Melyik autógumi a legjobb a magyar télre?
Téligumiteszt 2020: hazai pályáról, saját mérésekkel
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A szokott csapattal, idén is elkészítettük téligumitesztünket, az egyetlen nagyszabású hazai gumiösszevetést - téli és négyévszakos abroncsokat egyaránt vizsgáltunk.
Idén októberben is egyetlen éjszaka alatt készítettük el téligumitesztünket a nonstopgumi.hu és a mogyoródi Groupama Tanpálya csapatával, azaz a Hungaroring belsejében
Télen a legkomolyabb meglepetést a tesztünkön nedves műgyantával modellezett jeges utak tartogatják
Méréseink a szokás szerintiek voltak: fékút száraz és nedves aszfalton 60 km/óráról, a havas-jeges útfelületet mintázó műgyantán 40 km/óráról, kigurulás 15 km/óráról, kapaszkodási képesség (mennyi idő alatt tudunk megtenni 30 métert egy adott emelkedőn indulva), valamint utastéri zajszint.
A precizitás érdekében minden abronccsal minden mérést egymás után ötször végeztünk el, a végeredményekhez pedig a szélső értékek nélküli átlagot vettük. Nyilán vannak korlátai a tesztnek, de a mért értékek mégis plasztikusan mutatják az egyes abroncsok közötti különbségeket. Idén ráadásul még azzal sem voltunk maradéktalanul elégedettek, hogy bár hosszas egyeztetés és időjárás-előrejelezés vizsgálat után egy olyan – október végi – éjszaka végeztük a tesztet, amire 2-3 Celsius fokot ígértek az időjósok, végül a hőmérséklet nem ment 5 Celsius fok alá, az első méréseket pedig még éppen a hírhedt 7 Celsius fokon végeztük. Utóbbit hallhatjuk évek óta a téli gumira váltás küszöbének, ám ennek kapcsán meg kell jegyezni, hogy nem akkor kell téli gumira váltani, amikor a napi bázishő 7 Celsius fok, hanem akkor, amikor a napi átlag annyi, olyankor ugyanis már belefuthatunk a fagypont körüli szintekbe is, amikor egyrészt jeges útfelületek is adódhatnak, másrészt a nyári gumiabroncsok már érezhetően felkeményednek. A mostani teszt viszont végre választ adott arra a kérdésre is, hogy
vajon már 7 Celsius fokon is jobb egy téli vagy egy négyévszakos gumiabroncs, mint egy nyári?
Vizes és száraz aszfalton egyaránt 60 km/óráról néztük a fékutakat, míg szárazon átlagosan 15,8 méteren álltunk meg, vizes úton már 16,5 méteren, nem csak az átlagos fékút, az egyes abroncsok közötti különbség is nőtt
Bár száraz aszfalton tragikus különbségek nem adódnak, a legjobb és a legrosszabb abroncs között így is egy kisautónyi fékúthossz-különbség adódott, ez bizony életeket is jelenthet
A száraz úton utolsóként végző Nexen téli gumi vizes aszfalton a legjobb lett, míg az itt legrosszabb Triangle a nedves műgyantán bizonyult legjobbnak, legalábbis fékezhetőség szempontjából. Itt már igen jelentős, 6,4 méteres különbség adódott a mezőnyben
Két abronccsal is 20 méter alatti fékút adódott a nedves műgyantán is (40 km/óráról), ám kettővel - a nyári gumikkal - már 50 méter feletti, öt továbbival 30 méter feletti
A hazai gumieladásokat vezető 205/55 R16-os abroncsokat vizsgáló teszthez két Skoda Octavia Combit használtunk
tisztán látszik, hogy aki hóban-fagyban is kíván autózni, csak a valódi téli gumikkal lehet nyugodt.
