Veteránautó találkozó Pécsett, 2020 nyarán - úgy-ahogy belesimulnak a látképbe, pedig a kettes Polo és a négyütemű Trabant is zöldfülűnek mondható egy ilyen találkozón: mi éppen ezért ennél jóval újabbnak ható gépeket válogattunk össze nektek!
A veteránautó kifejezés manapság elég megosztó. A törvényi szabályozás is rengeteg különböző kategóriába sorolja az OT rendszámok birtokosait, de az egyszerűség kedvéért most az egyszer legyünk egy kicsit elnézőek, és illessük meg a veterán névvel azokat a youngtimereket is, amelyek még csak épphogy átlépték a harminc éves álomhatárt, és nézzük meg, kik ennek a két betűs klubnak a legújabb tagjai.
Ezekre a kocsikra valószínűleg senki sem csodálkozna rá egy ilyen helyen, a kerek lámpák és a mára már kőkorszakinak ható formavilág megkönnyíti az elvegyülést
Általában egy autó akkor mutat furcsán OT rendszámmal, ha még sok fut belőle az utakon, illetve ha átlagos állapotban gyakorlatilag semmilyen értéket nem képvisel. Segíthet az is, ha egy modellt 10-15, netán 20 évig gyártottak szinte változatlanul, hiszen így alig 10 éve még újat vehettél abból, aminek az első példányai szép állapotban ma már megkaphatják az OT-t.
Ezek az autók észrevétlenül öregszenek, az utcakép részét képezték 25 éve is és ma is. A különbség az, hogy akkor jómódú családok megbecsült flottaszállítói voltak, mára viszont már leginkább csak a pizzádat hozzák ki, ha épp nem a szomszéd Károly Bácsi jár velük a szőlőbe. Bizonyos szempontok szerint ezek a legjobb autók, hiszen kiállták az idő próbáját, és még mindig hűségesen szolgálnak. Összegyűjtöttünk nektek 6 olyan modellt, amelyek szerintünk így, láthatatlanul érték el a harmincat, illetve a lista végére hagytunk egy meglepetésvendéget, aki csak jövőre tölti ugyan a veteránkort, de annyira felháborító lesz OT rendszámmal, hogy szükségesnek láttuk egy évvel előre bejelenteni, hátha úgy mind fel tudunk készülni rá lelkiekben.
Íme a Fiat Cinquecento, egy olasz kisautó, ami majdnem fel sem került a listára, de aztán beugrott, hogy egy apró részlete miatt egy igen különleges modell
A Cinquecento elég sokkal bír azon tulajdonságok közül, amik miatt nem is gondolnánk, hogy 30 éve kerülgetjük a forgalomban. Persze csak ha épp nem ő kerülget minket az 1.1 FIRE motorjával, ami mai szemmel is meglepően jól mozgatja a kis kasznit. Szögletessége ellenére is időtálló a formája, bár az azért mindenképpen egyértelmű, hogy nem a kétezres évek gyermeke, ahhoz messze túl kocka a látvány.
Ebbe a kicsi utastérbe 4 felnőtt ember ülhet be - hogy mennyi fér el kényelmesen, az már más kérdés
Bizonyára sokan gondoljátok, hogy
"Dehát eszembe sem jutott volna, hogy a Cinquecento ne lenne lassan harminc!", és igazatok is van, éppen ezért ezt a kocsit eredetileg nem is terveztem felvenni a listára. Ennek a legfontosabb oka, hogy bár még mindig látni néhányat, az utóbbi pár évben eléggé megfogyatkozott a számuk az utakon. Ez pedig szerintem az egyik legjellemzőbb ok, amitől egy autót hirtelen öregnek érezhetünk. Azért van itt mégis, mert egy olyan különleges tulajdonsággal bír, amivel kevés valaha legyártott autó.
Bal oldalon egy hosszában beépített 0,7 literes motorral szerelt példányt, jobbra pedig egy keresztmotoros 1,1 literes FIRE fantázianevű változatot láthatunk
A Cinquecentót egyidőben szerelték hossz- és keresztmotorokkal is, ami nagyon ritka az autóiparban. Éppen ezért szerintem közelmúltbéli létszámfogyatkozása ellenére is megérdemli az említést a listán - bár aktuálisan mindössze 9 (!) példány kínálkozik belőle a Használtautón.
