Melyik konnektorossal járunk jobban? Prius vs. Mini
Mini Countryman PHEV és Toyota Prius Plug-in Hybrid összevetés
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy Mini a Prius ellen? Priust mérünk a Minihez? Értelmetlennek tűnő párbaj, ám a két konnektorossal muszáj volt menni egy közös kört.
Külön-külön írtunk már a - teljes nevén - Mini Cooper S E Countryman All4-ról és a Toyota Prius Plug-in Hybridről, amelyek első pillantásra aligha lehetnek egymás alternatívái, pedig mindkettő konnektoros, zöld rendszámra jogosult hibrid, ráadásul meglehetősen hasonló alapárral. Ugyanakkor a két autó elsőre úgy tűnik, hogy ég és föld. Pedig nem, nagyon sok hasonlóság van köztük, és az a meglepő, hogy mindkettő abban nagy, amiben igazából nem is várnánk. Külön-külön már bőséggel írtunk róluk, most viszont egymás mellett, hétköznapi használhatóság szempontjából is összemértük őket
Mini Cooper S E Countryman All4 és Toyota Prius Plug-in Hybrid összevetés - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Mini Cooper S E Countryman All4 | 4299 | 1822 | 1559 | 2670 | 405-1274 |
Toyota Prius Plug-in Hybrid | 4645 | 1760 | 1470 | 2700 | 191-360-1204 |
Bár a Mini csupán 4,3 méter hosszú, így a konnektoros Priusnál csaknem 35 centiméterrel rövidebb, meg hát eleve Mini, a két autó közül az egyetlen ötszemélyes, de még szélső helyein is nagyobb lábhelyet adó, mint a jóval terebélyesebb Prius. Még a belső szélesség versenyben sem vérzik el a Countryman, hiszen ez a Mini már csöppet sem Mini. Olyannyira nem, hogy csomagtérben például nagyon keményen rálicitál a Prius Plug-in Hybridre, ami abban nagyon nem brillírozik. A konnektoros Prius csomagtere a kalaptartó alatt csupán 191 liter, tetőig pakolva 360, míg a Countryman alapból 405 litert ad, s persze ülésdöntéssel is több cuccot képes elnyelni, mint a Prius.
Mini Cooper S E Countryman All4 és Toyota Prius Plug-in Hybrid összevetés - belső méretek
Mini Cooper S E Countryman All4 | Toyota Prius Plug-in Hybrid | |
Belső szélesség elöl (mm) | 1440 | 1480 |
Belső szélesség hátul (mm) | 1420 | 1440 |
Belmagasság elöl (mm) | 930-1000 | 940-1010 |
Belmagasság hátul (mm) | 920 | 920 |
Hátsó lábtér 180 cm-es sofőr mögött (mm) | 260 | 240 |
Ülőlap hossza elöl (mm) | 520-560 | 500 |
Ülőlap hossza hátul (mm) | 420 | 470 |
Csomagtér maximális szélessége (mm) | 1240 | 1450 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között (mm) | 1020 | 960 |
Csomagtér magassága (mm) | 450-720 | 260-530 |
Csomagtér hossza (mm) | 750 | 880 |
Csomagtér hossza üléshajtással (mm) | 1700 | 1750 |
Raktérnyílás szélessége (mm) | 1000 | 1030 |
Raktérnyílás magassága (mm) | 800 | 910 |
Míg a Prius józan szövetkárpitozással, egyetlen extraként az elvileg hatótávot növelő napfénytetővel járt nálunk, a Countryman nagyon dúsan felszerelve, csábító mogyoróbarna bőrkárpittal és nyitható tetővel. Így aztán hiába olcsóbb alapáron a konnektoros Mini a Toyotánál, a konkrét tesztautók közül a Toyota mutatott 3,5 millió forintos árelőnyt. A meccset persze nem ez fogja eldönteni, már amennyiben egyáltalán létezhet meccs, amiben valóban egymás ellen mérkőzik a két modell. Ám nyitottnak kell lenni, mindketten fel tudnak mutatni olyan jellemzőket, amiket pont a másik célközönsége várna.
A Countryman esetén ilyen a helykínálat, abszolút rendben van. Amúgy vezetési élményben nyilván nem ez, a közel 1,7 tonnás crossover a legjobb a márkánál, de persze az méretekhez és a tömeghez mérten itt is abszolút rendben van. A hajtáslánc a Priuséhoz mérten hagyományos elemekből épített. Az első kerekeket 6 fokozatú automata váltón keresztül hajtja a háromhengeres és turbós (136 LE, 220 Nm) benzinmotor, a hátsó kerekeket pedig egy 88 lóerős, 165 Nm nyomatékú villanymotor forgatja. Így megvan a fizikai kapcsolat nélküli összkerékhajtás, elektromos üzemben pedig hátsó a hajtás. Huligánkodásra perszer utóbbi nem ad módot, komolyabb gázpedáltaposásra - szinte észrevétlenül finoman - kapcsol be a benzinmotor, ami halk és minimális rezonanciát adó. Alapjárati rezonanciáról nem beszélhetünk, hiszen a gázt elvéve leáll, lassításkor a villanymotor generátorüzemben tölti az akkumulátort, ami itt a Priusénál szerényebb (7,6 kWh) kapacitású.