Míg azok, akik zömében városban, ott is keveset és a havas-jeges időt kerülve autóznak, meglehetnek egy-egy négyévszakos garnitúrával is (esetükben összességében a Continental AllSeasonContact szerepelt a legjobban). Egy viszont biztos: az akár csak már 4 telet használt gumi is lehet fáradt, tehát a keveset autózóknak már csak azért is ajánlott a négyévszakos gumi, hogy az ne váljon túlzottan korossá, időben lecserélt legyen. (Még mielőtt túlzott DOT-szám fetisizmusba csapnánk át, elárulom, hogy a tesztgyőztes Goodyear volt a mezőny legidősebb "új" gumija, 2018-as gyártással, amivel még éppen eladható újnak, s a jelek szerint nem is véletlenül.)Üzemanyag-hatékonyság | Tapadás nedves úton | Gördülési zaj [dB] | Ár (205/55 R16) | |
Barum Quartaris 5 (négyévszakos) | C | C | 72 | 23 443 Ft |
BFGoodrich G-Force Winter 2 | E | B | 69 | 20 516 Ft |
Bridgestone Blizzak LM005 | C | A | 71 | 40 610 Ft |
Continental AllSeasonContact (négyévszakos) | C | B | 72 | 32 520 Ft |
Continental WinterContact TS 860 | C | B | 72 | 36 052 Ft |
Firestone WinterHawk 4 | C | B | 71 | 28 545 Ft |
Goodyear UltraGrip 9 | C | C | 69 | 36 803 Ft |
Hankook Winter iCept RS2 W452 | E | B | 72 | 24 194 Ft |
Használt nyári gumi | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. |
Használt téli gumi | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. |
Infinity EcoZen XL | C | C | 72 | 18 364 Ft |
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos) | C | B | 68 | 23 150 Ft |
Michelin Alpin 6 | C | B | 69 | 35 747 Ft |
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos) | C | B | 69 | 35 509 Ft |
Nexen Winguard SnowG3 WH21 | E | B | 72 | 23 683 Ft |
Taurus Winter XL | E | C | 72 | 16 868 Ft |
Toyo SnowProx S943 | E | C | 70 | 24 597 Ft |
Triangle Winter X TW401 | E | C | 72 | 13 990 Ft |
Új prémium nyári gumi (Bridgestone Turanza T005) | B | A | 71 | 27 517 Ft |
a gumiabroncs biztonsági tényező, az autó alapvető viselkedését határozza meg, kilométerre vetítve pedig minimális árkülönbséget hoz még a legdrágább és a legolcsóbb összevetése is, így spórolni nem ezen érdemes.
Azon túl, hogy megfelelő abroncs nélkül sem autónk erejét, sem futóművét nem tudjuk igazán kihasználni, kiélvezni, akár még veszélybe is sorolhatjuk magunkat, illetve a többi közlekedőt is. A teszteredményeket ennek tudatában érdemes elemezni!Összértékelés saját preferencia szerint / Melyik szempont mennyire fontos? | ||
---|---|---|
Fékút száraz úton: | 20% | |
Fékút vizes úton: | 20% | |
Fékút jégen: | 20% | |
Kapaszkodás jégen (30 m): | 20% | |
Zajszint: | 5% | |
Kigurulás: | 5% | |
Kopási kép: | 10% | |
Tesztelt abroncs | Eredmény | Fékút száraz úton | Fékút vizes úton | Fékút jégen | Kapaszkodás jégen (30 m) | Zajszint | Kigurulás | Kopási kép |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