Következő autónk a 850-es Volvo, a svéd csodatégla, amelynek kombi változatába szó szerint minden IS belefért, ráadásul egyszerre
A
850-es Volvók szintén elkezdtek már fogyni az utakról, "viszonylag szögletesnek" nevezni pedig erős kiforgatása lenne a tényeknek, tekintve, hogy valószínűleg kizárólag derékszögű vonalzóval rajzolták a formatervét. Mégis valahogy nem az autós találkozók jutnak eszembe, ha ránézek egyre. Lehet, hogy ez csak az én szubjektív véleményem, de nem érzem 30 évesnek a típust, aminek igazából már évek óta nincs piaci értéke, jelenleg 6 példányt találhatunk belőle a Használtautón, 410-899 ezer forint között.
Főként a beltérre igaz, hogy egyáltalán nem gondolnám ennyi idősnek, egyes gyártók a kétezres évek elején is megirigyelhették volna ezt a műszerfalat
Mindenképp fontos megjegyezni, hogy a listánk legmodernebb, legbiztonságosabb és legpraktikusabb autója a Volvo 850, így hiába néz ki idősebbnek, kényelme, praktikussága és vezetési élménye nyugodtan letagad neki jópár évet.
Kihagyhatatlan a listáról a brutális elpusztíthatatlansági mutatókkal rendelkező Daewoo Tico - az egyszerű gépből még ma is találunk 15 darab műszakis példányt a Használtautón, olcsón: 119-320 ezer forint között
Már alig várom, hogy először lássak OT rendszámos Ticót egy találkozón, de a tulaját előre sajnálom amiatt, amit egyes veteránautósok gondolni, netán mondani fognak az autójáról. Tipikusan az a kocsi, aminek átlagosan rossz állapotban az értéke a nullát közelíti, és ez sajnos nem véletlen: elsőszámú ellensége ugyanis a rozsda, amit ha nem vesznek észre időben, könnyen menthetetlenné eheti az autó alját. Motorikusan viszont szinte lehetetlen elpusztítani, ezért rengeteg példány a mai napig éjjel-nappal kerülgeti a forgalmat ételfutár táblával a műszerfalán.
Méretben nem nagyobb a Cinquecentónál, de sokkal praktikusabb, a beltere viszont jóval szürkébb és unalmasabb az olasz konkurenciánál
Nemrég találkoztam egy hirdetéssel, miszerint 300 ezer forintért szerettek volna megválni egy tényleg újszerű állapotú Ticótól. Már a kikiáltási ár ténye magában majdnem kirobbantotta a harmadik világháborút a kommentszekcióban, és még erre jöttek rá azok a hozzászólók, akik szerint a kocsi igenis megérte az árát. Pedig megérte, és nem csak azoknak, akik valamiért öregedő Daewookat gyűjtenek. Kevés olyan autót találni ugyanis a 300 ezres kategóriában, ami ilyen kis fogyasztással és méreteihez képest ennyi praktikummal, valamint szinte nem létező fenntartási költségekkel közel végtelen mennyiségű abuzálást elvisel.
A lista következő büszke tagja a Peugeot 106, ami egy meglepően kellemes kisautó volt a maga korában. Annak idején nekünk is volt, ráadásul újonnan vettük, így nekem talán még nehezebb elhinni, hogy idén lesz 30
Egy különleges színű 106-os Peugeot-nál - főleg, ha a ráncfelvarrott változatot is számításba vesszük - kevés cukibb kicsikocsit tudok mondani. Meglepően kényelmes és kimondottan jól kezelhető autó, magamnak biztosan a köztudottan éhezőművész 1,5 literes szívódízellel venném, bár akkor a kőkorszaki technológiás motor sokat rontana az autó egyébként fiatalos érzetén.