A Prius hajtáslánca egyrészt összetettebb, másrészt egyszerűbb. 1,8 literes, turbó nélküli, de Atkinson ciklusú és nem mellesleg a szériagyártású motorok körében a világ legjobb (40%-os) hatásfokú benzinese egy bolygóműbe hajt, amiben két villanymotor található. Hibrid üzemben az egyik, a 72 lóerős hajt, a kisebbik (31 lóerős) pedig generátorként áramot termel, motorfék üzemben persze mindkettő, elektromosban pedig mindkettő hajt, és úgy is egészen élénken mozog a Prius. Menetdinamikában persze jobb a Mini, már ha tapossuk. De a konnektoros hibridekkel épp nem az a jellemző felhasználási körülmény, hanem a benzinmotor nélküli használat, ha pedig arra törekszünk, a szerényebb saját tömegű Prius tűnik az élénkebbnek. És érdekes módon vezethetőségével, kormányzásával is. Ami a Mini esetén alapelvárás, az itt meglepetés. Hiába tűnik ufónak a Prius, jó vezetni, és ezt nem csak én mondom, aki köztudottan Prius-hívő vagyok, hanem a kollégák is egyetértettek benne. A Prius ráadásul úgy ad jó vezethetőséget, hogy konfekcióméretű 195/65 R15-ös abroncsain kényelmesebben is rugózik, mint a Mini az ő 225/55 R17-esein. A menet-, illetve hajtásmódok változása leginkább a kijelzőkön követhető, a motor itt is halk, az elektromos üzem pedig tovább élvezhető, a Prius 135, a Mini csak 125 km/órás tempót tud tisztán elektromosan.
Mini Countryman PHEV és Toyota Prius Plug-in Hybrid összevetés - adatok
Mini Cooper S E Countryman All4 | Toyota Prius Plug-in Hybrid | |
Benzinmotor | ||
Emissziós norma | Euro 6 | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1499 | 1798 |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 |
Kompresszióviszony | 11,0:1 | 13,04:1 |
Furat x löket [mm] | 82,0x94,6 | 80,5x88,3 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 136 (4400) | 98 (5200) |
Nyomaték [Nm (1/min) | 220 (1250-4230) | 142 (3600) |
Hibridrendszer | ||
Hibrid akkumulátor fajtája | Lítium-ion | |
Hibrid akkumulátor kapacitása [kWh] | 7,6 | 8,8 |
Villanymotor teljesítménye [LE] | 88 | 31/72* |
Rendszerteljesítmény [LE (1/min)] | 224 (4400) | 122 (5900) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 6,8 | 11,1 |
Végsebesség [km/h] | 198 | 162 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 2,3 | 1 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 42 | 22 |
Saját tömeg [kg] | 1660 | 1530-1550 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2270 | 1855 |
Abroncsméret | 225/55 R17 | 195/65 R15 |
Alapár [Ft] | 11 729 000 | 12 100 000 |
A szélesebb abroncs nyilván jobb kanyartempót enged, de a fogyasztást is növeli. Márpedig abban gyári érték szerint is óriási a különbség: míg a Prius kereken 1, a Mini 2,3-2,1 literes katalógusértéket ad meg. Ráadásul a Priusé sokkalta könnyebben hozható, miként nálunk a teszt bizonyította, alul is múlható, míg a Mini a gyári érték másfélszeresét kérte még jóindulatú kalkuláció szerint is, de ha a valódi tesztátlagát nézzük, az bizony még többszörös lett. A két autó közötti legnagyobb különbség ugyanis, hogy míg a Prius simán hozza azt a 60 kilométeres elektromos hatótávot, amit katalógusa ígér, a Mini által írt 42 kilométeres emissziómentes hatótávból kijelző szerint 34 kilométer jelent meg. A valóságban nálunk 31 kilométer volt a maximum, amit hozott - a közös, váltott sofőrös próbakörön, amikor a Priusban még közel 29 kilométer elektromos hatótáv maradt. A Prius tehát közel kétszeres elektromos hatótávot tud a valóságban. Ez pedig olyan ütőkártya, ami a konnektoros autók iránt érdeklődő és amúgy a Mini stílusára vevő vásárlókat is el kell gondolkoztassa. Persze el kell ismerni, a rövidebb Mini kétszeres méretű csomagtartója is lehet ugyanilyen csáberő, ha valakinek elegendő a rövidebb elektromos hatótáv is, netán a Priusénál nagyobb személyre szabhatóságra vágyik. Egy biztos: mindkét konnektoros nagyon szerethető, élhető, és persze egyik sem olcsó. A Prius viszont legalább alapáron fullextrás, egyebek mellett távolságtartós tempomatot, holttérfigyelőt és navigációt vagy LED Mátrix fényszórót egyaránt adó, míg a Mini esetén az alapkiszerelés sokkal szerényebb ellátmányú.
Köszi az összehasonlítást. Ismert a Prius tetőterhelése? Évi 8-10 tetőboxos utazással nem is lenne annyira vészes a csomagtartó, felülete az van 🙂
Két megjegyzés:
“A hajtáslánc a Priuséhoz mérten egyszerű”: mármint bonyolult, nem?
A másik, hogy a 88 LE Mini benzinmotor teljesítmény nem simmelhet.
Köszönöm az észrevételt. Igen, a Mini benzinese 136 lóerős, a táblázatban hibásan volt. Tetőterhelési adatot nem találtam, de a Priusnak összességében is igen szerény a terhelhetősége. A Mini hajtáslánca valójában sablonos, hagyományos elemekből építkező, de igen, voltaképp bonyolultabb, mint a Priusé.