60 km/h-ról | 60 km/h-ról | 40 km/óráról | ||||||
Goodyear UltraGrip 9 | 92.7 % | 15.3 m | 15.8 m | 18.5 m | 7.2 s | 59.8 dBA | 43.0 m | 0.9 |
BFGoodrich G-Force Winter 2 | 88.2 % | 15.1 m | 15.9 m | 23.3 m | 7.1 s | 60.4 dBA | 36.0 m | 0.9 |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 88.0 % | 14.6 m | 15.8 m | 22.0 m | 7.1 s | 60.8 dBA | 25.0 m | 0.9 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 87.1 % | 15.4 m | 16.4 m | 21.7 m | 7.2 s | 60.7 dBA | 30.0 m | 0.9 |
Firestone WinterHawk 4 | 86.5 % | 14.1 m | 15.9 m | 25.3 m | 7.8 s | 59.8 dBA | 31.0 m | 0.9 |
Continental WinterContact TS 860 | 85.3 % | 15.4 m | 16.4 m | 21.7 m | 7.0 s | 59.9 dBA | 28.7 m | 0.6 |
Nexen Winguard SnowG3 WH21 | 84.9 % | 17.8 m | 14.8 m | 25.0 m | 6.9 s | 60.9 dBA | 28.3 m | 0.9 |
Triangle Winter X TW401 | 84.8 % | 17.6 m | 21.1 m | 16.4 m | 7.3 s | 60.9 dBA | 28.0 m | 0.9 |
Toyo Snowprox S943 | 83.5 % | 16.5 m | 17.1 m | 23.3 m | 7.7 s | 60.2 dBA | 32.3 m | 0.9 |
Michelin Alpin 6 | 82.8 % | 15.7 m | 15.5 m | 31.2 m | 7.6 s | 60.2 dBA | 31.7 m | 0.9 |
Continental AllSeasonContact (négyévszakos) | 82.2 % | 15.2 m | 16.1 m | 24.7 m | 8.2 s | 61.8 dBA | 28.2 m | 0.9 |
Infinity EcoZen XL | 81.9 % | 16.2 m | 16.7 m | 24.6 m | 7.4 s | 62.0 dBA | 26.7 m | 0.9 |
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos) | 81.3 % | 14.7 m | 14.8 m | 34.3 m | 8.0 s | 60.9 dBA | 32.7 m | 0.8 |
Barum Quartaris 5 (négyévszakos) | 78.7 % | 16.5 m | 16.6 m | 33.0 m | 7.8 s | 60.7 dBA | 28.3 m | 0.9 |
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos) | 77.3 % | 13.9 m | 15.2 m | 31.5 m | 11.4 s | 59.9 dBA | 30.7 m | 0.7 |
Taurus Winter XL | 73.1 % | 17.1 m | 18.5 m | 26.9 m | 8.5 s | 61.6 dBA | 27.7 m | 0.6 |
Használt nyári gumi | 68.4 % | 15.5 m | 17.8 m | 50.5 m | 8.9 s | 61.3 dBA | 27.3 m | 0.5 |
Használt téli gumi | 68.2 % | 16.4 m | 17.1 m | 32.9 m | 12.0 s | 60.7 dBA | 29.5 m | 0.5 |
Új prémium nyári gumi | 66.6 % | 16.6 m | 16.4 m | 58.5 m | 13.0 s | 61.9 dBA | 30.3 m | 0.9 |
Ez is kezd olyan tesztté válni mint a külföldiek!
Vajon mi lesz az első márka amit jó árban ajánl majd a gumis?! A Laufenn! Olcsó és neves gyártó budget márkája ráadásul magyar gyártású de nem szerepel a tesztben! Köszönjük, hogy körülnéztetek a piacon!
Kedves Csaba! Köszönjük az észrevételt, bár semmiképp sem hasonlítanám ezt a hazai tesztet a külföldiekhez, egészen egyszerűen kispályásak vagyunk egy ADAC-hoz mérten, ám így is nagyon sok munka van benne, annak ellenére, hogy a méréseket egyetlen éjszaka valósítottuk meg. Idén 22 órától 5:30-ig mértünk, utána az adatelemezés még napok munkája. A Laufenn tavalyi téli tesztünkben (a cikkben linkelve) és korábbi nyáriakban is szerepelt. Mindig nagy dilemma és logisztika is, hogy mi legyen a tesztben, mit tudunk elérni.