A 106 műszerfala önmagában nem egy felvillanyozó látvány, viszont a színes szőnyegek és kárpitok a mai szemnek is vonzóvá tehetik
A legtöbb példány nagyon jól sikerült, elég megbízható típusnak számít annak ellenére is, hogy egyes véletlenszerű 106-osok - mint például a miénk is annak idején - az első kilométertől kezdve folyamatosan elektronikai és motorikus problémákkal küzdöttek, kiidegelve ezzel a tulajdonosokat és a garanciális szerviz szakembereit egyaránt. Amelyik viszont újonnan jó volt, az még ma is fut, ha legalább a karbantartási létminimumot megadták neki - a Használtautó.hu felületén 25 példányt, már 85 ezer forintos belépővel találhatunk belőle jelenleg.
Elérkeztünk az igazán meglepő autókhoz, ebben a kategóriában az első nem más, mint a harmadik generációs Golf
Magyarországon az első három Golf együtt öregedett meg, hiszen a rendszerváltás után a frissen bemutatott hármas új példányai a külföldről behozott - és sokszor kérdéses állapotú - egyesekkel és kettesekkel együtt lepték el az országot, nem is beszélve a temérdek Golf II rendőrautóról. Éppen ezért pár évvel ezelőtt még az én első generációs Golfomat is nehezen fogadta be egyes idősebb veteránautósok lelki világa. Hát mi lesz velük most, hogy már a
Golf III is OT rendszámmal díszeleghet?
A kombi helykínálata nagyjából bárkinek elegendő lehet a hétköznapokra, a legendás 1.9 TDI motor pedig szakszerű karbantartás és megfelelő felhasználás mellett kényelmesen elmegy akár egymillió kilométert is - a kettőt párosítva még napi használatra is jó lehet egy ilyen: ha valaki megszorulna, de autóra mindenképp szüksége van, akkor a rozsdára figyeljen kiemelten a vásárláskor
Ez már egy olyan kocsi, ami mindegyik korábban felállított kritériumnak megfelel. A formavilága és a vezetési élménye is bőven megelőzi a korát, közepes felszereltségtől felfelé pedig akár klímás, elektromos ablakos, csendes és kényelmes autó is lehet, ráadásul még mindig annyi van belőle, hogy rögvest sírva fakad a magyarországi autók átlagéletkorát vizsgáló statisztika, ha meglátja: csak a hirdetettek száma 113 jelenleg a Használtautón.
A harmadik generációs Golf műszerfala - a szürkesége ellenére - sok rajongó szerint a legjobb az összes közül, mert minden kézre áll, minden kényelmes, ennek ellenére az évek múlásával is stabil, csendes és strapabíró maradt
A Golf III tehát mindenképp megérdemli a helyét a listán, sőt, még talán az első helyre is elférne, de sajnos erről a díjról lecsúszott. Van ugyanis egy még ennél is gyakoribb, ennél is elpusztíthatatlanabb 1991-es születésű gépjármű, amely hazánkban sokaknak nem csak egy autó, hanem maga "az autó". Összességében a Golfhoz hasonló attribútumokkal rendelkezik, ugyanúgy gyártották talán a kerti traktoron kívül az összes létező karosszériaváltozatban, de a magyarországi összeszerelésnek és valamivel kedvezőbb újkori vételárának köszönhetően sokkal jobban elterjedt. Ez a korát meghazudtoló gépcsoda pedig nem más, mint az
Opel Astra F.
Az Opel Astra néven ismert szentgotthárdi csodagépre is igaz, hogy örökké menne, ha nem vasból készült volna, hiszen neki is a rozsda az egyetlen valódi ellenfele
Az első OT rendszámos Astrát - a lista korábbi tagjaival ellentétben - szerintem szinte mindenki, még a legkeményebb szívű veteránautós is örömmel fogja majd látni a kiállításokon. Annak ellenére ugyanis, hogy a 11 évig gyártott modell nem csak egyszerűen fiatal, de még annál is fiatalabbnak tűnik, mint amilyen, rendelkezik egy csodafegyverrel. A veteránautókat ugyanis a legtöbben nosztalgiázni tartják, ezzel az Astrával pedig szinte mindenkinek van legalább egy jó emléke, amire szívesen gondol vissza.
