Mennyibe kerül egy liter csomagtér? – Így alakul a kombik felára
Hova pakolhatunk a legolcsóbban?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megnéztük, mennyivel kerülnek többe a nagy puttonyos autók 4- vagy 5-ajtós testvéreiknél.
A képet valamennyire megzavarja, hogy a 4-ajtós modelleknél ritkán szokták megadni a lehajtott ülésekkel teletömhető térfogatot, így ott jóval nagyobb differenciák jöttek ki az alapméret és a lehajtott üléses kombi csomagterek térfogata között. Ez aztán a literárat is erősen befolyásolta, így jöhetett ki, hogy Audi A4-esben, 3-as BMW-ben, vagy akár még a Mercedes CLS-ben is jóval alacsonyabb a tér literenkénti ára, mint az ötajtós kompaktok és kisautók esetén, ahol egymásnak tökéletesen megfeleltethető adatok alapján lehetett szembeállítani az eltérő karosszéria-kivitelű modellek közötti különbségeket.
Típus | Vételár [Ft] | Csomagtér alap/ lehajtott üléssel [l] |
Kombi vételár (felár) |
Csomagtér alap/ lehajtott üléssel [l] |
Különbség alap/ lehajtott üléssel [l] |
Liter felár alap/ lehajtott üléssel [Ft] |
Mini One | 3 990 000 | 160/680 | 4 790 000 (800 000) |
260/930 | 100/250 | 8000/3200 |
Skoda Fabia 1.2 12V Cool | 2 660 880 | 315/1180 | 2 867 890 (207 010) | 505/1485 | 190/305 | 1090/690 |
Ford Focus 1.6 Ti-VCT Trend | 5 050 000 | 363/1148 | 5 250 000 (200 000) | 490/1516 | 127/368 | 1969/680 |
Kia cee'd 1.4 CVVT LX Base | 4 049 000 | 380/1318 | 4 299 000 (250 000) | 528/1642 | 148/324 | 1689/772 |
Opel Astra 1.4 Ecotec Selection | 4 700 000 | 370/1235 | 4 900 000 (200 000) | 500/1505 | 130/270 | 1538/741 |
Renault Mégane 1.6 Authentique | 3 940 000 | 372/1162 | 4 290 000 (350 000) | 524/1600 | 152/438 | 2303/799 |
Audi A4 1.8 TFSI | 7 868 030 | 480 | 8 304 910 (436 880) | 490/1430 | 10/950 | 43 688/460 |
BMW 320i | 9 137 000 | 480 | 9 652 000 (515 000) | 495/1500 | 15/1020 | 34 333/505 |
Citroën C5 HDI 115 Collection | 7 550 000 | 439 | 7 860 000 (310 000) | 505/1500 | 66/1061 | 4697/292 |
Mazda6 2.0 | 6 499 000 | 489 | 6 499 000 (0) | 522/1648 | 33/1159 | 0/0 |
Mercedes CLS 250 BlueEfficiency | 18 092 000 | 520 | 18 638 100 (546 100) | 590/1550 | 70/1030 | 7801/530 |
A táblázat sorainak áttekintése után világosan látszik, hogy két, egymástól igen távol eső végpontja van a mezőnynek. Egyikük a Mini, ahol a One-nal szembeállított Clubman esetében a lehajtott üléssel mérhető 250 literes differenciáért nem kevesebb, mint 800 000 forintot kell otthagynunk, így 3200 forintra jön ki az egyes literek felára. Itt azonban meg kell jegyeznünk, hogy a Clubman nem tipikus kombiváltozat, kétszárnyú hátsó ajtaja, és a hátsó ülések megközelítésére szánt jobboldali öngyilkos ajtó is rendesen megdobja a gyártási költségeket, ezeket az extrém, de igen divatos megoldásokat pedig keményen megfizettetik az ilyesmire vágyókkal.
És van egy új jövevény a piacon, melynél igen szokatlan, de jó eséllyel a kombi-eladások erős fellendülését eredményező üzletpolitikával állt elő a forgalmazó: az új Mazda6 esetében mindegy, hogy az elegáns szedánt, vagy a nagyobb rakteret, praktikusabb használatot kínáló Sportkombit választjuk, az ár csak motor és felszereltség kérdése, a két karosszéria-változat minden esetben ugyanannyiba kerül. Érdekes lesz majd megfigyelni a forgalomban, hogy milyen arányban terjed a két verzió, bár mi ilyen ajánlat esetén egyértelműen a kombira tennénk voksunkat.
Hogy ez ne zavarja meg az értékelést, az alábbiakban megmutatjuk, hogy alakulnak a számok, ha az ötajtós modelleknél is így, azaz az ülésdöntés nélküli alaptérfogat, valamint a teljes egészében kihasznált kombi űrméret közötti különbségekre vonatkoztatjuk a literek felárát.