A Laufenn ipari hulladék. A nyári is, a téli is.
Értjük, tehát a Nexen Winguard SnowG3 60 km/h-ról száraz aszfalton 17,8 méter, nedvesen pedig 14,8 méter alatt állt meg.
Igen, a teszt több mérése ezt mutatta, ugyanakkor továbbra is igaz mindaz, amit az elmúlt években is kiveséztünk: az aszfalt locsolás által volt vizes, a földből jövő víz által a hőmérséklet ott egy kevéssel magasabb volt. A prémium márkás abroncsok előnye, hogy stabilabb eredményeket, az egy-egy mérés között kisebb szórást mutatnak.
Azért én a helyetekben gyanakodnék, hogy valami prücök van, ha minden gumi – annak rendje és módja szerint – rosszabbul (bár fele nem elég rosszul) teljesít vizes aszfalton, erre van köztük egy, ami 20(!) százalékkal jobban.
Na igen, más tesztekben a Bridgestone nyári a száraz tapadás legjobbja, nyeri a fékezési versenyt, amit száraz úton mindig nyári nyer. Kivéve itt. Szóval itt valami el lett rontva, még ha nem is szándékosan.
Biztosan sok munka van benne, köszönöm hisz rendszeres olvasótok vagyok! De a magyar autópark átlagéletkorát tekintve hány százalékára szerelhető ez a méret? Ezt vajon tudjuk? A tizenéves Suzukik, Fabiak, Octaviak, Focus Mk 2-k, stb világában ez a méret…nos nem hinném, hogy játszik. Akinek meg kb!! 14 éves Audija, Mercije, BMW-je van az nem fog drága abroncsra költeni(25-35ezer/db) mert egyszerűen nem jut neki rá! Pont azért emeltem ki a Laufennt mert 10-ből 9 gumis ezt fogja mondani 15″-ig téliben! Jó lenne ha legalább az olvasóitok tudnák, hogy a gumisok ajánlása jó vagy sem!
Sem a méret sem a márkák összeállítása nem releváns és a magyar piacra!
De ez tényleg abszolúte magánvélemény!
További jó munkát!
Kedves Csaba! A magán autóparknál valóban lehet, hogy nem ez a húzómodell, de a gumipiac egészét nézve ez a legnagyobb számban eladott, ezért is készítjük a tesztet ebben a méretben (2012-ben az akkor kedvenc 195/65 R15-tel kezdtünk). A márkák tekintetében nem csupán a relevanciát néztük, azt is, hogy újdonságok is megjelenjenek, de még az is, hogy mit tudtunk szerezni (nem a gyártóktól!).
A gumis azért ajánlja a Laufennt, mert az adható el az olcsójános magyar autósoknak, nem azért mert jó.
Akkor minek vesz 15 éves prémiumkocsit a hülyéje, ha nem tudja rendesen felgumizni? Akkor más dolgokra sem költ majd, megy a Tesco olaj, mer nem fussa a minőségi olajra sem.
A Laufen elég gyenge(és gyorsan öregszik) ott vannak a korábbi tesztek, vagy lehet még keresni a tyreviews.co.uk oldalon.
Mondhatjuk pénzkidobás megvenni a Laufennt/gagyit.
Mátyás: Van arra esély, hogy pl ebben a méretben összenézzetek nyáron különböző irányokat egymáshoz egy gyártón belül(és akkor a komfortot is vizsgálni kellene)?
Ecocontact/Premiumcontact/Sportcontact, vagy Energysaver/Premacy/Pilotsport vagy Kinergy Eco/Ventus Prime/S1 Evo, stb stb. Hiánypótló lenne, adott gyártó négyévszakosát is belevévé meg kb világrekord (Hankook paletta erre jó lehet, árban és tudásban is).
Gyári gumiként is széles spektrumban látom 16-17 col esetén, és nem túl következetesen használva, ahogy sokszor a tulajoknak sincs halványlila gőzük sem hogy általában 3 irány van, melyik milyen, mire és mire nem valók (pl 1,5t fölötti dízel autóra az eco gumi, stb).