A beltér talán valamivel izgalmasabb, mint a Golfban, cserébe kicsit könnyebb elpusztítani
Az én emlékem, hogy még annak idején - szinte friss jogsisként - egy barátom anyja kölcsönadta nekünk az F Astráját, hogy azzal menjünk le csoportosan az egyik környező kistelepülésre egy többnapos összejövetelre. Nem egy nagy sztori, de mindig öröm lesz visszagondolni arra a hosszúhétvégére. Ma az Astra még mindig népszerű "melósautó", a Classic névvel sokáig gyártott sorozatból 40 ezer forinttól találunk már érvényes műszakis példányt a Használtautón, a 223 (!) tagú kínálat csúcsa 2,29 millióért egy 2.0-16V GSi C20XE verzió 1991 júliusából, azaz a gyártás elejéről. Utóbbiban már alighanem benne van az OT felár, a legszebb ezredfordulós példányokért 1 millió körül kérnek.
Az Astrából tényleg minden volt, a hátsó ülés nélküli dobozostól a méretes kombin át egészen a sportos kabrióig
A lista végeztével elérkeztünk a várva várt +1 autóhoz, ami két okból is kivételt képez, ugyanis egyszerre túl öreg és túl fiatal ahhoz, hogy itt legyen. Túl öreg, mert más földrészeken már rég elmúltak 30 évesek az első ilyen példányok, mégis túl fiatal, hiszen Magyarországon csak 1992-től gyártották. Ami viszont ennél is érdekesebb, hogy meglepően sok közös vonást hordoz az Astrával, mégis sokkal negatívabb kép él bennünk a típusról. Éppen ezért hiába hűséges, megbízható és kvázi elpusztíthatatlan, hiába gyártották 12 évig szintúgy hazánkban, és hiába van vele körülbelül azonos számú közös emlék, közel sem lesz annyira emészthető az OT rendszám létjogosultsága.
Bizonyára sokan kitaláltátok, hogy a feketebárány nem más, mint a Mi Autónk, a hírhedt Suzuki Swift, ami nálunk majd csak jövőre tölti a harmincat, Japánban viszont már most is 33 éves
Sokat gondolkoztam rajta régebben, hogy mégis mi okozza az "öreg Swift" rossz megítélését, tekintve, hogy amúgy egyáltalán nem egy rossz kocsi, és talán soha nem is volt az. Végül két dologra jöttem rá. Az egyik, hogy puritánnak, gyengének és veszélyesnek azért tartjuk, mert hiába a jó formaterv és a világmegváltó facelift, attól még a második generációs Swift egy nyolcvanas években tervezett autó marad, és ezt nagyon sokan felejtették el a gyártás vége felé. Ha 1991-ben a Swift helyett mondjuk a kettes Golf jogait és gyártósorát vesszük meg, majd azt forgalmazzuk 2004-ig új autóként fillérekért, akkor bizony az lenne most az utasbiztonságot hírből sem ismerő filléres népautó, amiből minden sarkon áll vagy három. Ha a valódi kortársaihoz hasonlítjuk, akkor a Swift pontosan azt tudja, amit kell, sőt, talán még valamivel többet is.
A Swift még mindig az utcaképünk része, és valószínűleg még nagyon sokáig az is marad - olcsó autót keresve biztos befutó, több száz kínálkozik belőle
A másik dolog, amiért sokan ok nélkül nézik le ezt az autót, hogy 2008 után teljes mértékben önhibáján kívül vált
Magyarország hivatalos válságautójává. Elpusztíthatatlansága és verhetetlen ára megtanított minket arra, hogy a kényelem és a gyorsaság nem minden, egy ötfős család a heti csomagjaival együtt pedig igenis befér egy ilyenbe, ha a szükség elég nagy úr. Emiatt viszont végképp nem szabad lenézni ez a típust, hiszen jelenlétével rengeteg családnak épphogy sokkal jobbá tette a nehéz időket. Ezért mindenképp joggal jár majd az OT rendszám az első restaurált Swiftre is, hiszen ugyanúgy remek autó és nem mellesleg történelmünk egy darabkája, még akkor is, ha egyesek nem a legszebb emlékeket társítják hozzá.