Típus | Különbség alap- és kombitérfogat között | Árdifferencia | Literár |
Skoda Fabia | 1170 | 207 010 | 177 |
Ford Focus | 1153 | 200 000 | 173 |
Kia cee'd | 1262 | 250 000 | 198 |
Opel Astra | 1135 | 200 000 | 176 |
Renault Mégane | 1228 | 350 000 | 285 |
Így már jobban kiegyenlítődnek az árak, és az is bebizonyosodik, hogy a prémiumok esetében bizony a csomagtéri literek felára is magasabb, körülbelül 2,5-3-as szorzóval adják drágábban a rakteret, ehhez képest igen kedvező a C5 esetében a 292 forint, és magasnak mondható a Renault Mégane 285 Ft/literes egységára. Azt persze nem gondoljuk, hogy ezek a számok bárkit is elrettentenének, vagy ösztönöznének a kombikról szóló döntésben, de azért nem árt tudni, mennyit kell fizetni azért, hogy nagyobb utazások, vagy pakolások során kényelmesebben tudjuk kihasználni autónk rakterét.
Nem tudom divat-e még, de a régi F-astrákhoz pl. volt csomagtérháló, amivel (plafonig rakva) nem ledöntött hátsó ülésekkel is jóval nagyobb volt a raktér mint a négyajtósé. Így nyilván a literár is sokkal jobb.
Szlovákoknál állítólag az 5 ajtósokhoz is van csomagtérháló (mert így tgk-nak minősül és vissza lehet igényelni az ÁFÁ-t, vagy valami ilyesmi), amivel talán még az 5 ajtósok alap csomagtere is csak minimálisan kisebb, plafonig rakodva mint a sedánoké.
Az megint csak nem forintosítható, hogy egy kombi/5ajtósba akár egy hűtő is betolható (extrém esetben nyitott 5. ajtóval).
Megaztán 5 ajtós és 5 ajtós alaphelyzeti cs. mérete között is van különbség, pl. Fabia sedán/5a. között nagy a különbség, ellenben egy Mondeo (vagy Octavia) sedán/5ajtós között minimális. Utóbbi esetben az 5a/kombi esetében is kisebb a különbség, alaphelyzetben, hálóval plafonig rakva van előny a kombinál és lehajtott ülésekkel is.
Nekem már több kombim volt, jelenleg egyterűm van. Az első kombi véletlenül került hozzám, összetört a kocsink, hirtelen kellett egy másik, és az ismeretségi körben éppen egy kombi volt eladó (akkor még nem volt internet, vidéken az autókereskedések is csak akkoriban indultak). Aztán a következő autóvásárláskor már direkt kombit kerestem. Ahogy egyik ismerősöm mondja a kombinak nincs hátránya, csak előnye. Az egyetlen dolog, ami akadály lehet, hogy ha valakinek nem tetszik. Én használtam lehajtott ülésekkel is, tetőig pakolva is. Igaz ezt nem nagyon szeretem, megszoktam, hogy a középső tükörben kilátok hátrafelé, és zavar, ha nem.
A 200-300 ezres felárat mindenképpen megéri, a Mazda pedig főleg jó felár nélkül. Úgy emlékszem korábban a Ford Focusnál sem volt feláras a kombi, de most már az (bár nem biztos, hogy jól emlékszem).
Én csak a lehajtott ülés miatt vennék kombit, ha egyáltalán. Akkor mindenféle nagy tárgy beleférne.
Már megint a leglevésbé releváns adatok alapján készítenek cikket. Kombit az ember tipikusan azért vesz hogy felhajtott üléssel plafonig pakoljon. Pl család nyaralásra.
A szabványos adatnál ráaádsul benne van a cstartó szint alatti rész is, vagyis az alapűáron szükségpótkereket adó gyártók (szerintem tuisztességtelen) előnyhöz jutnak.
Azért mert az új octaviából még nincs kombi. Majd Genfben lesz a hivatalos bemutatója, márciusban. Kereskedésben még nem kapható, így ára sincs még. A régebbi octaviából van kombi raktáron, de az leárazott, nem lenne korrekt az összehasonlítás a nem akciósokkal szemben. De ott van a mini is, ahogy írtad.+ így képet kap a potenciális vevő arról is, hogy a különböző kategóriákban lévő tipusok árazása mennyire eltérő. Ettől függetlenül jogos a felvetés, érdemes lenne akkor inkább nem beletenni az összehasonlításba őket.
Nem értem miért a Fábiát és nem az Octaviát hasonlitgatják egy kategóriával nagyobb autókhoz(kivétel a Mini)?