Köszönjük!
Semmi sincs kizárva, eltérő méretekkel amúgy készítettünk már hasonlót, még 2017-ben: https://www.autonavigator.hu/cikkek/vajon-nyerunk-vagy-veszitunk-a-nagyobb-felnivel
Köszönjük a tesztet!
Érdekes, ami számomra fontos (35%száraz/35%nedves fékút, 20% kopási kép) elég szoros a verseny:
– FirestoneWH4; Firestone gumim volt nyáriban, egész jó volt, valószínűleg a téli sem okoz csalódást
– GUUG9 nem mai fejlesztés, ahhoz képest az átlaghoz képest drágább
ezekután jön a KleberQ2 és a CC+, két négyévszakos közel azonos tudással 🙂
Ha kiveszem a műgyantás eredményeket, szinte teljesen mindegy mit veszek, kb az ár dönt.
Ez így logikus, a nagy különbség műgyantán (havas-jeges úton) adódik, de azért autóhossznyi a fékút-differencia a többi felületen is, ami azért nagyon nem mindegy!
Szerintem jó, hogy ezt a méretet tesztelik, mert tényleg gyakori. Igaz nekem az Octavián 17-es kerekek vannak. Nyáron Michelin, a télit most nem is tudom, meg kell néznem, mit tettek rá. Céges autó, így nem az én dolgom. Saját autón is 17-es gumik vannak. És ahogy nézem az árakat, elég jelentős a különbség, mert a 215/60 R17 méretben van amelyik közel kétszer ennyibe kerül. Nekem most kellett vásárolnom (mivel új autó). Én Sebringet választottam, ez egy Michelin termék, jó ár/érték aránnyal. Ha azt nézzük milyen volt az utolsó 3-4 tél, akkor majdnem mindegy, csak ne lefutott gumi legyen. Egyébként ha idén is hasonló tél lesz, akkor jobb egy 4 évszakos.
Köszönjük a tesztet
Ott a Hankook jó ár-érték aránnyal, jó teszt eredménnyel.
Egy dologról azonban egy tesztben sincs szó. Az újonnan vett autógumi profilmélységéről. Legyen az téli, vagy nyári. **gány módon már ezen is spórolnak a gyártók évek óta….. Kisebb a profilmélység, egy évvel hamarabb kell újat venned.
Nem csak a profilmélység számít, messze nem csak az. Néztünk már ilyet korábban amúgy: https://www.autonavigator.hu/cikkek/mennyit-koptathatunk-el-egy-autogumibol/
Úgy látszik a profilmélység is bekerült abba a csoportba, ahol egy doboz cigi 20 szál helyett 19, a cola 2 liter helyett 1,75 liter, a ketchup 750 gramm helyett 690 gramm, a papírzsebkendő 10 db helyett 9 db, stb……….
És valóban az a cél, hogy egy évvel korábban kelljen cserélni.
Köszi a tesztet!
215/65 R16-os méretben eddig nagyon bevált a Nexen WG SG3
Tavaly ősszel ajánlotta – nem a gumis, hanem – egy abroncs nagykereskedő 🙂
Jó kis prémium nyári gumi lehet az, ami méterekkel később áll meg száraz aszfalton, mint a téli. :DDD
Hát én ebből csak azt látom, hogy a 4évszakos gumik, mindig csak vagy úgy, vagy jobban teljesítenek mint a használt téli.
A 4évszakos gumit meg kb. kétszer gyakrabban cserélem, mint akinek van téli meg nyári garnitúrája, mert a két garnitúra 8 évig tart az egy meg 4-ig.
Egyébként meg ha egy 4évszakosra azt mondja a hatóság hogy használhatja a téligumik jelölését,
mert teljesíti a szabványba foglaltakat, akkor miről beszélünk?