Lehet, hogy csak én látom furcsán a világot, de hiszem, hogy bármely olyan használati tárgy érdemelhet törődést, ami kiállta az idő próbáját. Ha néha elteszünk egy-egy darabot a múltból, azzal nem csak a magunk visszaemlékezését könnyítjük meg, hanem tisztelgünk is azok előtt, akik azt az eszközt megtervezték és összeszerelték azért, hogy utána a mi életünket könnyebbé tegyék vele. Hamarosan ilyen emlékek lesznek ezek az autók is, hiszen pár éven belül teljesen kikopnak majd az utakról, pont mint az elődeik. Addig viszont ne lepődjetek meg azon, ha a forgalomban egy-két fényesebbre polírozott példány OT rendszámmal vesz majd részt, nagy valószínűséggel joggal viseli majd a muzeális autóknak járó azonosítót!
Én még mindig azt mondom, hogy a műanyaglökhárítós korszak autóinak oldtimerré érésével maga az OT intézménye is halódni kezd majd. Valahogy hozzátartozik a dologhoz a „fém”, a „vas”, a „króm”. Azokat az autókat, amiken e három anyag még dominál, tovább ápolgatják, de szerintem a tábor számottevően nem gyarapszik majd a plasztikkorszak autóival, amiket sokan már – részben joggal – a spórolással azonosítanak, ami nem menő. Nagy kérdés, hogy a japánok aranykora pl. pont a ’90-es évek voltak – velük mi lesz? Koreánál pedig gyakorlatilag értelmét veszti a jelenség szimpla szóba hozása is, ott még mindig nem jött el az „aranykor” – ezt én mindig egy-egy generációváltásukkor konstatálom magamban…
Azt azért tegyük hozzá a cikkhez, hogy a felsorolt típusok közül ami valóban 30 éves lesz idén vagy jövőre, azokból már nincs olyan sok, F Astrából is a G-vel, H-val kezdődő rendszámosok dominálnak az utakon, és mire azok is OT-s korba lépnek, jócskán megritkul majd az állományuk. A Daewoo meg ha jól tudom, 1994-ben lépett a magyar piacra, emiatt a legrégebbi is E-vel kezdődő rendszámot kapott. A márka maga ugyan régebbi, de mi magyarok nem vagyunk abban érdekeltek. Swiftből meg a „szögletes” első generációról idehaza alig tudnak(TC-Erőmérőben is volt), aztán pedig pár évig a japán gyártású „mi autónk” következett, másfajta műszerfallal, utána jött az igazi „mi autónk” az esztergomi gyár üzembe helyezésével.
Az elmúlt évtizedekben valahogy nagyon lelassult az autók formai avulása, egy ma 30 éves modell megjelenésében sokkal modernebbnek hat, mint 30 évvel ezelőtt egy akkor 30 éves típus. (Erre az egyik legjobb példa az 1989 őszén bemutatott Opel Calibra. Képzeljük csak el, hogyan nézhettek akkor egy 1959-es Opel modellre, és hogyan tekintünk ma a Calibrára – egyáltalán nem tűnik elavultnak a formája szerintem)
Éppen ezért talán nem lenne indokolatlan az OT-korúság feljebb tolása, akár 10 évvel!
Az OT kor határának módosításával én óvatosabban bánnék. Lehet, hogy egy Calibra még most sem néz ki elavultnak de pl. pont a cikkben szereplő 850-es jóval öregebbnek néz ki a koránál. De említhetjük a Citroen DS-t, amely 1955-ös létére simán lehetne tizenöt évvel későbbi autó is. A Citroen ZX vagy a Fiat Tipo is öregebbnek néz ki a koránál míg egy W210-ről nem az az első gondolat, hogy négy év és OT-ra mehetnek az elsők. A harminc év akkor is három évtized ha nem avul a design és akkor is ha már újkorában poros volt.
Ami az első hozzászólást illeti azért felhívnám a figyelmet a „vótmégbenneanyag” csapdára. Tetszik vagy nem; megértek az OT-ra az első F Astrák, Golf III-ak. Bármennyire az utcakép részei (bár csóróbb megyékben látni már csak többet belőlük), bármennyire műanyagok, elérték a harminc évet. Néha önmagának is fáj bevallani az embernek, hogy bizony elrepült tíz – tizenöt év amit nem akarunk magunkon észrevenni.
