Melyik Porschét választanád?
Gyorsan felsorolom a hiányzókat: Macan és Cayenne. De őszintén szólva nem forgolódtam álmatlanul esténként, hogy most kimaradtak a szórásból. Mondom ezt úgy, hogy a Macant az autóipar egyik legjobb SUV-jának tartom, amit SUV-sága ellenére is élmény vezetni. A Cayenne pedig megérdemli a tiszteletet, mert nélküle lehet, hogy ma már a Porsche sem létezne, de a Macan ugyancsak nagy szerepet játszik abban, hogy ezen slágermodellek mellett még igazi sportautókat is gyárthat a zuffenahuseni vállalat.
Helyettük ott volt viszont az új korszakra adott válasz, a Taycan. Annak is a Turbo változata, ami kicsit egy Monthy Python viccnek is tűnhetne, hiszen villanyautóra rábiggyeszteni egy Turbo feliratot, több mint mókás. Ráadásul a szóban forgó jármű egy Cross Turismo változat, ami kombi is akar lenni, meg halványan terepjáró is. Miközben 680 lóerős és 3,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás tempóra. Igazi ínyencség mit ne mondjak, ám ez nem az igazi Porsche rajongók autója. Vagy ha igen, akkor mindenképp csak második a garázsban. Ereje és 65 millió forintos alapára ellenére ezt egy racionális autónak nevezem, zéró károsanyag-kibocsátással. Szóval jó, hogy lehet vele nulla emisszióval kavirnyászni, de a vezetési élménye nem tud a valódi sportmodellek nyomába érni. A nap is úgy kezdődött, hogy na ezen legyünk gyorsan túl, aztán jöhetnek az izgalmasabb Porschék.
Ezek közé az izgalmasabb Porschék közé sorolom egyébként a Panamerát is. Pedig ez sem az a vérbeli sportautó. Én csak simán a családi 911-esnek nevezem. Vagyis bocsánat, hiszen egy Turbo S-ről van szó, tehát 630 lóerőről, 315 km/h végsebességről és 3,1 másodperces százas gyorsulásról, ami sportautónak predesztinálja. Ám benne ülve mégis inkább a kényelem és a valódi luxus a lenyűgöző, na meg a V8-as motor duruzsolása. Ezzel utazni jó nem a kanyarokat vadászni. Persze ki tudja megállni, hogy ne keresse néha a kanyarcsúcspontokat vele? Erős gyomrú, „adrenalinéhes” családok autója ez, máskülönben válóokká is válhat. Persze hazaállítani csak akkor lehet vele, ha előtte minimum 76 millió forintot letett az ügyfél az asztalra.
A nagybetűs Porsche, a főétel: 911. Mindjárt kétféle változatot is kipróbálhattunk, egyre pedig csorgathattuk a nyálunkat. A GT3 Touring az instruktor kiváltsága maradt. Azonban egy Targa 4s és egy Turbo S jutott nekünk firkászoknak is. Rengetegváltozata létezik a 911-esnek, így mindenki megtalálja a saját ízlésének megfelelőt. Feltűnésmentes ugyanúgy akad, ahogy erősen felcicomázott is, ám mind közül a legstílusosabb szerintem a Targa. Félig kabrió, egy legendás versenyről kapta a nevét és lenyűgöző a tető mozgása, ahogy eltűnik, illetve előbukkan. Mindegy milyen erős motorral, bár a 4S 450 lóerejére nem mondanék nemet, ha lenne rá 63 millió forintom.
A Turbo S már más liga, hiszen közel 98 millió forint az alapára, teljesítménye pedig 650 lóerő, gyorsulása pedig észvesztő: 2,7 másodperc százra. Ebben már 3,8 literes a hathengeres boxermotor, míg a Targa 4S-ben „csak” háromliteres. Ám a Turbo S szerintem már túl sok utcára, Frusztráló, hogy nem lehet kihasználni az erejét szabályos keretek között. Na, nem mintha a 4S annyira szerény lenne. De a 911 valójában a „magamutogatós” Porsche, amivel az ember megmutatja, hogy beteljesítette gyerekkori fogadalmát, hogy „márpedig egyszer lesz egy Porschém.” És ezért senkit nem lehet kárhoztatni, nehéz egy ilyen álmot elengedni.
Ám a főétel után a desszert következik. Szóval, akinek a vezetési élmény mindenek felett áll, biztos, hogy valamelyik 718-asban találja meg az igazit. Középmotor, hátsókerék-meghajtás – ez a legjobb kombó. Itt is mindegy, hogy melyik motorral. Sokan a négyhengerest ördögtől valónak tartják, pedig a kisebb tömege miatt nagyon is illik ebbe a masinába. Ám most egy nagyon különleges modell, a Spyder vendégeskedett itt, négyliteres, hathengeres, 420 lóerős szívó - nagyon fontos, hogy szívó - boxermotorral, ami igazi kuriózum manapság. Ennek a hangja egyszerűen magával ragadó. Az az igazi disznó, röfögős, rotyogós, durrogós fajta, amitől minden benzinvérű autórajongó a füléig elmosolyodik. Őszintén szólva az egyedi tetőmegoldás nem sokat ad hozzá a 718-hoz, viszont a hátsó domborulatai komoly versenyautós hangulatot kölcsönöznek. A sőfőr maximálisan eggyé tud válni egy 718-assal és itt még inkább érzi a háta mögött a dugattyúk munkáját. Mivel a Spyder limitált szériás, így befektetésnek sem rossz a közel 40 millió forintos masina, habár most már csak a még brutálisabb RS szerepel az árlistán 60 millió forint feletti árcédulával.