja értékesíteni, vagyis ebből akar megélni, akkor valóban az autókereskedés egy komoly szakma, ehhez kétség nem fér.
Érdekes helyzet alakult ki Amerikában ezzel kapcsolatban. Ott egy autókereskedő csípőből rárak 100%-ot egy beszámított autóra. Utána aztán lehet órákat, vagy akár több napot is alkudozni, és persze nagyon jelentős árengedményeket elérni.
Nem véletlen az, hogy ott a köztudatban a csalás, hazugság mint fogalom szinonimája az [b]autókereskedő[/b] -:).
A cikkbe több hiba is csúszott! Először is a hirdetések kiemelése napi több ezer Ft-ba is kerülhetnek, ami nem minden esetben térül meg. Hiába van kiemelve egy hirdetés, ha rossz állapotú az atutó, vagy rossz árban van meghirdetve, a kiemelés sem fogja garantálni a sikert, legfeljebb többen kattintanak rá, de elkelni nem fog. Ha egy autó jó árban van és jó állpotú, kiemelések nélkül is el fog kelni. A legnagyobb hibája a cikknek, hogy ez egy önráklám a használtautó.hu-nak! A saját autójukat hirdették meg a saját oldalukon, aztán csináltak neki egy kis hírverést az autónavigátotron, ami szintén a saját érdekeltségi körükbe tartozik. Végül verik a mellüket, hogy milyen ügyesek voltak, mert rövid idő alatt sikerült eladniuk az autót. Az már csak hab a tortán, hogy ezek után azt a következtetést vonják le, hogy érdemes költeni a hirdetésre. Persze, mert ez a pénz is az ő zsebükbe vándorol. A cikknek nem ez a tanulsága. Akinek van ideje foglalkozni a saját autója eladásával, hirdetgetni, fogadni az érdeklődőket, hallgatni a hülyeségeket, alkudozgatni, az eladás után a fogadni a reklamációkat, hogy ez is elromlott, az is rossz, nem erről volt szó, amikor megvettem, add vissza a pénzemet, stb, az talán ki tud hozni többet is az autójából. De egy dolgot ne felejtsünk el: az autókereskedelem egy komoly szakma! Lehet autodidakta módon is csinálni, de ha valakinek nincs érzéke hozzá, inkább bízza szakemberre!
Szerintem a legfontosabb egy jó árat belőni hozzá. A húgoméknak ez sikerült, a 2004-es Mazdájukat (végig szervizelt) 3,5 nap alatt eladták, alku (és kiemelt hirdetés) nélkül.
Hasznos cikk volt. Akinek van ideje, energiája, értékesítse saját maga, minden más esetben rosszabbul jár az autótulaj (még új autóba beszámítás esetén is). Korában többször cseréltem autót, volt hogy “szívtam” is. Egy biztos, olyat még egyszer nem csinálok, mint 1997-ben, hogy 350.000-et ráköltök azért, hogy 50.000-el magasabb vételárat kapjak érte. Inkább eladom olcsóbban, de nem költök rá. Egyetértek a cikkben levezetett hasonló gondolatmenettel.