Másrészt ahogy az iskolában minden évfolyam lenézi az alatta lévőt és minden korosztály a fiatalabbakat; úgy az autókról is két – három generációnként kijelentik az „utolsó igazi”; „az utolsó rendes”; „vótmégbenneanyag” és hasonló frázisokat. A most istenített és felfelé ívelő W124-est idegenkedve fogadták a W123 után mert az krómlökhárítós volt és „vótmégbenneanyag”. A W123-at lenézték a W115 után és lehetne folytatni a sort. A jelenleg a béka ülepe alá árazott W210-nek is durva ára lesz tíz év múlva szép állapotban.
És végül azt se felejtsük el, hogy a 15 milliós darabszámú Ford T volt a maga korában a legelterjedtebb és legközönségesebb autó a világon. A korszak Bogara, F Astrája. Most mennyi van belőle? És mennyiért lehet egyet vásárolni? Könnyen megeshet, hogy a létrával és festékesvödörrel megölt Astrák, Golfok elfogynak a maradék pedig igencsak felértékelődik. Lehetetlen? A Wartburg és a Trabant már átesett ezen.
„A Citroen ZX vagy a Fiat Tipo is öregebbnek néz ki a koránál ”
A ZX-szel kicsit vitatkoznék, bár tény, hogy nem a legszebb Citroen. Viszont a Saxo, vagy a cikkben is említett Peugeot 106-os (szerkezetileg-motorikusan gyakorlatilag ugyanazok) már nemcsak szépek, de újszerűbbnek is hatnak. Ha már ZX: az ikertestvére, a Peugeot 306-os még ma is modern, szép és nem utolsósorban kiváló autó, kényelmes, tele plüssel, olcsón fenntartható, egyáltalán nem rohad, igazi titkos tipp! Ja, és Pininfarina design. 😉 A Tipo szegény tényleg öregecskének hat, de már a Lancia Delta Mk2-ről vagy az Alfa 145-ről nem mondható el ugyanez, csak sajnos nagyon kevés lett belőlük az utakon…
„…de már a Lancia Delta Mk2-ről vagy az Alfa 145-ről nem mondható el ugyanez, csak sajnos nagyon kevés lett belőlük az utakon…”
Ööö…ácsi: ha nem rohadnak, akkor hova lettek? (Próbáltam a lehető legegyszerűbben kifejezni magam, hogy te is felfogd, Töki.) Szóval? Mi a titok? Avass be minket elméd legmélyebb bugyraiba, lássuk, mi zajlik ott 😀
Apád a töki. Egyáltalán nem rohadtak el, ne reméld, ne álmodozz, de rosszindulatú kis majom. Csak nem vették itthon, mert a hozzád hasonlóknak az opelfosvágenfordtoyota az igazi autó.
„Éppen ezért talán nem lenne indokolatlan az OT-korúság feljebb tolása, akár 10 évvel!”
Ez egy abszurdum. Ha egy autó jócskán megelőzte a korát, akkor az a gyártója érdeme, ha pedig már újkorában is elavult volt a design, akkor a szégyene. Vannak nyugat-európai országok, ahol 25 év kell az OT-minősítéshez: a ’96-os autók ott idén már veteránok(jövőre már a Golf IV vagy a békalámpás Corolla is)!
Az OT és OT-korúság két külön dolog. Azoknak az autóknak amik életkoruknál fogva jogosultak lennének a veterán megkülönböztetésre néhány százaléka menne át helyből vagy minimális ráfordítással a vizsgán. Mármint a magyar vizsgán, FIVA minősítést még annál is kevesebb autó kapna. Talán az Opel gyárban kiállított első Astra meg még 1-2 gyűjtői példány.
Tőlünk nyugatabbra nagyon más az egész régi autó-kultúra.
Amit nálunk „veteránozásnak” neveznek az inkább olyan, hogy valami leharcolt használati tárgyat próbálnak életben tartani (a mi veteránjaink inkább kiszolgált közkatonák).
Nyugaton nem annyira „veteránoznak”, mint „klasszikusokat” gyűjtenek hobbi autónak. Ehhez persze nem csak a kulturális alap és az anyagi lehetőségek mások (ugyebár sok arrafelé a monarchia is, meg eleve nem kúrják el az országukat menetrendszerűen). Teljesen más a szabályozási környezet is: amíg nálunk minden xarkupacot át lehet vesztegetni a vizsgán, ott olyan autókat küldenek ismételni amit itthon újszerűként hirdetnének (lásd a 7 éves S40-esem azért újrázott mert a két első futómű között 30% feletti különbség volt, bár a használtságuk nem indokolta volna). Ezek mellett 10-12 éves szintén tökéletesen funkcionális autókat tiltanak ki a városokból, amivel ellehetetlenítik őket fő autóként.
Meg persze ott a jólét, a csere erőlködés nélkül megoldható (akkor is ha hitellel), és közben jönnek a kelet-európai vagy arab nepperek és jobb pénzt fizetnek érte mint a beszámítás.
A piac pörög és kevesen szórakoznak valami régebbi kocsival a gari után.
Viszont az adórendszer olyan, hogy a komolyabb élményautókat nem igazán lehet fenntartani, egyrészt mire megfizethetőbb lenne már kitiltják, másrészt az adóterhek exponenciálisan nőnek.
Erre találták ki a classic car intézményét, mint egy szelep amin a benzinvérűek kiereszthetik a gőzt. 25 éves elmúlt a verda? Szabadon közlekedhetsz, emissziós korlátozások nem érintenek, műszaki vizsga laza(/lazább) , így megvalósíthatod régi álmaidat. A belgáknál pl a közelmúltig 5 évvel korábban lehetett beszerezni.
Alapjában véve egy klasszikust sokkal egyszerűbben lehet fenntartani, semmi OT vizsgás keménykedés, viszont 15 és 25 év között a többségük úgyis kikopott. A maradékra meg kitalálnak valamit, mint pl a hollandoknál a 25 éves kortól érvényes kedvezmények nem érvényesek a dízel vagy gázosított autókra, csak a 40 év felettiekre érvényes adómentesség, mivel páran bepróbálkoztak ilyen régi kocsikkal „taxizni”.
Szóval amint eléri a 25-ik életévét a verda, varászütésre egy sor probléma megoldódik. Nem kell nagy megmérettetés. Nálunk teljesen más a helyzet, egy öreg autót fenntartani minden szempontból egyszerűbb, cserében az oldtimerek vizsgáztatása elég nagy szívás.
Innentől kezdve az hogy egy F Astra elmúlt 25 vagy 30 nálunk nem számít sokat, mert nem OT vizsgás, ahol meg a kor számít ott meg nem az Astra eljövetelét várják hanem most épp a Porsch 968-asét meg az Mercedes SLK-ét
Egy jóbarátom egy 1983-as Opel Asconát tart napi használatban, én egy 1990-es Marutit. Ciki? 😉 Igaz, pár dolog, főleg az Asconán, hát, szóval, annyira nem gyári…
Tényleg sokkoló belegondolni, hogy fiatalkorunk álomgépei széltől is óvott, megfizethetetlen veteránokká válnak… ilyen öregek lettünk mi is? Igen… pedig a nyögdíjig jelen állás szerint van 22 évem, ha megérem ugye…
„de rosszindulatú kis majom” = te rosszindulatú…
„Egyáltalán nem rohadtak el… csak nem vették itthon…”
Ahogy a ’90-es évek eleji, közepi japánokat sem, mivel akkoriban lettek hivatalosan bevezetve kis hazánkba. Próbálsz mismásolni, terelni, de rajtam nem fogsz ki, töki. Legyél büszke és harsogd az utcán járkálva is, hogy a tartósságnak egyetlen összetevője van: a jól lekezelt kasztni, a többi nem érdekes. A gond csak az, hogy a felnőtt ember már nem legózik… Arról meg aztán végképp nem tehetek, hogy bizonyos márkák felé nulla bizalmam van az alapos utánajárást követően. Azt a nőt sem veszem feleségül, akiről széles ismerősi körben elterjedt, hogy férfifaló…